Omdat ik vorig jaar een gaskachel (Truma E2400) had ingebouwd en niet van plan ben met ver onder nul te gaan reizen, besloten de 'af fabriek' standkachel uit te bouwen. De NL ambu is voorzien van een Webasto DBW2010, loopt op 24V én diesel (niet of) en staat paralel aan het koelcircuit van de motor. Warmte wordt geleverd door een tweetal convectoren in de originele ziekenruimte, die door een thermostaatje gaan blazen, of niet. De kachel zelf schakelt op de ingebouwde maximaalthermostaat uit en weer aan. Mits natuurlijk eerst aangezet met de trekschakelaar op het dashboard.
Ik beschrijf hier de stappen die ik heb genomen, met wat foto's, voor diegenen die het ding ook willen uitbouwen, of willen inbouwen want de mijne is nu dus te koop :D .
Eerst maar eens de 24V er af gehaald. De kachel wordt gevoed door drie draden, twee zitten met een zwevende zekering rechtstreeks op de plus pool:
Lekker voor lekstroompjes, trouwens. De derde zekering (en draad) zit in het meest linker zekeringkastje
onder de dashboardklep boven de motor. Draden hiervan en van de schakelaar plus lampje zijn terug te halen, even klokkenhuis openmaken en stap voor stap terughalen.
Dan de brandstof. De kachel heeft een eigen pomp, de aanvoer heeft een eigen sonde in de tank en een eigen brandstoffilter. De retour zit met een T-stukje in de retour van motorbrandstofpomp. Eenvoudig los te halen en weer door te verbinden.
Dan maar eens kijken hoe de vloeistofcircuits gekoppeld zitten, zoals gezegd staat dit 'paralel' aan het koelcircuit van de motor, met daarin ook nog een terugslag klep die ervoor zorgt dat de kachel wel de motor kan verwarmen maar andersom niet:
Eerst maar even onder de bus een slang van de kachel los gehaald om zoveel mogelijk vloeistof eruit
te laten lopen alvorens de dikke slangen boven op het blok los te halen. Gaat overigens prima los. Nieuw slangetje bij dealer gehaald en het geheel weer in originele staat hersteld:
Tsja dan is het meest spannende gedaan, rest nog veel slangen los halen, convectoren uitbouwen en de kachelbak loshalen. Ondersteund door een krik, bouten loshalen en dan laten zakken (het ding is zwaar). Dan hou je ongeveer dit over:
Nog een plaatje van het kloppend hart:
De vrijgekomen ruimte ga ik nu gebruiken om een schoenenkast te maken, die dan toegankelijk is door het deurtje
bij de zijdeur.
Groet,
Uitbouwen Webasto DBW2010 bij NL Ambu
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Uitbouwen Webasto DBW2010 bij NL Ambu
Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
- Gerard Exis
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35
Re: Uitbouwen Webasto DBW2010 bij NL Ambu
Ik heb exact dezelfde, echter 12V. wil hem graag weer werkend hebben. Kan deze omgeschakeld worden naar 12V, dan heb ik interesse.
- GerardM
- Berichten: 778
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
- Locatie: Maastricht
- Contacteer:
Re: Uitbouwen Webasto DBW2010 bij NL Ambu
Hoi Gerard,Gerard Exis schreef:Ik heb exact dezelfde, echter 12V. wil hem graag weer werkend hebben. Kan deze omgeschakeld worden naar 12V, dan heb ik interesse.
neen volgens mij is alles 24V en is 'ie niet omschakelbaar, maar ik zal morgen nog eens op 't typeplaatje kijken voor
de zekerheid.
Weet je trouwens wel wat er defect is aan jouw kachel ?
Groet,
Gerard
Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
- Gerard Exis
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35
Re: Uitbouwen Webasto DBW2010 bij NL Ambu
nee, volgens een monteur , die heeeel toevalig een gebruikte voor de verkoop had, was alles stuk. Als je de kachel ziet gewoon nieuw, geen krasje op, superschoon, wat mij het idee geeft dat ie eigenlijk in 27 jaar nauwelijks gebruikt is. Ik zelf denk dat de lagers van de vwntilator vast staan en dat de kachel even op gang geholpen moet worden, eigenlijk te lang stil gestaan.
- Anton
- Berichten: 2756
- Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
- Locatie: Hengelo ov
Re: Uitbouwen Webasto DBW2010 bij NL Ambu
Hoi,
Kijk ook eens naar de droogkookbeveiliging, als die stuk is gebeurt er helemaal niets
Groet Anton
Kijk ook eens naar de droogkookbeveiliging, als die stuk is gebeurt er helemaal niets
Groet Anton
- Gerard Exis
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35
Re: Uitbouwen Webasto DBW2010 bij NL Ambu
Klopt, ben er al een beetje mee bezig geweest maar ik kom er niet uit. Ik heb er ook niet zo'n verschrikkelijke haast mee. Die webasto zit erin, lijk me gewoon leuk om dat ding aan de praat te hebben, hij is er (ik denk vanaf dat de bus nieuw was) voor de duitse pliesie ingebouwd en daar is eerlijk gezegd best wel een mooi stukje werk van gemaakt, vind het gewoon zonde om dat te verwijderen. Trouwens eigenlijk de hele bus, als je ziet hoe er kastjes onder zijn gemaakt aan de buitenkant en de tweede dynamo is ingebouwd, nou nou is toendertijd niet echt op een DM gekeken, denk dat het aanpassen meer gekost heeft dan de bus zelf.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten