Reserveonderdelen voor op reis
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Yo, ff voor alle duidelijkheid:
Wij hebben nooit een doel om naartoe te gaan.
Ons doel is waar we de handrem aantrekken of waar het anker de grond in gaat.:)
Op die manier genieten wij van het onderweg zijn.
Maar deiningsgolf nr3486412 of blubberroad nr8097 kunnen ons echt niet meer boeien.
Maar ok, ik kan nog wel genieten als ik zo'n stom stuk mechaniek op een plek krijg waar ie eigenlijk nooit voor bedoeld was.
Geen mooier geluid dan een diesel die volaan op z'n flikker krijgt..:P
En idd, graag sapjes zonder chemicalien.
Door zo'n chemisch sapje tijdens het laatste Otterloo ben ik achterstevoren naar huis gereden..:mrgreen:
Mvg, Leo.:D
Wij hebben nooit een doel om naartoe te gaan.
Ons doel is waar we de handrem aantrekken of waar het anker de grond in gaat.:)
Op die manier genieten wij van het onderweg zijn.
Maar deiningsgolf nr3486412 of blubberroad nr8097 kunnen ons echt niet meer boeien.
Maar ok, ik kan nog wel genieten als ik zo'n stom stuk mechaniek op een plek krijg waar ie eigenlijk nooit voor bedoeld was.
Geen mooier geluid dan een diesel die volaan op z'n flikker krijgt..:P
En idd, graag sapjes zonder chemicalien.
Door zo'n chemisch sapje tijdens het laatste Otterloo ben ik achterstevoren naar huis gereden..:mrgreen:
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Saskia
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
- Locatie: Zuid-Hollandse Klei
Fulco schreef:
Ik vind het heerlijk om ergens echt aan te komen. En er te zijn. We hebben teveel gejakkerd. En als het daar bevalt, dan blijven we een poosje, met de mensen die daar ook zijn.
Misschien moeten we een apart draadje beginnen over het waarom van reizen ? Ik vind reizen geweldig, en soms had het aankomen van mij niet gehoeven.
Ik vind het heerlijk om ergens echt aan te komen. En er te zijn. We hebben teveel gejakkerd. En als het daar bevalt, dan blijven we een poosje, met de mensen die daar ook zijn.
Laatst gewijzigd door Saskia op 08 mar 2007, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Ik heb laatst een berichtje geplaatst in een topic op camperforum. Het ging erover of een zonnepaneel plaatsen wel rendabel is, en wanneer je die investering terug verdient.
De rekenaars daar merkten op dat je de aanschaf nooit terugverdiend, want daarvoor kun je wel heeeel veeel maanden aan de paal hangen.
De grap is natuurlijk dat je een zonnepaneel neemt vanwege de vrijheid om overal te kunnen staan. Dus een zonnepaneel is zeker de moeite waard en rendabel: Immers, een plekje midden in de natuur met een 220V paal ernaast bestaat niet (..en is dus onbetaalbaar..)
Daarnaast merkte ik op; Je camper kost ook geld, en als je op vakantie gaat betaal je ook nog steeds je huis, dus kun je beter thuis blijven en de camper verkopen :D
De rekenaars daar merkten op dat je de aanschaf nooit terugverdiend, want daarvoor kun je wel heeeel veeel maanden aan de paal hangen.
De grap is natuurlijk dat je een zonnepaneel neemt vanwege de vrijheid om overal te kunnen staan. Dus een zonnepaneel is zeker de moeite waard en rendabel: Immers, een plekje midden in de natuur met een 220V paal ernaast bestaat niet (..en is dus onbetaalbaar..)
Daarnaast merkte ik op; Je camper kost ook geld, en als je op vakantie gaat betaal je ook nog steeds je huis, dus kun je beter thuis blijven en de camper verkopen :D
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- melhof
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
- Locatie: Zuid Spanje
- Saskia
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
- Locatie: Zuid-Hollandse Klei
Sorry, heb even een linkje weggehaald naar een oud draadje over 'het waarom van camperen'. Nadat ik het weer teruggelezen had leek het me teveel op ouwe koeien. (Ik zit er echt niet meer mee hoor). Ik denk niet dat Winand z'n zonnepaneelstukkie iets met dat oud zeer te maken heeft, maar gewoon een foutje is.
Anyway, wie opent een nieuw onderwerp over 'het waarom van reizen'?
Een ezel stoot zich in't .....
Anyway, wie opent een nieuw onderwerp over 'het waarom van reizen'?
Een ezel stoot zich in't .....
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Zou niet weten wat ik er nog meer over moet schrijven.Saskia en Herman schreef:Anyway, wie opent een nieuw onderwerp over 'het waarom van reizen'?
Alleen zou het verschil tussen REIZEN en vakantievieren ff duidelijker gedefinieerd kunnen worden.
Dat zou nog wel eens een verhitte disc kunnen opleveren, want ook daar heb ik natuurlijk mijn dwarse gedachten over. :twisted:
Maar ik open het draadje lekker niet.
De pb'tjes vliegen me nu al om de oren.. :P
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
inderdaad mensen, mijn reactie was een reactie op het linkje van Sakia:
"het waarom van camperen", geen oud zeer hoor.
Lijkt nu wel heel erg off-topic.
Laten we maar weer verder gaan bij het oorspronkelijke onderwerp .
"het waarom van camperen", geen oud zeer hoor.
Lijkt nu wel heel erg off-topic.
Laten we maar weer verder gaan bij het oorspronkelijke onderwerp .
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
- Herman508
- Berichten: 126
- Lid geworden op: 18 apr 2005, 22:10
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
En wat voor een wapen moet dat zijn Dennis ?cowboydennis schreef:Om mijn naam eer aan te doen,..... ik zou een wapen meenemen.
Knuppel, hakmes, 7klapper...
Als je er niet mee weet om te gaan en niet weet wat een wapen in zo'n situatie teweeg brengt, keert je wapen zich vaak (letterlijk) tegen je.
Wil niet beledigend overkomen maar als een verwende blanke het moet opnemen tegen iemand die niets te verliezen heeft, dan weet ik wel wie er het eerst piept.
Wees dan maar even geen held, kort de vakantie in, jij kan uiteindelijk wel weer veilig terug als het mee zit.
Ik heb nog nooit een wapen gehad, denk dat het uiteindelijk valse zekerheid is.
Groet, Herman
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
.......................................................
MB 508D ex-ambulance '86, OM314 motor
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
Daar heb je gelijk in maar het feit dat er een hoop mensen regelmatig gewapend zijn daar (voor zelfverdediging en niet de strijd) geeft wel aan dat er een groot gevoel van onveiligheid heerst.
De collega heeft nog nergens ter wereld zoveel indrukwekkende hekwerken gezien als in zuid-Afrika dus mensen voelen zich er niet echt safe. Ik zeg niet dat dit voor heel afrika geld. Hij is in zuid en oost afrika geweest. In de bush zal het er heel anders aan toe gaan dan in de township's.
Er is een mogelijkheid om jachtwapens te 'importeren' in afrika. Nadeel is dat dit voor elk land apart geregeld moet worden.
Ik wil alleen even aangeven dat niet heel africa veilig is en ik persoonlijk de optie jachtwapen (BBQ in de bush) zeker zou bekijken. Al was het voor het gevaarlijk wild.
Een wapen voor mij is geen zakmes of leatherman maar een vuurwapen, een grootkaliber.
Enfin,..... ik ben weer offtopic wat het ging over onderdelen c.q. gereedschappen.
Dan word het een klein draagbaar lasapparaat wat eventueel op een omvormer zou kunnen werken?
Dennis
De collega heeft nog nergens ter wereld zoveel indrukwekkende hekwerken gezien als in zuid-Afrika dus mensen voelen zich er niet echt safe. Ik zeg niet dat dit voor heel afrika geld. Hij is in zuid en oost afrika geweest. In de bush zal het er heel anders aan toe gaan dan in de township's.
Er is een mogelijkheid om jachtwapens te 'importeren' in afrika. Nadeel is dat dit voor elk land apart geregeld moet worden.
De verwende blanke trekt waarschijnlijk aan het korte eind. Zonder wapen is die kans groter dan met. Al kan door het wapen de hele boel ook escaleren.Wil niet beledigend overkomen maar als een verwende blanke het moet opnemen tegen iemand die niets te verliezen heeft, dan weet ik wel wie er het eerst piept.
Ik wil alleen even aangeven dat niet heel africa veilig is en ik persoonlijk de optie jachtwapen (BBQ in de bush) zeker zou bekijken. Al was het voor het gevaarlijk wild.
Een wapen voor mij is geen zakmes of leatherman maar een vuurwapen, een grootkaliber.
Enfin,..... ik ben weer offtopic wat het ging over onderdelen c.q. gereedschappen.
Dan word het een klein draagbaar lasapparaat wat eventueel op een omvormer zou kunnen werken?
Dennis
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Admin schreef:Voor noodreparaties zijn er trillende lastangen waarmee je meteen op 24 of 36 V accuspanning kunt lassen. Goedkoper en zeker lichter!
Vertel daar eens meer over Ernst?
Het enige wat ik me er nu bij kan voorstellen is dat ik me de avond daarvoor moet klemzuipen zodat m'n handen flink trillen.. 8)
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Hi Leo,
Mijn buurman in Voorburg had een jaar of 25 geleden een trilhandvat, de lasstroom loopt door een spoel en trekt zo de elektrode van het werkstuk. Stroomkring onderbroken, elektrode veert terug, stroomkring weer gesloten etc. etc. etc. Mooie boog, ook voor onervaren lassers.
Ik heb even kort geGoogled, maar kom die elektrodehouder niet (meer?) tegen.
Voor lassen op de autoaccu heb je eigenlijk alleen een bosje startkabels nodig, een donker glaasje en een bij lage spanning ontstekende elektrode.
http://www.safari4x4.com.au/80scool/tec ... tweld.html
Waarom ze met de min lassen is me niet duidelijk. Waarschijnlijk voor oude Engelse voertuigen...
http://www.woick.de/catalog/product_inf ... d6584b598e
Mijn buurman in Voorburg had een jaar of 25 geleden een trilhandvat, de lasstroom loopt door een spoel en trekt zo de elektrode van het werkstuk. Stroomkring onderbroken, elektrode veert terug, stroomkring weer gesloten etc. etc. etc. Mooie boog, ook voor onervaren lassers.
Ik heb even kort geGoogled, maar kom die elektrodehouder niet (meer?) tegen.
Voor lassen op de autoaccu heb je eigenlijk alleen een bosje startkabels nodig, een donker glaasje en een bij lage spanning ontstekende elektrode.
http://www.safari4x4.com.au/80scool/tec ... tweld.html
Waarom ze met de min lassen is me niet duidelijk. Waarschijnlijk voor oude Engelse voertuigen...
http://www.woick.de/catalog/product_inf ... d6584b598e
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Interessant spul :D Weer iets geleerd..
Sta op het punt om een lasapparaat te kopen, wat vele malen duurder is dan zo'n ding. Maarja, het is wel appels met peren vergelijken natuurlijk, ze noemen het inet voor niets 'emergency repair tool'.
Buiten dat, je hebt geen menggas, of zit dat in die elektroden?
Sta op het punt om een lasapparaat te kopen, wat vele malen duurder is dan zo'n ding. Maarja, het is wel appels met peren vergelijken natuurlijk, ze noemen het inet voor niets 'emergency repair tool'.
Buiten dat, je hebt geen menggas, of zit dat in die elektroden?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
:shock: Slik..winand schreef:Buiten dat, je hebt geen menggas, of zit dat in die elektroden?
Tijd voor "Lassen voor Dummies" geloof ik. 8)
Is er iemand die de onbedwingbare behoefte voelt om het 1 en ander uit te leggen?
Ik heb er helaas geen tijd voor.
Mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 10 mar 2007, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Hoe meer van die opmerkingen er geplaatst worden, hoe dommer ik me voel :oops:
Ben maar even aan het zoeken gegaan, ik weet niet zoveel van lassen met elektroden:
"In 1907 bedekte Oscar Kjellberg eerst de metalen staaf met een dunne bekleding bestaande uit mineralen en enkele organische stoffen. Het gevolg was een stabielere boog en een bescherming van het lasbad door de ontwikkelde gassen uit de bekleding en door de gevormde slak op het smeltbad. Dit was een wezenlijke verbetering "
Dus zo verkeerd had ik het toch niet !? :?
Er zijn wel veel soorten elektroden:
Cellulose, Rutiel, Basische.. Dat heb ik allemaal niet gelezen hoor 8)
Ben maar even aan het zoeken gegaan, ik weet niet zoveel van lassen met elektroden:
"In 1907 bedekte Oscar Kjellberg eerst de metalen staaf met een dunne bekleding bestaande uit mineralen en enkele organische stoffen. Het gevolg was een stabielere boog en een bescherming van het lasbad door de ontwikkelde gassen uit de bekleding en door de gevormde slak op het smeltbad. Dit was een wezenlijke verbetering "
Dus zo verkeerd had ik het toch niet !? :?
Er zijn wel veel soorten elektroden:
Cellulose, Rutiel, Basische.. Dat heb ik allemaal niet gelezen hoor 8)
Laatst gewijzigd door winand op 10 mar 2007, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
ikzelf schreef: Slik..
Ben schreef: Tjongejonge
Jah mannen, maar Winand kan weer andere dingen dan wij.Anton schreef: erruuug!
Ook wij hebben het moeten leren van anderen.
Dus in onze ogen is het misschien ff errug, maar laten we positief blijven.
Dus wie schrijft "Lassen voor Dummies" ?
Gezien het aantal bakkende knoeiers is daar wel behoefte aan.
Mvg, Leo.
Laatst gewijzigd door Leo op 10 mar 2007, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Hoi Leo.
Zoiets?
Laselektrode
Van Wikipedia
Ga naar: navigatie, zoek
Een laselektrode is een metalen staaf die bij elektrisch lassen zowel een van de elektroden vormt waartussen de lasboog in stand wordt gehouden (de andere elektrode is het werkstuk). De elektrode wordt verbonden met de plus van het lasapparaat, het werkstuk met de minpool. Door met de elektrode kort het te lassen punt aan te tikken ontstaat even een kortsluiting met veel warmteontwikkeling; bij weer iets optillen van de laselektrode ontstaat de veel warmte producerende vonkboog die de elektrode langzaam doet afsmelten. Sommige laselektroden zijn omgeven door een mantel die bij het smelten een tegen oxidatie beschermende slaklaag vormt en de lucht elektrisch geleidend maakt; bij andere typen wordt onder een inert gas gelast (argon, stikstof) (mig-lassen) of onder poeder (poederlassen) en is dit niet nodig. Er bestaan verschillende diktes elektrodes (aangegeven in mm). Ook staat op de doos waarin de elektrodes zitten aangegeven voor welke stroomsterkte ze geschikt zijn. Deze stroomsterkte (in ampère) stel je in op het lasapparaat.
Een laselektrode dient droog te zijn voor een goed lasresultaat. Een pak laselektroden is luchtdicht verpakt, zodat er geen vocht bij kan komen. Er bestaan ook speciale apparaten om laselektroden te drogen.
En dan nog meer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Speciaal:S ... ext=Zoeken
Categorie: Metaaltechniek
Groet Anton
Zoiets?
Laselektrode
Van Wikipedia
Ga naar: navigatie, zoek
Een laselektrode is een metalen staaf die bij elektrisch lassen zowel een van de elektroden vormt waartussen de lasboog in stand wordt gehouden (de andere elektrode is het werkstuk). De elektrode wordt verbonden met de plus van het lasapparaat, het werkstuk met de minpool. Door met de elektrode kort het te lassen punt aan te tikken ontstaat even een kortsluiting met veel warmteontwikkeling; bij weer iets optillen van de laselektrode ontstaat de veel warmte producerende vonkboog die de elektrode langzaam doet afsmelten. Sommige laselektroden zijn omgeven door een mantel die bij het smelten een tegen oxidatie beschermende slaklaag vormt en de lucht elektrisch geleidend maakt; bij andere typen wordt onder een inert gas gelast (argon, stikstof) (mig-lassen) of onder poeder (poederlassen) en is dit niet nodig. Er bestaan verschillende diktes elektrodes (aangegeven in mm). Ook staat op de doos waarin de elektrodes zitten aangegeven voor welke stroomsterkte ze geschikt zijn. Deze stroomsterkte (in ampère) stel je in op het lasapparaat.
Een laselektrode dient droog te zijn voor een goed lasresultaat. Een pak laselektroden is luchtdicht verpakt, zodat er geen vocht bij kan komen. Er bestaan ook speciale apparaten om laselektroden te drogen.
En dan nog meer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Speciaal:S ... ext=Zoeken
Categorie: Metaaltechniek
Groet Anton
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
okee okee, het is duidelijk..
Eigenlijk was het al wel duidelijk 8) maar had ik beter het woord menggas niet kunnen gebruiken maar oxidatiebescherming ofzo.
Voor het geval dat jullie mijn laatste post gemist hebben (we tikken nu zo ongeveer op hetzelfde moment) Die staat onderaan op pagina 2 van dit topic, met mijn eigen bevindingen na even Googelen..
Ik voel me weer een stuk slimmer
Eigenlijk was het al wel duidelijk 8) maar had ik beter het woord menggas niet kunnen gebruiken maar oxidatiebescherming ofzo.
Voor het geval dat jullie mijn laatste post gemist hebben (we tikken nu zo ongeveer op hetzelfde moment) Die staat onderaan op pagina 2 van dit topic, met mijn eigen bevindingen na even Googelen..
Ik voel me weer een stuk slimmer
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
Da's een klein onderdeeltje van het geheel Anton, maar alvast een begin. :)
Ik zat te denken aan de verschillen tussen de lasmethodes, waar ze voor te gebruiken, de kosten, de verschillende trafo's, wanneer verschillende electrodes gebruiken enz enz.
En dat alles in Dummietaal met de nodige praktijkvoorbeelden natuurlijk, waarbij er gerust diep ingegaan mag worden op "roestig materiaal lassen".
Want schoon materiaal lassen kan de grootste dwaas, maar where the hell zit op onze bussies mooi blank staal??:P
En wbt dat Wikipedia wat je net geplakt hebt:
Daar begint het gedonder weer, want ik heb geleerd dat je met gelijkstroom de electrode op de min moet zetten.
Maar misschien dat Leen daar duidelijkheid over kan geven, want het is zijn vakgebied.
Mvg, Leo.
Ik zat te denken aan de verschillen tussen de lasmethodes, waar ze voor te gebruiken, de kosten, de verschillende trafo's, wanneer verschillende electrodes gebruiken enz enz.
En dat alles in Dummietaal met de nodige praktijkvoorbeelden natuurlijk, waarbij er gerust diep ingegaan mag worden op "roestig materiaal lassen".
Want schoon materiaal lassen kan de grootste dwaas, maar where the hell zit op onze bussies mooi blank staal??:P
En wbt dat Wikipedia wat je net geplakt hebt:
Daar begint het gedonder weer, want ik heb geleerd dat je met gelijkstroom de electrode op de min moet zetten.
Maar misschien dat Leen daar duidelijkheid over kan geven, want het is zijn vakgebied.
Mvg, Leo.
Laatst gewijzigd door Leo op 10 mar 2007, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
"Laskennis opgefrist", wellicht weer iets te uitgebreid:
http://www.nil.nl/frisinh.htm
http://www.nil.nl/frisinh.htm
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- Leo
- Site Admin
- Berichten: 4153
- Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
- Locatie: Oost Drenthe
La maar zitten dat "lassen voor dummies"..
Er staat een lekkere dosis droge k*ttheorie op internet.. :?
Zoek je blind en probeer daarna eens een vuil & roestig stukkie oud ijzer te lassen: Een balkje onder je bussie waar je niet goed bij kunt om 'm schoon te slijpen bijvoorbeeld.
Sterkte bij je verdere zoektochten.
Internet info?
Mvg, Leo.:D
Er staat een lekkere dosis droge k*ttheorie op internet.. :?
Zoek je blind en probeer daarna eens een vuil & roestig stukkie oud ijzer te lassen: Een balkje onder je bussie waar je niet goed bij kunt om 'm schoon te slijpen bijvoorbeeld.
Sterkte bij je verdere zoektochten.
Internet info?
Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 24 nov 2006, 15:06
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Lascursus?
Mensen, mensen. Van een vraag over reserveonderdelen via wapens op een lascursus. Min of meer begrijpelijk.
Onderweg gaat er gegarandeerd wel iets kapot dat gelast moet worden. Maar het mooie is, dat gebeurt ook met Afrikaanse vrachtwagens. En dus is er in elk dorp een lasser. Wat wij doen is het meenemen van las electrodes. Ik heb te weinig verstand van lassen (ooit wel een cursusje gevolgt, maar lassen is een vak en dat moet je boefenen om het te kunnen). Op het moment dat er iets gelast moet worden zoeken we een lasser en proberen we de volgende deal: voor elke laselectrode die je gebruikt hebt geven we je twee electrodes terug als betaling. Natuurlijk met als risico dat hij teveel gaat verbruiken, maar daar is dat cursusje net genoeg voor. Dit lukt wel eens, behalve als de nood te hoog is, dan wordt ook de prijs hoog ;-)!
Fulco
Onderweg gaat er gegarandeerd wel iets kapot dat gelast moet worden. Maar het mooie is, dat gebeurt ook met Afrikaanse vrachtwagens. En dus is er in elk dorp een lasser. Wat wij doen is het meenemen van las electrodes. Ik heb te weinig verstand van lassen (ooit wel een cursusje gevolgt, maar lassen is een vak en dat moet je boefenen om het te kunnen). Op het moment dat er iets gelast moet worden zoeken we een lasser en proberen we de volgende deal: voor elke laselectrode die je gebruikt hebt geven we je twee electrodes terug als betaling. Natuurlijk met als risico dat hij teveel gaat verbruiken, maar daar is dat cursusje net genoeg voor. Dit lukt wel eens, behalve als de nood te hoog is, dan wordt ook de prijs hoog ;-)!
Fulco
All those who wander are not necessarily lost....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten