Ik zat ff te denken..

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Ik zat ff te denken..

Bericht door Leo »

Waarom rij ik eigenlijk in ouwe troep en niet gewoon in een kant en klaar plastic doos van recente leeftijd?

Het intimmeren vind ik geen barst aan, van sleutelen word ik niet blij, tijdens het vele slijpen & lassen heb ik mezelf zéker een enkeltje richting Hel gevloekt, het is helemaal niet goedkoop rijden ondanks dat ik geen wegenbelasting betaal, etc etc..
En tóch wil ik niet zo'n nieuw geval. :shock:

Duidelijk een gevalletje voor proffesionele hulp zou je zeggen. :P
Maar die lui zijn hartstikke duur en meestal nog gekker dan ik.
En omdat ik nogal zünnig ben, kan ik beter jullie inschakelen.
Dus daarom hier de vraag:


Waarom rijden jullie eigenlijk in zo'n oud orgel? :shock:




Mvg, Leo. :roll:
afdeling Ongeneselijke Gevallen, kamer 13.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door Admin »

Ik vond dat zo vanzelfsprekend. Maar nu dwing jij me om nog te gaan nadenken ook!

STAP 1
De eerste keuze die we hebben moeten maken hangt samen met mijn (ons, want Sylvia is het daar mee eens) wensenpakket:
1- zo autark mogelijk (d.w.z. geen camping nodig, of hooguit bij uitzondering)
2- 's morgens een douche om wakker te worden
3- 's avonds een douche om schoon te worden
(- van een ligbad heb ik de onpraktische kanten onder ogen moeten zien)
Uit 1 en 2 volgt al dat het niet haalbaar is onder de 3.5 t te blijven. En als het gewicht dan toch geen rol meer speelt kun je IMHO net zo goed voor wat bewegings- en bergruimte gaan...

STAP 2
Heb in Düsseldorf in drie of vier jaar in 17 hallen maar twee of drie fabrieksdozen gezien waar ik me wel in thuisgevoeld zou hebben. Allemaal vrij groot, maar ook allemaal aangeduid als "expeditievoertuig". En dat hoeft voor ons niet echt: we blijven wel op het plaveisel. En als we ooit eens een stukje door het zand moeten ploegen, rechtvaardigt dat niet een hogere aanschafprijs en een hoger brandstofverbruik voor de overige 99% van de tijd.
Wat ons aansprak is te koop... vanaf zo'n drie euroton. En dat vind ik nou net effe te veel voor een hobby. (Full timen hoeft niet echt, want we hebben veel te veel boeken, dus een huis blijft nodig.)

STAP 3
Kijk of je die aantrekkelijke campers kunt benaderen voor een meer realistische prijs. Dan blijft zelfbouw al gauw als enige optie over (diefstal, roofmoord en chantage liggen niet zo in mijn lijn).

Eerst een 608: rijdt prima, maar zo klein dat je hooguit met z'n tweeën aan tafel kunt.
Dan de 817: rijdt vorstelijk (limo-vering!), wat ruimer dan de vorige, maar altijd trapje op en af tussen de koffer en de begane grond.
Dus maar een bus. En wel een met een echt chassis, niet langer dan 10 m i.v.m. onze oprit, met een Umweltplakete om in Duitsland een stad in te kunnen rijden.

Bijkomende voordelen:
- je maakt iets overeenkomstig je wensenpakket
- je weet wat, waar en hoe het zit.

Uiteindelijk kom je uit op een camper met een groot deel van de eigenschappen van een heel dure, met een aantal persoonlijke keuzes die niet op jóuw manier in die heel dure zitten. En dat geheel voor de prijs van een kleine (die nergens aan mijn eisen zou voldoen).

En dat het een kick geeft als alles in praktijk blijkt te werken zoals je het ontworpen en gebouwd had, moge duidelijk zijn.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door Rene »

Ik ben er een aantal jaren geleden achter gekomen waarom: Wij waren op vakantie in Frankrijk, we stonden bij kleine boertjes of kleine campings. We hadden altijd aanspraak, ook onderling als er iemand met zo’n oud ding kwam aanrijden altijd gelijk contact. En dat maakte niet uit wat voor merk je had en waar je vandaan kwam. We besloten met ons oude “orgel” naar Spanje te gaan Barcelona stond nog op ons verlanglijstje. Maar de lange berg bij La Jonquera kon de motor niet aan en was overleden. We waren goed verzekerd bij de ANWB dus kregen we een andere camper en dachten we gaan vrolijk verder. Na drie dagen kwam de kamper voor rijden, mijn dochter van toen 7 zei “dit is toch zo’n tupperware ding”. Ja een Tupperware ding van nog geen 3 weken oud zo’n ding die ik zelf nooooit zou kopen. Maar ja een gegeven paard je kent het wel. Als we nu ergens kwamen was het contact ver te vinden je was er één uit duizenden. We moesten eerst uitleggen dat dit niet onze maar een gehuurde camper was van de ANWB. Op de snelweg makkelijk 130 km geen geklooi de bergen op,alles doet het gewoon ik begon me stierlijk aan dat ding te vervelen. We zijn ook eerder terug gegaan. En o wat was ik blij dat ik mijn eigen oude “orgel”weer terug zag. :P

Resumé: Het volk wat in die ouwe troep rond rijd zijn van een heel ander kaliber als die van die tupperware dingen. Die willen groter, mooier, beter, en ik heb dit en dit. Nee dan gewoon Spartaans met 90 achter een vrachtwagen en rokend de berg op, en aangekomen op bestemming vertroetelend kunnen zeggen ”hij heeft het toch weer geflikt” Tuis gekomen na de vakantie weer kijken of dat alles heel is gebleven ( zwarte handen). Voor de winter hem winterklaar maken ( Weer zwarte handen) En nu weer denken waar ga ik nu weer van de zomer naar toe en wat moest ik ook al weer vervangen ( dat wordt zeker zwarte handen).

Daarom rijd ik in een oud “orgel”

Groet René
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door beatrix18 »

Hoi Leo,

Dat is een heel leuke vraag! :roll:
Zoals je weet, ben ik overstag gegaan... :oops: en heb nu zo'n " kant en klaar plastic doos van recente leeftijd".
Was ik niet tevreden...., Nee.
Ben ik nu tevreden......., Ja.
Mis ik mijn oude 508......, soms wel.
Waarderen we niet allemaal veel dingen van vroeger, maar maken ook gebruik van de mogelijkheden van nu?
Hier vind je wat, daar laat je wat.
Hebben we niet allen een flatscreen, dvd/blueray speler, TomTom, GSM, mobiel internet, etc.????
Worden we er ook echt gelukkig van..., nee!, maar als het er toch is..., dan is het ook wel lekker.
We hebben dan ook nu een lekker reis doosje en denken tevreden terug aan de mooie trips met de 508!
Nix mis mee maar ik wacht nog ff met 3d tv en een i-pad :!: :P :P

Peter
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door dereiziger »

Hmm goeie vraag . eigenlijk kan ik me wel aansluiten bij de reacties van Ernst en Rene , de aanschafwaarde van zo'n nieuwe(re) Camper is buitenproportioneel voor mijn budget iig. En het gevoel dat het oude beestie je toch weer de bergen op heeft gebracht is een goed gevoel want je hebt er zelf bloed, zweet en scheldwoorden genoeg aan besteed om het 30 jaar oude stuk roest op de weg te houden .

Ik heb ook niets met de nieuwe bakken .. ze zijn lelijk ongezellig en het slag mensen dat in zo'n camper rijden zijn zoals Rene al opmerkte over het algemeen net even iets anders dan dat ik ben :mrgreen:
Als je langs de kant van de weg staat met pech zijn de bestuurders van oude bakken die stoppen om te vragen of je hulp nodig hebt (de uitzonderingen daargelaten ) maar ik ben nog nooit geholpen door camperaars in Tupperwaredozen.

Grt Ton
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door Bommes »

het gehalte "een ander naar beneden halen om wat hij heeft" begint wel erg groot te worden hier.
Lijkt me sterk dat dat Leo zijn bedoeling was.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door Rene »

Maar de vraag was toch waarom we in die ouwe zooi rijden? En het is niet de bedoeling om niemand naar beneden te halen, maar wees eerlijk er is verschil. Oke die 5 die er buiten vallen daar gelaten. :mrgreen:
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door Bommes »

Ik kan me niet voorstellen rene dat jij in die "oude zooi" rijd omdat "die andere mensen" zo anders zijn dan jij..??

Ik reed oude zooi, was het gesleutel zat, had wat centjes gespaard en wilde iets wat klaar was en gewoon rijd als ik het er van verwacht.
Ik sleutel tijdens mijn werk al genoeg, mag hele dagen storingen oplossen voor andere waarvoor ik in ruil mijn salaris ontvang.
Tijdens onze vakantie wil ik dat dus absoluut niet meer.
Daarom hebben wij een tupperware doos gekocht.
En als er iemand met pech staat dan ga ik ook kijken of ik kan helpen, en nee niet als het langs de kant van de weg is, laat me zelf niet overhoop rijden voor een ander zijn pech geval.
Staan we op een camper plaats of een camping dan zeg ik hoi en goede morgen tegen de andere mensen maar daar blijft het bij.
Ik ben op vakantie met mijn vrouw en onze hond, dat vind ik genoeg, wij hebben beide niet de behoefte om met andere mensen uit gebreid kennis te maken.
Dat heeft niets te maken met de hoeveelheid wit onze camper bevat, of het gebrek aan zwarte handjes of roest vlekken in mijn broek.. :wink:

Maar het verantwoorden van de aanschaf van deze rijdende koelkast zal ik nimmer doen door het in hokjes stoppen van mensen die op een andere manier, met een ander voertuig vakantie houden.
Ieder zijn plezier en zijn geluk, wat mijn inziens niet minder word naarmate de camper nieuwer is.. :mrgreen:
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door Janneman »

De kinderen willen/gaan niet meer met ons op vakantie
Samen besluit je dat je wel eens wat anders wil dan die caravan (uit '78 dus ook een oud lor...)
Je kijkt eens op je spaarrekening
Je trekt daar vanaf wat je denkt dat je studerende kinderen de komende jaren gaan kosten
Je trekt de conclusie dat het niet veel mag kosten
Je koopt een flinke camper VW LT
Je sleutelt je een ongeluk en als je ermee weg gaat vind je het beiden niks, veel te groot en lomp
Je verkoopt dat ding zonder verlies (eindelijk iets goeds in dit onderwerp door mij)
Je besluit zamen dat je nog steeds een camper wil, maar dan kleiner dus een buscamper
Je koopt een 207D
Het sleutelen kan weer beginnen...
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door Berthil »

Waarom ik in zo'n oud orgel rijdt?

Antwoord:
Ten eerste kan ik geen nieuwe (of jonge) betalen, dus dan is de keuze: een oud orgel of een tent o.i.d.
Ten tweede vind ik (als een van de weinige zo te lezen) sleutelen wel leuk, ik kijk door de week er al weer naar uit.
Lekker radio aan, geen andere dingen aan me kop, lekker zwarte handen krijgen.

Door de week moet ik dingen (gecontroleerd) kapot maken en krijg daar ook nog een salaris voor.
In het weekend dan kapotte dingen heel proberen te maken is dan een welkome afwisseling.

Vissen is niet echt een hobby voor mij, stil zitten met een boek is ook niet voor mij weggelegd, dus dan maar sleutelen.
En de rest van de familie vindt het heerlijk om met dat oude orgel weg te gaan en ik neem mijn hobby mee.
Een weekendje weg met de tent doe je niet zo gauw, maar een weekendje weg met dat oude orgel geen probleem, zolang er nog maar 'muziek' uit komt.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door paulv »

Waarom ik er (nog :wink: ) in rijd?

Het is voornamelijk een financieel probleem, gecombineerd met een teleurstelling van wat er nu op de markt is. Voor (veel ) geld kan ik inderdaad laten maken wat ik wil. Sleutelen en campers bouwen zijn niet mijn hobbies :cry: .

Wat ik wil is een comfortabele camper waar ik langere tijd zonder compromisen in kan wonen. We leven nu in de 21e eeuw en ik heb geen zin om de verworvenheden van deze tijd niet te gebruiken. Wat ik thuis normaal vind wil ik ook in de camper.

Dus voor mij geen poepdoos (begin 1900 al afgeschaft), voldoende 230V en warm stromend water uit de kraan (sinds de jaren '30 normaal), een douche (sinds de jaren 50 van de vorige eeuw normaal), een wasmachine en televisie (verworvenheden uit de jaren '60), goede isolatie, een afwasmachine en internet (normaal sinds de jaren '90), GPS.

Qua inrichting een vast bed, een aparte WC, een ruime keuken met fornuis, eetgelegenheid voor 4 en een bank.

Helaas is dit niet voorhanden in de huidige campergeneratie, of van dermate erbarmelijke kwaliteit dat er niets anders voor me opzit dit zelf te ontwerpen en te bouwen.

Omdat de wetgeving in Frankrijk dit zeer moeilijk toelaat, zit er voor mij niets anders op dan een goede basis te zoeken en dit alles op Nederlands kenteken te bouwen.

De goede basis is volgens mijn huidige opvattingen een "GMC motorhome" uit de jaren '70, 8.5m, V8, luchtgeveerd, aluminium opbouw, mooie stroomlijn, alle onderdelen ruim voorhanden, lage prijs, Wegenbelasting vrij.

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 28 feb 2011, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door dereiziger »

Marius .. het is niet mijn bedoeling met mijn reactie iemand naar beneden te halen, mocht je dat er wel uit opmaken mijn excuses dan ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door Leo »

Bommes schreef:het gehalte "een ander naar beneden halen om wat hij heeft" begint wel erg groot te worden hier.
Lijkt me sterk dat dat Leo zijn bedoeling was.
Klopt Marius, dat was zeker mijn bedoeling niet.
In het gewone leven heb ik gelukkig ook geen contact met het overgrote deel van de wereldbevolking.
Zou dus niet weten waarom dat op vakantie opeens anders zou moeten zijn.

En of ze nou in een nieuw of oud gebakkie rijden..
Ik hoop altijd dat de ouwegebakkiesrijders me niet kennen, anders eindigt de dag steevast met zwarte handen.
En als ik érgens een schurfthekel aan heb tijdens m'n vakantie.. :?


Oh jah, mijn beste kameraad rijdt tegenwoordig in zo'n plastic kasteeltje van €160k.
Ik kan je verzekeren dat we de afgelopen tijd hilarische discussies hebben gehad over die aanschaf.. :roll:
Én natuurlijk ook over mijn ouwe troep, waarbij de mooiste opmerking was: "Blijft er eigenlijk nog wel een magneet aan jouw bus plakken, of is het allemáál roest?" :mrgreen:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door Dennis en Nancy »

De nieuwe kunnen we niet betalen.
De nieuwe voldoen niet aan mijn eisen qua laadvermogen en uitrusting

Daarbij wil ik een zo authentiek mogelijk voertuig rijden. Met een nieuwe witte standaard alkoof of semi integraal zal ik me niet happy voelen.

Daar komt de bouwkwaliteit ook nog bij. Het bed wat ik in de UPS heb is helemaal toppie, van veel van de fabriekscampers vond ik de inrichting gammel.

Ik rij nu circa 150000km per jaar op de vrachtwagen en zie veel campers voorbij komen. Ik word niet warm of koud van een standaard fabriekscamper. Komt er echter een dusseldorfer, rundhauber of ander zelfbouw projechtje langs dan heb ik regelmatig kippevel.

Grt Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door vanhooltje »

Waarom wij met een oud orgel rijden?

Goede vraag stelling :?
Ten eerst omdat ik van ouwe zooi hou, ik vind het model wat ik nu heb heel mooi.
De huidigge generatie campers en auto,s vind ik spuuglelijk, maar dat is natuurlijk mijn mening.
Ik vind knutsellen (want zo noem ik het) fijn.
Tweede reden is dat ik mn motorfiets mee wil nemen (ook oude meuk) en niet met een aanhanger wil rijden.
Dit omdat ik 18 jaar lang met vliegtuigen achter me aan heb gereden, en dit niet meer wil. Ik vind het lastig in het verkeer en moeilijk met een parkeerplaats te zoeken.
Dus al met al verval je dan in een C rijbewijs auto, en ja daar heb ik de centjes niet voor om een modern ding te kopen met de zelfde dingen die ik wil.

Grt Peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door Wim »

Zo ,

Mijn beurt dan ?
Om te beginnen kost een nieuwe een heleboel geld , ik schat minstens een kruiwagen vol euri , in één keer .
Dat kan ik niet ophoesten , we moeten ook nog eten , wonen enzo meer :mrgreen:
Het "barrel" dat ik nu bezit kost ook een hoop geld , maar dan in kleine beetjes tegelijk :lol:
En dat is te doen :wink:

Verder bouw ik in het apparaat het interieur dat ik wil en dat heb ik nog nergens kunnen vinden .
Kortom dit ding brengt mij overal , doet ie ook nu al dagelijks , voor een bodemprijs .
En ja , dat timmeren en sleutelen is voor mij ontspanning :shock:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door Danny »

Waarom?

Nou, gewoon.... dus.
Maar ook omdat ik het zo leuk vindt om een afwijkende kar te hebben en die helemaal naar ons eigen idee in te richten. Vind het een leuke en creatieve hobby. Een nieuwe lijkt me gewoon veel minder leuk. Veel te duur ook. Groet Danny
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door beatrix18 »

Heerlijk om te lezen wat een ieder voor argumenten heeft.
Veel dingen, dus ook campers, zijn heel persoonlijk en "maatwerk".
Iedereen heeft dus, onder zijn omstandigheden/periode in zijn leven, helemaal gelijk in zijn keuze.
En das maar goe ook!
Nog steeds krijg ik een wel gemeende smile op mijn gezicht als ik zo'n "oud gebakkie" zie rijden :D.
En voel ik mij onrustig als ik zo'n "aquariumbak" zie. (zeker als het er veel- en dicht bij mij- zijn! :!: :oops: )
Het belangrijkste is dat je lol beleeft aan je eigen "hok".

Peter
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door Anton »

Hoi,

Tja wat zal ik er van zeggen, ik heb nu een Italiaan met fabrieksopbouw.
Er zitten 5 slaapplaatsen in en daarbij ook een 820 kg laadvermogen.
Ik kan royaal continu 100 km per uur rijden dus een vrachtauto’s inhalen lukt ook nog.

Alles is met lichte materialen in gebouwd en zeer stevig, doordacht en ziet er netjes uit.
Zelf heb ik er de machines niet voor om het na te maken, hij is in verband met de kosten wel ouder dan 25 jaar.
Ik zou best een nieuwe willen hebben maar het kostenaspect houd mij, net als anderen tegen
Je kunt eindeloos discussiëren over wat mooi is en praktisch, de een houd van de dochter en de ander van de moeder de derde van allebei, toch?

Dan heb je ook nog de categorie zelfbouwers die niet gehinderd worden door technische kennis of zwaarteberekeningen.
Er worden voor eenvoudige dingen de dikste platen de grootst mogelijk balken gemonteerd of er een olifant mee moet.
Dat er dan aan laadvermogen niet veel overblijft zal duidelijk zijn.
Denk ook aan de elektrische installatie, te dun draad of van massief draad

Dan heb je ook nog de categorie die wel kennis van zaken heeft, machines danwel connecties.
Dat zijn de beter campers, die toch heel aardig bij een fabriekscamper in de buurt komen.
En niet te vergeten die bouwers die het interieur van een caravan overzetten in hun zelfbouw.
Dat ziet er vaak ook goed uit.

Hij die gas geeft groet u!

Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door Leo »

Maar daarmee beantwoord je m'n vraag niet Anton.
Dat je jezelf doodschaamt in die Fi...Fia...Fiaaa...euheuuu, in dat Italiaanse product snap ik :mrgreen: , maar waarom altijd ouwe reutemeteut?
Bedoel, zelfs je Dnepr motorfiets is ontworpen vér voor de geboorte van onze koningin, terwijl je voor hetzelfde geld een Japanner had kunnen kopen.
Wat is dat toch voor afwijking? :shock:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
GerardH
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2009, 14:52
Contacteer:

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door GerardH »

Wij houden het simpel: mijn vrouw houdt van ouwe dingen....




Da's dan weer mijn geluk :mrgreen:
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door Leo »

Da's al een hele ouwe bak.. :roll:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door Leo »

"Oud? De duvel is oud!" zoals mijn Opa B. het altijd kernachtig uitdrukte.
Vervolgens reed deze krasse 85-plusser op zijn "duivelsch machien" (=Solex van vlak na de oorlog) dik 100km heen en terug om in Bakkum 4 emmers bramen te gaan plukken.

Datzelfde duivelsch machien was ook mijn eerste gemotoriseerde voertuig.
Geen idee wat die ouwe er mee had uitgevroten, maar ik heb me als 8-jarige het schompus getrapt om dat kreng aan de praat te krijgen.. :?
Doch met behulp van m'n vaders gereedschapskist ("ik breek je poten als je aan dat gereedschap komt" .. "Ja Pa") en heel veel geluk, heb ik dat stuk prehistorie toch aan de praat gekregen.
De eerste rit was natuurlijk naar strand. De steile afrit naar dat zandige crosswalhalla was echter te veel gevraagd voor de beroerde remmen van het afgeleefde Solexje, zodat ik eindigde in het prikkeldraad.
Dit laatste overigens geheel in navolging van Opa B, die practisch ieder jaar op onvrijwillige basis met de afrastering in aanraking kwam wanneer twee overvolle braam-emmers aan zijn stuur het betere bochtenwerk op de kronkelige duinpaden enigzins verhinderden. Een terugkerend euvel wat zich voornamelijk openbaarde wanneer hij -de pet achterstevoren over de oren getrokken- met onnavolgbare snelheid een duintop kwam afjakkeren..
De appel valt niet ver van het prikkeldraad moet je maar denken. :roll:

Daarna zijn tientallen bromfietsen gevolgd.
In die tijd kocht iedereen een auto en zette men de bromfiets bij het grofvuil. Iedere woensdag kon je ze uitkiezen.
Vanzelfsprekend draaiden de meeste niet meer. Jarenlange opslag in vochtige schuurtjes & hele oude benzine vraagt tenslotte zijn tol van de techniek.
Maar volgens mij was er nooit iets mee aan de hand. Het waren in mijn ogen allemaal superfietsen waar alleen wat aan gesleuteld hoefde te worden.
En gesleuteld héb ik... Tot bloedens aan toe zelfs. En aanduwen? Praat me er niet van. Heb tientallen kilometers achter die krengen lopen hijgen.
Maar ik kreeg ze wél allemaal aan de praat. Eenmaal zo ver was het doorstane leed snel vergeten en waren het weer superfietsen.


Een apart verhaal is de 350cc Heinckel-scooter die ik op 10-jarige leeftijd vond.
Echt weken zitten klooien om dat ding draaiend te krijgen.
Het euvel was een totaal verwoeste kabelboom plus de trieste overblijfselen van loodpasta in een bakkie zuur, welk geheel in een ver verleden ooit de benaming accu had gedragen.. Geen punt. Ik sloot de trafo van mijn racebaan aan op een lange kabel en zodoende konden ritjes van wel 50 meter worden gemaakt.
Maar jah, hoe gaat dat? 50 meter begint snel te vervelen dus werd wat geëxperimenteerd met een zooi aan elkaar geplakte ouwe batterijen..
Draaien als een zonnetje meneer de commissaris, dus terstond het loodzware geval naar een weiland geduwd.
Aantrappen, het gas er op, eerste tweede derde versnelling, een kuil in combi met een te klein voorwieltje, een doodklap, en zo konden mijn vriendjes mijn klagend karkas onder de scooter vandaan sjorren.
Linke soep zo'n weiland, daar was iedereen het wel over eens. Na een kwartiertje werden de lichamelijke pijntjes als genezen beschouwd, dus op naar het strand want dat was lekker vlak en lang niet zo gevaarlijk.

De inmiddels tot een hele club aangegroeide buurtschoffies duwde het zware monster richting Uitwatering. Daar was een kort betonnen pad in de goede richting, waarop ik mooi snelheid kon maken om door het mulle zand heen te geraken.
Eenmaal aangekomen werd de Duitse Degelijkheid aangeduwd, en daar ging ome Leo.
Gang is alles, dus flink het gas er op. Brrrr, ging wel errug hard dat ding, maar een stoere vent als ik geeft dat natuurlijk niet toe..
Vraag me niet hoe, maar ik ben heelhuids door het mulle zand gekomen en toen lag de wereld voor de Duitse PKtjes open.
Ik zou die gasten wel ff wat laten zien. Het was pal laag water, dus rechtdoor het harde zand op en doorschakelen met die mof.
De waterlijn kwam zienderogen dichterbij en op dat moment leerde ik dat een loodzware scooter met 80km/u wel ff anders stuurt dan een brommertje. Want het kreng wilde de bocht niet om, hoe ik ook aan dat stuurtje trok..
Remmen bleek een nutteloze bezigheid, en het kortstondig race-avontuur eindigde dan ook met gezwinde spoed in een fantastische waterfontijn alwaar het torretje zijn laatste omwentelingen maakte, en een salto mortale van zijn onfortuinlijke bestuurder die de zee nog nooit met deze snelheid was ingedoken.
Toen ik mijn bonkende kop weer boven water stak hoorde ik de club loeien van het lachen, zélfs boven de branding uit.. :oops:

Totaal afgelegde afstand zónder de verlengkabel? Nou, da's toch minstens 500 meter geweest. Misschien wel 600.. 8)
Maar man man, wat was dát een prachtig oud machientje! :P



Binnenkort verder met deze therapeutische sessie. :roll:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door Detlev »

Vreemd, niemand lijkt het te hinderen wat mij overkomt als ik per ongeluk beslis dat het misschien toch leuk zou zijn om bij zo'n ding binnen te kijken :shock:
Wat een misselijk makend interieur hebben die dingen toch.....Hoe kan je het bedenken, stel je voor je huis ziet er ook zo uit :? (Of ziet de eigenaar z'n huis er soms ook zo uit....?) Ik weet het niet, ken geen mensen met iets wit glimmends op wielen.
Nee, beslist niet voor mij weggelegd. En oud? Eind 60er jaren was ik al gek op dit model bus, en toen was ie nieuw.....Die liefde is nooit over gegaan! De vorm van de cabine vind ik nog steeds geniaal, buiten dat, mijn bus wordt 42 dit jaar! En dat zonder noemenswaardige speciale zorg! Oke, hij staat, en stond waarschijnlijk, altijd (vaak) binnen en krijgt op tijd eten en drinken :D .
Heb er zelf al veel aan verbouwd, volgens mij een primaire behoefte van onze soort, zelf je huis bouwen. Heb ik met m'n huis ook gedaan, en niet ik alleen, ook Louise. In ruim twee jaar een huis uit 1760 geheel verbouwd, da's nog andere koek als 42 jr oud....Geeft erug (vrij naar Leo) veel voldoening!
Nu heb ik de keuken uit de bus verwijderd (koelkast moest gereviseerd, we wilden toch ook een oven en de gasfles moest ergens anders komen, dus ook gelijk maar LPG (nee, niet voor de kosten van het gas, maar voor het gemak!) een gewone kraan met stromend (ja Paul) warm water. Al die andere genoemde luxe, ach, daar maal ik thuis ook niet om. Wij vinden dat we al erg luxe wonen, ook in de bus.
Ik heb een geweldig bed erin, een eettafel(tje) met twee stoelen, een WC met wasbak, een aanrecht met driepits fornuis en spoelbak, een oven, een buitendouche, een wasmachine een opslag met compleet buitenmeubilair, een 4 meter lange luifel, zonnepanelen, 3 zeer grote accu's, 100 ltr water tank, 85 ltr vuil water tank, een kachel, een buiten barbeque aansluiting en een hele hoop ruimte.... 8)

Wat ik met die ouwe rommel wil? Nou lekker op reis natuurlijk! :roll:
Mercedes 406 uit 1969
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ik zat ff te denken..

Bericht door Frank.fjph »

Misschien niet de enige reden waarom ik er mee rijdt, maar wel het sterkste argument om er mee te blijven rijden.........
Deze heeft me nog niet in de steek gelaten, zodanig dat ik met een sleepwagen terug van vakantie kwam,..( In tegenstelling tot de voorzitter van een welbekende club ooit op de voorpagina van het clubblad liet zien.. :oops: :roll:, zegt meer over hem dan de Dusseldorfers ) maar to the point: hij heeft geen stroom, accu, dynamo of sartmotor nodig om te rijden, het enige electronische schijnt het knipperrelais te zijn.
Dus er kan al veeeeel minder defect raken, ontregeld of anderszins (computer) gestoord.


Kortom leve de nog sleutelbare techniek.


Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten