waterpomp stuk in zuid frankrijk

Plaats reactie
Baptiste
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mei 2012, 13:58

waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Baptiste »

hoi allemaal, ik heb deze zomer mn nieuwe ouwe bus flink op de proef kunnen stellen, eerst een maand naar slowakije
toen denemarken en van daaruit in twee dagen naar zuid frankrijk waar de waterpomp het begaf (de koelvloeistof liep weg uit de 2 gaatjes in de pomp). een vriendin wilde graag eens achter het stuur en ik had wel zin om even te pitten en natuurlijk had ze pas in de gaten dat de motor te heet was toen het begon te stomen. dit was in cassis waar de wegen behoorlijk stijl zijn. daar ik geen tijd had om de pomp terplekken te (laten) repareren heb ik het advies van een lokale garage houder opgevolgd en de 2 gaatjes met een houtje afgedicht. zo heb ik nog zon' 300km doorgereden.
wat waarschijnlijk geen goed idee was want de motor viel regelmatig uit en kwam dan weer zeer traag op gang, halverwege weigerde hij om op lpg te rijden en ben ik op benziene verder gereden. de druk in de motor was zeer laag...
ik ben er net in geslaagd de waterpomp er uit te sleutelen en ga nu een nieuwe bestellen, en ik hoop maar dat dan het probleem opgelost is. wat ik wil weten is of de symptomen van onderdruk en afslaande motor toe te schrijven zijn aan een defecte waterpomp of dat ik misschien grotere schade heb aangericht met doorrijden :ooo ,vergelijkbare ervaringen?
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Rene »

Ja die ervaring heb ik met een m115, ik kan je bijna met zekerheid zeggen dat je koppakking eruit is. Ik heb de temp even boven de 100 gr gehad niet eens stoom onder de kap maar was wel stuk :z . En als ik jou zo hoor geen kracht meer en niet op gas willen lopen vrees ik het ergste.
Succes.
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door scorpion »

klinkt inderdaad als meer schade als enkel de waterpomp.
geen ervaring met dit type moter.

"de druk in de motor was zeer laag...", wat bedoel je hiermee?
is er een test geweest op deze moter?
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door paul snip »

Oke, het kan zijn dat je koppakking nu lek is. Daarvoor is een middeltje als lapmiddel. Je kunt succes boeken met K-seal. http://www.youtube.com/watch?v=D7pus6Xr41c

Ik weet dat veel mensen niet geloven in dit soort "wondermiddeltjes" maar de ervaring leert dat je met K-seal auto's in 90% van de gevallen weer op weg krijgt. Wij hebben het standaard in de dienstauto tegenwoordig.

Dat de bus niet meer op gas wil lopen komt waarschijnlijk doordat de gasverdamper door gebrek aan koelvloeistof bevriest. Dat hoeft op zich niks met een lekke koppakking te maken te hebben.

Succes!
Johannes

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Johannes »

Met een lekke waterpomp doorrijden hoeft geen probleem te zijn zolang je het koelmiddel op niveau houd.
Het is mij ook een keer overkomen en ben rustig naar huis gereden met de radiateur dop eraf zodat er geen druk op het systeem kwam.
Onderweg regelmatig gecontroleerd en bijgevuld.
Als de koppaking stuk is is dat al eerder gebeurt , waarschijnlijk toen de stoom eraf sloeg.
En inderdaad als de verdamper niet verwarmt wordt dan bevriest hij.
En het kan dus zijn dat door een eventuele lekke koppakking er lucht in het koelsysteem komt en dan ook in de verdamper waardoor deze niet meer goed werkt.

Nieuwe pomp er op en zeker ook de thermostaat controleren of het allerbeste gewoon vernieuwen. Door dat de temperatuur veel te heet is geweest en de thermostaat klep te ver open is geduwd werken ze vaak na een oververhitting niet goed meer.
Proefrijden en kijken wat er gebeurt.

Groet Pieter.
Denk er aan de pomp te ontluchten met het banjoboutje boven op het pomphuis in het leidinkje naar boven!!!
Baptiste
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mei 2012, 13:58

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Baptiste »

ok dat is zeer bruikbare info allemaal, dank!
ik zag dat boutje boven aan de pomp en vroeg me al af waar dat voor was, hoe ontlucht je de pomp daarmee precies?
en k-fix ofzo als de koppakking het begeven heeft? its guaranteed? hebben jullie ervaringen met dat soort middeltjes,
het zal geen kwaad kunnen om het te proberen...
en met druk bedoelde ik de oliedruk die in het dashboard weergegeven word, kwam regelmatig onder de 3 bar en zonder gasgeven werd ie zo laag dat de motor uitviel...
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Arno Z »

Niet bekend met de 115, even iets wat ik met een andere motor heb meegemaakt, symptonen hetzelfde maar oorzaak anders (was bij een Volvo B20 uit 1970):

- Koppakking gaat stuk (waarschijnlijk door hogere verbrandingstemp van lpg)
- Door lekke koppakking lekken compressielucht en uitlaatgas naar het koelsysteem, de druk in het koelsysteem loopt op
- Koelsysteem gaat lekken en verliest (op zwakke plekken) koelvloeistof (zou de overdrukklep in expansievat-dop moeten zijn, maar kan ook elders gebeuren)
- Koelmiddel te kort en temperatuur gaat omhoog. Door oververhit rijden kan er meer stuk gaan.

Ik zelf zou zeer zeker niet met met x-Seal o.i.d. aan de slag gaan. Na het repareren/vervangen van de waterpomp zou ik beginnen met het afpersen van het koelsysteem EN een compressie-meting. Eerst koud en als alles goed is ook warm.
Mocht je bij het afpersen van het koelsysteem koelvloeistof kwijtraken, terwijl je geen lek kan vinden dan ligt het waarschijnlijk in de verbrandingsruimte.... dan NIET starten! Even bougies er uit en door de opening even peilen (bijvoorbeeld lange wattenstaaf) of geen koelvloeistof op je zuigers staat. Waterslag is veelal einde motor!
Johannes

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Johannes »

Je kunt ontluchten door het boutje voorzichtig los te draaien. Als er koelvloeistof uitkomt weer dicht.
Je hebt de motor waarschijnlijk erg heet laten worden. Dat veroorzaakt een verminderde oliedruk. De olie wordt veel te heet en daardoor erg dun en alles zet meer uit dan normaal . Zo kan de olie gemakkelijker overal tussendoor stromen.
Heb je al eens naar de smeerolie gekeken, is die nog normaal gekleurd?
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat de waterpomp stuk is gegaan omdat de motor bij het klimmen veel te heet is geworden. En zou de defecte waterpomp niet de oorzaak zijn maar het gevolg van een heet gelopen motor.
Er zit wel een keramische afdichting in de pomp maar die wordt op zijn plek gehouden door een rubber membraam. Die verouderen en kunnen dan een hoge druk in het koelsysteem niet meer aan. Het gevolg is een heftig lekkende waterpomp.

Groet Pieter
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Maxer »

Het lijkt mij sterk dat door het beklimmen van een berg de waterpomp stuk gaat. Die dingen gaan gewoon een keer stuk. Te hoge druk in het koelsysteem is onmogelijk want als dit gebeurt zorgt de veer in de vuldop dat de te hoge druk wordt afgevoerd. Door de te hoge temperatuur zal ongetwijfeld de pakking er uit liggen. Dat is vrij eenvoudig te verhelpen maar niet met middeltjes maar het vervangen van de pakking en het vlakken van de kop. En vertel die vrouw dat die temperatuurmeter er niet ter decoratie in het dashboard is gemonteerd! :)
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door paul snip »

K-seal is ook niet bedoeld als definitieve reparatie wat mij betreft. Maar als je er mee naar huis kunt rijden dan hoef je tenminste niet in Frankrijk je koppakking te laten vervangen.

De praktijk leert dat K-seal lekkages echt dicht. Ook in de koppakking. Bij de ANWB hebben we het standaard in onze dienstauto liggen. En ik heb er al een aantal keren succes mee geboekt.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Dennis en Nancy »

Even ter info,..

Wat kost die waterpomp voor een M115?

Wij hebben ook zo'n blok in de brandweer.

Grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Johannes

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Johannes »

Bij mijn automaterialen leverancier heb ik er ongeveer 80 euro voor betaald. Deze vakantie in Zweden bij de Mercedes dealer 180 euro en 70 euro retour voor de oude pomp.
Ik heb toch het idee dat die orginele pomp een betere lagering heeft dan de aftermarkt pomp.
Groet Pieter
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Dennis en Nancy »

Ok pieter bedankt.

Grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Uil »

Afgelopen zomer hebben wij in Duitsland onze kapotte waterpomp laten vervangen voor ongeveer 210 euro, ex montage. Weinig keuze, dus je zegt maar ja.

Later zag ik dat voor de diverse diesels de pompen ca. 80 euro zijn, dus heb ik bij Mercedes in Den Haag een prijs opgevraagt, dat was uit mijn hoofd 180-190 euro. Daarbij krijg je wel iets retour voor de oude inderdaad, maar volgens mij geen 70 euro. Wellicht hangt dat ook van de staat af van de pomp, die van ons was behoorlijk ver heen (alle kogels uit de lagers, dichtingen volledig weg, impeller vrij woest afgesleten door contact met het blok).
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Dennis en Nancy »

Ok,.. Ik zal maandag nancy eens naar de lokale mercedes dealer laten bellen. Eens kijken wat ze hier zeggen.

Zit er toch sterk aan te denken het ding preventief te vervangen.

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Uil
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:57

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Uil »

Of, je kunt een gebruikte pomp op voorraad leggen, en eventueel je eigenpomp nakijken of die wel echt aan vervanging toe is.
Zelf klussen bij Arie en Nico.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Dennis en Nancy »

Of ik plaats een nieuwe en leg de nog goede oude op voorraad,... :up:

Alles staat of valt met de prijs.

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Auk
Berichten: 55
Lid geworden op: 22 aug 2010, 06:32

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Auk »

jemig in 2 dagen van denemarken naar zuid frankrijk wat heb je voor mega monster maar wij kunnen dan ook gewoonweg niet harder als 85
vervelend dat het is gebeurt is het probleem inmiddels opgelost?????
Baptiste
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 mei 2012, 13:58

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Baptiste »

hoi auk tja ik ben in een stuk doorgereden 90 a 100 km per uur, ik heb inmiddels de pomp vervangen maar het ziet er naar uit dat de koppakking lekt... ik ben nu op zoek naar de beste en goedkoopste oplossing om die te laten fixen...
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door DVIII »

ja je moet wel opletten, als je iets stuk hebt moet je ook goed repareren , ik heb zo'n afperssetje voor het koelsysteem. dus nadat je de pomp hebt vervangen test je de dichtheid met zo'n klein pompje. het is geen verassings storing , als je dagelijks voor het starten je niveau's controleerd heb je geen verrassingen , maar "to do" lijstjes.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Frank.fjph »

Goedkoopste is pakkingsetje kopen, overall aantrekken en kop eraf...... :shock: :lol: :lol: :bye:

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door DVIII »

ja, maar niet iedereen trekt zijn kop er even af , en ik wil je niet meteen een trekker noemen , maar dit soort oplossingen zijn net effe te moeilijk voor de meeste buseigenaren , als je weet dat ook garages het al een probleem schijnen te vinden :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Leo »

Owww, ik dacht dat dit een sleutelforum was.
Is er iets veranderd sinds ik met "pensioen" ben? :shock:


Er wordt hier trouwens wat afgetrokken de laatste tijd;
accu's worden leeggetrokken,
koppen worden niet getrokken,
ventilatoren die dikke stromen trekken,
kachels die de verkeerde spanning trekken,
hoge/lage/nieuwe/oude trekhaken die het gewicht wel/niet kunnen trekken...

Ik trek het niet meer.. 8)
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door DVIII »

voortaan Leo voor trekadvies !! :lol: :lol: :lol:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: waterpomp stuk in zuid frankrijk

Bericht door Frank.fjph »

Ha Leo,

Het begint meestal met de overall aan....trekken
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten