Weer een nieuwe uitdaging

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
A_A
Berichten: 400
Lid geworden op: 07 jan 2006, 01:07

Bericht door A_A »

Tjeemig, wat zal die boot hoog op het water komen te liggen als dat er allemaal uit is ;-)
Maar maak een lijst wat mij betreft, zet er prijzen bij en ik weet al zo een paar dingen waar ik mijn naam dan wel achter zet.
Vr Gr Arjan Andriessen
406/8 D '69
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Het voorasje.. Part 1.

Bericht door Leo »

Het voorasje deel 1. Afbeelding



Ff eenvoorasje goed en veilig maken.

Je schrijft het zo op, maar het heeft nogal wat vloeken en euro's gekost om 'm helemaal te krijgen zoals ik dat wilde.. :?
Ergens op dit forum maakte een aspirantlid de opmerking dat er in het segment van de zwaardere bussen meer en goedkopere keuze was.
Om deze wankele hoop op een goedkope grote bus ff totaal de grond in te boren( 8) ) hetvolgende, waar gebeurde, verhaal:


Er was eens...
Een kale idioot die zijn vriendin met mooie woorden overhaalde om een touringcar te kopen, om daar vervolgens hun rijdende huisje van te fabriceren. Afbeelding
Het idee was natuurlijk goed, de uitvoering valt somstijden ff tegen..

Het begon allemaal met de rit van Arnhem naar Den Oever.
Het stuur sloeg op de snelweg schrikbarend heen en weer, en tijdens het remmen was het helemaal een heksentoer om de bus op het rechte pad te houden.
De conclusie: Vierkante banden door het jarenlange (6 jaar) stilstaan, ruime wiellagers en een kromme remtrommel op de vooras.
Niet onoverkomelijk, want nieuwe banden staan bij ons op ieder lijstje van een nieuw aan te schaffen voertuig.
Dit ivm de veiligheid, een item waarop wij nooit bezuinigen.

Dus op een mooie voorjaarsdag wordt de bus bij een echte bandenboer naar binnen gereden.
Deze adviseert mij om Toyo-banden te nemen ipv de Michelins die ik in gedachten had.
De doorslaggevende reden dat ik die Toyo's neem is natuurlijk een Eurie-kwestie: De Toyo's zijn de helft van de prijs die Michelins moeten kosten. :P

Bij het balanceren van de banden viel mij al op dat de velgen nogal slingerden, maar volgens de bandenboer lag dat "binnen de toleranties".
Ok, je mag toch ook wel eens 1 keertje geloven in het vakmanschap van een ander? :roll:
Rijden dus met dat ding.
Helaas, het rammelende stuur was gebleven. :cry:
Weliswaar een heel stuk minder, maar niet zo stil als dat ik van vrachtwagens gewend was.
Nou heb ik wel eens meer een set klotebanden gehad ( daar stuiterde ik tijdens de proefrit opeens de berm mee in), dus ik weer terug. Afbeelding

De verklaring van de BB (BandenBoer) was dat mijn achterbanden nog vierkant waren van het lange staan, en dat dat doorgegeven werd naar de voorbanden.
"M'n opoe op een houtvlot Afbeelding ", zoals ik bij dat soort onzin placht te zeggen, maar de man had ff geen tijd meer en wij wilden eens een lekker stuk rijden met dat ding.
Echter wel een afspraak gemaakt dat hij de banden aan de auto zou balanceren, want de onbalans zou natuurlijk heel goed ergens anders uit kunnen komen dan alleen uit de banden.
Joh, hoe verzon ie het.. Afbeelding

Duizend kilometer schudden verder parkeerde ik de bus weer bij de BB.
Deze had inmiddels een antiek apparaat uit de mottenballen gehaald waarmee hij aan de slag ging.
En dat werd letterlijk een slagveld, want hij kreeg dat aggenebbeszooitje niet aan de praat.. :?
Nadat de BB onder mijn nerveusmakend oog een half uur aan de stekkertjes gerommeld had, gaf hij de moed op en belde een collega van een andere vestiging. Afbeelding

Deze kwam op het lumineuze idee om er "balanceerzand" in te gooien.
(Elders op dit forum heb ik het al over dat zand gehad.)
De verbetering door dit zand was idd "amazing".
Zo heel nu en dan nog een klein schudje in het roer. Afbeelding
Helaas was het remgedrag nog steeds klote, want dan sloeg het stuur zowat uit m'n handen terwijl de hele bus een samba leek te willen dansen. :shock:


Hoogste tijd om zelf eens de bus op te krikken om te zien wat er nou precies aan de hand was, want het stuur was tijdens het rijden toch nog niet stil genoeg naar mijn zin, en het leek ook wel weer steeds slechter te worden. :cry:
Nadat ik 'm op de krik had staan deed ik eigenlijk een niet onverwachte ontdekking: De banden slingerden als de hel! Afbeelding

Daar de BB toch niet aan de auto kon balanceren, en ik het vertrouwen in het vakmanschap van de man al een tijdje kwijt was, werd het tijd voor een second opinion.
Op dus naar de andere vestiging van hetzelfde bedrijf.
Deze keer een vestiging die heel veel vrachtwagenbanden doet omdat ze vlak bij een enorme groentenveiling zitten.
De vraag was: Balanceer de banden terwijl ze aan de bus vastzitten.
Een vakman werd aangerukt die het hele balanceer-circus opzetten.
Apparaat tegen de band, snelheid maken..
"Howwww" was het enige commentaar van deze veteraan toen alles begon te rammelen en schudden.. 8)

Hij liet een collega het apparaat bedienen en kroop zelf onder de auto.
Zijn snelle conclusie: Beide velgen en 1 remtrommel zo krom als een hoer, en de banden hadden ook een vreemde slingering die hij niet kon thuisbrengen. :?


Wordt vervolgd, want ik moet ff een vissie gaan bakken.:P


Mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 01 mei 2007, 05:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ha Leo,
Het lijkt wel een soap serie te worden zo...... :lol: :wink:
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

ik leg de frikandellen even in het vet en als ik de deurrubbers in de 406 heb lees ik wel verder.

Groeten Dennis
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Jeetje Leo, jij hebt echt teveel tijd om dit soort dingen allemaal opt forum te zetten. Als de donder in je bussie en er niet weer uitkomen als alles een beetje klaar is. En maar niet te spreken over je magazijn die nog leeg moet om alle aasgieren en hebbehebbehebbe mensen te voorzien van rotzooi waar ze toch nooit iets mee doen (maar ja, hebbehebbehebbe.....)

TRuste :twisted: :twisted:
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Yo Otto,

ik dacht bij mezelf:" Laat ik ff een stukkie schrijven, dan heeft Otto wat te doen als ie zich zit te vervelen op z'n werk" :twisted:

Kun je meteen ff kwijlen en bedenken wat je allemaal wilt hebbehebbehebbe..:P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Met zo`n verhaaltje kom je inderdaad een stuk sneller de nacht door :wink: :wink:
Ennuu, heb al een 50 tonner gehuurd met mobiele kraan erbij om dat hele ruim van jou leeg te trekken.........

@Cees, begrijp me goed, wil niemand in hokjes plaatsen hoor, de meesten zitten er zelf al in.... :wink:

GRoetjes,

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Zit er ook bodeaux-rood tusssen die 2oo liter verf, dan kan Otto een paar jaar vooruit
Frank
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Heb liever 200 liter smeerolie :mrgreen: :mrgreen:
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Je hebt toch geen 314 motor????
Frank
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

Nee maar heb ook nog een Range Rover en daar kan ik ook wel een recirculatie bakje onder hangen..
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ben je weer aan het werk vannacht.....

ja Engelse auto's en olieverbruik komt me bekend voor...
wel opletten dat je de boutjes niet door elkaar gebruikt (en de sleutels ook natuurlijk)

Frank
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Er wordt wel eens beweerd:
Als een engelse auto geen olie lekt, dan is ie kapot! :lol:

Ik kan het be-amen, ik heb in het verleden 3 mini's gehad en heb heel wat straten bevuild..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Daar doelde ik ook op , in de mini waar ik in meeliftte naar school destijds lagen alle vloeistoffen in rime mate in reserve, veel olie, water/antivries en zelfs de remolie werd regelmatig bijgevuld :roll: :lol:
Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Het voorasje. Part2 (en hopelijk) slot.

Bericht door Leo »

Het voorasje deel 2.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Afbeelding


Waar was ik gebleven?
Owww jah, kromme velgen, 1 kromme remtrommel en een vreemde slingering in de banden dus.. :?


De velgen was alvast geen probleem, dat was standaard spul wat nog vaak onder trailers gebruikt wordt.
Voor 117 euri ex per stuk konden ze nieuwe leveren.
Vanzelfsprekend was ik redelijk pissig op BandenBoer nr1, want die had dat ook moeten zien toen hij die nieuwe banden balanceerde, en al helemaal omdat ik hem er op gewezen had.. :evil:

Maar goe, de wielen gingen er dus weer af, het balanceerzand werd uit de banden gezogen, en de wielen werden op de auto gebalanceerd. (de velgen moesten helaas besteld worden)
Het resultaat was niet eens zo erg slecht, dus vol goede moed naar de Mercedesdealer om nieuwe remtrommels te bestellen.

Ook daar viel de prijs niet van tegen (145 ex per stuk), en aldus toog ik met een goed gevoel huiswaarts.
Nog steeds licht schuddend en rammelend, maar daar zou ik Otterlo wel mee halen. :lol:
Het spul was alvast op de weg te houden zonder groot gevaar, en dat was al heel wat...
Afbeelding



Op een mooie voorjaarsdag gaat de telefoon: Remtrommels waren aangekomen.
Weer garagewaarts dus. (35km)
Ik had afgesproken dat zij ze ff zouden monteren, want dat was voor hun een klusje van een half uurtje en voor die paar rotcenten ga ik niet liggen etteren met krikkies, blokkies en enden pijp..
Het orgel werd omhooggekrikt, de ouwe trommel er af, nieuwe er op..
Helaas, de nieuwe trommel paste niet over de remschoenen.. Afbeelding

Meten is weten, en daar kwam uit dat er overmaats remschoenen op zaten. :?
Kon ook wel kloppen, want de remmen van Tranquillo zijn door de vorige eigenaar vervangen en dus splinternieuw.
Daar de (oude) remtrommels uitgedraaid waren, hadden ze er een overmaat schoenenset opgezet.
Geen 1 garage heeft tegenwoordig meer een "remmenprofessor" in huis (das een apparaat waarmee je de schoenen, op de auto, passend kunt maken), dus ik moest ff naar Alkmaar om het daar te laten doen. :x
Per telefoon werd doorgegeven dat ik er aankwam, dus met gezwinde spoed de dertig kilometer aanvaard.
Helaas stopte m'n dynamoregelaar onderweg met zijn arbeid, en kwam ik ook nog in een lekkere file terecht Afbeelding, maar slechts anderhalf uur later loop ik de Alkmaarse remmenservice al binnen:
Afbeelding"Hoi, ik kom voor die remmen van die tourincar waarover opgebeld is"

"Jah, klopt, daar staat een steekwagen en rij ze maar naar achteren"

"Steekwagen?? :shock: :shock: :shock: Maar ze zitten nog onder de bus, en er was gezegd dat jullie ze hier ff zouden demonteren!!"

"Demonteren? Dat hebben wij hier nog nooit gedaan..Hebben we ook de ruimte niet voor"

"#!*%@!!!
"Afbeelding


Ik zal julie mijn gemoedstoestand besparen toen ik onverricht ter zake (na wederom in een verkeerschaos te hebben vastgezeten) weer terugkeerde in de Merc-garage.
Hele dag naar de kl*ten en niks opgeschoten maakt mij nooit zo vrolijk.. 8)

Maar met woede krijg je geen ook goeie remmen, dus daar eenmaal aangekomen liet ik direct de remmenreut van de bus halen.
Ondertussen had ik Resi opgebeld die mij met het kleine bussie zou komen ophalen, zodat ik die trommels en schoenen meteen kon inladen om zodoende de volgende morgen als eerste in Alkmaar voor de deur van de remmenservice te kunnen staan.


Verdomd, de volgende dag zat alles zomaar mee, zodat ik nog voor de middag m'n nieuwe trommels kon proberen.
Dat viel niet tegen, ware het niet dat er nog steeds een rotgevoel optrad tijdens het remmen.
Maw: 1 nieuwe trommel kwam al een klein beetje krom uit de fabriek..
Owww, en ik heb het dus over Mercedes-onderdelen he?
Dat je niet denkt dat ik er een zooitje goedkope puin onder sleutel. :wink:


Tijdje later weer naar bandenboer nr2 voor de nieuwe velgen. (is ook maar 45km rijden.. :?)
Wielen er weer af, nieuwe velg nr 1 was goed.
Nieuwe velg nr 2 slingerde als de hel.. :shock:
Gelukkig lag er een hele pallet van die dingen, maar het zoeken naar een beetje rechte velg duurde wel een stief half uurtje, dit natuurlijk tot ongenoegen van de monteur, maar ik had mijn lesje wel geleerd.
Lang verhaal kort: Van de nieuwe velgen werd de minst kromme uitgezocht. (Die velgen komen trouwens van dezelfde Duitse fabrikant als waar Mercedes ze laat maken, dus ook geen troep...alhoewel.. :roll: )

Ook meteen het hele spul laten uitlijnen, en vele honderden euro's armer verlaat ik het pand, echter wel met de afspraak dat indien het nu nog niet goed was, deze banden vervangen zouden worden door Michelins.
Waarom? Omdat er toch nog zo'n vreemde slingering in die Toyo's zat die niet te verklaren was door de kromme velgen.

Goed, rijden dus.
Helaas, er zat nog steeds een hele lichte zwiep in het roer.
Een zwiep die in de loop van de dagen steeds erger werd. :x
Tijd om zelf weer eens onder het vehikel te kruipen, en daar werd mijn vrees bewaarheid:
De stuurdempers hadden de strijd tegen het slingergeweld opgegeven.. Afbeelding
Voor de mensen die niet weten wat een stuurdemper is: Dat zijn een soort schokbrekers die aan het stuurmechanisme gekoppeld zijn.
Ze voorkomen dat je armen uit het lid slaan indien je iets raakt, want op zo'n zwaar spul komen heel wat grotere krachten dan op een lichtgewicht bussie als je bv een stoeprand raakt ofzo.



Tied veur de geneugten van Internet: Koni stuurdempers.
Zoeken, zoeken...Blijken het de duurste dempers in hun hele assortiment te zijn: 450 euri per stuk..
En ik heb er twee van die krengen onder zitten.. :evil:
Ze moesten ook nog speciaal gemaakt worden en bla bla, dus toch maar weer Mercedes gebeld.Afbeelding
Dat viel daar weer niet tegen: 194 euri per stuk.


Ondertussen ook bandenboer nr2 gebeld om de Michelins te bestellen, want de Toyo's kregen een vreemde vlakvorming op hun profiel.
In dummietaal: Ze werden vierkant.Afbeelding


Over het eind van dit docudrama kan ik kort zijn:
Er zitten nu Michelins onder die goed rijden en niet stuiteren.
Bandenboer nr2 heeft het heel netjes met me gemaakt, want ik heb voor de Toyo's de volle prijs teruggekregen, voor de Michelins de inkoopsprijs betaald, en over het hele traject geen montage & balanceerkosten hoeven te betalen.
Een service die een vermelding in de bedrijvenlijst waard is, want die verkeerde banden waren niet eens door hun geleverd..


Al met al ben ik er een aardig tijdje zoet mee geweest.
Maar nu nog de oorzaak van al dat gezeik, want Toyo's zijn absoluut geen slechte banden normalerwijze.
De oorzaak is niet eens zo moeilijk te bedenken: Tranquillo is gewoon veel te licht op zijn vooras, slechts 2,7 ton.
Normaal worden deze grote 22,5 inch banden (op een vrachtwagen) veel zwaarder belast, zodat de onregelmatigheden door het gewicht worden opgevangen.
Tranquillo is dus echt een Michelin-auto wat dat betreft, want Michelins zijn de soepelste banden ter wereld.
Ik heb het verschil bij de BB gevoeld, en de wangen van Michelin zijn idd belachelijk slap vergeleken bij die Toyo's.
Alleen omdat Michelin een hoge kwaliteit rubber & koorden gebruikt houdt dat uit.
Helaas moet je daar natuurlijk ook voor betalen, maar dat is het wel waard.


Dan nog de totale kosten van dit vooras-grapje: Inclusief alles heeft dit het lieve sommetje van bijna 3000 euri gekost..
Dus als iemand nu nog denkt dat een grote bus goedkoper is???grinnn.. Afbeelding

Gelukkig ben ik bijna klaar met die as. :)
Hoef alleen nog maar die ene slinger-trommel te laten uitdraaien, die remschoenen (weer) op maat te laten maken, en dan hoop ik daar een 100.000km probleemloos mee te kunnen kachelen..
Oww jah, nog ff de (lucht)remslangen vernieuwen, maar als je toch bezig bent.. 8)


Fluitje van een cent zo'n assie... :P



Vanuit een nachtelijk Wieringen waar het weer een prachtige (winderige) dag lijkt te worden:
Afbeelding
(foto van vandaag 0530uur)


Mvg, Leo.:D
Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

:D :D :D :D :D :D :D :D :D

Ow ja, wat me zo nog te binnen schiet, Koni schokdempers kun je stellen, helemaal indrukken en dan draaien totdat deze in een gleufje "zit" (voel je vanzelf) Het wil nog wel eens als je ze iets dichter draait en dus zwaarder zet het weet een hele tijd goed is. (maar ja, als het keerringetje lekt dan houdt natuurlijk alles op....)

Truste Leo :wink:
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Twee olievlekjes op de kade markeren hun graf Otto. :roll:
May they burn in the Hoogovens..

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
hjw
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 feb 2005, 17:40
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door hjw »

:shock: Jeetje Leo wat een hoop gedoe om die vooras goed te krijgen. Balen dat het weer zoveel euri's moet kosten.

Ik moet zelf ook 4 nieuwe achterbanden voor de 508 en kijk nog wel even goed rond bij welke bandenboer ik ze ga halen. Bij wie ben je uiteindelijk terecht gekomen?

Voor de opruiming van je magazijn, als die afperspompen voor de verstuivers ook de 508 verstuivers aankunnen dan neem ik die graag van je over.

Groet,

Henk
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

[quote="hjw"]:shock: Jeetje Leo wat een hoop gedoe om die vooras goed te krijgen. Balen dat het weer zoveel euri's moet kosten.
Hoi Henk,
het wordt ons huis, en dan mag het gelukkig iets kosten.
Zouden we hem alleen voor vakantie gebruiken, dan was ik gewoon met dat rammelzooitje doorgereden.
De RDW had het tenslotte goedgekeurd?
Maar zoals gezegd; het wordt ons enige huis en dan ben ik ff meer op veiligheid en betrouwbaarheid gespitst.
Resi gaat er ook mee rijden en ik wil niet dat die meid de schrik van haar leven krijgt indien er iets fout gaat met de stuuras.


Ik moet zelf ook 4 nieuwe achterbanden voor de 508 en kijk nog wel even goed rond bij welke bandenboer ik ze ga halen. Bij wie ben je uiteindelijk terecht gekomen?
Kossen, Zaadmarkt 20, Zwaagdijk(Oost).

Voor de opruiming van je magazijn, als die afperspompen voor de verstuivers ook de 508 verstuivers aankunnen dan neem ik die graag van je over.
Ok, ik stuur je een PB als ik 'm tegenkom.
*****************************************
*****************************************

Iemand van DbbL heeft mij gevraagd om een groot dubbel brandstoffilter, maar ik weet niet meer wie. :oops:
Ik heb 3 van die dingen gevonden, dus als die persoon ff een PB'tje wil sturen?

Voor de rest ben ik met de bus niks verder gekomen, heb het veel te druk met m'n magazijn.
Inmiddels heb ik al 5 ton spullen in de oudijzerbak gedeponeerd.. :cry:
Gelukkig ook nog 't 1 en ander verkocht, dat verzacht dan weer de pijn aan mijn verzamelaarshart..:P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast