banden van het zelfde merk.

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
jandez
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2013, 20:51

banden van het zelfde merk.

Bericht door jandez »

Ik wil op mijn 613 2 nieuwe banden leggen en dan de 2 voorbanden naar achteren brengen zodat de vooras in elk geval optimaal is. Maar mag dit wel? Moeten de banden van het zelfde merk zijn? Ik heb wel eens zoiets horen zeggen, maar kan er geen regelgeving over vinden.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: banden van het zelfde merk.

Bericht door paul snip »

Nee, is geen apk regel ofzo. Wel lijkt het mij verstandig om bij dubbel lucht achter banden van een gelijke diameter te monteren. Dus niet 1 nieuwe en 1 half versleten band op 1 naaf.

Volgens mij moeten banden op 1 as tegenwoordig wel dezelfde maat hebben.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: banden van het zelfde merk.

Bericht door Berthil »

Daarover is al veel geschreven op het forum.
Zodra je twee banden met een iets verschillende diameter naast elkaar zet gaat de band met de kleinste diameter harder slijten dan die met groter diameter. Daardoor wordt de de versletenband nog kleiner in diameter en gaat ie nog harder slijten.
De kleinere band als het ware de grotere band niet bijhouden en slipt elke keer iets over het wegdek.

En als je twee gelijke banden links zet en twee gelijke banden rechts, maar met een andere diameter is niet aan te bevelen i.v.m. weggedrag en eventuele onnodige slijtage aan je differencieel.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
jandez
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 okt 2013, 20:51

Re: banden van het zelfde merk.

Bericht door jandez »

Hebben jullie nog een adres waar ik banden van een goed merk kan vinden?
8,5 x 17,5. voor een concurerende prijs? De stand van zaken tot nu toe is 350 euro incl btw Michelin. incl balanceren. afname van 4 stuks. :shock:
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: banden van het zelfde merk.

Bericht door Patrick1647 »

Hallo Jandez,

Ik kan je wellicht helpen met een nuttig adres, ik ben zelf namelijk al een tijdje op zoek naar betaalbare 8R17,5. (ook al zo'n achterhaalde maat)

Kijk eens bij maaslandbanden.be , zij kunnen mijn 8R17.5 nieuw leveren voor 160 euro Ex alles.

Gr,
Patrick
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Evan
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jan 2010, 17:22

Re: banden van het zelfde merk.

Bericht door Evan »

Zou 8,5 r 17,5 ook een optie zijn? De prijs daarvan is veel gunstiger en dan kun je bij autobandenmarkt.nl voor een bijna vergelijkbare prijs zelfs michelins krijgen...
Gebruikersavatar
Houtstoker
Berichten: 77
Lid geworden op: 27 mei 2013, 19:34
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: banden van het zelfde merk.

Bericht door Houtstoker »

Kijk anders eens naar 215/75R17.5
Greetz Ad
MB L508DG Pick-up
https://www.facebook.com/Houtstoker
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: banden van het zelfde merk.

Bericht door dereiziger »

8,5 is net iets te breed meestal .. ik ben teruggegaan naar 8 omdat de 8,5 bij hobbels en scherpe bochten achter tegen de wielkasten aan sleten en voor tegen de veren .. heb nu 8r 17,5 en geen centje pijn meer op dat vlak ..vorig jaar bij de plaatselijke bandenboer hier 120 euro per stuk betaald ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Patrick1647
Berichten: 83
Lid geworden op: 15 jul 2013, 16:23
Locatie: Den Bosch

Re: banden van het zelfde merk.

Bericht door Patrick1647 »

@dereiziger

120 eur per band lijkt me erg goedkoop, waren dat nieuwe banden? Weet u het merk en type nog?

Als het nieuwe banden waren zou ik (en veel andere forumleden) graag het adres van deze bandenhandel ontvangen 8)

Groet,
Patrick
Een 508 maakt niet veel kabaal. Een 508 spreekt luid.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: banden van het zelfde merk.

Bericht door dereiziger »

ja dat waren nieuwe banden continental .. was een vriendenprijsje .. froentjes bandenhandel ik Grootegast .. voor 2e hands banden moet je bij stienstra in augustinusga zijn .. heb ik ook goede ervaringen mee ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: banden van het zelfde merk.

Bericht door Admin »

Maar als je nou toevallig in Brabant woont, is Groningen een eind uit de buurt... Je zou dan eens kunnen bellen met Vrakking.nl en kijken wat zij op voorraad hebben.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten