Hefbed

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Unknown User

Hefbed

Bericht door Unknown User »

Ben van plan om een hefbed boven de voorzijde in mijn 508 te maken, wie heeft dit al gedaan en hoe bevalt dat :?:
Is het wellicht comfortabeler om lager te slapen :?:
Zijn er wellicht ook tekeningen en/of foto's van :idea:

mvrgr. Eric Timmer :)
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

Bericht door Saskia »

Hallo Eric,

Op het allerlaatste moment voor de vakantie vorig jaar heb ik een hefbed gebouwd in onze 508. (daarom heb ik er nu weinig foto's en geen tekeningen van).
Inmiddels is deze al weer verwijderd omdat deze maar weinig gebruikt werd.
Met z'n drieen slapen in de bus is mij toch iets te krap en ik stoote mijn hoofd elke keer tegen dit bed, ook al was het zo hoog mogelijk opgehangen (boven de voordeuren).

Het bed (2 alluminium profielen van 2,5 x 2,5 cm met latjes erop als bodem) was met 4 dunne maar sterke draden aan een 2 ophang rails boven de voordeuren opgehangen.
Op het laagste punt ruste het bed op de leuning van de voorstoel en voorbank zodat het bed niet al te veel heen en weer zwaaide.
De 4 draden zijn bevestigd aan een spil in het midden van het bed die geplaatst is evenwijdig aan de lattenbodemlatjes.
Door aan de slinger te draaien die aan de spil vastzit draaien de draden om de spil... en het hefbed heft zichzelf omhoog.
Op het hoogste punt passen de 4 uiteinden van het bedprofiel in de uitsparingen in de ophangrails.

Afbeelding

Ik hoop dat deze beschrijving een beetje duidelijk is.
Als je geintereseerd bent in zo'n constructie kan ik t.z.t. wel wat foto's en een schets maken.
Ik heb een simpelere oplossing gezien in een bus: een brancard (2 flinke stokken met een stuk zeil ertussen) die aan 4 ophangpunten aan de deurstijlen hing. De ophangpunten zijn die voor een stok uit een hangkast.
Geschikt voor kinderen en je moet een opbergplek vinden voor het brancard en het beddegoed.

Ik heb voor het hefbed gekozen omdat het heel makkelijk en snel te gebruiken is, in enkele seconden een opgemaakt bed laten zaken!

Groeten, Herman
Gebruikersavatar
Andre
Berichten: 28
Lid geworden op: 29 jan 2005, 15:45
Locatie: Rottevalle

Extra bed

Bericht door Andre »

hallo Eric,
Ik heb pas een extra slaapplaats gemaakt boven de voorstoelen dmv twee deelbare stangen van links naar rechts en hier een stuk tentdoek tussen, je hebt dan een bed van 92 cm breed (de breedte van de deurstijlen, hier heb ik de ophanging gemaakt) en circa 190 lang.
eventueel kan ik je wel wat fotos hiervan mailen.
Vr gr. Andre
De Trekkers
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2004, 21:40
Locatie: Gouda

Hefbed

Bericht door De Trekkers »

Hallo
Ik wou even zeggen als je naar het weekendje De Krakeling komt kun je zien hoe bij ons het hefbed is bevesticht.
Het hoelang en breed dat het bed is weet ik niet wand het bed hing er al in maar het bevalt ons prima. kijk onder forum nieuw hier en dan bij nieuw lid De Trekkers daar heb ik één foto van het bed boven het stuur

Groetjes De Trekkers (Erik Wiardi)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten