Over motoraccu's.....

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Over motoraccu's.....

Bericht door Anton »

Hoi,

Er zijn onder ons mensen die net als ik een motorfiets hebben, en daar ook wel eens accuprobleemen,
mee hebben.
Hier onder een duidelijke uitleg over hoe en wat met je motor accu.

Motorfiets Accu's het hoe en wat

• Wanneer Laden?
• Laden en Ontladen
• Onderhoudslader (Optimate)
• Netadapters ? *niet doen*
• Nieuwe Accu's
• Bijvullen van Accu's
• Acculader en Auto als starthulp (zie ook wat lager voor uitgebreide uitleg)
• Aansluiten van de acculader
• met dank aan promotor
• Als de accu leeg is, is het dan verstandig om te starten me de hulp van een Auto?
• En Zekeringen dan?
• Is er een goeie site over de werking van generatoren?
• Uitleg waarom een auto accu slecht c.q gevaarlijk is voor je motoraccu

Wanneer Laden?
Normaal gesproken wordt een accu tijdens het rijden door de dynamo van de motor geladen met een laadspanning die ligt tussen de 13,8 en de 14,1 volt. Waarom niet met een spanning van bijvoorbeeld 14,4 volt of hoger zul je je afvragen. Wel, bij 14,4 volt wordt de gasspanning van de accu bereikt wat betekent dat de accu op den duur gaat koken en schade oploopt. Voor een acculader geldt gedeeltelijk hetzelfde. Wanneer de accu eenmaal vol is en toch aan de lader blijft gekoppeld dan mag de spanning die de lader afgeeft niet te hoog zijn. Dat geldt ook voor de laadstroom, waarvan de gestabiliseerde spanning 13,8 volt is. Beter is nog iets lager, omdat ook als er continu een stroompje blijft lopen er toch een lichte vorm van corrosie op de platen optreedt.


Laden en Ontladen
Vroeger werd er nog wel eens gedacht dat het goed was een accu die lange tijd niet werd gebruikt, te ontladen met een verbruiker om hem daarna weer op te laden. Fout! Niet doen'. De accu slijt er alleen maar van. Voor een motoraccu geldt eigenlijk precies hetzelfde als voor die kleine oplaadbare batterijtjes. De cycli van laden en ontladen verkort de levensduur
________________________________________
Onderhoudslader (Optimate)
Een onderhoudslader is een lader die je continu aan een accu kunt koppelen, bijvoorbeeld gedurende de tijd dat de motor in de stalling staat. De laders die hiervoor vaak gebruikt worden, noemen wc druppelladers of onderhoudsladers. Ze kunnen ook gecombineerd zijn met een hoofdlader een combilader dus. Met de laatste wordt een accu eerst tot zijn maximum geladen (met een laad stroom van ca 1/10 van de accu capaciteit, dus 800mA bij een 8A1 accu) waarna de combilader zelf overschakelt op druppelladen. Qua uitvoering zijn er ver schillende werkwijzen, de ene druppellader blijft een bepaalde stroom leveren terwijl de ander( lader uitschakelt als een accu spanning van 13,2, 13,6 of l3,8 Volt wordt bereikt en schakel weer in als de spanning daalt to ca. 12,5V Een druppel lader moet dus zelfontlading en sulfatatie van de accu voorkomen of het verbruik compenseren van eventuele verbruikers als bijvoorbeeld een alarm. Vooral de betere en veiligere laders zijn voorzien van een gestabiliseerde netvoeding en een gestabiliseerde laadspanning.
________________________________________
Netadapters ? *niet doen*
Kleine adapters, die je rechtstreeks in het stopcontact steekt, kosten bijna niets en worden veel gebruikt bij laptops, boormachines etc. Als ze 12V afgeven en een stroom van 300 mA dan zou je kunnen denken; een paar klemmetjes erop en ik kan er de accu mee opladen Nou, het gebruik van netadapters raden we sterk af Wil je ze wel gebruiken, verdiep je dan wel in de accumaterie. Om je een voorbeeld te geven: je hangt een onbeveiligde en onbegrensde adapter aan een defecte accu waar van de celplaten kortsluiting maken. De spanning in de accu loopt dan zo opdat de boel uiteen ploft Gebruik je ze toch, plaats dan een zekering van ongeveer 1 A op de plus draad. Zorg er ook voor dat je goed kunt omgaan met een multimeter zodat je precies in de gaten kunt houden wat er tussen en in de accu en de adapter gebeurt.
________________________________________
Nieuwe Accu's
Een accu die na het afvullen meteen in een motor wordt geplaatst, heeft een kortere levensduur dan een accu die eerst 2 tot 4uur aan een druppellader heeft gehangen. Een accu die is afgevuld, heeft ongeveer 80% van zijn capaciteit Ga je die niet langzaam laden dan werkt dat als een geheugen. De accu zal nooit meer zijn volledige capaciteit kunnen halen. Het beste is om een nieuwe accu met een zeer lage laadstroom te Iaden. Heb je een goede lader of ga je er een kopen, ga dan alsvolgt te werk: vulde nieuwe accu af met het juiste accuzuur en laat de accu ongeveer een uur staan. Laad daarna de accu gedurende 3 tot 5 uur op met een druppellader, die maximaal 1 /10 laadt van de capaciteit van de accu (8Ah accu is maximaal 800 mA laadstroom). Laat daarna de accu nog eens 2 uur staan voor je hem in de motor plaatst.
________________________________________
Bijvullen van Accu's
Het electrolyt (voor een nieuwe accu zwavelzuur) is de geleidende vloeistof waarmee een nieuwe accu wordt afgevuld. Daarna moet je een accu nooit meer bijvullen met electrolyt, maar hooguit met gedestilleerd water.
Controleer wel regelmatig of het vloeistofpeil nog tussen min en max staat want een te lage vloeistof zorgt voor oxidatie van de platen waardoor de accu lettertijd overlijd, *uitsluitend* bijvullen met *gedemineraliseerd* water !!!
Een onderhoudsvrije accu mag je nooit lospeuteren en bijvullen
________________________________________
Acculader en Auto als starthulp (zie ook wat lager voor uitgebreide uitleg)
In de handleiding van een lader wordt er meestal niet over gesproken, maar gebruik een lader nooit als starthulp. Een auto en zijn accu zal je in de meeste gevallen wel weer op weg helpen, maar er kan grote schade ontstaan aan jouw accu. Met name onderhoudsvrije accu's kunnen slecht tegen te hoge stromen. Een ander punt betreft motoren met een motormanagement systeem. De centrale regeleenheid kan kapot gaan als de autoaccu wordt gebruikt als starthulp. Ook kan een slechte accu uit elkaar spatten als je er bijvoorbeeld een accu van een dikke diesel aan vast knoopt.
________________________________________
Aansluiten van de acculader
Vaak staat in de handleiding van de lader hoe je een accu moet aansluiten. De volgorde is eerst de klemmen van de acculader op de accu aansluiten, de rode op de plus en de zwarte op de min. Heb je dit gedaan dan steek je de stekker in een 220V stopcontact. Zo voorkom je vonkvorming en eventuele beschadigingen aan accu en lader.
________________________________________
met dank aan promotor
bovenstaande tips komen uit de Promotor, waarvoor onze dank
________________________________________
Als de accu leeg is, is het dan verstandig om te starten me de hulp van een Auto?
>Volgens mij is dit niet zo. De regelaars staan niet tegen elkaar in
>te regelen. Je dynamo gaat pas spanning geven als je motor loopt en
>niet tot nauwelijks tijdens het starten. Vervolgens 'ziet' de
>spaningsregelaar dat de spanning hoog genoeg is (en het maakt niet
>uit of dat nu accuspanning is of accuspanning + dynamospanning van de
>auto of andere motor) en laad vervolgens niet extra bij.
>
>Dit is geheel probleemloos zolang je binnen de normale waarden
>blijft.

Helaas is dit niet zo. Het voorbeeld zoals jij aangeeft geeft inderdaad geen problemen. Ook heb je gelijk dat de dynamo weinig doet tijdens het starten.

Toch maar een beetje techniek over spanningsregelaars dan....

Een dynamo (zowel auto als motorfiets) geeft van zichzelf een veels te hoge spanning af (ong. 30V - 40V WISSEL spanning). Dit in 3 fases.

Als eerst de motorfiets:

Het komt er op neer dat de motorfiets-regelaar regelt door de "overspanning" weg te laten vloeien naar "-". Dit kan straffeloos als hij de enige regelaar in het systeem is, de laadspanning zal dalen (erg snel), en vervolgens zal de regelaar de spanning weer laaten stijgen. Dit is een oneindig spel van de regelaar, en de accu speelt hierin een (onmisbare) afvlakkende rol (buffer). De "overspanning" wordt hier omgezet in warmte.

De auto:

Auto dynamo's zijn compleet anders. Ze hebben ten 1e geen vaste magneet. Dit lijkt wellicht een bijzaak maar is een essentieel verschil. De magneet wordt vervangen door een elektrische magneet, en wel in de rotor. De autodynamo regelt zijn spanning door zodra de spanning te hoog wordt simpelweg deze magneet uit te zetten. De dynamo wekt dus niks op. De spanning daalt vervolgens, en de de magneet wordt weer "aan" gezet. Ook hier is dit een oneindig spel waarin de accu een afvlakkende rol speelt (buffer). Groot verschil is dus dat een auto dynamo niet de overtollige energie "af-fakkelt".

Geen idee overigens waarom dit niet in motoren gedaan wordt (bij BMW-K100 series overigens wel)

Het komt er dus op neer welke regelaar (auto vs. motor) het hoogste "setpoint" heeft. Dit zal nooit gelijk zijn (natuurkunde).

Wat nou als de auto regelaar een hoger setpoint heeft ? De regelaar van de auto zegt "hoppa, omhoog met die spanning", de regelaar van de motor zegt "f*ck.. veels te hoog man, omlaag met die spanning". Aangezien de spanning niet daalt (dankzij de auto) zal de spanningsregelaar van de motorfiets dus constant een gedeelte van de laadstroom weg laten vloeien naar de "-". Dit zal de regelaar niet lang volhouden in fikt simpelweg uit. Dit afhankelijk van het verschil en de kwaliteit van de regelaar.

Andersom is dus minder schadelijk. De auto dynamo is gewoon altijd uitgeschakeld, en de motorfiets laadt ook de auto dymamo. Je laadt natuurlijk een veel grotere capaciteit dan de motor dymamo, maar als dit al schadelijk is, is dit pas als het langdurig gedaan wordt.

Uiteraard zullen er volkstammen zijn die zonder problemen motoren op deze manier gestart hebben, zonder dat er defecten op treden. Deze hebben dan dus een situatie gehad dat het goed ging (motor hoger setpoint, onderling verschil tussen regelaars klein).

Wat in iedergeval zeker is dat het fout kan gaan, en er zijn er ook die het ondervonden hebben (waaronder ikzelf).

Wellicht dat het advies "auto motor UIT tijdens starten, startaccu afkoppelen na directe start, en niet motorfiets laten lopen zonder accu" nu wat meer zegt.

>Wat ik in de discussie gemist heb is een waarschuwing voor je
>ontsteking. Net als met je startmotor gaat soms ook je ontsteking uit
>van een spanningsval (noemt men superbobine waarbij tijdens het
>strarten een 'voorweerstand' wordt kortgesloten. Een startende
>motoraccu zal tot zo'n 10 volt inzakken. Op een draaiende automotor
>is dat zo'n 14 v. Dat verschil is zowel voor je startmotor als voor
>je ontsteking niet altijd lekker.

Nog een reden erbij dus :)
________________________________________
En Zekeringen dan?
> hoi, > kan het kwaad 10 amp zekeringen te gebruiken ipv 7 amp zoals > voorgeschreven in de handleiding van de motor? > zo ja, wat kunnen de consequenties zijn? > dank > smiek > > > De bedrading van je motor kent een bepaalde maximale belasting. Boven deze belasting kan de bedrading heet worden en verbranden/smelten. Hoe zwaar de draden belast mogen worden hangt weer af van de diameter (dikte) en de lengte van de gebruikte kabels. De fabrikant van je motor berekent vrij precies met welke kabeldikte hij minimaal toekomt voor elke toepassing. Daarbij wordt slechts een geringe marge asangehouden, "zwaardere" bedrading is immers duurder! Een zekering wordt ook wel een smeltveiligheid genoemd. Waarom? Omdat het de bedoeling is, dat in geval van overbelasting en/of kortsluiting niet je bedrading smelt, maar.... Juist, die smeltveiligheid! En een zekering van 10A is ruim 40% zwaarder dan een van 7A! Uit dit verhaal kun je al concluderen waar ik naartoe wil: Ja! Een zwaardere zekering gebruiken dan voorgeschreven kan gevaarlijk zijn. Levensgevaarlijk zelfs. Je wilt niet dat die brommer er op een ongelegen moment mee uitscheidt. Je wilt nog veel minder dat het je ineens wat heet onder je zitvlak wordt..... Een verkoolde brommer is niet leuk. Verbrande billen (letterlijk en/of figuurlijk) nog veel minder....
________________________________________
Is er een goeie site over de werking van generatoren?
De andere link (hier onder) in dit onderwerp werkt niet meer, maar hier vind je ook een heel duidelijke uitleg (animatie; Java applet dus kan FF duren voordat alles geladen is) ;-)
________________________________________
Yep, hier is een zeer uitgebreide engelse verhandeling over de werking van Generator en regelaar
________________________________________
Uitleg waarom een auto accu slecht c.q gevaarlijk is voor je motoraccu
> > Een gezonde accu heeft geen starthulp nodig, dus dit is een beetje als
> > zeggen dat het licht is als de zon schijnt :-)
>
> Een gezonde, lege, accu heeft wel degelijk een starthulpje nodig.

Een gezonde accu moet je bij laden met maximaal 10% van zijn capaciteit, niet
door er een accu aan te hangen met 300 tot 600% van de capaciteit, daarmee mol
je je accu, reken maar eens uit wat er gebeurt als je een plat accuutje van 25
aH met zeg nog 9 voltjes erin aan een accu van 80 aH (gewone auto) of 160 aH
(diesel) hangt, dat vind die accu echt niet leuk, dat geeft hetzelfde effect als
datjij een veel te grote snuif Coke neemt zeg maar.

En als die accu om de een of andere een probleem heeft door de leegstand
(sulfatisering etc) loop je kans op brand en zelfs explosie omdat een auto
makkelijk 200A kan leveren en als de sluiting maar groot genoeg is kan er zo
1000A gaan lopen,

Als je ziet welke warmteontwikkeling *dat* oplevert kun je wel bedenken wat er
met dat motor accuutje gebeurt, neem maar eens een dun ijzerdraadje
(bloembinddraad of zo) en zet het over de polen van je motor accu, en zie wat
een leuke gloeispiraal je hebt, bedenk je daarna eens wat er gebeurt als je
datzelfde draadje 3 tot 6 keer zoveel vermogen toevoert :-(
Dus als je slim bent leg je die accu aan een *motor* acculader (een auto acculader is ook al een flinke dosis coke voor die arme accu) en laat hem een paar uur laden eer je start. Iedere keer dat je het met een Auto-accu doet knabbel je een flink stuk van zijn levensduur als ie nog gezond is Of je blaast hem letterlijk op als ie ziek is... En dat is niet alleen zonde van de accu, maar als dat gebeurt erg zonde van je motor... Het kan dus in noodgevallen wel goed gaan, maar evengoed hartstikke fout, dat risico moet je je altijd ter de
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten