Koppeling ontluchten?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Koppeling ontluchten?

Bericht door Rene »

Hoe moet ik nu mijn koppeling ontluchten? Ik heb het een aantal keren gedaan op de bak daar zit een nippel. Dan komt de koppeling weer helemaal omhoog voor een keer of 10 en dan zit hij weer op het oude niveau. Ik heb een grote vrije slag in mijn pedaal, zeg maar de helft doe hij niets. Ik hoorde laatst dat ik hem vanaf boven moest ontluchten :? maar daar zag ik het nut niet zo van in. Kan wel zijn dat het wel zo moet maar wie helpt me op weg. Een 308 met een 601.940 motor.
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Koppeling ontluchten?

Bericht door Frank.fjph »

Rene,

Mogelijk is je andere cilinder bij de pedaal aan een revisiesetje toe.....

Frank
Kees Durk
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 feb 2009, 10:21

Re: Koppeling ontluchten?

Bericht door Kees Durk »

Toen ik de remolie ging wisselen had ik door een kleine communicatie fout ineens de koppeling cilinder vol met lucht. Even zoeken op dit forum leerde mij dat je door middel van je rem de koppeling kunt ontluchten.

zet een stuk slang tussen je ontluchtingsnippel van de voor rem en de koppeling cilinder. Draai beide nippels open, laat iemand de rem indrukken, ontluchtingsventel van de rem dicht doen, rem weer laten komen en de procedure herhalen. Zo blaas je met behulp van je rem, die als pomp dienst doet, de lucht uit de koppeling en de remvloeistof (zelfde reservoir en vloeistof als de koppeling) in de koppeling cilinder.

Die van mij heeft trouwens ook een deel vrije slag, na het ontluchten was dit nog steeds zo, dus denk dat de cilinders niet al te best meer zijn. Aangezien de bus nog wel goed ontkoppeld heb ik er maar geen probleem van gemaakt...
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Koppeling ontluchten?

Bericht door Rene »

Mooi ga ik proberen, als dat het niet oplost die revisie setjes kun je die zo bij Mercedes bestellen? Of een nieuwe cilinder?
Gr René
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Koppeling ontluchten?

Bericht door dereiziger »

He hoi .. ik moet ook de bovenste cilinder reviseren , maar Wensink, de mercedesboer van het noorden heeft geen revisiesetjes meer alleen volledig nieuwe cilinders kosten 79 euro excl. btw .. dus vanavond maar even de club bellen om te kijken of hun zo n setje nog wel hebben .

grt Ton
Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Koppeling ontluchten?

Bericht door DVIII »

de koppelings cilinder aan de onderzijde, en die aan de bovenzijde kun je ook ontluchten door de onderste cilinder los te schroeven van de bak , de slang los te schroeven , de cilinder te vullen met remvloeistof "rechtop houden" weer aan de slang te schroeven en dan indrukken met de hand ..... langzaam terug te laten bewegen (je hebt daarvoor het reservoir gevuld) als je deze in en uitdruk beweging een keer of twee doet zou alle lucht vertrokken moeten zijn.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Koppeling ontluchten?

Bericht door Frank.fjph »

Revisiesetjes:

Het is een wisselend verhaal, de ene keer niet leverbaar en dan later weer wel;
Maar ik heb paar jaar geleden nog revisiesetjes bij Ruttchen (MB dealer) gehaald/besteld

Frank
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Koppeling ontluchten?

Bericht door dereiziger »

Gelukt ... de zooi werkt weer . het ontluchten ging niet helemaal zoals hierboven beschreven maar met een paar er al in aanwezige enorm lange bouten aan de onderste cilinder en die een paar x los en vast te schroeven .. heb ik iedere luchtbel er wel uitgekregen . ze was met de hand niet in te drukken iig.

Het mag de pret niet drukken . dat werkt weer op naar de volgende klus .. :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Koppeling ontluchten?

Bericht door Rene »

Hoi, Dit ondersrte deel geprobeerd maar werd een smeerboel, door de druk spijpeld de olie tussen de nippels door. Daarna nog steeds naar mijn zin te weinig druk. Lijkt wel dat hij in het begin hoog zit en na een aantal keren koppelen steeds lager komt. Dus dan toch maar reviseren??
Gr Rene

zet een stuk slang tussen je ontluchtingsnippel van de voor rem en de koppeling cilinder. Draai beide nippels open, laat iemand de rem indrukken, ontluchtingsventel van de rem dicht doen, rem weer laten komen en de procedure herhalen. Zo blaas je met behulp van je rem, die als pomp dienst doet, de lucht uit de koppeling en de remvloeistof (zelfde reservoir en vloeistof als de koppeling) in de koppeling cilinder.
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Koppeling ontluchten?

Bericht door dereiziger »

Hee Rene . ik zou zeggen reviseer die zooi . zodra rubbers/ keerringen lekken moet je ze vervangen, en erg duur zijn ze nu ook weer niet .. en het viel mij ontzettend mee om te doen . dankzij de info van hier dat wel .. :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Koppeling ontluchten?

Bericht door Rene »

Ik heb er maar een nieuwe opgezet, er was keuze uit twee de dure met een aansluiting van 10 mm en de veel goedkopere van 12 mm. Je raad het al ik had natuurlijk weer de:twisted:
Maar doet het nu wel weer, er werd me nog wel gewezen op het feit dat er eigenlijk dot3 in moet. Hoe zijn de kenners hier mee bekend??
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Koppeling ontluchten?

Bericht door DVIII »

hydraulische systemen zoals remmen en koppelingsbediening worden in het licht van de techniek zoals die in het jaar van constructie gangbaar is . Maw een auto uit 1920 is anders dan een auto uit 1980. de hele rambam aan rubbers en afdichtingen wordt dan ook afgestemd op wat er dan goed gevonden wordt ! dus een voertuig waar DOT 3 in moet is aangewezen op DOT 3.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Koppeling ontluchten?

Bericht door Rene »

Hoi, Nee als er dot3 in moet zal dat wel zo zijn. Maar waarom? De remolie en de koppeling zit in het zelfde reservoir . De remmen konden volgen Mercedes gewoon dot4 gebruiken. Maar nu blijkt de koppeling niet. De remmen zijn deels gereviseerd de koppeling in zijn geheel. Wat zijn dat de delen die niet tegen dot4 kunnen. Is dot4 eigenlijk beter dan dot3? Ik begreep dat dot4 een hoger kookpunt heeft. Wat heeft dat voor invloed op onze remmen. Weer een hoop vragen. :D
Gr René
Ps morgen naar zweden
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Koppeling ontluchten?

Bericht door DVIII »

nou DOT 3 en 4 zijn wel uitwisselbaar omdat die elkaar chemisch kunnen vervangen met als enig verschil dat 4 een hoger kookpunt heeft ( dat betekend dat het langer blijft functioneren bij te hoge temperaturen)
je kunt het ook bij elkaar gooien en door elkaar gebruiken. Bij het werk wat ik doe loop ik bijna dagelijks tegen regels en voorschriften aan van de "fabrikant". Dus waar ik al meteen een oplossing kan bedenken moet ik stoppen en luisteren, de fabrikant wil nu eenmaal dat er een bepaalde procedure of product wordt gebruikt. Doe je dat niet dan zou je de instructies negeren en dan gaat het service en garantie verhaal niet meer vanzelfsprekend. En dat kan al beginnen bij het monteren van een andere dynamo dan standaard. en je begrijpt dat als je bv twintig motoren hebt draaien met een bepaalde dynamo , je er van dat type één of twee in voorraad neemt en dat je op de éénentwintigste motor ook zo'n dynamo monteert terwijl er normaliter een ouder type op hoort te zitten. Afijn daar heb ik al eens woorden over gehad met de leverancier (en gewonnen natuurlijk) die stelde dat de garantie verviel als niet de juiste dynamo gebruikt werd. een ander geval, Zo hebben we ook te maken gehad met een 1600 pk dieselmotor die om te starten twee startmotoren heeft die tegelijk moeten werken. daarvan hebben we de schakeling moeten aanpassen dat als er één motor geen stroom opneemt de hele startprocedure stopt na 3 seconden. voordat we die veiligheid hadden ingebouwd piepte er steeds een motor uit en die draaide dan naar de gallemiezen , terwijl de andere motor zwaar overbelast raakte en dus ook stuk ging. volgens de fabrikant was dat onze fout want we gebruikten de verkeerde accu's (nadat zij twee keer nieuwe startmotoren hadden gelevert) Nou moesten we daar in mee gaan omdat zij al zoveel schade hadden moeten betalen. Dus accu's van de leverancier erbij gezet (op proef) en na een dag of vier draaien met die machine weer hetzelfde euvel . onze manager was het gelazer na zoveel storing op een nieuwe machine wel aardig beu aan het raken. Dus de goede man telefoneert met de belgische importeur of die soms het zelfde probleem hebben. Die verklapte dat je een veiligheid moest inbouwen die de startstromen moest controleren. De nederlandse importeur was het daar helemaal niet mee eens , Maar daar hebben ze dan op een hoger niveau een punt achter gezet. Voortaan kwam de belgische technische dienst voor service........ ( en het is nooit meer stuk gegaan) ( nou ja nooit....) ( niet meer zo erg ) Moraal van het verhaal, soms moet je zelf je gezonde verstand gebruiken ! :)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Koppeling ontluchten?

Bericht door Frank.fjph »

Mooi verhaal Dave, als ik het goed begrijp is de moraal dat het gezonde verstand uit Belgie komt..... :D :)

Leuk voor Ernst.... :roll:

Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Koppeling ontluchten?

Bericht door DVIII »

nou laten we stellen dat gezond verstand ongelijk verdeelt is in de wereld !. wat verder jammer is dat weinigen zelf leren denken. :lol:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Koppeling ontluchten?

Bericht door Leo »

DVIII schreef:Wat verder jammer is dat weinigen zelf leren denken. :lol:
Grinnn... 8) :lol:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten