608: koppeling-gevercilinder ontluchten????

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Unknown User

608: koppeling-gevercilinder ontluchten????

Bericht door Unknown User »

Na lange letterlijk en figuurlijke stilstand wil ik m'n 608 op de baan ; heeft (vreselijk) lang stil gestaan , dus heb ondermeer cilinder v/d koppeling bij de pedalen (gever) volledig nieuw gemonteerd ; de "ontvanger" (bij startmotor) heb ik inwendig gereviseerd ; koppeling werkt , maar pedaal vraagt véél kracht bij indrukken , en komt té traag terug in uitgangspositie...bovendien lijkt er ergens nog "lucht" te zitten in de leiding (ondanks verschillende ontluchtingspogingen zoals in "kaartenbak" en elders beschreven) ; ook de drukleiding lijkt behoorlijk gaaf (enige die niet is vervangen) ; het type van "gever" past perfect , is splinternieuw , maar er zit géén ontluchtingsnippel op (zoals tekening in kaartenbak) ; de lucht lijkt daar te zitten en iemand van op m'n werk zegt dat ik de "eclips" bovenop die nieuwe "gever" eraf moet halen , de zuiger met veer naar boven moet laten komen om de lucht te verwijderen ...????? en evt. met remolie moet bijvullen ??? Dank voor alle reacties !
Unknown User

Bericht door Unknown User »

:idea: ...niemand enig idee ?...
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

koppeling gaat zwaar.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo,
Na een week nog geen antwoord ? Ja dubbelluchters hebben campers en die horen onderweg te zijn, ik ben ook vandaag net weer thuis.

De juiste manier van ontluchten doe je zoals in de kaartenbak, de lucht komt dus niet uit een nippel maar via het toevoer slangetetje naar het reservoir.

Het zwaar intrappen kan veroorzaakt worden door dat de slang tussen de leiding en de cilinder bij de versnellingsbak door inwendige aantasting verstopt is, als je dat nog niet gedaan hebt zou ik de slang in elk geval vervangen.

Als je er niet uit komt bel me dan maar 0592 340933.
Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Tjeerd
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 dec 2004, 11:12
Locatie: Heerhugowaard

ontluchten van koppeling.

Bericht door Tjeerd »

Ook ik heb problemen gehad met het ontluchten maar een oude rot in het monteursvak gaf mij een hele simpele doch doeltreffende tip:

Neem een gewoon ouderwets oliespuitje, eentje met een lange tuit en een heveltje waarmee je met je vinger de olie oppompt. Maak deze leeg en schoon en vul hem met remolie. Doe een slangetje om de tuit, eentje die er krap omheen zit pomp het slangetje vol olie en die doe je om de ontluchtings nippel van de onderste koppelingscilinder. Draai vervolgens het ontluchtings nippeltje open en pomp je koppelingssysteem van onderaf vol olie. Hierdoor pers je alle lucht omhoog. Het reservoir boven word hierdoor natuurlijk gevuld en bij mij is dat gewoon overgelopen. Dit is meteen met veel water weggespoeld en kon geen kwaad maar als je het een beetje netjes doet dan kan je het resevoirtje beter ook leeghalen voordat hij overloopt. Echt het werkt perfect.

Als vanzelf sprekend moet ook de leiding tussen de twee cilinders wel goed zijn want als deze dicht zit zal deze manier ook niet werken.

Succes ermee

Tjeerd
Unknown User

Bedankt!

Bericht door Unknown User »

Bedankt Bert en Tjeerd voor jullie overigens zéér waardevolle reacties ; volgens vriend-mekanieker zou het wel eens de "schuif-as" van de "drukgroep" kunnen zijn binnenin het koppelingshuis , maar samen hebben we nu eerst de rest bekeken : o.a. (voorzichtig) de nieuwe koppelingsgever langs boven geopend (is type ZONDER ontluchtingsnippel ); gevuld tot de rand , dicht en ontlucht . Pedaal BLEEF traag omhoogkomen , en na paar keer intrappen hoorden we alweer lucht in de leiding EN bij het vultankje ; bleek dat ondertussen de (niet-vervangen) hoofdremcilinder was gaan lekken ; heb eerst op internet en bij MB gehoord voor revisieset ; alleen complete pomp leverbaar (ongehoord duur!) ; dan vandaag naar de onderdelencommissie gemaild ,wat ik natuurlijk al eerder had moeten doen... Nog even wachten op een setje of een revisiepomp en dan moet het lukken ! (tenzij de versnellingsbak open moet voor die "schuifas"... ) Vele Groeten en alvast een fijne zomer toegewenst ! MARC :D
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten