12 volt radio in 24-volt bus.????

Plaats reactie
geraldo
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jul 2009, 20:21

12 volt radio in 24-volt bus.????

Bericht door geraldo »

Beste Mensen,

Onlangs heb ik in mijn 508 legerambulance een nieuwe radio gebouwd, deze was echter 12-volt, en het boordnet in de duitse legerambu is 24-volt, niet getreurd dacht ik , bouw er een omvormer in van 24 naar 12 volten en klaar is geraldo, echter geen rekening gehouden dat de veel te moderne radio ook graag 12-voltjes continu geleverd wil hebben voor de zenders en andere instellingen te onthouden.

Dus ik met mijn stomme kop :oops: ( ik was reeds gewaarschuwd .!! ) rechtstreeks van 1 van mijn nieuwe varta's een draadje getrokken naar de radio voor het geheugen en spelen met die handel.

Na 2 maanden is het dus al mis, wat blijkt, de radio gaat namelijk niet helemaal uit, en verbruikt continu genoeg stroom in rust, om dus 1 van de varta's zo leeg te krijgen, dat het bussie dus niet meer wou starten op de camping.

geen nood, want 2e 508 laten draaien en kabels ertussen en toen sloeg ie wel aan, accu's gemeten en de accu van de continudraad was nog maar 11.6-volt, na thuiskomst, accu los en goed doorgeladen, deze is gelukkig nog niet om zeep.

Radio nu dus geen memorydraad meer, anders gaan me accu's eraan,

Wie heeft er een slimme oplossing, zodat ik die memorydraad op 1 of andere manier op de 24-volt kan zetten, dan trekt hij die accu's niet meer ongelijk leeg.

Alvast bedamkt, voor het meedenken.

Geraldo
O lord won't you fix my Mercedes Benz
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: 12 volt radio in 24-volt bus.????

Bericht door vanhooltje »

Gewoon ook aan je omvormer :D

Een nadeel die verbruikt ook stroom, dus dubbel op dan (radio en omvormer).
Of een 12volts accu van een scoeter er bij zetten, en deze opladen met de omvormer.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 12 volt radio in 24-volt bus.????

Bericht door DVIII »

pardon my french , maar ik zou die radio eruit gooien. ik ken het probleem maar al te goed , je kunt ook je omvormer niet altijd maar bij laten staan . dan zijn je accu's allebij leeg na een paar maanden.
ik denk dat je een radio moet zoeken zonder de noodzaak tot permanent voedden.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Johannes

Re: 12 volt radio in 24-volt bus.????

Bericht door Johannes »

Hallo Geraldo,

Ook al zou je dezelfde radio maar dan in 24 volts uitvoering hebben dan nog worden je accu's leeggetrokken. De oplossing van Peter is denk ik een hele aardige. Een heel klein accutje aan de memorydraad die je oplaad met het omvormertje.
Je zou ook eens die vraag bij een elektronicaforum kunnen plaatsen. Ik denk dat die lui je wel kunnen helpen met een schakelingetje om de spanning te delen, het gaat immers maar om een klein stroompje.
En hoe zit het met je huishoudaccu is die 12 volt en kan die daar niet op dan?
Groet Pieter
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 12 volt radio in 24-volt bus.????

Bericht door Admin »

Ik heb jaren geleden, toen memory nog een nieuw begrip was, een lithiumbatterijtje in een Philips autoradio vastgesoldeerd. Het verbruik, als de radio uitstond, was ca. 1μA, de capaciteit van het batterijtje 1000 mAh. Reken maar uit, goed voor zo'n 115 jaar (lithiumbatterijen hadden toen een shelf-life van "maar" 60 jaar).
Overigens had ik dat niet gedaan om de (start)accu te sparen, maar omdat ik vanwege de loslopende junks 's avonds de radio uit z'n slee trok en mee naar huis nam en te lui was (en nog ben) om elke morgen opnieuw handmatig af te stemmen.

Kennelijk verbruiken moderne geheugenchips heel wat meer dan ouderwetse. Eigenaardig, dat wel!
Of zou er ergens anders energie weglekken? Ook hier zou de universeelmeter uitkomst kunnen brengen :roll:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: 12 volt radio in 24-volt bus.????

Bericht door Detlev »

Lijkt mij toch sterk dat die radio dat veroorzaakt, die van mij zit er permanent in (ook een moderne met alles er op en er aan), via de startaccu's. Nog nooit het idee gehad dat die leeg waren.Trouwens ook nooit op het idee gekomen dat dat überhaupt zou kunnen gebeuren......Wat trekt een geheugen chip nu aan stroom?
Maar goed, meten is weten! 8)
Mercedes 406 uit 1969
geraldo
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jul 2009, 20:21

Re: 12 volt radio in 24-volt bus.????

Bericht door geraldo »

Bedankt voor de reactie's. :)

Dit weekend gaan we maar eens meten wat dat ding nou werkelijk trekt aan stroom via die memorydraad,

Meten is weten als je weet wat je meet. :oops:

De radio eruit is geen optie, ik heb hem speciaal gekocht omdat er een schermje opzit voor de achteruitrijcamera, het is een 2-din pioneer avh-3100DVD.

Mischien is Peter zijn oplossing wel wat, want een scooteraccu is niet zo groot, en die kan ik nog wel kwijt bij de startaccu's in de bak onder de bestuurdersstoel.
Alleen hoe ik hem dan via die omvormer zou moeten laden, is mij nog niet duidelijk, of kan ik gewoon op de polen van die scooteraccu de + en de - van de omvormer zetten.??

De omvormer gaat trouwens altijd uit als ik de bus verlaat, want die staat zoals heel de auto achter een grote accuschakelaar.

Het probleem dat hij niet meer wilde starten, kwam omdat 1 accu tot onder de 12-volt was leeggetrokken, de andere accu was nog perfect, maar ik heb echt die 24-volt nodig, de bus is een 24-volts uitvoering, dus niet met een serie/parralel schakeling voor de accu's.

Ik hou jullie op de hoogte.

Allemaal een prettige pinksteren toegewenst, aan het weer zal het niet leggen. :D

Geraldo
O lord won't you fix my Mercedes Benz
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: 12 volt radio in 24-volt bus.????

Bericht door beatrix18 »

Geraldo,
Los van je radio probleem, loop je vroeg of laat weer tegen het probleem aan dat je motor niet meer wil starten :oops: (alles staat op je start accu's).
Bijna alle campers hebben om die reden een huishoud accu. Als je die dan hebt, dan ook je radio daar op en je bent van twee problemen af.

Peter
Gebruikersavatar
evelyn25
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:33
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: 12 volt radio in 24-volt bus.????

Bericht door evelyn25 »

ha geraldo... wat dacht je van een mp3-speler met losse speakertjes.. :wink:
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 12 volt radio in 24-volt bus.????

Bericht door DVIII »

ahum .... een schermpje voor de camera zit niet op een mp3 toch ?
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 12 volt radio in 24-volt bus.????

Bericht door Frank.fjph »

Het verbruik van een autoradio kan oplopen tot 50 mA in volledige rust, ik had er zo een, en heb hem vervangen door een 41,= Eu exemplaar van de bouwmarkt .
Het is nl niet van belang waar de 50 mA vandaan komt, omvormer of direkt: de accu loopt leeg.

ALS JE HET PROBLEEM VAN DE CONSTANT PLUS EN DE GESCHAKELDE + NA CONTACT WIL OPLOSSEN:
Neem een 24V relais en laat dat de + van de omvormer schakelen vanaf de 12 V uit van omvormer, de spanning om relais te schakelen haal je dan van de (15 klem) van je contact, of iets dat erop zitr aangesloten).

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 12 volt radio in 24-volt bus.????

Bericht door DVIII »

raar dat er wel geantwoord kan worden maar niet gelezen ???
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
geraldo
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jul 2009, 20:21

Re: 12 volt radio in 24-volt bus.????

Bericht door geraldo »

Goedenavond allen,

Bedankt voor het meedenken, dit weekend gemeten wat de memorydraad trekt, dat is 2 mA, de omvormer trekt in rust 6.7mA, het idee is nu om de omvormer rechtstreeks op de accuset van 24-volt te zetten, zodat deze altijd aanstaat, en met de memorydraad erbij dus ongeveer +/- 10mA zal verbruiken, de startaccu's zijn nieuwe varta's bleu dynamic van 95-AH (2-stuks).
Dus hopelijk houden die het wel even vol, en start het beestje weer gewoon.

Hiervoor dient dan een 24-volt relais mijn radio echt uit te zetten, want die blijkt dus niet echt uit te gaan maar in een demo-mode, die gewoon 500mA opslurpt.

Dus niet zo gek achteraf dat de accu leeg werd gezogen. :shock:

Dit wordt als alles goed is as weekend aangepast, update volgt.

Geraldo
O lord won't you fix my Mercedes Benz
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 12 volt radio in 24-volt bus.????

Bericht door Admin »

Een omvormer die ook in rust stroom trekt, is een schakelende omvormer.
Een serieomvormer heeft weliswaar een lager rendement, maar trekt in rust helemaal niets.

Ik vind die 2 mA, alleen maar om het geheugen vast te houden, een fikse stroom.
Maar aan de andere kant, voor 2 mA kun je met een 7812 en twee condensatortjes zelf een eenvoudig omvormertje maken. Kosten bij elkaar in de orde van één Euro.
Hier vind je een beschrijving.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: 12 volt radio in 24-volt bus.????

Bericht door gilles »

ook ik zal zonder alles gelezen te hebben nog even een antwoord neerkliederen.
ook ik heb een 24 volts bussie ..en ook ik heb een radio met geheugen...
ook ik heb hem direct van de accu af ...
alleen ik ...heb geen problemen...
maar ....
als ik er niet mee rijd (langere tijd) zet ik hem aan de lader.
verder is het heel belangrijk welke van de 2 accu's je gebruikt..
ik heb de 2e accu genomen ..en alleen een plus draad naar de radio gelegd.
als je een plus en een min legt.. gaat de radio via zijn "chassis" andere apparaten ook van stoom voorzien,(slecht voor je radio en je accu's.)
neem dus je 2e accu 1 extra draad (gezekerd) en je ebt geen last mits je hem niet weken lang niet gebruikt ...
anders moet je gewoon een lader er aan hebben hangen .
greetzz gilles
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 12 volt radio in 24-volt bus.????

Bericht door paulv »

"ik heb de 2e accu genomen ..en alleen een plus draad naar de radio gelegd. als je een plus en een min legt.. gaat de radio via zijn "chassis" andere apparaten ook van stoom voorzien,(slecht voor je radio en je accu's.)
neem dus je 2e accu 1 extra draad (gezekerd) en je ebt geen last mits je hem niet weken lang niet gebruikt ..."


Kun je dat wat duidelijker uitleggen? Ik vat dat niet helemaal :roll: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 12 volt radio in 24-volt bus.????

Bericht door Admin »

Gilles,

Uit je (inderdaad wat moeilijk geformuleerde) verhaal begrijp ik dat je een middenaftakking hebt gemaakt om 12 V uit je 24 V-batterij af te takken. Een truc, zo oud als de weg naar Kralingen. Maar ook... een truc waarmee je minstens één (en op termijn mogelijk ook twee) accu('s) om zeep helpt. Met een ouderwets autoradio'tje ging dat nog wel een beetje (al was het ook toen al een verre van elegante oplossing); met een modern car audio system met 4 x 50 W, subwoofer, veelkleurige flitslichten en wat ze verder nog verzonnen hebben, is de belasting van die ene accu echt veel meer dan die van de andere.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
geraldo
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 jul 2009, 20:21

Re: 12 volt radio in 24-volt bus.????

Bericht door geraldo »

Update,

Vandaag is het ei gelegt, de omvormer staat nu rechtstreeks op de 24-volt, En de radio wordt nu "echt " uit gezet via het contactslot en een relai, die een assesoirestand simuleerd.
Dit samen trekt nu 8.6 mA uit de 24-volt, en zal dus volgens de theorie heel lang goed gaan.

Twee klappen voor m'n kop gekregen van mijn maat die dit heeft aangesloten , en moeten zweren dat ik voor altijd met mijn kl......en van de middenaftakking bij de accu's afblijf.!!! :oops:
( ps: hij had mij hier reeds voor gewaarschuwd ) :oops:

weer een wijze les geleerd. :mrgreen:

Bedankt allemaal voor het meedenken en het oplossen van deze moderne ellende .! :mrgreen:
O lord won't you fix my Mercedes Benz
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten