Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Plaats reactie
Wout Rockx
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2013, 14:34

Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Bericht door Wout Rockx »

Hallo,

Ik reed laatst een langere afstand (Groningen-Rotterdam) en kwam er bij een stop halverwege achter dat mijn 5-bak (waarvan ik de 1e eigenlijk nooit gebruik) slecht in zijn 4e verzet wilde, soms eigenlijk gewoon niet. Van zijn 3 naar zijn 5 schakelen en daarna terug naar zijn 4 werkte wel en zo ben ik dan ook thuis gekomen. Maar eenmaal thuis en na een avondje staan doet de bak het weer prima, maar na een wat langer ritje, waarbij de motor en bak dus echt goed warm worden gaat hij weer heel slecht in zijn 4.

Nu dacht ik eerst maar eens aan het checken/vervangen van olie, maar nu lees ik verschillende berichten omtrent de olie op dit forum, Kroon oil heeft een mooie site ( http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... 1984-1996/ )waar ik mijn type in kan vullen en die geeft aan ATF-A, dus daar ga ik maar voor.

Maar heeft iemand andere ideeen? kan het het type olie zijn of het niveau? Of kan ik er zeker van zijn dat mijn synchromesh-ring naar zijn grootje is en de bak uit elkaar moet?
Ik vind het zo gek dat hij er alleen last van heeft als hij goed warm is...? Als de synchronisering er uit ligt zou hij het toch ook niet moeten doen als hij nog koud is?
Minuteman
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 mei 2014, 22:04

Re: Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Bericht door Minuteman »

Hoeveel kilometer heeft de auto / bak gelopen ?

Mijn ervaring met slechte synchromesh ringen zijn precies omgekeerd, die ervaring is echter wel bij een personenauto. Bij een warme motor gaat het schakelen beter dan bij een koude en opschakelen gaat beter dan terugschakelen.

Ook is de slijtage aan de synchromesh ringen een heel geleidelijk proces. Zodra de 'ruwheid' afneemt en het een gladdere ring wordt, neemt de functie af. Dit is niet in een ritje gebeurd.

Schakelen zou je altijd moeten kunnen. zelfs als de synchromesh ringen slecht zijn dan is het een kwestie van het juiste toerental, een beetje gevoel en vooral rustig aan. Sterker nog, er rijden genoeg oudere auto's rond die helemaal geen synchromesh voorziening hebben.
De avonturen van een witte Mercedes LA http://www.rundhauber.eu
En van een grijs-groene Mercedes LP http://lp2223.com/
Wout Rockx
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2013, 14:34

Re: Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Bericht door Wout Rockx »

Ha, dank. Geeft een beetje rust omtrent synchromesh ringen, ik weet veel van auto's maar dat deel heb ik nooit uitgezocht/ willen uitzoeken.
Ik heb uiteraard geprobeerd met dubbelclutch en juist toerental, ook dat mocht niet baten.
Wil niet zeggen dat ik nu nog nieuwsgieriger wordt wat het wel is. Motor en bak hebben net 100.000 gelopen...
Hulpkoppelingcilinder heb ik net gereviseerd, maakte niets uit, ik heb nu het idee dat de hoofdcilinder van de koppeling niet meer helemaal terug komt en dus maar een halve slag maakt, maar wat dat nu met de temperatuur te maken heeft? en of dit de opplossing geeft....
Nu ja, ik ga maar gewoon deduceren en begin met de eenvoudigste klusjes, niet zo'n zin om in alle paniek de bak te demonteren.
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Bericht door Fvd »

In mijn beleving, als je alleen schakelmoeilijkheden hebt in 1 versnelling, bij jou de 4de, dan zou je vermoeden van een slechte hoofd koppelingscilinder redelijk uit te sluiten zijn, anders zou die in alle versnellingen slechter schakelen

Weet overigens niet hoe je schakelt, ik neem er ruim de tijd voor, dwz, ik laat hem in de versnelling vallen en pas dan de koppeling weer opkomen

mbt temperatuur, dunnere olie, wellicht net te dun of te oud om nog fatsoenlijk te smeren, zou die bakolie eens vervangen als eerste

Fvd
Laatst gewijzigd door Fvd op 22 jun 2014, 20:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Minuteman
Berichten: 67
Lid geworden op: 27 mei 2014, 22:04

Re: Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Bericht door Minuteman »

Zitten alle gaffels, schakelstangen, veren, koppelingen van de bediening tussen de pook en de bak allemaal nog netjes op zijn plek ? is er niet al te veel speling op de aansturing van de verns. bak ?

Als je de olie vervangt dat dan gelijk even onderzoeken met een zeef of magneet om te kijken of er metaal meekomt.
De avonturen van een witte Mercedes LA http://www.rundhauber.eu
En van een grijs-groene Mercedes LP http://lp2223.com/
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Bericht door Yoni »

Bij een OM364 loopt de pook direct de bak in geen sprake van gaffels en stangen etc.

He Wout, je zou ff je pook hoes los kunnen maken daar onder zit een bajonet ring die je in moet drukken dan kan je de pook uit de bak tillen het lijkt me sterk maar misschien dat daar iets afwijkends aan is te vinden.

Ik neem aan dat de pook goed in zn middenstand komt? er zit namelijk een veer onder de bajonet die dat verzorgd als dat niet zo is heeft de bak die misschien op gegeten :S

Je zou kunnen kijken of er uberhaubt wel ATF in zit..

Suc6
Wout Rockx
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2013, 14:34

Re: Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Bericht door Wout Rockx »

Dank voor de reacties, ik heb de wagen nu een jaar en vind vanafhet begin al dat alle versnellingen niet echt soepel lopen (om van zijn achteruit maar te zwijgen, maar dat schijnt normaal te zijn), vandaar dat verhaal aangaande koppelingsdelen. Zoals ik al aan gaf wilde ik het ook eerst gaan zoeken in de olie, maar las hierover dus verschillende verhalen (ATF A tegen SAE 80). Ik ga nu voor de ATF A, totale verversing (kan nooit kwaad) en neem meteen een kijkje bij mijn pook (dank voor tip Yoni en we zien elkaar bij de BBQ op Verolme binnenkort?)
Tevens ga ik toch ook even de hoofdcilinder demonteren, je weet maar nooit...

Ik laat het weten als er een vervolg is, nogmaals dank.
Wout Rockx
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2013, 14:34

Re: Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Bericht door Wout Rockx »

Oke, inmiddels heb ik de olie van de versnellingsbak vervangen (met ATF-A dus), ik heb er zoals her en der opgegeven 3,4 liter in gemikt, maar er kwam wel eerst ruim 4,5 liter uit en die zag er niet heel schokkend uit verder... Het is een 5bak met PTO, maar die heeft zijn eigen olie... Zat er nu teveel olie in of heb ik er te weinig in gegooid???
In ieder geval hielp het niet aangaande de schakel problemen, al heb ik een heel klein beetje het idee dat het geheel wat minder herrie maakt nu...
Ik ga nu maar eens aan mijn koppelings hoofdcilinder beginnen, deductie, deductie, deductie....
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Bericht door Admin »

Aangezien je een bak met aangebouwde PTO hebt, lijkt me dat een SA (Sonderausführung). Dus het volume smeermiddel kan gerust afwijken.
Maar AFAIK zit er op alle bakken aan de zijkant een niveau/vulplug. Vullen tot gelijk met de onderrand van het gat zou voldoende moeten zijn.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Wout Rockx
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2013, 14:34

Re: Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Bericht door Wout Rockx »

Inmiddels heb ik een nieuwe hoofdkoppelingscilinder gemonteerd, maar met de oude was eigenlijk niets mis. Wel was de gaffel van de bediening van de cilinder volledig uitgelopen en had speling. Inde gaffel zit een excentrische bout waarmee de speling op de drukpen van de hoofdcilinder te stellen is kwam ik achter. Deze speling was veel te groot, de drukpen verbogen en de gaffel dus uitgelopen. Dus nieuwe drukpen met nieuwe gaffel (gelagerd deze keer) gemaakt in de draaibank en nu zo geconstrueerd dat de drukpen schroefdraad heeft en dus stelbaar is. En voila, na wat ontluchtinggedoe heb ik weer een koppelingspedaal wat vanaf het begin tegendruk geeft en de bak ontkoppelt duidelijk beter.
Maar nog steeds bij een warme motor krijg ik hem slecht, en vaak domweg niet, in zijn 4e verzet.
De wagen heeft dus zeker een half jaar met een slecht/half ontkoppelende koppeling gereden (is er in geslopen), ik merkte wel wat meer schakelherrie, maar de motor ging niet zwaarder draaien als ik hem ontkoppelt van zijn vrij in zijn eerste zette en de wagen bleef ook gewoon staan met ingedrukte koppeling, etc. Maar goed dat is stom van me, had ik wellicht eerder moeten bemerken/nakijken, maar ik ben nu toch vooral bang dat er dus toch wat kapot is in de bak, ik vind het alleen zo raar dat dat alleen gebeurt als de motor warm is....
Ga toch eens een kijkje nemen onder de pook (die tip van Yoni) en wellicht uiteindelijk in de bak, maar zelf reviseren begin ik niet aan, dat zal ik door een prof laten uitvoeren, maar hoop eigenlijk nog steeds dat dat niet nodig zal zijn.... Word wel steeds minder hoopvol helaas...
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Bericht door Fvd »

Zomaar een gedachte,warme motor vloeistof warmer, vocht in vloeistof, vocht wordt bij warmte luchtbel, minder druk om te ontkoppelen

Fvd
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Bericht door DVIII »

als je rijdt heb je geen koppeling nodig ..... eigenlijk. je hebt alleen last van een matige "ont"koppeling bij het vanuit stilstand wegkomen.
als je al veertig ofzo rijdt is het schakelen een fluitje van een cent. Dus alle theorieen ten spijt , er is iets mis in de soepelheid van de stangen in de versnellingsbak. onder het deksel van de bak zitten drie stangen en daar grijpt de kop van je pook in om de vorken te duwen naar de gewenste stand die stangen en ook de verdere geleiders van de vorken kunnen stroef zijn of zelfs krom. daar zit hem het probleem . ik zou een andere bak zoeken. repareren kan ook maar dan kost het hele gedoe net zo veel als een andere bak. en voor er nu iemand roept , gietijzeren/stalen delen kunnen niet krom , dat kunnen ze maar al te goed.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Bericht door Fvd »

Mm, may i slightly disagree?

Ik kreeg mijn schakelen ook niet heel soepel zonder kraken, totdat ik de hulpkoppelingscilinder verving , de oude was lek, ontluchten hielp dan ook niets, probleem meteen opgelost

Niet dat dat altijd het euvel is, wel mijn ervaring

Fvd
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Bericht door DVIII »

natuurlijk heb je daar een punt , maar dan zou het schakelen in ALLE versnellingen slecht moeten gaan ! :?:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Bericht door Fvd »

Wout Rockx schreef:Dank voor de reacties, ik heb de wagen nu een jaar en vind vanafhet begin al dat alle versnellingen niet echt soepel lopen (om van zijn achteruit maar te zwijgen, maar dat schijnt normaal te zijn),

Ik laat het weten als er een vervolg is, nogmaals dank.
Beetje verwarrend idd , de titel van het topic zegt idd wat anders

De achteruitversnelling is idd iets lastiger omdat die tandwielen rechte tanden hebben tov de schuine vertanding van de normale versnellingen, dat het wat lastige gaat komt omdat die rechte tanden iets lastiger in elkaar grijpen dan een schuine vertanding

Los daarvan verdenk ik dan een gare 4de , de zwakste schakel die het heeft begeven door lang doorrijden met het euvel

Fvd
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Bericht door DVIII »

ja maar Fred, die rechte tanden en schuine tanden theorie , die gaat toch helemaal niet op , alle tanden mogen recht of schuin zijn , als het met synchromesh gebeurt gaat het spul er zo in , "als het mechaniek in orde is". synchromesh is niets anders dan een meenemer plaat die de tandwielen op gelijke snelheid brengt en als het even kan een heel klein beetje slipt zodat de tanden echt langs elkaar "staan" , misschien een idee om wat kookboeken te kopen / lezen voor je een recept gaat verklaren ..... ? (PS. de achteruit is niet gesynchroniseerd , dus geen meenemer plaat , dat vind meneer benz niet nodig , en dan kan je hem ook niet per ongeluk in zijn achteruit zetten , zo'n ongesynchroniseerde krijg je er met geen mogelijkheid in) .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Wout Rockx
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2013, 14:34

Re: Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Bericht door Wout Rockx »

Wederom dank voor het meedenken, en ja wellicht is de titel wat verwarrend, maar de bak gaat als hij goed warm is domweg vanuit de 3e niet in zijn 4e verzet. Dus dat is de hoofdreden van dit topic.
Toen ik eenmaal aan het deduceren was kwam ik tot de ontdekking dat het schakelen dus in alle versnellingen niet al te best ging, dat deed hij al sinds ik hem kocht, ik dacht dat het bij het type auto/motor hoorde, mijn vorige bus was er een uit 1964, dus ik was wel wat gewend.
De auto had toen al een nieuwe koppelingscilinder (nemer). Ik heb daarna nog een hydroslang vervangen die uitzette als ik de koppeling in traptte. Vorige week heb ik dus de hoofdcilinder vervangen en kwam ik er achter dat vooral de drukpen (overbrenging pedaal naar cilinder)van deze cilinder naar zijn mallemoer was (deze heb ik nagemaakt en vervangen).
Nu is dus echt alles aan de bediening van de koppeling vervangen en merk ik inmiddels dat de bak prima schakelt in alle versnellingen, beter dan ooit en zoals het hoort dus.
Maarrrr, waarschijnlijk heb ik dus toch te lang met deze halfbakken koppeling gereden en gaat hij nu dus niet goed meer in zijn 4 bij een warme motor/bak.. Het stomme is dat hij de eerste 25 tot 40 (koude) km ( en heel soms tussendoor bij warme motor ook zo maar weer eens een keer) schakelt als een zonnetje in alle verzetten, dus denk ik niet direct aan kromme stangen etc. want dan zou dat toch altijd moeten zijn evenals een kapotte synchromesh?
Zoals Yoni al opmerkte zit er verder geen enkel transportsysteem buiten de bak, de pook gaat linea recta de bak in, ik heb de pook eruitgehaald en ook daar was niets geks te zien. Wel heb ik bemerkt dat de schakelaar van de achteruitrijlichten een beetje los zit, maar daar moet ik een stuk vloer voor uitslijpen om erbij te kunnen. Dat klinkt rigoreus maar de vloer is al een lappendeken van staal vanwege de ombouw naar OM364 destijds.
Waarschijnlijk slijp ik dan meteen een groter deel uit zodat ik de deksel van de bak kan lichten zonder de bak te demonteren.

Nu ja, ik kijk ook rond naar een andere bak (zijn echt reteduur), overweeg dus een kijkje te nemen onder het deksel van de bak om te zien of ik niet toch iets kan oplossen aldaar en rij dus schakelend van zijn 3 naar zijn 5 en dan terug naar zijn 4....

U hoort nog van mij.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Versnellingsbak om364 gaat slecht in zijn 4e

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Nou ben ik natuurlijk maar een amateur-prutser, maar dit lijkt wel erg veel op wat ik met de Hanomag had... bij mij kwam door een vette koppelingsplaat de koppeling na een kilometer of 20 niet helemaal meer vrij waardoor door de lange hefboom (versnellingspook) er een schakelvork helemaal los zat en ik na een tijdje (kilometer of 20) eerst met een slecht schakelende bak gereden te hebben, op een gegeven moment helemaal geen 3e versnelling meer had...

Verder geen schade: vork weer vastgezet, koppelingsplaat vernieuwd en rijden weer.
Helaas was het verkeerde zuinigheid de plaat weer op te knappen, toen dat niet bleek te werken moest de boel weer los, en hadden we extra werk doordat de bak ook uit elkaar moest. (grrr)
De koppelingsplaat laten opknappen met nieuwe voering kostte uiteindelijk 6 tientjes, dus dat was een wijze les... :silent:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 5 gasten