Uitbouwen Webasto DBW2010 bij NL Ambu

Plaats reactie
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Uitbouwen Webasto DBW2010 bij NL Ambu

Bericht door GerardM »

Omdat ik vorig jaar een gaskachel (Truma E2400) had ingebouwd en niet van plan ben met ver onder nul te gaan reizen, besloten de 'af fabriek' standkachel uit te bouwen. De NL ambu is voorzien van een Webasto DBW2010, loopt op 24V én diesel (niet of) en staat paralel aan het koelcircuit van de motor. Warmte wordt geleverd door een tweetal convectoren in de originele ziekenruimte, die door een thermostaatje gaan blazen, of niet. De kachel zelf schakelt op de ingebouwde maximaalthermostaat uit en weer aan. Mits natuurlijk eerst aangezet met de trekschakelaar op het dashboard.

Ik beschrijf hier de stappen die ik heb genomen, met wat foto's, voor diegenen die het ding ook willen uitbouwen, of willen inbouwen want de mijne is nu dus te koop :D .

Eerst maar eens de 24V er af gehaald. De kachel wordt gevoed door drie draden, twee zitten met een zwevende zekering rechtstreeks op de plus pool:

Afbeelding

Lekker voor lekstroompjes, trouwens. De derde zekering (en draad) zit in het meest linker zekeringkastje
onder de dashboardklep boven de motor. Draden hiervan en van de schakelaar plus lampje zijn terug te halen, even klokkenhuis openmaken en stap voor stap terughalen.

Dan de brandstof. De kachel heeft een eigen pomp, de aanvoer heeft een eigen sonde in de tank en een eigen brandstoffilter. De retour zit met een T-stukje in de retour van motorbrandstofpomp. Eenvoudig los te halen en weer door te verbinden.

Dan maar eens kijken hoe de vloeistofcircuits gekoppeld zitten, zoals gezegd staat dit 'paralel' aan het koelcircuit van de motor, met daarin ook nog een terugslag klep die ervoor zorgt dat de kachel wel de motor kan verwarmen maar andersom niet:

Afbeelding

Eerst maar even onder de bus een slang van de kachel los gehaald om zoveel mogelijk vloeistof eruit
te laten lopen alvorens de dikke slangen boven op het blok los te halen. Gaat overigens prima los. Nieuw slangetje bij dealer gehaald en het geheel weer in originele staat hersteld:

Afbeelding

Tsja dan is het meest spannende gedaan, rest nog veel slangen los halen, convectoren uitbouwen en de kachelbak loshalen. Ondersteund door een krik, bouten loshalen en dan laten zakken (het ding is zwaar). Dan hou je ongeveer dit over:

Afbeelding

Nog een plaatje van het kloppend hart:

Afbeelding

De vrijgekomen ruimte ga ik nu gebruiken om een schoenenkast te maken, die dan toegankelijk is door het deurtje
bij de zijdeur.

Groet,
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Uitbouwen Webasto DBW2010 bij NL Ambu

Bericht door Gerard Exis »

Ik heb exact dezelfde, echter 12V. wil hem graag weer werkend hebben. Kan deze omgeschakeld worden naar 12V, dan heb ik interesse.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Uitbouwen Webasto DBW2010 bij NL Ambu

Bericht door GerardM »

Gerard Exis schreef:Ik heb exact dezelfde, echter 12V. wil hem graag weer werkend hebben. Kan deze omgeschakeld worden naar 12V, dan heb ik interesse.
Hoi Gerard,

neen volgens mij is alles 24V en is 'ie niet omschakelbaar, maar ik zal morgen nog eens op 't typeplaatje kijken voor
de zekerheid.
Weet je trouwens wel wat er defect is aan jouw kachel ?

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Uitbouwen Webasto DBW2010 bij NL Ambu

Bericht door Gerard Exis »

nee, volgens een monteur , die heeeel toevalig een gebruikte voor de verkoop had, was alles stuk. Als je de kachel ziet gewoon nieuw, geen krasje op, superschoon, wat mij het idee geeft dat ie eigenlijk in 27 jaar nauwelijks gebruikt is. Ik zelf denk dat de lagers van de vwntilator vast staan en dat de kachel even op gang geholpen moet worden, eigenlijk te lang stil gestaan.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Uitbouwen Webasto DBW2010 bij NL Ambu

Bericht door Anton »

Hoi,

Kijk ook eens naar de droogkookbeveiliging, als die stuk is gebeurt er helemaal niets

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Uitbouwen Webasto DBW2010 bij NL Ambu

Bericht door Gerard Exis »

Klopt, ben er al een beetje mee bezig geweest maar ik kom er niet uit. Ik heb er ook niet zo'n verschrikkelijke haast mee. Die webasto zit erin, lijk me gewoon leuk om dat ding aan de praat te hebben, hij is er (ik denk vanaf dat de bus nieuw was) voor de duitse pliesie ingebouwd en daar is eerlijk gezegd best wel een mooi stukje werk van gemaakt, vind het gewoon zonde om dat te verwijderen. Trouwens eigenlijk de hele bus, als je ziet hoe er kastjes onder zijn gemaakt aan de buitenkant en de tweede dynamo is ingebouwd, nou nou is toendertijd niet echt op een DM gekeken, denk dat het aanpassen meer gekost heeft dan de bus zelf. :wink:
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten