remmen onderhoud / revisie

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door Hanomaad »

Vaak wel ja, dan staat het niet zo in de weg. En onder m'n as is lastig achter omdat die steun redelijk hoog is.

Maar die veren steunen toch ook op de as? Dit is toch niet echt anders? Er staat trouwens ook nog een potkrik onder de as.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door Fvd »

Onder het chassis lijkt me iets veiliger, hangen je assen gewon los zonder dat er iets onder spanning staat, onder de bladveer staat het dat iig zeker
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door Hanomaad »

De as hangt zowieso "los" en er staat zowieso spanning op bladveren. Of dat nou een as eronder is met een wiel er aan of een assteun, dat lijkt me hetzelfde qua (zwaarte)krachten. Of mis ik nou iets?
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door Fvd »

De assteun onder je as of bladveer,dan kan je de hele bus nog op en neer jengelen op de vering en dat is niet echt stabiel,assteun onder het chassis is dat wel zo, pas dan hangen je bewegende delen onbelast onder de wagen,staat je chassis stabiel , statisch zo je wilt , op de assteunen


Fvd
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door Hanomaad »

Gister de achterremmen dan deels gereviseerd. Nieuwe remvoeringen van 10mm op de remschoenen geniet. Contactpunten met kopervet ingesmeerd en een setje nieuwe veren gezet. De handrem een héél stuk losser gesteld en eerst de trommels zelf goed afgesteld. De veren van de handremkabel een beetje in het kopervet, en de rest van de handremkabel helemaal in het kopervet. Hopelijk kan die kabel blijven zitten van de keurmeester want ik heb er nog geen vervangende voor binnen. Er is 1 adertje stuk aan het begin. In het kopervet is het niet zo te zien :)

Ik heb nu handremdwerking waarmee ik de wagen goed tot stilstand kan brengen. De handrem trek ik nu in 7 standjes omhoog, naar instructies van Franz-Joseph von den Bus Technik Maniacs. Ook achterwaards remt 'ie nu goed op de handrem.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De remcilinders kreeg ik helaas niet los. Ik heb niet het juiste gereedschap, om de moertjes waar de remleidingen mee vast zitten, los te draaien zonder teveel te beschadigen. Ik moet zo'n speciaal sleuteltje hebben. Een sleuteltje erop lassen is ook nog een idee wat ik hier ben tegen gekomen, maar ik heb ook geen vervangend onderdeel voor wat aan de remleiding vastgemaakt moet worden (weet iemand hoe dat heet, wat er dus in de cilinder gedraaid moet worden?). Dus ik heb ze maar laten zitten. Ik had ook het idee dat het handig is om een stuk remleiding op voorraad te hebben mocht dat stuk gaan.

Er zat vloeistof achter de rubbertjes, maar na dat droog gemaakt te hebben kwam er niet nog meer uit wanneer ik veelvuldig op de rem trapte. Het lijkt dus heel weinig te zijn, en waarschijnlijk van lange tijd opgespaarde remvloeistof. Het zat ook niet in de trommel zelf, alleen achter de rubbertjes. Ik wil de cilinders nog wel eens wisselen (ik heb ze nu toch liggen) maar dan wil ik eerst weten hoe ik die remleiding moet repareren en weer opnieuw bevestigen. Het gaat er nu in de hoofdzaak om de bus weer op de weg te krijgen. Ik ben hopelijk weer een flinke stap dichtbij de APK goedkeuring.
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 26 okt 2014, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
de Haan
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 mei 2009, 22:28
Locatie: Elburg

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door de Haan »

Als ik de remleiding vlak bij de remcilinder niet los krijg, dan haal ik hem wat verder op los.
Remcilinder loshalen, dan kan je op de werkbank de leiding loshalen.
Je kan dan desnoods even een nieuwe leiding maken.
Wil ik nog wel voordoen ook.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door Hanomaad »

Ah ok. En dan heb ik zoiets nodig om de remleiding er weer in te krijgen?

http://www.basiscampberlin-onlineshop.d ... 6mm-TypE_1

Wat voor type remleiding gebruik je en waar haal je dat?

Voordoen welkom, alleen zit je een beetje uit de buurt denk ik (Elburg?)
de Haan
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 mei 2009, 22:28
Locatie: Elburg

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door de Haan »

Inderdaad, maar ik gebruik vaak de oude weer, zolang de schroefdraad en de zeskant nog goed is.
Ik gebruik er gewoon koperleiding van de rol voor.
Haal al het rem-materiaal bij de plaatselijk automaterialenzaak om de hoek, of bij de buurman.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door Fvd »

Er bestaan ook knelkoppelingen voor remleidingen, mag officieel geloof ik niet maar heb er menig wagen mee goedgekeurd, het is iig net zo dicht

remleiding zelf maken is goed te doen met en felssetje van 30 euro, koper laat zich ook iets makkelijker bewerken dan stalen leidingen

Fvd
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door Fvd »

https://www.youtube.com/watch?v=DgXdI-dIec4

xou zeggen asje nu toch alles los hebt, vervang die cilinders en leidingen
de Haan
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 mei 2009, 22:28
Locatie: Elburg

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door de Haan »

Ik heb een fels setje van midlock, dat werkt goed.
Ik had eerst een goedkopere set en een stalen remleiding, dat kwam niet goed.
Dat setje was niet sterk genoeg, of ik te sterk.
Maar het verboog.
Stalen leiding wil ik niet meer, werkt te moeilijk.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door Fvd »

het is te hard voor zo felssetje, het scheurt 9 van de 10 keer uit, drom, koper will do
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door Hanomaad »

Omdat de leidingen nog goed zijn (zo te zien al van koper) en ik niet zo veel zin heb in veel meer slopen nu nog voor de APK laat ik het zo zitten. Er kan weer van alles mis gaan en zoals 't nu is heb ik vertrouwen in de APK waardigheid, Ik heb er ook niet de onderdelen voor liggen nu. Alles weer eruit bouwen en weer erin is ook weer een halve dag werk. Leidingen en cilinders vervangen zal dan bij elkaar toch weer een heel weekend werk worden. Als je tijd over hebt mag je komen helpen Fred. Makkelijker gezegd dan gedaan :)

De wagen moet nog zo'n 2 jaar mee en uiteindelijk zal ik 'm slopen denk ik. Alles is toch alweer dicht en ik kan nu met gierende banden remmen. Mocht ik toch de handremkabel moeten vervangen dan ga ik overwegen om ook de leidingen en cilinders te vervangen. Ik zit ook nog hier aan te denken:

http://www.basiscampberlin-onlineshop.d ... -508-608_1

(cilinders honen, nieuwe cupjes erin)
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door DVIII »

niet alle cilinders honen zich goed , en het verschil met een nieuwe cilinder is heel klein
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door karogegro »

Met weerbarstige remleiding koppelingen, heb ik van onze forum genoot Wim een handigheidje geleerd.
Rem cillinder van de ankerplaat los monteren, stukje naar voren trekken, en op de koppeling een griptang zetten, uiteraard goed strak. Vervolgens met een grote tang op de remcillinder de cillinder losdraaien waarbij de griptang op eoa manier tegengehouden moet worden.
De praktijk heeft inmiddels geleerd dat dit kunstje prima werkt.
Met dank aan Wim :up:
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door Fvd »

Ik heet nog steeds geen Fred, en persoonlijk zou ik het meteen goed doen, wat meer tijd nemen die remcilinders te vervangen en breekt er wat af dan kun je dat meteen vervangen door nieuw spul en ben je nog zekereder

Zou lullig zijn als er nu bij apk alsnog iets met de remmen uitkomt, als je bij voarbaat je cilinders vervangt kan je dat iig uitsluiten en scheelt het dubbel werk

enfin, ieder zijn werkwijze;)
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door Hanomaad »

Alles op z'n tijd. De wagen gekeurd krijgen zodat ik hem weer kan verplaatsen is nu even prioriteit.

De remmen zijn nu goed genoeg.

BTW ik heb nog even jouw aanbevolen methode van assteun plaatsen geprobeerd en wat ik dan zie is dat de bladveren veel te ver naar onderen door gaan buigen, omdat de as er dan ongesteund aan hangt. Daar zijn de bladveren niet voor gemaakt. Die zijn gemaakt om vanaf de onderkant ingedruk te worden, en niet om een zware achteras zonder ondersteuning van een wiel aan te laten hangen.

Ik vraag me nu af of je dit echt zo doet. Lijkt me niet goed voor je bladveren.
Laatst gewijzigd door Hanomaad op 27 okt 2014, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door paul snip »

Honen en nieuwe cupjes erin doen kun je eventueel ook nog wel aan de auto doen. Dan hoeft het huis van de remcilinder er niet af dus!
de Haan
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 mei 2009, 22:28
Locatie: Elburg

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door de Haan »

Ik zet de steunen vaak onder een chassisbalk, veerpakket kan er echt wel tegen.
Zoals jij de steunen onder de veerbladen zet vindt niet echt stevig staan en niet te best voor de veren.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door Hanomaad »

Waarom is dit niet best voor de veren? De assen zitten er ook onder. Die drukken er net zo hard tegenaan van onder. Ze zijn er voor gemaakt om van onderaf ingedrukt te worden.
de Haan
Berichten: 51
Lid geworden op: 21 mei 2009, 22:28
Locatie: Elburg

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door de Haan »

Op de post van 22 oktober heb je de steun halverwege het blad staan.
Zou hem daar beslist niet neerzetten, zet hem onder de as of onder de veerhand of onder het chassisbalk
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door Fvd »

like i said, het is instabieler dan onder het chassis omdat je je hele bus nog op en neer kan bewegen en de kans daarmee groter datie der af lazert

en die bladveren kunnen dat echt wel hebben ,zo nee zouk ze maar heel snel vervangen, en zoals jij je assteun heb staan staatie ook nog eens onder een punt dat normaal niet op die manier belast wordt

magoed, doen zoals jij het prettigst vind, het is maar een tip mbt je eigen veiligheid

Fvd
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb even gekeken na die foto, het is inderdaad doodeng zoals die daar staat.

Of ondersteun het chassis zodat de as vrij hangt of ondersteun de as zodat deze vrij hangt, het wiel dus van de grond.
Borg de auto tegen wegrollen, je zal niet de eerste zijn die er shocking klem met gebroken benen onderuitgehaald word.
Enja die bladveren kunnen wel wat hebben, de kans op wegschieten is veel te groot.
Daarbij, ze zijn er ook niet voor ontworpen nergens een kriksteun te bekennen....

Werk voorzichtig

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door Hanomaad »

Ik zet altijd een potkrik onder de as, en doe dan assteunen onder de veren voor de extra veiligheid. Uiteraard zet ik altijd een keg en blokken bij de andere wielen tegen rollen.

Ik heb het gister even uitgeprobeerd, een assteun alleen onder het chassis en dan de krik van onder de as laten zakken. Gepiep en gekraak en het einde was nog niet in zicht van de as die naar beneden kwam en de bladveren die ver naar onder bogen. Ik durfde dat niet verder te doen en heb toen de as weer opgekrikt. Misschien dat mijn bladveren te slap zijn voor zoiets en misschien "moeten ze dan maar vervangen worden" ja, maar niet nu en ik ga het lot niet tarten.

Wat ik altijd heb geleerd is, je moet nooit op maar 1 ding rekenen. Als je assteunen gebruikt gewoon je krik ook eronder laten zitten. Als dan 1 stuk gaat heb je nog een backup. 2 extra dingen nog beter.

Maar wat betreft het bewegen van de bus. Als je je krik onder je as hebt staan dan zou dat dus ook gevaarlijk zijn want dan kan de hele bus nog op en neer bewegen? Dan moet je wel heel erg tekeer gaan in de bus om dat eraf te laten kletteren en dan heb je volgens mij pas echt slechte bladveren. Een assteun heeft een veel grotere grip dan een potkrik. Ook op het verenpakket. En de plek waar die staat is nog steeds onder de onderste bladveer, waar de as ook onder steunt, plus potkrik.

De reden waarom ik het zo doe is eigenlijk dat mijn krik het beste onder de as past, en ik dan geen plek meer onder de as heb voor de steunen (dat plekje voor de krik is dan al in gebruik). Het chassis kan ook, maar dat zit een stuk hoger en dan kan ik de bus niet zo lekker hoog krijgen. De veren zitten op een mooie hoogte voor de steunen.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: remmen onderhoud / revisie

Bericht door Anton »

Hoi,

Je kunt de as omhooghalen en dan onder de as opstoppen met houtenbalken, dan de krik iets laten zakken.
Opzij zal niet gauw gebeuren, maar na voren of achteren wel.
Steunen onder veren is een schijnveiligheid, ze kunnen wegschieten.

En de as mag best onder de wagen hangen, aan de veren, kan die echt wel hebben.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten