huishoudbatterijen laden tijdens het rijden geeft schade???

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Lowieke71
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009, 08:11

huishoudbatterijen laden tijdens het rijden geeft schade???

Bericht door Lowieke71 »

Hallo,

Ik kom tot de vreemde vaststelling dat nu ik mijn huishoudbatterijen (24V) terug laat bijladen onder het rijden door ze parallel te schakelen met mijn hoofdbatterijen ze na het parkeren schade lijken opgelopen te hebben. (uitvoering volgens schema 2, maar dan met telkens 2 batterijen in serie)
Laadspanning tijdens het rijden: 28,... V
spanning bij stilstand autobatterijen: 24,8 V
spanning bij stilstand huishoudbatterijen: +- 18 V

Heeft er iemand tips?

Ludo
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: huishoudbatterijen laden tijdens het rijden geeft schade

Bericht door Leo »

Meet je die laadspanning (tijdens het rijden) tussen relais en HHaccu, of ergens anders?
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: huishoudbatterijen laden tijdens het rijden geeft schade

Bericht door paulv »

Als je het netjes volgen schema hebt aangesloeten lijkt het er op dat je huishoudaccu's zijn overleden.
Heb je ze misschien teveel leeggetrokken, onder de 24.4V?

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: huishoudbatterijen laden tijdens het rijden geeft schade

Bericht door Leo »

Je kunt volgens schema aansluiten wat je wilt, maar als dat relais -om wat voor reden dan ook- niet werkt dan laadt hij niet bij.
Ook de volgende set accu's is dan binnen een paar dagen overleden omdat je de oorzaak niet hebt verholpen.
Vandaar mijn vraag waar de laadspanning wordt gemeten.

18 Volt is een trieste waarde, en de kans op accuschade is nu groot.
Koppel ze even los van elkaar en meet ze afzonderlijk door.
Staan ze beide op 9V, dan zijn ze gewoon leeg en misschien nog te redden als je ze nu direct weer oplaadt.
De levensvatbaarheid is sterk afhankelijk van de leeftijd of/en slijtage.


@Paul, over jouw 24,4V of 12,2 v hebben we het al eens eerder gehad meen ik.
Dan doe je heel misschien een jaartje langer met een setje accu's dan dat je ze geregeld naar 24/12V laat zakken.
Een accu slijt nou eenmaal en heeft een levenslengte van een aantal cycly. Wat dan telt is het aantal Ah wat door zijn bast is gegaan. En dáár zit nou net geen verschil in wanneer hij wel of niet onder jouw magische :P grens komt.
Een accu die overlijdt omdat hij eens onder de 12,2 of 24,4V komt is gewoon een prul wat terug moet naar de fabrikant.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: huishoudbatterijen laden tijdens het rijden geeft schade

Bericht door paulv »

@ Leo, ik neem maar aan dat Lowieke de spanning van zijn huishoudaccu's regelmatig controleert en er misschien allerlei spul op is aangesloten die zelfzelf loskoppelt zoals omvormers ed. Om je accu's op 2x 9V te krijgen moet je wel heel gek doen zonder daar iets van te merken. Ik zou wel eens willen weten hoe je zover komt?

Dat de levensduur van accu's eigenlijk het aantal laadcycli is ben ik natuurlijk met je eens, maar het aantal laadcycli is afhankelijk van de ontlading. Kijk (andere lezertjes) bijvoorbeeld in "Altijd Stroom"op blz. 16. Bij de Toyota Prius wordt de accu maar 20% ontladen om een jarenlange lange levenduur te garanderen.

In de praktijk zullen de meeste camperaars zelfs die 400 cycli niet halen, met 40? cycli per jaar zou dit minstens 10 jaar moeten betekenen. Dit wijd ik aan het te diep ontladen, te snel opladen en niet op spanning houden. Ik ben bijvoorbeeld nieuwsgierig hoelang Nico met z'n accu's doet.
Zelf zit ik nu aan de 10j x 100? (4-5 mnd.) cycli met gewone semi tractie accu's. Ze zijn niet nieuw meer maar toch nog heel redelijk :lol: .
Dus dat jaartje meer heb ik gemakkelijk gehaald :up: .

Die 12.2V (50%) vind ik een mooi gemiddelde bij gewone accu's om een langere levensduur te combineren met een behoorlijke capaciteit. Natuurlijk kun je zelf een lagere spanning kiezen, maar tot meer dan 60%-70% ontladen (12V-12.1V) zou ik zelf nooit gaan. Een keertje kan natuurlijk weinig kwaad, maar om tot 11V te gaan waarop veel omvormes afschakenen :? .
Zelf houd ik er nog eerder mee op, die accu's vindt ik duur genoeg :mrgreen: .

Mvg. Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 03 sep 2011, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: huishoudbatterijen laden tijdens het rijden geeft schade

Bericht door Leo »

paulv schreef:@ Leo, ik neem maar aan dat ...
Hoi Paul,
omdat mensen "aannemen dat.." zit ik geregeld in een vliegtuig en schommel me zeeziek op een transportbootje. :?
Ik wéét liever wat er aan de hand is.
Daarom wacht ik dus even af wat Lowieke te melden heeft.

paulv schreef:Om je accu's op 2x 9V te krijgen moet je wel heel gek doen zonder daar iets van te merken. Ik zou wel eens willen weten hoe je zover komt?
Zet er maar een stille omvormer 24-->12V op.
Die blijft gewoon doortrekken tot de accudood er op volgt.


De rest van het verhaal is een herhaling van zetten en nog steeds voorzien van "aannames".
Sorry Paul, maar in tegenstelling tot vroeger heb ik geen zin meer om in herhaling te vallen. Heb niet voor niks een zomerstop genomen (die hoogstwaarschijnlijk naadloos overgaat in een najaarsstop). :wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Lowieke71
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jun 2009, 08:11

Re: huishoudbatterijen laden tijdens het rijden geeft schade

Bericht door Lowieke71 »

Ik heb mijn spanningsmeters aangesloten aan weerskanten van het relais.

De wagen heeft nu een weekje of anderhalf stilgestaan, en ik heb even in detail de meting gedaan met een multimeter op de batterijen zelf:
laadspanning bij draaiende motor op de huishoudbatterijen 28.2 V
spanning op de huishoudbatterijen bij stilstaande motor: 11.5 V + 2.5 V = 14 V

Conclusie is dus duidelijk dat één accu overleden is. Op zich geen probleem, dan vervang ik die wel. Maar ik zou liever niet deze direct na het plaatsen "opstoken" omdat mijn schakeling fout is. Dat de laadspanning oploopt tot 28.2 V is normalerwijze geen probleem?

Bij voorbaat dank!

Ludo
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: huishoudbatterijen laden tijdens het rijden geeft schade

Bericht door Maxer »

Je geeft niet aan wat voor accu's je gebruikt als HH accu. Is het semi tractie of gel dan is 28 volt te weinig om ze helemaal vol te krijgen, je moet dan 28,8 volt laden. Voor startaccu's is dat 27,8 volt en daar zit de crux. Ik heb zelf al die ellende doorlopen en uiteindelijk een 2e dynamo geplaatst met een 29 volt regelaar. Ook de Victron en de solar regelaar laadt ze op met 28,8. Nu raken mijn accu's zowel rijdend als aan de paal of via de zon geheel vol. Worden ze niet volgeladen lever je ook een stuk levensduur in.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: huishoudbatterijen laden tijdens het rijden geeft schade

Bericht door paulv »

Meet eerst even de spanning van de HH accu's apart, dan weer je wat meer. (eerst loskoppelen, een halfuurtje wachten, dan meten)
Op zich kan die 28.2V geen kwaad. Inderdaad krijg je daarmee niet alle accu's helemaal vol, wel voor >90%, eens in de zoveel tijd echt volladen dus met een iets hogere spanning 28.8V.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: huishoudbatterijen laden tijdens het rijden geeft schade

Bericht door Johannes »

Is het niet logisch dat je de 28.8 niet haalt als er van 1 accu cellen stuk zijn ?? Met een relai tussen een hele en een kapotte accu zal de regelaar toch nooit de afregelspanning bereiken??
Groet Pieter
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: huishoudbatterijen laden tijdens het rijden geeft schade

Bericht door winand »

Dacht ook ooit dat mijn accu's ter ziele waren.
Ik mat een oplopend voltage bij lopende motor tot wel 18 volt (12 volt dynamo..)
Bleek dat het batterijtje van mijn multimeter aan vervanging toe was.. :roll:
Andere multimeter gepakt en ja hoor, hele nette waarden :mrgreen:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten