Water onderweg

Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Leuk is het in ieder geval, een fust onder je bus.
Maar een keer goed schoonmaken is er niet bij denk ik, of heb je een grote dop in gemaakt?
Overigens kost een nieuwe kunstof watertank ongeveer 1 euro per liter. Een 50 liter tank kun je dus ook voor een prijs vanaf 50 euro krijgen, en is lichter dan RVS.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Overigens kost een nieuwe kunstof watertank ongeveer 1 euro per liter.

Voor ons gaat dat sommetje niet op: 600 l / € 35 = 5.8 Eurocent per liter. :lol: :lol: :lol: Maar ik moet wel eerlijk zijn: hij was niet helemaal nieuw, er had één keer sinasappelconcentraat ingezeten. Maar voor dat prijsverschil wil je 'm wel omspoelen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Bericht door Arnold Smeets »

En anders is het een lekkerder bijsmaakje dan chloor :lol:

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
flipfoto
Berichten: 25
Lid geworden op: 03 nov 2011, 17:51

Re: Water onderweg

Bericht door flipfoto »

Ben in het bezit van een oude legervrachtwagen die verbouwd is voor Afrika-reizen. Nu ben ik meer in IJsland en Noorwegen, Schotland of desnoods Italië geïnteresseerd. Maar Afrika is wel lekker warm, voor bacteriën die zich in de watertanks bevinden. Mijn vrachtwagen is voorzien van een waterzuiveringssysteem dat werkt met ionisatie. Wordt vooral veel gebruikt in de off-shore. Het aanwezige zout in water (minieme hoeveelheden) wordt omgezet in natrium en cloor, daardoor wordt het water ontsmet. Het smaakt daardoor slecht. Naar chloor dus. Voor koken en koffie maakt het niet uit.

Maar wat ik begrepen had, is het eten of drinken van water dat niet meer 100 % schoon is niet perse gevaarlijk. Je kunt er soms buikloop van krijgen, zoals vaak gebeurt als je in verre landen ongekookt water drinkt. Het gevaar zat vooral in douchen met niet schoon water. Ja, mijn oude 4x4-vrachtwagen heeft een douche... Dan adem je schijnbaar kleine druppeltjes water in.. Please correct me if i'm wrong....
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Water onderweg

Bericht door DVIII »

je moet vies water echt niet onderschatten , koffie zetten met bijvoorbeeld frans water ( oh lala ) smaakt bijzonder smerig en op zijn hoogst buikloop , heb je wel eens echt buikloop gehad of is dat een woord uit het scrabble spel.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Water onderweg

Bericht door Admin »

Je refereert vermoedelijk aan de Legionella-bacterie, die de veteranenziekte kan veroorzaken. In de Wiki-pagina staat alles wat je moet weten over de bacterie en de ziekte.

Of je maatregelen moet nemen of niet, hangt af van je waterinstallatie. Kortweg: onder de 20℃ en boven de 60℃ is er niets aan de hand, daartussen kan de bacterie groeien tot ongezonde concentraties.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Water onderweg

Bericht door paulv »

Als waterzuivering systeem heb ik nu een omgekeerde osmose filter installatie. Geen stroom of chemicaliën nodig :up: . Dat haalt echt alles uit het drinkwater, van chemicaliën, mineralen tot virussen.

http://www.youtube.com/watch?v=ug-bzVBtsOc

http://www.leroymerlin.es/fp/16764664/e ... Ficha=5001

Bij Bricodepot.es nog eens twee tientjes goedkoper.
In Nederland ongetwijfeld ook te koop.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Water onderweg

Bericht door Admin »

Paul,

Je moet er wel even bij vertellen dat je een waterdruk van meer dan 3 bar nodig hebt om het water door het membraan te persen. En dat is weer strijdig met jouw minimumverbruik-concept. Of je gebruikt een aparte boosterpomp en die verbruikt weer extra stroom....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Water onderweg

Bericht door paulv »

Ik gebruik inderdaad een surpresseur (hydrofoor) als drukpomp.

Er zijn trouwens daar ook losse drukpompjes voor omgekeerde osmose systemen te koop, die in mijn ogen verdacht veel op gewone camper waterpompjes lijken zoals deze:

http://www.leroymerlin.es/fp/15146124/b ... Ficha=5001

Elders vast goedkoper.

Het is meer een tip voor een alternatief water zuiverings-systeem dat om een of andere reden in Nederland veel en veel duurder is en dus hier niet in aanmerking komt.

Dat extra stroomverbruik lijkt mij erg mee te vallen voor die paar litertjes drinkwater per dag :?: .

Als voorzorg tegen legionella zou ik om de zoveel tijd wat chloor in de watertank doen :up: . Eigenlijk is alleen douchen gevaarlijk bij een legionella besmetting van je watersysteem.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 28 jul 2014, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Water onderweg

Bericht door Admin »

Als je koperen leidingen gebruikt i.p.v. kunststof, is het gevaar voor ongebreidelde groei van de Legionella pneumophila ook al een stuk kleiner.

In Skoolie zie ik die beestjes nog niet zo hard groeien - àls ze er al inzitten- want onze grote watertanks zitten in het donker onder het bed en zijn nog nooit boven de 20℃ gekomen (in praktijk een stuk lager). En als we een uur rijden is de boiler op 80℃ en daar kunnen ze ook niet tegen :wave:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Water onderweg

Bericht door DVIII »

het geheim van kopersulfaat !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Water onderweg

Bericht door GerardM »

Dag Ernst, heb je een thermograaf onder het bed ?

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Water onderweg

Bericht door Admin »

Nee, maar als ik in augustus na een dag stilstaan in de zon met een geijkte alcoholthermometer 16℃ meet, is dat voor mij genoeg. Maar één keer gedaan, bed afhalen, matras en Raskelf verwijderen, mij te warm!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten