Sleutelplekken en pechlijst

wesse321

Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door wesse321 »

Johannes schreef:Zijn er geen onderhouds lijsten van deze auto's of zouden we met elkaar zoiets op kunnen stellen?
En daarbij een pechpakket voor onderweg?
Pieter
Misschien een idee een aantal sleutelplekken te hebben waar je met elkaar aan de wagens kunt werken en leren van en met elkaar. Ik weet dat Leo wel eens zoiets organiseerde, maar mischien wat frequenter?? Zo maar wat gedachten hoor.

Ik weet dat er op allerlei kazernes (vroeger) autohobbyclubs waren. Kon je gebruik maken van de werkplaats met al het gereedschap en de brug etc. Was ook altijd een ervaren monteur aanwezig die je weg wijs kon maken.

Zou me wel wat lijken, kan best veel zelf en uiteindelijk lukt alles wel, maar juist die ervaring van ouwe rotten uit het vak maken dat het dan op de juiste wijze gaat en niet door schade en schande. :wink:

Nouja,
Paul

Re: HELP vast in griekenland!

Bericht door Paul »

Johannes schreef: En daarbij een pechpakket voor onderweg?
Pieter
Dat is wel heel interessant.
Johannes

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Johannes »

We zouden een inventarisatie kunnen beginnen van voorgekomen pechgevallen en de daarbij benodigde onderdelen.
de zo onstane lijst kan dan bewerkt worden tot een handelbare en begrijpelijke handleiding met onderdelen lijst.
Maar het begint allemaal met goed preventief onderhoud.
Pieter
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door vanhooltje »

Hallo wesse,

Lijkt me ook wel wat die sleuteldagen, maar dan moet je wel iemand hebben die een groot prive terein heeft.
En ook nog genoeg gereedschap en zo.
Ik heb het in iedergeval niet. (prive terein) :cry:

En ja pechpaket maken is zin vol, maar goed onderhoud gaat en staat alles mee.

Voor de merchedes rijders onder jullie is een pech lijst heel handig, er zijn er genoeg van :D

Voor mij niet geschikt omdat ik een bijzonder voertuig heb. :D

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door DVIII »

voor een goede pechlijst moet je gewoon dit forum browsen en daar je conclusies uit trekken . Dan zou je een theoretisch werkende lijst kunnen maken. natuurlijk kan het bezit van die lijst je een veilig gevoel kunnen geven , maar als je de boel verwaarloost .... en dat doet 95%. Kom je vanalles tegen. een onderdelen pechpakket komt dan in de orde van grootte van zo'n 1000 kg. ik vind het belangrijk om gereedschap bij mij te hebben , ik heb een paar voertuigen en daar liggen allemaal dezelfde setjes gereedschap in. maar de meeste busrijders die ik ken hebben helemaal niets bij zich. En daarvoor is er over heel de wereld een netwerk van werkplaatsjes en garages , sleutelplekken met deskundig personeel en een onderdelenlijn.
het voordeel is dt je geen spullen op voorhand hoeft te kopen en als je dus nooit iets stukmaakt geen kosten hebt . het nadeel is dat terplaatse moet dokken , maar je geeft het probleem ook uit handen , je hoeft er zelf niets van af te weten.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Admin »

Ik denk dat er niet een eeneenduidige lijst valt op te stellen, daarvoor zitten er te veel individuele verschillen tussen ons allen.
Terecht merkt Dave op dat de staat van onderhoud mede bepalend is. Ik lees veel droeve verhalen van onderweg, waarbij ik me afvraag waarom dat kleinigheidje niet gewoon thuis in het kader van het preventief onderhoud was opgelost...

Maar denk verder eens aan:
- type voertuig (we waren al lang niet meer een forum voor alleen Düdo-rijders!);
- mate van inbouw (is-ie "klaar" (jawel, ik weet het...) of is het een eeuwigdurend project?);
- leeftijd voertuig (zijn na 40 jaar de onderdelen versleten en schaars of zit-ie nog in garantie?);
- sleutelvaardigheid berijder (ik heb een vriend die voor z'n plezier elk weekend - met een wit overhemd aan - de timing van z'n nokkenassen probeerde te optimaliseren, z'n carburateurs beter synchroniseerde en z'n kleppen nog even naliep! OK, dat was een 20 jaar oude Alfa en geen camper, maar toch, die mensen zijn niet al te dik gezaaid...)
- beschikbare tijd (heb je twee weken zuurverdiende vakantie of ben je een full timer?);
- plek, oftewel manier van vakantie vieren (aan de voet van het Taurusgebergte stel je mogelijk andere eisen dan aan de voet van de Lemelerberg. Maar de technische vaardigheden en met name het improvisatietalent zijn op het Turkse platteland stukken beter ontwikkeld dan in Overijssel. Hoewel daar de firma Mestebeld weer vlakbij zit...).

Ik persoonlijk ga niet op reis om te sleutelen. Als het nodig is, moet ik een (nood)reparatie kunnen uitvoeren, waardoor we verder kunnen. En als dat niet zou lukken, moet ik externe hulp inschakelen. Aangezien onderhoud net zo goed als brandstof een bekende kostenpost is, lijkt het mij onverstandig om op reis te gaan en dan wel bereid te zijn te tanken, maar niet onverhoopt de noodzakelijke reparatie te laten uitvoeren.
Ik heb (een jaar of 40 geleden) in Den Haag buren gehad die elk jaar in juni een oude Amerikaan kochten, een IRK gingen halen bij de ANWB en dan met drie stellen vertrokken. Altijd een enkele reis, de ANWB zorgde voor de terugreis. Ik vond dat toen al behoorlijk asociaal! Die IRK is voor noodgevallen, niet voor het reguliere vakantievervoer. Althans, zo kijk ik er tegenaan.

Behalve het minieme boordgereedschap (waarbij ik het potkrikje door een wat steviger exemplaar heb vervangen), gaat er een kistje handgereedschap mee, waaronder een goede doppenset. Zeg maar: genoeg om een dynamo te vervangen, maar beslist niet om de cilinders te honen. Die dynamo zelf ruil ik wel in bij de dichtstbijzijnde Boschdienst, die sleep ik niet mee (praktijkvoorbeeld).
Wel van belang zijn één of twee goede reserveband(en) (op druk!) en in mijn ervaring een assortiment slangklemmen, een assortiment kabelschoentjes en een rol kabel. Als bijpassende tang liever een "echte" dan zo-een uit de weggooisector. Een bevriende Wegenwachter heeft me ooit verteld dat 80 % van de noodreparaties aan dieselvoertuigen wordt uitgevoerd door een "bypass" van een aanvoerleiding. Daarvoor hebben zij een rol slang bij zich. Ik heb die de laatste jaren niet meer bij me en ook nog nooit nodig gehad. En anders is er wel een bouwmarkt in de buurt...
Iemand gaf me de tip ook nog een rol duck tape aan boord te nemen. Daar zag ik de redelijkheid van in en dat heb ik dus gedaan. Nog niet nodig gehad.

Ik ben benieuwd hoe de andere reizigers/sleutelaars tegen hun mobiele onderdelenmagazijn aankijken! Met name: wat neem je mee en wat daarvan heb je ooit "echt" nodig gehad?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door paulv »

Ik neem gewoon een standaardset gereedschap enz. mee, looplampen, kruipolie, aangevuld met een universeelmeter wat (ijzer en koper)draad, duckttape, lampjes, kabelschoentjes en aan onderdelen; een dieselfilter en wat draaipunten voor mijn mechanische koppeling, 2 spuitbussen wat solutie met "pijperaggers" een reserve binnenband voor(=tegen) lekke banden, wat bouten, moeren, (centreer)ringen en slangenklemmen, een reserve buitenspiegel, en Vsnaren.

Een laptop met een Alfa Wifi booster, het werkplaatshandboek(op cd) en alle gebruiksaanwijzingen/schema's.

De rest van de eventuele onderdelen, onderhoud spullen en gereedschap koop ik onderweg wel. Gaat al jaren prima zo.

Voor ik echt wegga geef ik de camper een beurt en maak een lange geladen proefrit met een overnachting zodat ik (bijna :wink: ) zeker weet niks vergeten te hebben.

Nodig heb ik gehad (50.000km); het werkplaatshandboek en diverse schema's, al het gereedschap, diverse kleine onderdelen, de universeelmeter(vaak), de buitenspiegel(2x), mijn reserveband(1X) en (3x) de draaipunten voor de koppeling. Wat er voor de rest onderweg kapot ging (radiateur, drukgroep koppeling) heb ik in een garage laten maken.

En natuurlijk helpt een positieve instelling, geen haast, geen vast doel, geen vaste afspraken, pech=avontuur=sterke verhalen, en de vakantie :roll: begint als ik de voordeur op slot doe :lol: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Johannes »

Ga zo door . dit is eigenlijk wat ik bedoelde. Natuurlijk geen werkplaats en magazijn mee . Die zijn er onder weg wel te vinden. Juist zo'n rol ducktape wat je daar wel niet mee kunt repareren. Een soort van eerste hulp bij ongelukkendoos. De technische aangelegde mensen onder ons hebben meestal de nodige noodspullen bij zich. Als ik het forum soms eens rondkijk zijn er ook een aantal die hun competenties en vaardigheden ergens anders hebben liggen en die waarschijnlijk erg blij zullen zijn met wat advies in deze richting.
Ik heb vakantie en kijk eens of ik zo,n inventarisatie zou kunnen maken.
Groet Pieter
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Bommes »

gereedschaps koffertje met inhoud:
- mini doppen setje
- steek ring sleutel setje
- schroevendraaier setje
- setje tangen
- mini vijlen setje
- hamertje, bijteltje, drijver setje
- amp tang en strip tang.

eingenlijk de zelfde inhoud als dat ik in mijn wekrbus als service koffertje heb liggen maar dan prive spul..:wink:
daarnaast wat rolletjes tape (duck tape, vulkaniserende tape, van die zwarte isolatie elktra tape en een rolletje teflon tape)
T-wraps wat grote en een zakje kleintjes.
Reserve onderdelen beperken zich tot een flesje olie, flesje koelwater en reserve lampjes een rolletje 2,5 mm kwadraat kabel, dooesje kabelschoentjes en wat kroonsteentjes.
In de gebieden waar wij op vakantie gaan (westelijk europa) is er altijd wel een bouwmarkt te vinden of een automaterialen zaak waar vervangings delen zijn te krijgen.

Met dit setje heb ik onderweg al heel wat gerepareerd:
startmotor vervangen (via anwb zelf opgehaald bij een automaterialen zaak in frankrijk)
start onderbreker omzeilt
radiator vervangen (laten bezorgen door de anwb zelf vervangen)
Waterpompje (camper deel) storing opgelost.
Koelkast brander zuiver gemaakt (onderhoud voer ik liever uit in de warme zuid europesche zon dan in dit koude bibber landje..:wink: )
Weigerende ruitenwisser motor opengehaald en gereviseerd.
Klabbanden vervangen
lekke douche bak hersteld en ga zo maar door..

Onderhoud doe ik zelf aan de camper, maar ook ik zie wel eens zaken over het hoofd of wordt op vakantie verrast door een of andere storing.
Het meeste kan ik zelf oplossen, heb wel al 2 keer de camper moeten laten afslepen:
- Brand in de kabelboom door een weg geroeste massa bij het start relais van onze eerste transit camper.
- Los gelopen tandwielen van de oliepomp en spanrol, door fout van garage, die waren de loctite vergeten na een grote reparatie aan de motor.
Beide keren camper moeten laten afslepen omdat ik het onderweg niet kon maken.
Kabelboom heb ik uit eindelijk zelf kabeltje voor kabeltje zitten vervangen hier voor de deur.
Die los gelopen distributie tandwielen zijn opnieuw vast gezet door de garage die de oorspronkelijke repratie ook verprutst had.

Wij maken heel wat zooi mee, maar dat is ook inherent aan de prijs klasse voertuigen die wij kopen, vaak zo veel mogelijk voor zo weinig mogenlijk geld en dan koop je vaak ander mans ellende.
En daarnaast schiet het onderhoud er bij wel eens bij in.. dat is dus mijn eigenschuld.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door vanhooltje »

Wat ik mee neem is gelijk aan dat van Bommes, alleen met aanvulling van bandelichters en een zware hamer voor mijn ringvelgen.

Onderhoud aan de camper doe ik zelf (grondig), en nog nooit pech gehad onderweg.
Afgezien van een lekke band, die door een camping eigenaar was lek gestoken (ventiel) na dat ik commentaar had gegeven op de herrie die hij om 3 uur s'nachts maakte.

Reserve onderdelen neem ik niet mee, wat je bij je hebt gaat niet stuk, het is altijd iets wat je niet bij je hebt (is mijn visie).

Bij goed onderhoud, en goed te luisteren naar je voertuig kan je een hoop ellende voorkomen.

grt Peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
yaco
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 dec 2004, 21:33
Locatie: Zeeland

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door yaco »

Een grote goeie pijpetang ligt standaard in mijn bus evenals een twee overmaatste vrachtwagenbandenlichters en een vuistje.Op oldtimerbeurzen liggen er vaak wel gebruikte die nog in goeie staat zijn voor weinig.
Ook een overall is wel handig, je ligt in een mum van tijd onder de hele bus te rollen.
Bij zowel mijn bus ,als vroeger de landrover, had ik lekkage van de brandstofretourleiding.Net op het moment van vertrek natuurlijk zo'n dieselluchtje tijdens het warm draaien en laatste controle om de bus heen.
Gelukkig heb dus ook altijd wel een paar slangetjes bij me.Die gewapende slangen zijn wel steviger maar verhullen wel de eerste lekkage's, die blijven lekker in en aan de mantel hangen.Simpel te vervangen en geen risico meer dat hij in de fik vliegt[ook een brandweerbus kan branden en dat ziet er niet zo leuk uit.]
608D brandweerbus.

Groetjes Yaco.
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Bommes »

yaco schreef: Ook een overall is wel handig, je ligt in een mum van tijd onder de hele bus te rollen.
Laat ik die nou altijd vergeten.. :|
En inderdaad voor je het in de gaten hebt zit je nette vakantie kloffie onder de zooi..of je trekt het gewoon uit:
Afbeelding

En deze was toen kapot:
Afbeelding
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
busje303
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2009, 05:37

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door busje303 »

Hai Paul:
pech=avontuur=sterke verhalen,
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Goede instelling, groet, René.
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Janneman »

Een goede voorbereiding is het halve werk, dus alles goed nakijken voor vertrek en er van overtuigd zijn dat alles in orde is.
Mocht er toch iets stuk gaan dan heb ik een gereedschapskoffer bij, paar dopsleutels, rings/steeksleutels, schroeverdraaiers en ijzerdraad, ducktape, bindstrippen en een doosje met diverse schroeven.

Onnodig vind ik allerlei reserveonderdelen meeslepen en zaken als dop 15/16/18/23/24 enz als die maat toch niet voorkomt. Voor je het weet sleep je weer 100kg overbodig spul mee en ga ik die 70 pk motor daarmee belasten.

Groetjes,
Jan
-----------------------
Groetjes,
Jan
Paul

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Paul »

Ik heb dit set altijd in de bus of auto liggen

Kraftwerk 1047
Afbeelding

Daar zit wel zo beetje alles in wat ik nodig heb, behalve dan een soldeerbout.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Detlev »

Misschien handig om te weten waar dit mooi ogende koffertje vandaan komt (en voor welke prijs)!
Ik heb ook een koffertje met een setje, maar veel minder :( Dan kom ik dus weleens wat te kort....
Mercedes 406 uit 1969
Johannes

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Johannes »

Afbeelding
Ik heb deze in de bus. die is wat minder uitgebreid maar als beroeps sleutelaar vind ik hem best wel goedgenoeg. Ik heb er dacht ik 146,00 euro voor betaald bij mijn gereedschapsleverancier. Die andere hierboven staat in het nieuwe KCK blad in een testje en komt daar als overwinnaar uit.

Groet Pieter.
Ps nog bedankt Detlev
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Janneman »

Johannes schreef:Afbeelding
Ik heb deze in de bus. die is wat minder uitgebreid maar als beroeps sleutelaar vind ik hem best wel goedgenoeg. Ik heb er dacht ik 146,00 euro voor betaald bij mijn gereedschapsleverancier. Die andere hierboven staat in het nieuwe KCK blad in een testje en komt daar als overwinnaar uit.

Groet Pieter.
Ps nog bedankt Detlev
Ja, maar da's nu precies wat ik bedoel. Een hoop goed spul om mee te nemen, maar je sjouwt ook nodeloos dop 15/16/18, diverse steeksleutels mee waar je niks aan hebt. En ik neem dan liever een stevige grote schroevendraaier mee waar ik ook mee kan wrikken en met een hamer op slaan.

Kortom, mooien koffer maar ik stel er liever zelf eentje samen.
Ik heb dus onderstaande koffer.

Groetjes,
Jan

Afbeelding
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Detlev »

Toch zie ik wel wat in de volle koffer, ik kom onderweg vaak in situaties dat ik ook het gereedschap wel mis wat niet direct met de auto te maken heeft! Gewoon, bij een ander, of om iets te repareren wat binnen zit of zelfs gewoon op de plek waar ik dan sta.....De kleine koffer die ik nu heb voldoet overigens prima voor de kleine pech gevallen onderweg.
Mercedes 406 uit 1969
Johannes

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Johannes »

Zelf heb ik dit ook nog mee,
Afbeelding
ja Jan vaak sleep je veel te veel mee. Wij hadden een keer een bijna nieuwe auto gekocht en toen dacht ik niets meer nodig te hebben. Dus na al dat gesleep met gereedschap met niks dan het standaard boordgereedschap op weg naar vrienden in het Siegerland.
Om 23.00 uur midden op een talbrücke tijdens een inhaal manuevre stopt de motor gewoon.
Ik kon nog net op een toevallig net in de buurt zijnde parkeerplaats uitvoegen.
Daar sta je dan, donker , geen idee wat er aan de hand is. Efin er bleek een piepklein gaatje in een koelwaterslang te zitten waardoor het water nivo zodanig laag werd dat de verdamper van de lpg installatie bevroor. Bij het licht van het toilet gebouw kon ik zien dat het gaatje net achter de slangklem zat. Het voelt zo stom om daar als vakman met lege handen te staan kijken naar een eenvoudig oplosbaar probleem en dus niks kunnen doen.
Maar na een uur(pre mobieltjetijdperk) ofzo stopt er een poolse vw LT, de schuifdeur gaat open de familie rolt eruit en een campingastoestel dat wordt aangestoken met een ketel water er op . Allerlei soorten zitmeubulair komt op de parkeerplaats en het wordt daar toch gezellig. Ik erheen en in een mengelmoes van verschillende talen waaronder Fries wordt het de man duidelijk wat mijn probleem is. De deuren achter gaan open er wordt een dekenkist op de grond gezet en omgekieperd en ziedaar een ongeloofelijke verzameling spullen en gereedschap ligt voor mijn voeten. "Please" zegt de pool "for you", :P "to use " kwam er nog wel achter aan. De slang was in vijf minuten afgesneden tot voorbij het gaatje en met een beetje moeite weer vast gezet. Met een poolse fles water uit de wc gehaald en naa hartelijk afscheid van onze nieuwe vrienden te hebben genomen zijn we toch nog op onze bestemming aangekomen, zij het iets later.
Je zult wel kunnen begrijpen dat ik nooit meer zonder gereedschap op weg ga ook al ligt het de meeste tijd voor niks in de kofferbak.
Wat die kraftwerk koffers betreft, het is goed spul en voor mensen die niet weten wat ze nu mee moeten nemen om in het geval van toch iets goeds bij de hand te hebben lijken het mij twee goed keuze's. Met een goede multimeter er bij kun je al aardig wat oplossen.
Pieter
Paul

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Paul »

Detlev,

daarom wilde ik graag een volledige koffer, ik vindt het gewoon leuk om bezig te zijn en beperk me dus niet tot onze bus of auto.
Deze koffer kostte €229,- bij de Rustbusters in Veenendaal maar ik geloof dat alle Toolspecial winkels hem voor hetzelfde bedrag verkopen.

Kraftwerk 1041
Kraftwerk 1047
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Admin »

Mooi glimmend, zo'n setje!

Ik weet uit toch wel een aantal jaren sleutelen (begon met de kogellagers van m'n eerste fietsje toen ik 6 was) dat de samenstelling van zo'n fabrieksset nooit compleet aansluit bij mijn behoefte. Een of meer extra doppen 17 en 19, een extra wringijzer, dat vuistje dat te zwaar is voor het mooie koffertje, die dunwandige pijpsleutel 14 die je zelf moet maken... van die dingen. Ik houd het dus op een paar kistjes met losgestorte eigen selectie. Maar ik heb alweer makkelijk praten, een pondje meer leidt niet tot afkeur!

Maar om vanuit te starten zien die koffertjes er verrekte leuk uit!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Bommes »

Admin schreef: Maar om vanuit te starten zien die koffertjes er verrekte leuk uit!
Ga je iets meer dan af en toe iets repareren blijft het helaas wel bij leuk uit zien.
Zoals je al melde mis je vaak net dat 2de sleuteltje 10 of 13 of 17 (wat toch veel voorkomende maten zijn) en die koffertjes bieden geen ruimte voor extraatjes.
Ook is de kwaliteit van het spul vaak ver te zoeken, nu zal een steeksleutel uit zo een setje wel een leven mee gaan maar een tang of schroevendraaier vraagt toch wel wat meer kwaliteit.
en er is niets zo vervelend dan een zijkniptang die net 2 adertjes niet door knipt van een elektra draad, of een schroevendraaier die keer op keer je kruiskopschroeven vernacheld omdat hij net niet past.

Vaak is het dus ook slimmer om zelf een setje samen te stellen, liever een goede set gereedschap in een plastiek tas, dan een leuk uit ziend setje in een glimmend koffertje.
Ik weet dat een goede set gereedschap erg duur is, maar je hoeft niet alles in een keer te kopen.
Ik heb toen ik 15 werd een gedore set steek sleutels gekregen, een knipex set tangen en een sandvik schroevendraaier set..
en die heb ik nu nog en het werkt nog allemaal zo goed als nieuw.
In de loop der jaren zijn daar langzaam aan steeds meer zaken bij gekomen
en is het nu een complete set waarmee ik zo goed als alles los kan sleutelen onder weg en het kan vervangen of repareren.
Overigens ben ik als service monteur wel veel eisend wat dit betreft, dus een beetje beroeps deformatie is wel sprake van.. :oops: :wink:
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Admin »

Ik denk dat Marius en ik het volledig eens zijn. Ook al gebruik ik m'n gereedschap alleen hobbymatig (behalve zo'n 35 jaar geleden toen ik installateur was), ik heb van m'n vader (die vóór de oorlog met z'n handen werkte en nà de oorlog de wetenschap in is gegaan) geleerd dat goed gereedschap zichzelf terugverdient.
Dus ook al is Facom 2 x duurder dan Kinzo, als het 4 x langer meegaat, ben je voordeliger uit!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Paul

Re: Sleutelplekken en pechlijst

Bericht door Paul »

Bommes,

ik ben het deels met je eens maarrr je praat hier niet over Skandia of een ander Gamma merk.. Kraftwerk heeft zich door de jaren heen toch bewezen als een prima gereedschap merk. Ik heb dit set pas een half jaar maar merk dat ik dit setje sneller pak dan mijn gedore gereedschapskar al is het alleen al omdat ik dit set tenminste kan tillen :)

Natuurlijk blijft er altijd wel wat aan te merken, maar dat heb ik ook over gedore.. De Gedore schroevendraaiers van mijn vader heb ik met jaren klooien aan fietsen en brommers nooit stuk gekregen, met het set wat ik nu zelf heb heb ik altijd het gevoel dat ik een stuk voorzichtiger moet doen.. het voelt gewoon bij lange na niet meer zo robuust en solide als de oude series.

En uiteraard vul je een set als dat van Kraftwerk aan met een koffertje met eigen spul, een lompere platte schroevendraaier, een mokertje, een grotere engelse sleutel en zo nog heel wat.. maar de basis heb je tenminste in een nette koffer zitten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten