versnellings stangen demonteren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
roywebers
Berichten: 134
Lid geworden op: 21 feb 2010, 00:37
Locatie: Holtum Lb

versnellings stangen demonteren

Bericht door roywebers »

Hallo weet iemand hoe je van een Mercedes Benz Lp809 de schakelstangen uit elkaar haalt. :?:
Heb me een nieuwe bus bezorgt omdat er veel speling erop zit en de oude bus weg is.
nu heb ik de nieuwe liggen hoe moet die erop zitten 2 gaatjes erin en hoe demonteer je de boel zodat de bus
erover heen kan schuiven :?:
Zit een stang van de bak uit naar voren toe en dan van daar gaat hij naar boven toe met een verbinding.
als iemand daar een schema of zo van heeft is altijd welkom.
Mvgr Roy
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: versnellings stangen demonteren

Bericht door DVIII »

Dat is eigenlijk heel makkelijk op de Wörthers, er zit een links/rechts draad bus tussen de schakelstang die tegen draaien geborgd is met een tweetal M10 bouten .(ter hoogte van de achterkant cabine) dus zodra je die twee bouten losdraait op de stang , kan je de bus draaien en komt de stang in twee stukken uit elkaar. om de boel weer goed aan elkaar te breien moet je op het laatst een van de klemkanten iets los laten en de vijfde versnelling inzetten. dan draai je de koppeling meer klemmend en probeer je de één en de achteruit.
het is dan even het goede plekje zoeken maar dan .... met de nieuwe bussen in de kogel en de kop , schakeld de wagen weer als nieuw. de kogelkop kan je ook eraf schroeven , die zit met een paar M10 bouten aan het blok/ kop vast. de pook klik je er uit door de bajonet kom los te haken , dan komt net zoals bij een normale versnellingsbak (508 etc) de pook uit de matrix.
let op voor de toegang kun je een luik onder de stoel openen die dan wat meer sleutel ruimte geeft !.
ook haal ik dan altijd het linker voorwiel eraf. have fun !
kruipolie is soms je beste vriend :lol:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
roywebers
Berichten: 134
Lid geworden op: 21 feb 2010, 00:37
Locatie: Holtum Lb

Re: versnellings stangen demonteren

Bericht door roywebers »

Dit is de bus wat vervangen moet worden.
de kogel voren is nog goed geloof ik dat zie ik als de boel los is
maar ik heb geen toegang via de stoel alleen de bijrijders kant kan omhoog dus waar pook zit niet.
dus volgens mij is het een andere systeem zoals je beschrijft.?
zoek er een tekening van dat ik wat meer duidelijk over krijg omdat de toegang erg lastig is
Roy

Afbeelding
Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: versnellings stangen demonteren

Bericht door DVIII »

juist , de bestuurdersstoel moet er WEL uit, en dan moet de accu eruit, en dan zit daar tussen accubak en motor een schot .... rechtop en Dat kan eruit !!. d'r zitten als het goed is twee vleugelbouten die eruit kunnen en dan heb je toegang !
en het linkerwiel eraf .
ik zeg niet dat het een eitje is , maar het is te doen. en deze nieuwe bus gaat weer 30 jaar mee ( soms)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
roywebers
Berichten: 134
Lid geworden op: 21 feb 2010, 00:37
Locatie: Holtum Lb

Re: versnellings stangen demonteren

Bericht door roywebers »

Hmm de accu's zitten onder de bijrijders stoel en die kan omhoog geklapt worden.
aan de bestuurders kant kan er niks omhoog zit ook geen luikje voor om toegang te krijgen.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: versnellings stangen demonteren

Bericht door DVIII »

Aha , dan heb je dus de accu's onder de bijrijder. maar je moet echt goed kijken onder de bestuurdersstoel, daar zit Echt een luik. bijna niemand die zo'n auto heeft weet dat het daar zit !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten