MB LP813 Remmen afstellen

Alles m.b.t. de dragende delen van het voertuig, alsmede versnellingsbak, koppeling, aandrijfas en differentieel.
Plaats reactie
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

MB LP813 Remmen afstellen

Bericht door Vinz »

Apk weer gedaan.. paar kleine puntjes zoals de voor remmen afstellen (41% verschil, mag 30% zijn) achter was 1% dus geen probleem.

Ik heb in het handboek van de 508 gekeken en daar is het net wat anders dan bij de LP813 dus even wat foto's gemaakt en even hier checken wat ik nou precies moet doen. Ik neem aan dat ik de middelste bout op foto 2 die uitsteekt moet verdraaien maar misschien heb ik het wel totaal fout.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: MB LP813 Remmen afstellen

Bericht door GerardM »

Onderste foto, onderaan de ankerplaat zit een rubber dopje achter veel vuil verstopt. Peuter dat er eens uit en wellicht zit daarachter het kamwiel om te stellen.

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: MB LP813 Remmen afstellen

Bericht door Vinz »

Ik ga morgen even kijken, ik dacht dat het van metaal was daarom dacht ik dat het anders zat.
Ik laat het weten!
Mercedes 813
Aart
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 dec 2009, 11:11

Re: MB LP813 Remmen afstellen

Bericht door Aart »

De middelste bout op foto 2 is de bout/aanslagstop op de maximale stuuruitslag in te stellen. Achter dat rubberen dopje onderaan de ankerplaat zit als het goed is inderdaad het stelmechanisme. Zo te zien zijn de remmen gewoon hydraulisch en is het mechanisme gelijk aan een 508 (wellicht wat grote uitgevoerd.

Gr, Aart
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: MB LP813 Remmen afstellen

Bericht door Vinz »

Vandaag even gekeken en het zijn twee metale bussen die geborgen zijn met een ring die je kan openbuigen (ik weet de naam niet van de ring) Ik dacht dat ze geklonken waren. Ik ga die even open maken. Bedankt voor de reacties. Ik laat het resultaat weten.

http://www.dozon.nl/borgring-v-assen-di ... l?___SID=U Dit is de borgring die ik bedoel.
Mercedes 813
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: MB LP813 Remmen afstellen

Bericht door Vinz »

Ik heb dit gevonden, en zo als ik eigenlijk al vermoede zijn het de bouten aan de zijkant en dus niet onderop.

http://www.bilder-hochladen.net/i/ciud-f.jpg

Bij dubbellucht gevonden, vergeet die site soms door dat ik normaal gesproken hier alles kan vinden :MrGreen:

Als het niet is zoals op de foto van Gerard hieronder heb je waarschijnlijk het volgende systeem zoals bij de mercedes LP-modellen.

http://www.bilder-hochladen.net/i/ciud-f.jpg

Achteraan de remankerplaat ter hoogte van de as zitten twee dikke bouten eentje links, andere rechts, deze hebben elk een excentrische nok om een remschoen af te stellen (op de foto zijn dit die twee bouten met een splitpennetje door). Om de remmen te ontspannen moet je deze bouten steeds naar de cilinder toe draaien, dus als je de sleutel horizontaal op die bout zet van de wielas weg, moet je naar boven draaien om te ontspannen.
Normaal volstaat een verdraaiing van +/- 1/4-omwenteling, dus niet blijven doordraaien.

Bij veel LP-modellen heb je op de vooras twee cilinders per wiel, een per remschoen, een boven en een beneden, dit zie je duidelijk aan de leidingen. Om te ontspannen moet je dan een bout naar beneden draaien en de andere naar boven, allebei naar de desbetreffende remcilinder toe.
Mercedes 813
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: MB LP813 Remmen afstellen

Bericht door Vinz »

Update.. dop 60 besteld aangezien een van de afstel bouten is afgebroken.. dus de trommel moet er af.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: MB LP813 Remmen afstellen

Bericht door GerardM »

Weer wat geleerd :cool: .

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: MB LP813 Remmen afstellen

Bericht door DVIII »

in tegensteling tot de "moderne" remmen van de 508 en 407 etc , heeft de lp serie nog vaste draaipunten onderop de ankerplaat. je zet als het ware de schoenen scherp tegen de trommel. de veer in de remcilinder houdt de cilinder scherp . de twee 22 mm bouten moet je daags tevoren inspuiten met wd 40. je stelt ook bij deze remmen eerst de schoenen en dan de evt handrem . bij een lp is dat ook nodig , en bij de 508 is dat zeker niet altijd het geval omdat de rem schoenen bij dat handrem mechaniek niet van lengte veranderd. als je de trommels eraf haalt kan je de stel exentrieken onder handen nemen . smeer ook gelijk wat remvet in de ruimte tussen de stofkap en de plunjers. goed onderhoud en je bent er weer 10 jaar vanaf
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: MB LP813 Remmen afstellen

Bericht door DVIII »

afgebroken , jammer . ik heb er nog wel liggen . als je ervaren bent geef je eerst een paar doodsklappen op de stelbout , zit het net effe losser
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: MB LP813 Remmen afstellen

Bericht door Vinz »

Dop 60 binnen, vandaag open gemaakt, met twee bandenlichters kon ik de trommel er zo afhalen dus geen trekker nodig :)
Cilinder blijkt te lekken aan een kant dus die gaat morgen open en even checken wat de staat is en of hij nog bruikbaar is met een revisie of dat er een nieuwe in moet komen.
Mercedes 813
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: MB LP813 Remmen afstellen

Bericht door DVIII »

bestel die dan in duitsland , dat maakt wel feestelijk verschil met de prijzen hier
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: MB LP813 Remmen afstellen

Bericht door Vinz »

Ik weet het maar ik moet voor herkeur en over een week naar spanje dus vrij weinig tijd en dan heb je weinig keuze.. afstelbout is wel al gerepareerd.
Mercedes 813
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: MB LP813 Remmen afstellen

Bericht door Vinz »

In oostenrijk besteld aangezien mercedes het niet meer levert.. en vandaag ook de tweede afstelbout afgebroken maar dan van de rechterkant dus die gaat morgen ook open en worden gerepareerd en schoon gemaakt. Tot nu toe viel het me 100% mee dus als je twijfeld of je je trommelt wilt openen, ik zeg gewoon doen! :up:
Mercedes 813
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: MB LP813 Remmen afstellen

Bericht door Vinz »

Vandaag bij de herkeuring goed gekeurd bij Komp Ressor in amsterdam noord, aanrader alweer! Natuurlijk brak ik twee dagen er voor nog even me raam maar was gelukkig geen probleem voor de apk! Rem verschil was nu 24% en daarna 26% bij de tweede test dus goed genoeg voor de apk maar ben zelf niet blij met het resultaat.

Kan iemand me vertellen hoe ik nog verder kan afstellen?

Ik heb allebeide kanten open gehad en schoon gemaakt, ontvet met remmen reiniger, alles ontroest, gesmeerd, geolied, koperpasta, uitgespoten met compressor.
"Natte" schoenen van elk een aan de achterkant gemonteerd en van de droge schoenen allebei een aan de voorkant dus zou alles gelijk moeten zijn.
Toch remt de rechter 26% meer dan links en links zit een nieuwe remcilinder.

Binnen in het wiel zitten dikke veren onder de moeren die de schoenen klemmen die heb ik aan beide kanten gelijk gezet, klopt het als ik nu rechts strakker en links losser zet je het verschil weg kan werken door dat links dan makkelijker open gaat dan rechts en dan beter remt?

Offtopic Meteen even uitleg gevraagd over de roetmeting en daar hoef ik volgens hem geen zorgen over te maken de komende jaren. (fingers crossed) hij kwam op 2.25, toen op 1,95 en het mag 2.5 zij en ze nemen het gemiddelde over de meetingen. Verder geen zwarte rook als ik rij of veel toeren maak.
Mercedes 813
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: MB LP813 Remmen afstellen

Bericht door DVIII »

Je kan de voering ook flink met de soldeerbrander droogstoken , en daarna met korrel 120 even opschuren. het verschil werkt vanzelf weg over het gebruik. het is ook geen auto van 1000 kg . de trommel mag je met hetzelfde schuurpapier opruwen , en ontvetten , eindelijk mag je de remmenreiniger gebruiken
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: MB LP813 Remmen afstellen

Bericht door Vinz »

Trommel opschuren, goed idee! :up: Niet aan gedacht, morgen rijden naar het zuiden!
Mercedes 813
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: MB LP813 Remmen afstellen

Bericht door DVIII »

dat Cor of Sander je dat niet konden vertellen ..... , maar je rijd weer en na een poosje gaat dat toch weer beter met de gelijkheid van je tromnels :clap:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten