Wie heeft ervaring met zonnepanelen in huis?

(Leuteren = kletsen)
Hier bestaat geen off-topic. Maar wel goede omgangsvormen!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Wie heeft ervaring met zonnepanelen in huis?

Bericht door Admin »

Wij zijn vandaag eens wezen kijken op een bouwbeurs in Antwerpen. Omdat onze CV langzamerhand erg gedateerd is, willen we die vervangen, maar er is tegenwoordig natuurlijk meer te koop dan alleen een nieuwe ketel en nieuwe radiatoren (het minimum wat vervangen moet worden).

We hebben allerlei alternatieve verwarmingssystemen bekeken en zien langzamerhand door de bomen steeds minder bos (misschien is het bos tot pellets vermalen...)

Mogelijkheden:
nieuwe CV ketel (condensatie) + nieuwe radiatoren
lucht-water warmtepomp + nieuwe radiatoren
zonnecollector(en) + boiler (naverwarming gas of warmtepomp)
warmtepompboiler

Geothermische waterpompen hebben we van ons lijstje geschrapt vanwege de kosten van het slaan van 150 m bron (€ ca. 9000). Captatienet betekent geen enkele boom meer in de tuin.

Lucht-lucht warmtepompen blijken het makkelijkst te installeren (alle radiatoren met buizen en al eruit), maar verbruiken nogal veel elektrische energie. Dus wordt een PV installatie interessanter.

Vraag: Welke ervaringsdeskundige kan me vertellen of € 2.54/Wp inclusief (6%) BTW, montage, keuring, netkoppeling en bemiddeling vergunning een goede prijs is (bij installatie van 3640 Wp)?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: Wie heeft ervaring met zonnepanelen in huis?

Bericht door Danny »

Ha Ernst.

Kijk eens op www.wijwillenzon.nl . De door jou genoemde prijs is vrij hoog, maar er zijn wel grote verschillen in aanbiedingen wat betreft de kwaliteit van de omvormer en wel of niet incl montage. Panelen komen allemaal uit China en zijn goed. Wij hebben hier net een installatie laten aanleggen, We hebben in juni 2011 een offerte aangevraagd en in november weer, de prijs was in die maanden met ruim 30 % gedaald! Wij hebben een installatie voor het bedrijf, en betaalden ongeveer € 1.75 per Wp incl btw. We willen ook aan de slag met een warmtepomp, maar eerst gaan we een jaartje kijken of alles goed werkt en of het inderdaad de opbrengst geeft die ons is voorgerekend... "Toevallig" was er een paneel over, ligt nu op de bus... Je kunt altijd contact opnemen, kan je nog wel meer vertellen over eea.

Groet Danny
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: Wie heeft ervaring met zonnepanelen in huis?

Bericht door scorpion »

Geothermische waterpompen hebben we van ons lijstje geschrapt vanwege de kosten van het slaan van 150 m bron (€ ca. 9000). Captatienet betekent geen enkele boom meer in de tuin.

waarom zo er geen boom meer staan in uw tuin??

bij mijn ouders zit er een boring van 147m diep, werkt perfect.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met zonnepanelen in huis?

Bericht door Admin »

Dat 't perfect werkt, daar twijfel ik niet aan. Maar ik weet niet hoe lang we hier blijven wonen en daarom vind ik zo'n € 9000, enkel voor het boren, buiten proportie.

Voor dat captatienet mogen op de hele oppervlakte en een rand daaromheen geen bomen groeien, omdat de wortels de buis zouden kunnen beschadigen. Voor wat 't waard is, maar als je toch een lek krijgt zit je met 'n probleem. Kun je hooguit één lus afkoppelen en verlies je dus capaciteit.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: Wie heeft ervaring met zonnepanelen in huis?

Bericht door Johannes »

Hallo Ernst,
Enkele links voorzover je die niet hebt,
http://www.top50solar.nl/solar_nl/

http://www.zonnestroomopbrengst.eu/

is een Duitse site ze hebben geen Belgische vertaling wel Nederlandse maar dat lukt ook wel toch?

Zo'n 12 jaar geleden toen we ons huidige huis kochten ben ik info gaan verzamelen over warmtepomp verwarming. Dat was toen in Nederland nog helemaal niet aan de orde en veel te duur. Toen moest ik voor de boring en de warmtepomp met de subsidie er al af nog dik 20.000,00 € betalen.
Een kennis heeft er een bedrijf voor in Duitsland http://www.textor-brunnenbau.de/ en boorde daar voor de helft een gat in de rotsen. Maar om toendertijd de aparatuur hier heen te slepen was ook weer te kostbaar.
Wil je dan elektrisch gaan verwarmen Ernst of begrijp ik iets niet goed?

Groet Pieter
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: Wie heeft ervaring met zonnepanelen in huis?

Bericht door scorpion »

captatienet,
hiermee bedoel je leiding in uw tuin,hieruit word dan de warmte onttrokken,
ken iemand dat heeft, zijn grasveld is na een strenge winter niet om aan te zien,
aangezien de grond veel langer koud blijft.
dan zo ik eerder opteren om een vijver aan te leggen, als je plaats hebt uiteraard.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wie heeft ervaring met zonnepanelen in huis?

Bericht door Frank.fjph »

Hoi Ernst,

Het kan m.i wel iets goedkoper dan de Wp prijs die je noemt.
Er zijn ook pakketten te koop als bij wij willen zon, je zit dan op een prijs tussen 1,60 en 1,70 per Wp voor kwalitatief goed spul.
Het zijn DHZ pakketten, dus als je het zelf niet kunt (lijkt me sterk) dan komt daar de montage bij: 2 man 1 dag werk.

Frank
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wie heeft ervaring met zonnepanelen in huis?

Bericht door Frank.fjph »

Ernst,

Nog even een toevoeging op een breder gebied dan PV..

Mij is ooit verteld dat een zonneboiler de snelst terug te verdienen investering is, dat was wel in de tijd dat we een gezin met 4 personen hadden, maar wat mij toen nuttig leek was de zonneboiler met de optie dat er nergie voor de cv in gebuffert kan worden, daar zit dus een extra spiraal in de boiler (bovenin) waar de cv zijn extra energie uit kan halen.

Verder heb ik gehood dat PV in Belgie een kwestie is van heel goed alle subsidies benutten en vooral opletten welke voorwaarden je elektraleverancier heeft .

Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met zonnepanelen in huis?

Bericht door Admin »

Bedankt allemaal, voor je reacties en suggesties.

Er zit nog een addertje onder het gras: bij zelfbouw betaal ik 21 % BTW (19 % in NL). Als ik eea laat monteren, betaal ik maar 6 % BTW, want het huis is meer dan 5 jaar oud. En voor de terugbetaling door de energieleverancier moet je ook een attest van een aannemer hebben. Ik noem dat protectie van de locale middenstand. Zijn ze hier goed in...!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: Wie heeft ervaring met zonnepanelen in huis?

Bericht door scorpion »

ivm de zonneboiler,
als (ex) dakwerker heb ik die regelmatig helpen plaatsen, regelmatig gesprekken gehad met de verwarmingsmannen, die zeiden altijd tegen mij dat het nog niet rendabel genoeg was, en dus bij hun thuis kwam dat er niet op, anders lag dat hier ook al.

ook velux heeft dit sinds 2 jaar in zijn gamma.
nicobr
Berichten: 117
Lid geworden op: 11 jul 2010, 10:17
Locatie: Antwerpen

Re: Wie heeft ervaring met zonnepanelen in huis?

Bericht door nicobr »

Ik heb het hier liggen (BE-Antwerpen):

http://www.solarlog-home.eu/extra/index ... esseleers/

Ook op de nieuwbouw (bijna af) komen er panelen 2940 Wp: 7227 € , incl btw(ook6), plaatsing en monitoring. komt uit op 2,2 Wp

Wel haasten want de groene stroom certificaten gaan weldra weer naar beneden.

huidige installatie heeft op 2 jaar al een kleine 3000€ opgebracht ( elec koste gespaard + GSC) , kostprijs was 12000€ dus op 4 jaar is dat eruit en is het kassa kassa. Dankzij een groene lening op 5 jaar van 2% kost de installatie me eigenlijk niets...

Gek zijn als je het niet doet.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met zonnepanelen in huis?

Bericht door Admin »

nicobr schreef:http://www.solarlog-home.eu/extra/index ... esseleers/

Ook op de nieuwbouw (bijna af) komen er panelen 2940 Wp: 7227 € , incl btw(ook6), plaatsing en monitoring. komt uit op 2,2 Wp

Wel haasten want de groene stroom certificaten gaan weldra weer naar beneden.
@ Nico
Informatieve website (voor zover ingevuld). Heb je die zelf gebouwd of krijg je de software bij aanschaf van de panelen?
Ik snap de 2.2 Wp niet. Als ik € 7227 deel door 2940 Wp, kom ik op € 2.46/Wp.
We zijn hard bezig. Het ei moet zo spoedig mogelijk gelegd worden.

@John
Ik kwam er op de Expo in Antwerpen (alweer) achter dat elk bedrijf het enige juiste, rendabele systeem levert en dat alle concurrenten het fout hebben. Volgens mij een heel verkeerde manier van verkoop bedrijven, maar kennelijk in Vlaanderen heel algemeen.
Dat maakt het zo lastig objectieve gegevens boven water te krijgen.

Stand van zaken nu:
PV panelen komen er. Leverancier wordt geselecteerd.

Lucht-water warmtepomp terug in de race. Gisteren mooie installatie gezien, maar....
boiler waanzinnig groot
buitenunit waanzinnig groot
nieuwe (low temp) radiatoren nodig
Vanavond gesprek met installateur.

Lucht-lucht warmtepomp staat op enige voorsprong vanwege eenvoudige installatie, modulaire uitbreidbaarheid en behapbare investering.

Water-water en water-lucht staan in reserve voor het geval er zich iemand meldt die voor een vriendenprijsje 150 m komt boren :cry:

En een condensatieketeltje blijft een alternatief, wel met vervanging van een aantal radiatoren).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: Wie heeft ervaring met zonnepanelen in huis?

Bericht door scorpion »

veel succes met de bomen in het bos te vinden :wink:
nicobr
Berichten: 117
Lid geworden op: 11 jul 2010, 10:17
Locatie: Antwerpen

Re: Wie heeft ervaring met zonnepanelen in huis?

Bericht door nicobr »

Ok in detail:

12 panelen van 245Wp, en dat is 2940 Wp a 2,20 Wp (excl BTW 6%) -> 6468 + 368 = 6856€

De Solarlog ( de site welke je hierboven ziet) kost 350(excl) + 21 = 371

=> 7227 all-in

Weet wel dat dit prijzen zijn van November 2011, waarschijnlijk zakt de prijs nog wel verder nu onze vrienden het een en ander aanpassen. ( oa belasting)

Zonneboiler komt hier trouwens ook...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten