Verschil F46 (Hanomag) en MB L508D of MBL408D

Plaats reactie
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Verschil F46 (Hanomag) en MB L508D of MBL408D

Bericht door mfellman »

Hallo,

Verder met de zoektocht. Moeders blijft even thuis en paps mag kijken (en de eerste beoordeling doen). Zijn er verschillen tussen bovenstaande bussen. Vermoedelijk roesten ze beiden net zo snel :lol: maar op het gebied van onderdelen en onderhoud?

Is de OM314 standaard op de F46 bijvoorbeeld?

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Het Hanomag-Henschel programma:

Hanomag bestelwagens:
Bestelwagens : 1967-1970 - Hanomag F45Ka, F46Ka, F55Ka, F65Ka, F66Ka
Chassis-cabine : 1967-1974 - Hanomag F45, F46, F55, F65, F75, F66, F76, F85, F86

Verschillen deze serie - Mercedes Düsseldorfer: Alles, behalve de velgen.

Na de overname door Mercedes:
Bestelwagens: 1970-1975 - F40Ka, F45Ka, F55Ka, F65Ka.
Chassis-cabine idem boven.

F40Ka = L406D
F45Ka = L408 / L408D
F46Ka = L508D
F55Ka = L608D 5,9ton
F65Ka = L608D 6,3ton
(Ka = Kasten, bestelbus dus)
De chassisnummers van deze reeks beginnen met 609. of 610.

Verschillen deze serie - Mercedes Düsseldorfer:
Stuurdop/toeter, grille, voorschermen, fabrieksplaatje op deurstijl, koplampen en chassisnummerreeks begint met een 6 in plaats van een 3.

Hopelijk is het zo wat duidelijker!

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Op het voorjaarsweekend in Otterlo kwam er een kerel naar me toe die vroeg naar het bouwjaar van mijn F40Ka. Dit was 1974.
Hij had het over zijn F40 bus, ook uit 1974, die niet de Hanomag 'hoge' koplampen had, maar de bekende MB koplampen.
Zijn dit dan de allerlaatste F40's geweest, of heeft een handige vent de voorkant gerestaureerd met MB plaatwerk?
Hij wist het zelf ook niet..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hoi Winand,

De schermen voor de 'omgekatte' Mercedessen met hoge koplampen zijn anders, doordat er een aluminiumkleuring inzetstuk inzit dat aan de koplamp zit. Dit is omdat de vlakke koplamp, anders door de ronding van het scherm uitsteekt en nu iets verzonken zit. Bij Mercedes zit er een verdiept stuk in, dat een soort brede baan vormt in het vooraanzicht en waar de ster en koplampen in zitten, als serie-gelijkenis met o.a. de LP. Voor zover ik weet zijn er nooit Hanomag-Henschels op kenteken geleverd met een MB-front.

Deze schermen zijn uiteraard vast wel te maken van de goed verkrijgbare imitatie Mercedes-schermen, maar makkelijker is het om gewoon een Mercedes-scherm te pakken en daar MB koplampen in te zetten. De originele schermen zonder verdieping en met grote gaten voor de Hanomag koplampen zijn namelijk al jaren niet meer te koop en te vinden.
Je ziet het vaak nog wel aan de grille, die is ook anders als die van MB. Soms wordt de motorkap ook vervangen door die van een MB en moet je op de toeter kijken, maar het kenteken verraadt alles ;)

Marco Molenkamp had op het laatste clubweekend nog een origineel voorscherm voor een Mercedes F40Ka-F65Ka liggen voor iets van 75 euro, een zeldzaamheid. Ik heb er nog nooit eerder één gezien in elk geval en het verbaasde me eigenlijk dat hij niet verkocht was voor zover ik kon zien. Het scherm voor mijn serie F45-F86 dat hij ook had, heb ik meteen meegenomen!

Groetjes
Jeroen

PS Persoonlijk vind ik het Hanomag-smoeltje stukken stoerder als de MB versie, het verbaasd me nog steeds, hoe ze met zulke kleine veranderingen toch zo'n familie-gelijkenis gekregen hebben.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Ben ik weer wijzer, en die vent ook (als ie het leest..)
Maar ik vind mijn Hanomag smoeltje prima hoor 8)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re:

Bericht door Hanomaad »

Jeroen_Hanomaf schreef: Deze schermen zijn uiteraard vast wel te maken van de goed verkrijgbare imitatie Mercedes-schermen, maar makkelijker is het om gewoon een Mercedes-scherm te pakken en daar MB koplampen in te zetten. De originele schermen zonder verdieping en met grote gaten voor de Hanomag koplampen zijn namelijk al jaren niet meer te koop en te vinden.
Je ziet het vaak nog wel aan de grille, die is ook anders als die van MB. Soms wordt de motorkap ook vervangen door die van een MB en moet je op de toeter kijken, maar het kenteken verraadt alles ;)
Ja dit is een heel oud topic, maar mijn bus is nog veel ouder :)

Ik vraag me af of iemand hier weleens een Hanomag scherm heeft nagemaakt met een Mercedes scherm. Ik heb het volgende probleem namelijk:

Afbeelding

En ik heb een scherm van Gino's 608 mogen wegslijpen wat dit allemaal heeft, alleen zijn de koplampen dus anders. Zit nu te denken of het meer werk is om stukken om de koplamp heen te vervangen in het originele scherm, of het hele scherm vervangen en dan het gedeelte om de koplamp na te bouwen, in het nieuwe scherm dus.
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Verschil F46 (Hanomag) en MB L508D of MBL408D

Bericht door Gino »

Ik zou proberen om het na te bouwen. Ik denk dat als ik de foto zo zie je weinig materiaal gaat overhouden op het moment dat je begint met schuren. Je moet er wel rekening mee houden dat je wel voldoende dik materiaal moet overhouden om te kunnen lassen.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten