Draaipunten koppelings-stangen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Draaipunten koppelings-stangen

Bericht door paulv »

Nu is vorige maand weer een draaipunt van mijn koppeling-stangen (mechanische, door stangen bediende koppeling) gebroken, de zoveelste :evil: .
Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Vorig jaar is mijn koppeling vernieuwd, incl. drukgroep. toen bleek dat het koppelingshuis los zat.
Ik hoopte toen dat dat de reden er was van het vele breken van die draaipunten, maar helaas.

De koppeling gaat wel zwaar vind ik, maar hij is ook niet bekrachtigd. Misschien komt er teveel kracht op die draaipunten?

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Draaipunten koppelings-stangen

Bericht door DVIII »

ach , het is niet voor niets verbeterd in de latere typen, gewoon een reserve setje mee nemen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Draaipunten koppelings-stangen

Bericht door Detlev »

Ik las ergens in het handboek dat je dan alle koppelingetjes uit elkaar moet halen, opnieuw goed in het vet zetten, goed monteren, dan zou het beter moeten zijn...... :roll:
Heb jij de typenummers van die dingen voor mij Paul? Heb hetzelfde probleem gehad en al 1 keer in de garage en twee keer zelf gerepareerd. Ik wil eigenlijk nu een reserve setje meenemen tijdens de komende reis.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Draaipunten koppelings-stangen

Bericht door dereiziger »

die zoek ik ook . het is een mercedes probleem geloof ik . heb het in mijn w124 ook ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Draaipunten koppelings-stangen

Bericht door Berthil »

Hoi Paul,

De mechanische koppeling blijft een zwak punt. Bij mij zijn ze ook al een keer afgebroken.
Ik heb nu ook een reserve set in de bus liggen.
Helaas ik zal er mee moet leven of een andere koppeling, koppelingspedaal, rembekrachtiger enz. erin.
Dat is met veel werk, dan maar een reserve setje.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Draaipunten koppelings-stangen

Bericht door paulv »

Dan zal ik er maar mee moeten leven :roll: .

Het onderdeelnummer is A314 991 01 15, met label 008761, € 12.35 ex.totaal iets van € 15 ps.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Draaipunten koppelings-stangen

Bericht door Leo »

Je zou eens kunnen proberen om er schroefdraad in te tappen wanneer hij bij het begin van de schroefdraad breekt.
Op die manier zit er bij mij nu eentje al dik 30.000km onder. (M10 getapt als ik me goed herinner)

De andere heb ik toendertijd gelast en uitgegloeid. Is inmiddels wel een klein beetje krom, maar nog steeds heel.

Volgens mij zit de makke van die bouten in het feit dat ze te hard zijn en een te scherpe overgang naar de schroefdraad hebben.
Met uitgloeien maak je 'm wat zachter.
Met schroefdraad tappen heb je helemaal geen overgang meer.


My 2 cents.

Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Draaipunten koppelings-stangen

Bericht door paulv »

Hi Leo,

Het is me niet helemaal duidelijk :roll: .

Bij mij breken ze ongeveer halverwege, inderdaad op de overgang schroefdraad, tapse verdikking.
Het is volgens mij ten gevolge van kerfwerking aan het eind van de schroefdraad. Het zijn nette vlakke breuken zonder vervorming, te hard zou ik zeggen.

Maar waar je nu schroefdraad op zou moeten tappen :oops: ?

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Draaipunten koppelings-stangen

Bericht door Detlev »

Dat begrijp ik ook niet helemaal, bij mij is het juist een bout in een taps aflopend geval met aan het eind een kogel (als ik het me nu goed herinner) Die bout breekt steeds af, net voor het taps gedeelte. (dus er komt geen schroefdraad uit maar juist in)
Ik kan bij de documentatie (nog) geen tekening vinden, kan me vaag herinneren dat er hier ergens eentje stond.....
Gevonden: viewtopic.php?f=23&t=2731 en dan de tekening van Paul, die van Leo komt niet overeen met mijn situatie. En inderdaad datzelfde nummer 227. Nu ik naar de tekening kijk is er al een tap gemaakt bij mij, en daar gaat die bout in die steeds afbreekt.....
Is iedere keer weer spannend of we de onderdelen nog terugvinden op de weg, dan het tapeind eruit prutsen en een nieuwe bout erin.....Die bouten heb ik op voorraad, nu maar eens het origineel bestellen en uit proberen.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Draaipunten koppelings-stangen

Bericht door Leo »

Er IN tappen Paul. Er op tappen bestaat niet, dan heet het draadsnijden.:)
Dus de breuk gladslijpen, gat in boren, schroefdraad in tappen.
Bij de bus van Detlev is blijkbaar iemand op datzelfde idee gekomen.

Nou heb ik er maar een 616 in liggen waarvan de drukgroep kleiner is dan bij een 314, dus komen er minder krachten op. Misschien dat het daarom zo lang uithoudt.

Maar wat ik zeker zou proberen is een nieuwe pen uitgloeien.
Dwz kersrood stoken en langzaam laten afkoelen. Dan wordt ie alvast minder hard.
Dan heb je natuurlijk weer de kans dat ie krom buigt, maar dat is alvast beter dan plotseling breken.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Draaipunten koppelings-stangen

Bericht door paulv »

AHA, ik heb hem door :D . (dat leren lezen is ook al weer 50 jaar geleden, iets weggezakt :oops: )

Het beste zou dit dus kunnen zijn, nieuwe draaipunten kopen, uitgloeien (of dat is misschien niet eens meer nodig :roll: ), een diep gat boren (5mm), het eerste stuk(4cm) 6mm uitboren, 6mm draad tappen, een 6mm bout inschroeven en dan voorspannen :shock: ??

Mvg.Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Draaipunten koppelings-stangen

Bericht door Leo »

:shock: :shock: :shock:
Is dit een antwoord onder het motto: Waarom gemakkelijk als het ook moeilijk kan?

Je maakt er wel een heel circus van hoor Paul. :mrgreen:
Gewoon draad tappen in een afgebroken bout volstaat.

En ik zou zeker eens proberen om een nieuw draaipunt uit te gloeien.
Óf als een draaibank hebt de overgang tussen schroefdraad en pen een beetje af te ronden. Want die overgang is gewoon veel te scherp.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Draaipunten koppelings-stangen

Bericht door Detlev »

paulv schreef:AHA, ik heb hem door :D . (dat leren lezen is ook al weer 50 jaar geleden, iets weggezakt :oops: )

Het beste zou dit dus kunnen zijn, nieuwe draaipunten kopen, uitgloeien (of dat is misschien niet eens meer nodig :roll: ), een diep gat boren (5mm), het eerste stuk(4cm) 6mm uitboren, 6mm draad tappen, een 6mm bout inschroeven en dan voorspannen :shock: ??
Mvg.Paul
Volgens mij wil ie ons gewoon weer leren lezen, maar snappen doe ik het helaas nog even niet...... :oops: :shock: :?: :shock:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Draaipunten koppelings-stangen

Bericht door paulv »

Het idee is om het draaipunt-staafje voor te spannen, net als bij gewapend beton.
Het te brosse staal van het draaipunt staafje (~beton) wordt versterkt door een bout belast op trek (~staalwapening) :roll: . Daarom zit er alleen achter schroefdraad. Het brosse draaipuntstaafje wordt nu ook door de bout samengedrukt en wordt dus sterker :roll: .

Voor zover de theorie, effe afdraaien met een ronde beitel zal ook wel helpen de kerfwerking te verminderen, wel zo gemakkelijk :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Draaipunten koppelings-stangen

Bericht door Anton »

Hoi,

Zit er gesneden of gerolde draad op?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Draaipunten koppelings-stangen

Bericht door paulv »

Hoi Anron,

Het is zo te zien gerolde draad en niet de plek waar hij breekt.
Bij nadere bestudering :roll: ,breekt het bij mij op de overgang schroefdraad moer. zo te zien is die gegoten moer afgedraaid om er een mooi vlak kantje aan te krijgen.

Ik ga deze week weer een nieuwe bestellen kijken hoe deze er nou weer uitziet. Ik heb steeds weer andere modellen gehad, maar nooit echt gelet op de verschillen :cry: . Dit is een beschrijving van een model dat ik al een paar jaar in reserve heb. Normaal rijd ik altijd met twee stuks reserve rond, want als een breekt volgt snel de andere :evil: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten