plaats benzine afsluiter

Plaats reactie
ebag
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2007, 20:26
Contacteer:

plaats benzine afsluiter

Bericht door ebag »

ik heb een 308 feuerwehrwagen met 115 motor waar het lpg nu 2,5 jaar inzit. de eerste 45dkm gingen prima maar nu begin ik toch probleempje voor probleempje tegen te komen. het voorlaatste was de stroomverdeler die natuurlijk sinds 1978 geen druppeltje olie had gehad, ook niet van mij en het asje uitgelubberd was (wees gewaarschuwd dus). 123ignition verhielp dat probleem met een glimmende electronische verdeler. maar omdat hij toendertijd k.. op gas liep en wij ergens diep in frankrijk waren (waar ze echt geen mb garages hebben) heb ik veel op benzine gereden.
loopt hij prachtig op maar hij stinkt enorm naar benzine. en dat is veel erger geworden. nu ligt het wat voor de hand dat het komt door een uitgedoogde benzine leiding die gaat zweten of lekken als ik hem op benzine zet. dat moet ik fixen, maar daarbij heb ik nu een vraag waarbij ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

de benzineleiding loopt van de tank naar de mechanische pomp op het blok, gaat dan omhoog komt de benzineafsluitertegen en gaat dan door naar het overdrukventiel waar de retourleiding naar de benzinetank op zit. vanaf dat overdrukventiel nog een stukje slang naar de carb.
nu denk ik dat die plaats van die afsluiter niet klopt. zou die niet juist moeten op het laatste stukje slang tussen het overdrukventiel (met retour) en de carb. op die manier overbelast je de mechanische pomp niet(tnt kan die er wel tegen,maar..) en blijf je benzine rondpompen waardoor ook de slangen niet uitdrogen.

heeft de inbouwer het goed gedaan of is mijn idee beter?
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: plaats benzine afsluiter

Bericht door Anton »

Hoi,

Volgens mij heeft de inbouwer het goed gedaan: de pomp staat vol met benzine en staat niet loos te klapperen.
Als het stinkt naar benzine heb je ergens lekkage, dan kan een doorgerotte tank zijn maar ook een slang die aan het het eind van zijn levensduur is.

Als je op gas rijd eenmaal per maand even een km of 10 op benzine blijft de carburateur ook schoon en gangbaar.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
ebag
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2007, 20:26
Contacteer:

Re: plaats benzine afsluiter

Bericht door ebag »

nee de pomp staat niet loos te klapperen maar kan zijn druk ook niet kwijt. leek me dat daar juist het overdruk ventiel met retourleiding verderop voor zou zijn. waarom zou die er anders op zitten, dan zou de vlotter de ook wel kunnen stoppen. dat systeem zie je ook wel eens.

ik reed tot hij begon te stinken regelmatig op benzine. altijd gastank leeg en dan doorrijden tot ik een pomp zie waar ik de zegeltjes van spaar :lol:
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: plaats benzine afsluiter

Bericht door Anton »

Hoi,

In dit geval is het nodig om te weten hoe zo'n benzinepompje werkt.

Er zit een armpje aan dat aangedreven word door een excenriek.
Dat armpje is in twee-en gedeeld en word star gehouden door een veer.
Is de druk/nivo bereikt in de carburateur dan kan het armpje knikken zodat de druk niet te groot word.
Zakt het nivo dan word er weer een klein beetje brandstof door gelaten.
Deze pompjes zijn niet geschikt om continu grote hoeveelheden te pompen van daar dat men de afsluiter meteen achter het pompje monteerd.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: plaats benzine afsluiter

Bericht door DVIII »

en van overbelasten is geen sprake , tenzij je alleen maar grote hoeveelheden aan het door pompen bent.
als je de uitgang tegenhoudt blijft de pomp juist heel !
ergens heb je dus een ordinair lek in je leidingen. misschien is het tijd om een slangen vervanging uit te voeren.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Johannes

Re: plaats benzine afsluiter

Bericht door Johannes »

Hallo Ebag,
dat overdruk ventiel zorgt ervoor dat ten allentijde er een constante druk op de vlotternaald staat zodat het nivo in de vlotterkamer onder alle (extreme)omstandigheden gelijk is.

Die druk sluit je juist af door de benzine afsluiter om te zorgen dat de motor niet op beide brandstoffen zou willen draaien.
Er zijn systemen geweest met een constuctie om de vlotter omhoog te houden zodat de kamer niet meer met benzine gevuld werdt en er op gas gereden kon worden.

Om de afsluiter direct achter de pomp te monteren heeft ook als voordeel dat het hele systeem niet nodeloos onder druk staat en er bij een calamiteit je niet onderweg de hele tank de weg op pompt.

Groeten Pieter
ebag
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 nov 2007, 20:26
Contacteer:

Re: plaats benzine afsluiter

Bericht door ebag »

Johannes schreef: Om de afsluiter direct achter de pomp te monteren heeft ook als voordeel dat het hele systeem niet nodeloos onder druk staat en er bij een calamiteit je niet onderweg de hele tank de weg op pompt.
Bedankt johannes, dat is een steengoed argument. :D ik laat het zo als het is, alleen de leidingen vervangen dus.
gr gabe
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten