hangmat

(Wat de Duitsers "Ausbau" noemen)
Plaats reactie
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

hangmat

Bericht door Ben 410 »

Ik zag op een foto dat iemand tussen de raam-/deurstijlen van een dudo een zeildoek had gespannen, waardoor het mogelijk werd boven de voorstoelen een slaapplek te creëren. Als eenvoudige reserveslaapplek lijkt me dit wel handig. Maar ik ben bang dat er erg veel kracht op de stijlen komt. Zouden ze het aankunnen? Als je het doek spant, en er dan met 100kilo op gaat liggen, trekt het doek ontzettend hard aan de ophangogen, lijkt me...
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: hangmat

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Lastig te bepalen zonder te proberen... ;) Anders zou je aan 1 kant op de stoelen moeten afsteunen of op de grond en/of dashboard? Vaak zijn dat soort bedjes bedoeld voor kinderen.

Wij hebben soort van kant en klare hangbedjes gekocht voor de kinderen (cabbunk.co.uk) en die hangen met 1 kant over de rugleuningen van de draaistoelen heen.
De andere kant hangt dan via een paal aan de zijwand. Er mag echter maar maximaal 70 kilo in.
Helaas is het in ons geval "soort van" kant en klaar, omdat e.e.a. in een bus lastiger lijkt (door de schuifdeur) als een (semi)integraalcamper.

GRoeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: hangmat

Bericht door Ben 410 »

Zeker lastig te bepalen zonder proberen, maar zou liever hebben dat ik gebruik maak van de ervaring van een ander, haha. Ben bang voor geknikte deur/raamstijlen, en dat is het proberen niet waard. Die cabbunk is ook leuk, ga weer even verder denken. Wil proberen te voorkomen dat ik met lange stokken in de weer moet, want die liggen het grootste deel van de tijd in de weg.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: hangmat

Bericht door Hanomaad »

Ik heb begrepen dat de deurstijlen enorm sterk (moeten) zijn ivm veiligheidsvoorschriften. 50kg aan elke kant klinkt mij niet als heel veel, maar ik zou wel goede bevestigingspunten maken. Maar ik kan me voorstellen dat je het eng vindt.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: hangmat

Bericht door GerardM »

Ik heb zelf ook zo'n hefbed in de cabine gemaakt, dat rust op haken in de stijlen inderdaad. Met een gewone lattenbodem, een echte matras en mezelf erop is dat toch al gauw 120 kilo, dat verdeelt zich over 4 punten en dat ligt prima :smile: .

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: hangmat

Bericht door Ben 410 »

Ik geloof zeker dat het op die manier kan, heb het ook vaker gezien. Het gaat mij er om dat als je een hangmat maakt, dan is alles flexibel. Dus geen pijpen tussen de stijlen haken ofzo. Als je alleen een doek spant, dan komt er een enorme trekkende kracht op als je er op gaat liggen. Die kracht wil de stijlen doen knikken. Daar ben ik bang voor. Recht omlaag zullen ze het makkelijk kunnen hebben, maar horizontaal….

Als je alleen haken en een doek gebruikt, neemt het lekker weinig ruimte in als je het bed niet gebruikt. Zo'n doek kan altijd wel ergens in een kastje.
Gebruikersavatar
nismo joe
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 jun 2007, 17:17
Locatie: Cuijk

Re: hangmat

Bericht door nismo joe »

Check de campers van toffe campers maar eens voor slaapplekken in de cabine.

Deze heeft een hangmat.

http://www.toffecamper.nl/campers/sin-nombre/
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: hangmat

Bericht door DVIII »

het is bijna elentaire natuurkunde , krachtenleer zegmaar , elke hangmat is net zo belastend voor de horizontale krachten als de wens om plat te liggen. ik denk dat als je en echte hangmat ophanghoek nastreeft je op zijn hoogst anderhalf keer de kracht opwekt van je eigen gewicht plus dat van je hangmat. Maar die situatie is voor een volwassene natuurlijk niet te realiseren op de schamele 210 cm overspanning. je zal dus als een overdreven doorhangende banaan moeten slapen. of een bus van 3,5 meter breed moeten zoeken . de uitdaging is pas compleet als je de ophangpunten zou plakken !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: hangmat

Bericht door Ben 410 »

Die toffe campers heb ik gezien ja. zoiets dacht ik ook aan. neemt als reservebed lekker weinig ruimte in als je hem niet gebruikt.

Plakken, vind ik een leuke. ga ik proberen.

Eigenlijk durf ik het niet aan. Ik denk dat ik toch voor een stijve constructie ga. Maar als iemand het wel aandurft, hoor ik graag of t goed is gegaan!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: hangmat

Bericht door DVIII »

nou een hangbed met liggers zoals dat van toffe camper is een fractie van de kracht van een echte hangmat. Als je de kracht van de liggers naar binnen opvangt , iets wat de toffe hangmat dacht ik niet heeft kan je en bed maken voor een olifant.
dus een heel kader maken en opleggen op houders aan de staanders ,ik zou zeggen vermaak een lattenbodem tot die past !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: hangmat

Bericht door Ben 410 »

het idee was juist dat het heel klein opvouwbaar/oprolbaar is, en dus niet in de weg ligt als je onderweg bent of hem niet nodig hebt.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: hangmat

Bericht door DVIII »

doek moet je ook ergens kwijt , een lattenbed verplaats je naar het plafond etc
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: hangmat

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb ervaring met hangmat zoals je noemt.
Heb in de cabine van de 207D 2 kinderslaapplaatsen gehad, 1 op de stoelen en een erboven met een hangmat.
De laatste is wel de snelste en simpelste constructie van de hele bus.
We hadden een hangmat (handelsartikel) en die had aan elke kant een lat in het doek en 2 stukken touw eraan.
We openden de deur en deden de hangmat bovenin ertussen zodat de lat net buiten was en sloten hem dan. Andere kant net zo, en tot ons geluk hing de mat perfect.
Om nu te voorkomen dat kind omlaag dondert als abusievelijk de deur wordt geopend knoopte ik de touwen van beide uiteinden van de mat boven over de cabine aan elkaar. Heeft altijd goed gewerkt, waarbij opgemerkt dat ze het gewicht van 120 kg niet gehaald hebben.

Over de vraag of een 508 het wel houdt met dat gewicht,...allereerst moet de mat niet snaarstijf opgekangen worden, dan wordt dwarskracht wel hoog.
Met de constructie met de latten zou ik het wel aandurven, die verdelen de krachten over hun lengte, en ook nog over de deurstijl en de dakspant.


Frank

(@
laat ook weer eens wat van zich horen)
Ben 410
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 apr 2016, 21:10

Re: hangmat

Bericht door Ben 410 »

dat is een hele mooie simpele constructie!
ik ga even experimenteren!
tot welke leeftijd/gewicht ong heeft men er bij jouw op gelegen?
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: hangmat

Bericht door Frank.fjph »

Tot we de 508 kochten, de jongste lag erin en was toen 9.
Was wel een gedoe, de 207 was laag dak dus overend komen zitten was er niet bij. En ze groeide er wel een beetje uit, maar je moet wat met z n vieren in een korte lage bus.
De 508 is een hoge 2x verlengd .....

Frank
Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: hangmat

Bericht door a.de.boer »

Wij hadden in onze benz 608 toen der tijd ook een hangmat voor in de cabine.
Twee buizen met canvasdoek ertussen en dit in kleine houders op de kozijnen geplaatst(zie foto).
Deze constructie kon makkelijk 78 kilo (mijn gewicht) aan.

Afbeelding
Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten