luchttechniek voor dummies

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

luchttechniek voor dummies

Bericht door nawm »

Wij hebben een MAN vrachtwagen/camper. We staan nu op een camping, en we hebben er een paar weken niet mee gereden. Omdat de vuilwatertanks geleegd moesten worden heb ik hem een paar meter verreden. Tijdens het lozen van de prut bleef "ergens" lucht sissen. Na enige tijd hield het op.

Even wat feiten. De wagen is van 1997, MAN 224, 18ton. Normaal gesproken hebben we 10 minuten nodig om genoeg lucht te maken om weg te kunnen rijden. (En dan hoor ik geen gesis) Nu kon ik na de tanks legen, met een minuutje al weg rijden. Dus het sissen laat niet alle lucht ontsnappen.
Ik denk en hoop, dat ik er wel grotere afstanden mee kan rijden, maar ik ben zo benieuwd wat er lekt? Een klep? Welke dan? En wat is er aan te doen? Zoals blijkt uit deze vraag, ben ik maar een beetje technisch. Dus graag antwoorden in luchttechniek voor dummies :oops:

Bert.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: luchttechniek voor dummies

Bericht door Yoni »

afwaterventiel van je voorraad tank?
Niet iets heel geks in de vorst, als ik me niet vergis gooien chauffeurs daar in de winter vaak spiritus in
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: luchttechniek voor dummies

Bericht door DVIII »

voor dummies , nou als gebruiker ben je niet automatisch een dummie. maar goed , een vrachtauto heeft in veel gevallen iets met lucht te doen , voor de eerste exemplaren gaat het meestal om rembekrachtigingslucht , dat wil zeggen met een compressor die op de motor zit maak je druklucht en die gebruik je om als je remt , als het ware me te duwen met je voet de hoofdremcilinder in de duwen zodat er met beduidend minder kracht geremd kan worden , heb je geen rembekrachtiging dan moet je een flinke slag maken of twee keer pompen voor de vrije ruimte tussen de voering en de remtrommel eerst op te lossen , en dan nog eens kracht te zetten.
de meeste oude vrachtwagens remmen dus met een hydraulische luchtbekrachtigde rem. om altijd zeker te zijn van remlucht en een redelijk constante druk te garanderen zit er in het luchtcircuit een voorraadtank en soms een dampbevochtiger (de genoemde spiritus damp) en er is voorzien in een overdrukventiel wat de lucht die je niet gebruikt weg laat blazen. later is er als regel een luchthandrem bij gekomen , die is niet om te bekrachtigen maar om een veerbelaste altijd remmende veer op je wielremmen te lossen , dwz , er een tegendruk aan te geven zodat de handrem "loskomt" . in alle gevallen van een niet of slecht werkende reminstallatie houdt de veerrem de auto op zijn plaats , vandaar dat je lucht moet maken voor je weg kan rijden. een fatsoenlijk te onderhouden auto is redelijk tot erg goed luchtdicht. die kun je weken laten staan en er altijd nog genoeg lucht voor de handrem en voor de bedrijfsrem. in de ontwikkelingen zijn er tegenwoordig vollucht geremde auto's die hebben dus geen hydraulisch systeem meer en remmen dus ook met luchtleidingen naar elk wiel toe zg "droog" . een andere ontwikkeling is de luchtdroger. ik vermoed dat elke vrachtwagen van na 1980 er toch wel mee uitgerust is. dat soort drogers gaan een heel poos mee en hebben een automatische aflaat voor teveel vocht. De tanks moet je nog wel zelf aflaten , maar sommige auto's doen dat ook zelf. je hoeft dus voor een nieuwere vrachtwagen niet bang te zijn voor bevroren luchtremleidingen en kleppen. het kan wel stuk maar dan komt dat omdat de tanks nooit afgelaten worden en zo de hele boel vullen met water wat dan alles weer stukvriest. de veerbelaste handrem zorgt dan dat je niet wegkomt ! Nu de kleine ongemakken , het lekken kan je opzoeken met je oor en met sopwater . repareren kan soms al met vaseline en soms met een nieuw stuk leiding of appendage. de automatische aflaat blaast bij de ene auto steeds een stoot lucht af en soms langzaam zodat je die niet hoort. , vragen lees eens een boekje wat soms bij je auto hoort of wat je kan vinden in de bibliotheek of stel ze hier , niet te weinig zelf nadenken , dat helpt je niet als je alleen staat !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten