Cruise Control

Plaats reactie
HeTa
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 dec 2004, 00:24
Locatie: Goes

Cruise Control

Bericht door HeTa »

Onlangs een systeem aangeschaft voor mijn ex-ambu.
Daarbij zal een stel magneten die normaliter om een aanrdijfas bij een wiel zouden moeten worden gemonteerd.
Geen aandrijfas te vinden, wel natuurlijk vanaf differentieel naar achteras.
Is iemand bekend met bevestiging van deze magneten om deze as?
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

Moet geen enkel problem zijn de cruise control regelt zich op een ingestelde
rotatie van een wiel, aandrijf as of motor.
De cruise control werkt namelijk ook op auto's met verschillende wiel maten.

Waar je wel mee op moet passen is dat als je in de verkeerde versneling zit hij ook de ingestelde snelheid probeerd te halen.

Daar gaat bij mij, een cruise control die op het toerental van de moter werkt voor ( deze werken weer slecht bij automatische versnellings bakken ). Maar het toerental vann een diesel bepalen hoeft standard niet aanwezig te zijn ( heeft namelijk geen ontsteking ). Bij een diesel zonder toerental meter moet dan een sensor geplaatst worden.

Bart Keser
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Het eenvoudigste is het als snelheidspuls het W-contact van je dynamo te gebruiken. Helemaal geen mechanisch knutselen nodig en bovendien werkt de cruise control in elke versnelling, van stapvoets tot kruissnelheid op de autosnelweg.

Groeten,
Ernst
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

Als je hem op de dynamo aansluit ( nieuwe voor mij ) zit hij op de motor en heb je geen enkel probleem met, in wat voor een versnelling hij staat. Maar doet dat op de aandrijf as en je bent wel versnellings afhankelijk geworden.

Volgens mij zeg je het zelfde als mij Ernst, maar dan in andere woorden.

Bart Keser,
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik zeg toch niet helemal hetzelfde. Mijn nadruk ligt op het feit dat je je magneetjes, je ijzerdraad, je pick up-spoeltje en de bijbehorende montagestrip gewoon in hun plastic zakjes kunt laten zitten, want Bosch levert al een kant-en-klare snelheidspuls.

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

cruise control

Bericht door Onze Bus »

Hallo Dubbelluchters

Nu we het toch over cruise control hebben, over welk type soort of merk spreken we dan?

Welke is aan te bevelen en welke wordt (worden) in het algemeen gebruikt bij een 508. Ik kan me voorstellen dat de bediening van het gasmechanisme bij een 508 toch wat zwaarder gaat dan het gemiddelde automobiel.
Ben me aan het orienteren naar een geschikt systeem maar weet nog niet welke.
Graag wat tips hieromtrend?

Groeten, "Onze Bus"
Unknown User

Cruise control

Bericht door Unknown User »

Hallo,

Op mijn vorige camper (406D) had ik een vaccuum bediende c.c. deze heb ik ook geprobeerd op mijn huidige camper (609D) maar hij was niet sterk genoeg.Nu heb ik er een elektr.van VDO gemonteerd.Ik heb wel de hefboom van het pedaal met ong 50mm verlengd waardoor de slag groter wordt en de benodigde kracht kleiner. Voor de snelheidspuls heb ik een pulsgever op de telleraansluiting van de bak gemonteerd (VDO)
En omdat je in de praktijk eigenlijk alleen in de hoogste versnelling de cruise control gebruikt is dat versnellings afh. verhaal volgens mij niet zo belangrijk.

Vr.gr. Pieter.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Ik heb in de 608 heel goede ervaringen met de versie met electrische servo (mijn 608 had geen vacuüm) van John Gold (John Eijzinga in Almere, maar ook elders, b.v. bij Dynad, verkrijgbaar). Type AP500. Een leuke eigenschap van dit type is het zelf inleren. Als de mechanische montage eenmaal in orde is, hoef je daarna niets meer handmatig in te stellen of af te regelen.

Een paar plaatjes van de inbouw zie je op http://www.sittig.nl/voertuig.htm

Een handige uitbreiding vond ik de "geheugenmodule" met drie voorkeurtoetsen. Ik had die op 50 (in z'n 4), 70 en 80 (in z'n 5) staan. De module houdt de ingestelde waarden vast, ook als de spanning er helemaal af is geweest.

De cruise control in lagere versnelling is een aantal malen erg nuttig gebleken, met name in een stapvoets rijdende colonne (achter de sneeuwploeg) en in steden waar voor de hele stad een snelheidsbeperking van 30 km/h geldt. Daar heeft de cruise control me regelmatig geld bespaard, want ik heb vaak agenten op de loer zien liggen, speciaal voor buitenlandse toeristen :( Maar bovenal is de impuls van de generator heel eenvoudig af te tappen (ik heb er later ook nog een toerentellen bij aangesloten), betrouwbaar en onkwetsbaar voor inwerking van buiten, zoals de magneetjes met pick up-spoel dat wel zijn.

Groeten,
Ernst
HeTa
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 dec 2004, 00:24
Locatie: Goes

cruise control

Bericht door HeTa »

Geweldig die hulp.
Het idee van Ernst spreekt me het meest aan. Zo min mogelijk zaken die defect gaan.
Heb vanmorgen even cotnact gezocht met Dynad, de leverancier. Deze bevestigde de mogelijkheid om de dynamo te gebruiken met de restrictie dat deze niet meer dan 5000 pulsen geeft want bij overschrijding daarvan zal de control-unit "eruit" vliegen.
Is bij iemand (Ernst?) bekend hoeveel pulsen een dynamo per minuut kan geven?
Overigens ik probeer een 12 Volts systeem (John Gold vacuüm Cruise Control ZT-50N) in mijn 24 volts bus te montern. Dat kost dus wat "voorschakellampjes" alhoewel ik vanmorgen te horen kreeg dat de elctronica geen problemen zou hebben meteen 24 volts aansturing van het remlicht daar de reactietijd van de elctronica toch zo kort zou zijn dat deze overspanning geen probleem zou opleveren.
Dat scheelt weer lampjes.
HeTa
Berichten: 24
Lid geworden op: 17 dec 2004, 00:24
Locatie: Goes

cruise control

Bericht door HeTa »

Bij de vorige reactie nog even vergeten dat het hier gaat om het type AP50 (althans dat staat op de regelunit).
Gezien het feit dat er gevraagd is naar het type deze aanvulling.
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Bericht door Onze Bus »

Hallo cruise controlers,

Op korte termijn wordt de cruise control niets omdat er nog zoveel andere dingen te doen zijn.
Dus nog wat langer de rechtervoet laten bewegen.

Denken in de toekomst is ook niet verkeerd en ik heb na wat gesurf op het net en jullie info's de keus laten vallen op de "John Gold" AP 300 deze is vacuum bediend en is goedkoper dan de elektrisch bediende AP 500.

De simpele manier om via het W contact op de dynamo de puls af te kunnen takken is voor mij mede doorslaggevend geweest voor dit type te kiezen.

"Onze Bus"
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

De AP 50

Deze Cruise Control is bij mij te koop voor 135,- Euro, Incl verzenden 141,50

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Bericht door Onze Bus »

Hallo Bertus.

Mijn keuze was de AP 300 en niet de AP 50.

"Onze Bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten