schakelen van drie naar twee

Plaats reactie
Unknown User

schakelen van drie naar twee

Bericht door Unknown User »

Heeft iemand misschien een tip voor het volgende probleem?

Hij gaat heel moeilijk van de drie naar de twee.
De koppeling los laten en nog een keer indrukken, helpt soms, maar meestal niet.

Verder schakelt ie vrij goed.

(wat vraag ik veel hè...) :oops:
Unknown User

terug schakelen

Bericht door Unknown User »

hallo, rover,


dubbel clutchen is meer dan de koppeling twee keer intrappen!

1 koppeling intrappen en versnellingspook in vrij zetten
2 koppeling op laten komen
3 flinke dot gas geven zodat het toerental in de buurt komt van het toerental wat de motor zou draaien in zn twee bij die snelheid
4 ondertussen voorzichtig de pook al tegen de tweede versnelling aan trekken (even "voelen")
5 koppeling weer in trappen en naar twee schakelen.

dit alles dient vloeiend te verlopen.

hou wel rekening met het volgende: de snelheden zoals je geleerd hebt op de rijschool betreffende schakelen, of zoals je ze gewend bent in je personenauto gelden niet bij je bus. Je kan veel lagere snelheid in 3 rijden en dus ook veel later terugschakelen. let ook maar eens op wat de max. snelheid in 2 is. Ongeveer op de 3/4 of de helft hiervan pas van drie naar twee schakelen zoals hierboven beschreven.

gaat je lukken!!

Alex
Unknown User

Re: terug schakelen

Bericht door Unknown User »

Alex schreef:dubbel clutchen is meer dan de koppeling twee keer intrappen!

1 koppeling intrappen en versnellingspook in vrij zetten
.....
5 koppeling weer in trappen en naar twee schakelen.
Aha... Da's een duidelijke uitleg, dankjewel.
dit alles dient vloeiend te verlopen.
Ja... vlot en vloeiend en ontspannen terwijl ik m'n adem in houd omdat ik dat vreselijke KRRRGGRR niet wil horen en ik hard probeer om me niets aan te trekken van de auto's achter me die zich af vragen wat die malloot met die ouwe bus op de weg doet.. :~)
hou wel rekening met het volgende: de snelheden zoals je geleerd hebt op de rijschool betreffende schakelen, of zoals je ze gewend bent in je personenauto gelden niet bij je bus. Je kan veel lagere snelheid in 3 rijden en dus ook veel later terugschakelen.
De rijschool is al heel wat kilometers geleden en ik heb een paar jaar in een Toyota Hic-ace diesel gereden, dus ben een busje gewend (let wel, busJE). Rij nu Starlet en da's echt een giga-verschil met de 508 in alle opzichten (sturen, schakelen, formaat..)
let ook maar eens op wat de max. snelheid in 2 is. Ongeveer op de 3/4 of de helft hiervan pas van drie naar twee schakelen zoals hierboven beschreven.

gaat je lukken!!
Dank voor 't coachen.

Ik ga echter volgende week een andere motor halen bij Gerrit, dus er wordt weer even niet gereden en ik zal nog even moeten wachten met schakel-oefeningen.

En ik zat ook te denken om (als de motor er toch uit gaat) de versnellingsbak ook direct te vervangen.
Die zijn niet zo duur geloof ik.
Ik zou wel graag een bak willen zonder dubbel-clutch noodzaak. Of is dat echt heel gebruikelijk en went het snel?

Ik kreeg 'm eerst ook niet zonder KRRRGR van de twee naar de drie, maar dat gaat nu heel soepel, dankzij de tip die ik kreeg van hoe je je hand om de pook legt.
Bij mij zit de drie recht naar achteren, maar omdat die pook zo ver weg zit, had ik toch de neiging om licht naar me toe te trekken.
Als ik m'n hand er niet op leg, maar voor omheen, gaat het supersoepel.

Dus ja, misschien is van de drie weer naar de twee ook wel een kwestie van wennen en is de bak vervangen dus zwaar overdreven....

Lastig.
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Schakelen.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Zeerover,

Ik kan nutuurlijk niet over jou financiën oordelen maar als ik dit allemaal zo lees zou ik maar eens kijken of Gerrit ook nog een "goede" versnellingsbak voor je heeft !!
Ik weet niet welk type MB je rijdt maar een versnelling bak van welk type ook behoort zonder foefjes enz. probleemloos te schakelen.
Nu je toch de motor gaat vervangen denk dan nog eens goed over de versnellingsbak na!! en kijk ook even goed naar de ophangrubbers van motor en bak.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Kijk ook even naar de koppeling zelf en ook naar de pompjes als je b v olie verlies hebt in een van de cylinders die de koppeling bediend dan duw je de koppeling niet helemaal los en wil een tweede keer pompen ook helpen.
Dit kan je even testen door je koppelingpedaal in te duwen in versnellinlg te zetten en even wachten als hij dan vanzelf wil gaan rijden met ingedrukt pedaal dan lekt een van de pompjes.
ook moet je als de motor eruit is goed kijken naar de vork die de koppelling indrukt deze durven bij slechte behandeling plooien en daardoor de koppeling niet ver genoeg in duwen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten