beetje meer power 307 D?

Plaats reactie
Unknown User

beetje meer power 307 D?

Bericht door Unknown User »

Hallo mijn naam is Jan de Boer, wie heeft er ervaring mee om een 307 D een beetje op te peppen?
Het gaat er om dat we er gewoon 90 km p/u mee kunnen rijden, en in de bergen niet met een gangetje van 10 naar boven hoeven!

Is dit te doen, en hoe?
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

Hier eem mogelijkheid om uit een diesel meer power te halen.
Het mag niet volgens de nederlands wetgeving. Op zonnebloem olie, frituur vet. of koolzaad olie mag je ook niet rijden en is de zelfde soort overtreding en leverd geen vermogens winst op.

Wat ze hier doen is LPG bij spuiten in de diesel moter om een betere verbranding van de diesel te krijgen. Ik ben er zelf nog iet mee bezig maar ik ga er zeker achter aan om het in mijn bus te krijgen. Bij mij komt er namelijk al een dampgas tank in voor huis tuin en keuken doeleinden.
Deze zal dus ook gebruikt gaan worden voor het bij voeren van de diesel motor.

Maar nog een keer het is niet legal, maar naar mijn mening iis het plaatsen van dit systeem in een oldtimer niet al te veel problemen moet geven omdat je toch al geen belasting hoeft te betalen. En het zorgt ook nog voor vermindering van de uitstoot van schadelijke gassen.

Bart Keser,
Gebruikersavatar
David 1046
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 dec 2004, 22:18
Locatie: Zaandam

Bericht door David 1046 »

90km/h en dan nog sneller willen

kijk je uit voor tunnelvisie
Unknown User

90?

Bericht door Unknown User »

Nee David, 90 halenwe niet eens, bij 75 is de power er echt uit, en dan moeten we niet tegen wind hebben!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: beetje meer power 307 D?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

jandeboer schreef:Hallo mijn naam is Jan de Boer, wie heeft er ervaring mee om een 307 D een beetje op te peppen?
Het gaat er om dat we er gewoon 90 km p/u mee kunnen rijden, en in de bergen niet met een gangetje van 10 naar boven hoeven!

Is dit te doen, en hoe?
Ik weet niet in hoeverre je dingen zelf doet aan de bus, maar met wat (relatief) eenvoudige dingen kun je ook al wat verbetering halen.

Zoals luchtfilter schoonmaken/vernieuwen, 'n keertje dieselreiniger erin gooien, kleppen stellen, distributieketting 'ns bekijken?

Als je motor verder niet 'af' is (dan is de meeste fut er meestal ook wel uit) kun je ook de brandstofpomp nog wat opschroeven, maar niet te veel anders gaat ie enkel meer drinken en nemen de prestaties ook niet toe.

Eenvoudige dingen, misschien had je ze al gedaan of onderschat ik je technische kunnen en ervaring, maar toch... ;)

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

meer power uit een 307/ 407

Bericht door jan »

Mijn experiment met het bijvoegen van lpg/propaan in een 616 motor heb ik met succes af kunnen ronden.

Lange tijd heb ik nagedacht over het vervangen van de 70 pk- voor een 80pk motor, met alle rompslomp en kosten van dien.

Ik me gaan inlezen in de hieronder besproken techniek en heb daarna de stap genomen met het doen van een paar experimentjes.
Deze pakten wel heel erg positief uit

Ik heb gekozen voor minimale vermogenstoename van ik denk ongeveer 10 tot 12%.
Je kunt dit percentage bijna zo gek maken als je wilt, maar je lagers en kleppen zullen er dan wel een keer mee stoppen.
Ik heb zo veel mogelijk veiligheidsmaatregelen toegepast, waardoor het naar mijn mening nog veiliger is dan het rijden met een lpginstallatie tbv
een benzinemotor.

Weet wel waar u mee bezig gaat, dat is gas wat na brand of ontploffing weing van u en uw camper over laat.


De installatie is zo gemaakt dat ik het systeem inschakel bij het heuveltje nemen of invoegen.
Trouwens het werkt ook prima bij het verstoken van frituurolie ipv dieselolie.
Dus de 70pk is ruim 80pk geworden en blijft lekker in m`n bussie zitten. :lol:
Unknown User

re 307 power

Bericht door Unknown User »

Jan,

ff een vraagje, wat voor opbouw heb jij op je 307 staan?

onze hanomag f45 met 65 pk, ruim 3500 kg, en een alkoof met totale hoogte van 3 m en breedte van 2,20 meter krijgt "met gemak" 90 op de teller.

jij met 70 pk zou dit met een normaal formaat opbouw dus ook moeten kunnen.

ik denk inderdaad wat jeroen zegt, een goede beurt geven aan t torretje, maar kijk ook eens naar je remmen, bandenspanning en andere zaken die kunnen vertragen. Het oppeppen zou de allerlaatste mogelijkeid moeten zijn. Ik denk niet dat t nodig zou hoeven te zijn om normaal met de fabriekssnelheid te kunnen rijden. en wat betreft klimmen.... daar scheelt 10 pk meer niet zoveel. je bent op vakantie, toch? wat achter je zit heeft gewoon pech.!

Alex
jan
Berichten: 183
Lid geworden op: 16 dec 2004, 21:31
Locatie: Ermelo
Contacteer:

diesel/lpg

Bericht door jan »

Hallo Alex,


Ik heb het bustype.
Ondanks de goede conditie van de motor (60000 km) heb ik wel eens de behoefte aan wat meer trekkracht en niet eens zozeer meer snelheid.
B.v. bij een korte invoegstrook en inderdaad als ik echt omhoog moet kruipen tegen een een helling. Natuurlijk heb je vakantie en geen haast. Maar als medeweggebruikers soms levensgevaarlijke capriolen uithalen om te passeren, ben ik in die gevallen best blij met wat toegevoegde power. :wink:
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi Jan

Interesant om te horen dat al iemand de LPG bij mengen heeft toegepast.
Mijn vraag nu is hoe heb jij het gedaan.

Verdamper ?
Dampgas tank ?
Kun jij de hoeveelheid LPG regelen ?
Waarom geen regel systeem op het gaspedaal ( max gas , LPG aan ) ?

Bij mij gaat het er zeker in komen maar dan continue omdat ik dan ook
zuiniger rijd en veel minder het milleu belast. Dus ik moet een regel systeem maken of kopen bij IWEMA.

Bart Keser,
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten