Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

(voorheen bekend als Wegenbelasting)

Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling

Peiling eindigde op 29 apr 2013, 20:36

Ja
28
68%
Ja, maar gelukkig maar voor een paar jaar (<3)
4
10%
Nee, ik rijd op benzine
1
2%
Nee, de mijne is ouder dan 40 jaar
6
15%
Nee, die paar dagen per jaar dat ik mijn camper gebruik haal ik hem wel van schorsing
0
Geen stemmen
Nee, want ik doe mijn camper om deze reden weg
2
5%
 
Totaal aantal stemmen: 41

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Nog even inhakend op het verhaal om je camper te verbouwen als multifunctioneel voertuig en/of als illegale camper op een normaal vrachtwagenkenteken. Een kennis van me zit aan zoiets te denken o.b.v. een extra verlengde Sprinter 413 CDI maxi -vanaf het stuur meten en dan 50% van de laadruimte vrij houden en de rest als camper inrichten.

Ik heb voor de gein eens vlug gekeken wat je voor zoiets betaald aan verzekering. Nog los van het feit dat veel verzekeraars blijkbaar geen particuliere vrachtwagen wil verzekeren, betaal je met een mtm van 4,6 ton, 10 schadevrije jaren, geen gevaarlijke stoffen, en 1 vaste chauffeur even ruim 30 euro per maand. Ter vergelijk, even vlug gekeken op internet, voor een vergelijkbare Sprinter als zelfbouwcamper zou je via ANWB nog geen tientje per maand betalen. Beide alleen WA en geen verdere fratsen.

Voer je dit in voor een Vario 814 bijvoorbeeld met een mtm van 7,5 ton, wordt het al ruim 40 euro per maand op grijs vrachtwagenkenteken. Als je zoiets serieus overweegt, zoek dit eerst degelijk uit en maak er ff een sheetje van voor je ergens de zaag in zet! :mrgreen:
Doe er je voordeel mee -of niet! ;-)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Anton »

Hoi,

Van het camperforum geplukt:

http://www.vrijstellingoldtimer.nl/

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door jervig »

Zijn er dan ook andere meningen?

Jullie gaan dit vast niet leuk vinden maar ik zie het toch anders.

Ietwat gechargeerd maar toch:

Je krijgt ieder jaar een kadootje, namelijk: je hoeft geen wegenbelasting te betalen.

Dit jaar en waarschijnlijk ook de komende jaren krijg je geen of een kleiner kadootje, je moet net als iedereen wel of een beetje wegenbelasting betalen, is de overheid daarmee een dief geworden of onbetrouwbaar?
In basis dient voor iedere auto wegenbelasting betaald te worden, daarop zijn een aantal uitzonderings en kortingsregelingen gemaakt om mensen tegemoet te komen. Nu verandert er aan de basis niks alleen de kortingsregeling wordt veranderd.

Sinterklaas komt ieder jaar een kadootje brengen, nu komt ie even een paar jaar niet of stuurt alleen Zwarte Piet even langs met een klein kadootje, is Sinterklaas nu een slechterik?

Ik zie het als een principiele denkfout om bij de calculatie van het wel of niet hebben van een camper of oldtimer je te baseren op het bestaan van een uitzonderingsregel. In mijn optiek dient men zich te baseren op de volle kosten, val je in een kortingsregeling dan is dat een (tijdelijke) meevaller.

Het zijn overigens vaak de grootste schreeuwers die dit soort regelingen om zeep helpen door de regeling niet te gebruiken als bedoeld.

Half nederland ging zich voorzien van een dubbelcabine busje met grijs kenteken en reed er met het hele gezin vrolijk op los, gevolg? BPM op grijs kenteken voor particulieren. De BPM vrijstelling was bedoeld als stimuleringsmiddel voor bedrijven.

Velen bouwen een busje om to Fake-camper om in het kwarttarief te vallen en maken er vervolgens dagelijks gebruik van, gevolg? Het is nog niet zover maar je kunt er op wachten.

Tienduizenden kopen een 25 jaar oude auto om zo op diesel of LPG wegenbelasting vrij en met een 100 euro kostende oldtimerverzekering dagelijks gebruik te kunnen maken van zo'n voertuig, gevolg? Lees boven. De regeling was bedoeld voor oldtimers die zelden of nooit op de weg komen.

Schieten op anderen is eenvoudig, gezamenlijk gebruik maken van wetgeving zoals deze is bedoeld een stuk lastiger maar voor de niet dubbezinnige gebruiker wel beter.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Anton »

Hoi,

Gunstig voor benzineauto's niet voor diesel en LPG.
Dan maar LPG weer uitbouwen?
Diesel vervangen door benzinemotor ook niet echt simpel.

Het was toch om het milieu?

Daarbij, ik wil ze de kost niet geven, is het camperen voor mensen met een smalle beurs ook bereikbaar geworden.
Heel veel zullen nu hun hobby moeten beëindigen daar zij niet beschikken over voldoende middelen...
En in sinter kaas geloof ik al lang niet meer.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Vinz »

Als je dit artikel leest hier onder leest, daar staat "diesels op bedrijfsauto kenteken gaan kwarttarief betalen" Ik weet niet of dat ook met een max van 120 is maar dat zou wel heel mooi zijn!

Dus als je bus op bedrijfsauto kenteken staat zou ik hem dus ff niet naar de rdw brengen om zo een personenwagen kenteken te krijgen!

http://www.knac.nl/2013/04/24/oldtimera ... oldtimers/
Mercedes 813
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door DVIII »

het is niet helemaal fair om de overheid als dieven te bestempelen , meer dan een kwart van dat geld gaat naar wegen en andere direct met het vervoer te maken zaken. en de accijns gaat voor 0 % naar de gebruikers van motorvoertuigen terug , tenzij je de handhaving van al dat verkeer in rekening brengt , maar die worden ook rijkelijk beloond uit de bonnenpot dus daar maak ik me niet zoveel zorgen om. maar het afpakken is nog geen dievenpraktijk. het is belasten op zijn ! , je bent dus je betaald. en ik heb ook geen greintje medelijden met die oude bakken profiteurs , en al is dat aantal niet echt schrikbarend , groeit die groep wel gestaag ! .
maar om het nou allemaal zo eerlijk en betrouwbaar te noemen , regelingen terugdraaien , terwijl er zoveel mensen zwaar onder de balkenende norm moeten leven. en eerlijk, als verzamelaar houd ik geen rekening met wat het eigenlijk zou kosten, ik denk eerder waarom hebben ze de wegenbelasting omgezet in een houderschaps belasting , dan was er geen enkel gedoe geweest met schorsen en auto's op je naam zetten. je zou gewoon moeten betalen voor het gebruik van de wegen en dat is zoals al is genoemd ongeveer een kwart van de houderschaps belasting !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door karogegro »

Achteraf gezien, was die kilometerheffing dan toch de minst slechte van de twee.
En links om of rechts om, voor de kleine beurs, die hun bus of camper hebben voor puur recreatieve doel einden, zou het doek wel eens kunnen vallen. Btw, ik reken mezelf ook tot deze categorie..
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door DVIII »

ach die kilometerheffing was ook een grote verwarrings regeling met gewicht, brandstof ,gebruiksgroep dan wel niet gebruiksgroep toeslagen dan wel afslagen , plus een enorme rekening van een IT dienst die alles moest bijhouden. mijn grootste bezwaar rond alle vormen van belasting is dat je bijna altijd meer moet betalen als je actief bent , dat tegenover de mensen die niets ondernemen of te doen hebben , oftewel een rem op de dynamiek van de bevolking , net wat je als econoom niet zou willen !. om het maar eens te benoemen ze houden de kip van de gouden eieren van zijn werk !.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door paul snip »

Het vervelende van deze hele toestand is dat je ineens geconfronteerd wordt met aanzienlijke meerkosten.

En je oude campertje is ineens in waarde gekelderd. Dus je hebt weinig keus. MRB betalen of met veel verlies verkopen.

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat zomaar in zijn budget in kan passen.

Het stomme is dat de overheid de belasting die ze denken binnen te halen, nooit gaan binnenhalen. Veel oldtimerbezitters schorsen hun auto of doen hem van de hand zo het nu lijkt. Dus echt niet iedereen die nu belastingvrij rondtokkelt gaat die wegenbelasting straks betalen.

Ik heb er voor gekozen om de 407 én de personenauto van de hand te doen. En in een klein camperbusje vakantie te gaan vieren én dagelijks in te rijden. Overigens hebben wij hier nog een personenauto staan. Dus wat mij betreft lopen ze de belasting die ze van mij hadden willen hebben mooi mis!

We hadden nog een oud vrachtwagentje (307) met dieselmotor. Die gaat het veld ruimen voor een benzinebroertje...

Ik zou het allemaal wel kúnnen betalen hoor, maar het is wat mij betreft meer een principe kwestie.

Wij werken allebeide. En als je kijkt wat wij totaal aan belasting betalen.... Terwijl er hordes mensen thuis zitten hun handje op te houden... Dat steekt wel eens...
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door jervig »

De overheid is niet de tegenpartij hoor, de overheid dat ben je zelf!! Wij hebben ze gekozen, wij hebben ze de verantwoordelijkheid gegeven dit land te besturen en maatregelen te nemen die passen bij de tand des tijds. Betere voorzieningen willen maar alleen als ze gefinancierd worden door de buurman.....tsja, dat gaat nou een maal niet want we zijn allemaal elkaars buren.

Beste Paul Snip,

Je wordt niet plotseling geconfronteerd met extra kosten, je bent jarenlang verwend geweest met een mooie korting.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

jervig schreef: Ik zie het als een principiele denkfout om bij de calculatie van het wel of niet hebben van een camper of oldtimer je te baseren op het bestaan van een uitzonderingsregel. In mijn optiek dient men zich te baseren op de volle kosten, val je in een kortingsregeling dan is dat een (tijdelijke) meevaller.
Dit ben ik met je eens, zelf heb ik me altijd voorgehouden of ik i.g.v. een plotsklaps verdwijnen van deze regel deze hobby nog zou willen en kunnen betalen. Na daarop indertijd met ja geantwoord te hebben heb ik pas een oldtimer-camper gekocht. En dan ook alleen eigenlijk omdat ik Hanomag-liefhebber ben, en zo'n camper eigenlijk de enige manier is om er meer mee te doen als enkel een rondje met de oldtimer-stoet meesukkelen (vooraan, dat wel!) :mrgreen: Nu blijk ik nog geluk te hebben omdat de Hano ruim 40 jaar oud is, maar als dat niet zo was, had ik hem een paar maanden geschorst ('s winters rij ik toch niet) en evengoed gehouden.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door vanhooltje »

paul snip schreef: Wij werken allebeide. En als je kijkt wat wij totaal aan belasting betalen.... Terwijl er hordes mensen thuis zitten hun handje op te houden... Dat steekt wel eens...
Wat mij nu steekt is dat deze mensen niet voor niets hun hand op moeten houden, ook ook zij betalen belasting van het karige wat ze krijgen. Dus hou op om naar een ander te wijzen, misselijk makend opmerking vind ik dit.
Besef je je eigen wel dat door een ongeval of ziekte jij ook in die klasse kan komen. denk eens even na joh.

En je verbrand je schepen wel erg snel, terwijl de uitkomst er nog niet eens is :shock:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door karogegro »

Wij werken allebeide. En als je kijkt wat wij totaal aan belasting betalen.... Terwijl er hordes mensen thuis zitten hun handje op te houden... Dat steekt wel eens

Op ik hoop dat jij en je dierbaren, in goede gezondheid je pensioen halen, Paul.
Naar de mensen die dat niet kunnen, vindt ik deze op merking, hoe zal ik het eens netjes zeggen..........aanmatigend.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door karogegro »

jervig schreef:De overheid is niet de tegenpartij hoor, de overheid dat ben je zelf!! Wij hebben ze gekozen, wij hebben ze de verantwoordelijkheid gegeven dit land te besturen en maatregelen te nemen die passen bij de tand des tijds. Betere voorzieningen willen maar alleen als ze gefinancierd worden door de buurman.....tsja, dat gaat nou een maal niet want we zijn allemaal elkaars buren.

Beste Paul Snip,

Je wordt niet plotseling geconfronteerd met extra kosten, je bent jarenlang verwend geweest met een mooie korting.

Groetjes,

Jeroen

Ik heb een hele rijke fantasie Jeroen, maar van wat je nu zegt snap ik helemaal geen moer.
Volgens mij, bood de WET de mogelijkheid de mensen met een wat kleinere beurs een voertuig te kopen, waarmee ze oa hun hobby konden uitvoeren, en daarnaast op een voor hun passend budget ook nog eens recreeren.
Het argument dat de huidige crisis het veranderen van deze WET rechtvaardigt, althans volgens jou, vindt ik dan ook erg kort door de bocht.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door paul snip »

jervig schreef:De overheid is niet de tegenpartij hoor, de overheid dat ben je zelf!! Wij hebben ze gekozen, wij hebben ze de verantwoordelijkheid gegeven dit land te besturen en maatregelen te nemen die passen bij de tand des tijds. Betere voorzieningen willen maar alleen als ze gefinancierd worden door de buurman.....tsja, dat gaat nou een maal niet want we zijn allemaal elkaars buren.

Beste Paul Snip,

Je wordt niet plotseling geconfronteerd met extra kosten, je bent jarenlang verwend geweest met een mooie korting.

Groetjes,

Jeroen
Ik heb echt niet op dat zootje gestemd wat er nu zit hoor! En ik snap best dat we het met elkaar moeten opbrengen. Maar mijns inziens wordt het geld bij de verkeerde mensen gehaald en ook weer besteed aan de verkeerde dingen... Goede sociale voorzieningen zijn belangrijk voor mensen die écht niet (meer) kunnen werken. Helaas wordt er ook misbruik gemaakt van ons goeie sociale stelsel. Zeker door de kansloze "Nieuwe Nederlanders" die hier alleen maar komen om er financieel beter van te worden. En dan heb ik het dus niet over echte vluchtelingen, die vluchten voor hun veiligheid. Kijk naar de totale wanvoorstelling met de toeslagen die Bulgaren maar aan konden vragen. Ook de verantwoordelijkheid van Weekers, net als de niet sociale oldtimerregeling! Maar voordat het hier een politieke discussie wordt...

Ze hadden best wel een overgangsregeling kunnen bedenken voor de mensen die nu al een oldtimer op naam hebben tussen de 25-40 jaar. Ongeacht de brandstofsoort. Dan hadden die de keuze om in ieder geval door te rijden.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Rene »

Ik kan me vinden in <wie er gebruik van maakt moet ervoor betalen> Maar dan wel betalen naar het gebruik ervan. Het kan volgens mij nooit de bedoeling zijn dat ik met mijn 1500 ( max ) kilometer per jaar meer wegenbelasting moet betalen als iemand die er 50.000 rijd.
Dan vraag ik me nog steeds af waarom de arbeidsmigranten ( schatting 2012 365.000 ) die toch aanzienlijk meer kilometers rijden dan niets hoeven te betalen.

Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Wordt je geraakt door de 40 jaar oldtimer-regeling?

Bericht door Leo »

Yo mijne heren,

dit topic gaat me nét ff te vaak de onaangename Camperforum-kant op.

Ik sluit daarom dit topic totdat de politieke ééncelligen in Den Haag hun stokpaardjes hebben bereden en er wat meer definitiefs bekend is.
Nu is het gissen & rekenen op niets af, en bij gebrek aan duidelijkheid vliegen we elkaar in de haren. Precies wat de politiek wil onder het motto "Verdeel en heers".
Trap niet in die val, relax.

Indien je iets belangrijks hebt te melden zoals een nieuwe petitie oid, kun je daar een nieuw topic voor openen.
In de reacties die daarop volgen sta ik echter niet toe dat men de sfeerverpestende gedeeltes van bovenstaande discussie voortzet.


Mvg, Leo.
moderator.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten