spanningshaspel met opwindmechanisme

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

spanningshaspel met opwindmechanisme

Bericht door nawm »

In onze nog te bouwen vrachtwagen/camper moet ook een spanningshaspel komen. Ik zoek een haspel, met aan de zijkant een treklint.
Met één hand geleidt men de spannings-kabel en met die andere trek ik aan een lint en zo wordt de haspel rond getrokken.

Wie snapt wat ik bedoel én weet hoe ik daar aan kan komen?

Bert.
Arie55
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2012, 10:44

Re: spanningshaspel met opwindmechanisme

Bericht door Arie55 »

vanuit een oude stofzuiger. Of misschien zijn er vervangsetjes bij handyman ofzo? Bij gebruik ALTIJD, ik herhaar ALTIJD helemaal uitrollen voor gebruik.

Arie
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: spanningshaspel met opwindmechanisme

Bericht door Anton »

Hoi,

Of de kabel al dan niet helemaal afgerold moet worden staat ook op de haspel.
Als het vermogen binnen de grensen valt is helemaal afrollen niet nodig.

Het idee van de stofzuiger is niet verkeerd maar daar zit meestal maaen 5 a 6 meter op.

Enne welkom op het forum.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Johannes

Re: spanningshaspel met opwindmechanisme

Bericht door Johannes »

Hallo Bert,
Dat met dat lintje is vast van voor mijn tijd. Met deze haspels gaat het tegenwoordig ook prima.
Afbeelding
http://www.dnijboer.nl/contents/nl/d9_01.html

Die zijn in veel varianten beschikbaar.
In de jachtsector heb je ook zelfoprollende walstroomkabels. Dan wordt de kabel tussen twee rubber rollen, die door een elektromotor worden aangedreven, naar binnen getrokken.
Binnen wordt de kabel netjes in een rond vat gedraaid. Kost wat heb je ook wat, kabellengtes van 100 meter zijn geen uitzondering.

Groet Pieter
Laatst gewijzigd door Johannes op 25 feb 2012, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: spanningshaspel met opwindmechanisme

Bericht door Admin »

In plaats van iets met een lint in één hand (waarbij ik geen helder beeld heb, doet me denken aan zonwering) zou je kunnen denken aan de haspels die worden verkocht voor werkplaatsgebruik (ook af en toe bij Aldi en Lidl). Meestal 20 of 25 m van 3 x 2.5 ㎟. Je zult alleen het vrouwtje aan het eind moeten vervangen door een mannetje (Schuko of CEE) en bij de aansluiting in het hart van de haspel het omgekeerde. Als alles niet vastgevulcaniseerd is, kun je zelfs alles hergebruiken.
Zoals Anton al aangaf: wel of niet helemaal afrollen hangt af van de warmteontwikkeling, dus van de belasting.

Alleen maar als voorbeeld:
Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Johannes

Re: spanningshaspel met opwindmechanisme

Bericht door Johannes »

:bye: Was ik toch net even eerder :lol:
Groet Pieter
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: spanningshaspel met opwindmechanisme

Bericht door Admin »

Ik zat al een dag aan te kijken tegen iets zo vanzelfsprekends....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: spanningshaspel met opwindmechanisme

Bericht door vanhooltje »

Mooie oplossingen :P Er kleeft alleen een nadeel aan deze dingen :shock: ze zijn voor gebruik voor binnen en niet voor buiten.
Er bevinden zich sleep contacten in dit apparaat die warmte ontwikkelen bij hoge afnames, hierop slaat condens neer waardoor corrosie op neer slaat met alle gevolgen van dien :shock: Ik spreek nu uit ervaring, bij mij ging dit ook verkeerd met zo'n rol onder een afdak. Deze ging na een aantal keren gebruikt te hebben de fik in :shock:

Deze zijn een stuk veiliger: http://www.hermansmarine.nl/categories/ ... trastekker
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: spanningshaspel met opwindmechanisme

Bericht door nawm »

Ik werk, nog even, als geluidstechnicus bij de Nederlandse omroep. Tot voor een paar jaar ging ik ook met een reportage-wagen (captatiewagen:-) op stap. Daarin zat een spanningshaspel. Deze werd bediend zoals ik beschreef: trekken en geleiden.

Ik herinner mij dat er geen sleepcontacten in zaten om de draaiing van de haspel op te vangen. Maar gewoon een stopcontact (wandcontactdoos:-) op de haspel. Maar het binnenhalen van de kabels, het haspelen, ging wel erg makkelijk met dat trek-lint. Ik zal op zoek naar een foto'tje.
Maar alvast bedankt voor de reacties.

Groet Bert.
Johannes

Re: spanningshaspel met opwindmechanisme

Bericht door Johannes »

In mijn onverwarmde schuur waar het soms vanaf het stalen dak binnen regent en inderdaad de slijptol problemen krijgt met de koolborstels hangt al jaren een automatische haspel. Behalve dat ik de veer nog wel eens uit zijn verband trek als ik net niet voor bij de camper kan komen en toch dat laatste stukje probeer te rekken, heb ik nog nooit problemen met dat ding gehad. En voor 15€ in de uitverkoop bij welkoop was het ook niet een uitermate proffesioneel ding.
Nu ik dit typ herinner ik mij dat er sleepcontacten inzitten en geen koolborstels. Dat maakt denk ik het hele verschil.
Die oprolsystemen voor Jachten zijn nog anders gemaakt. Je hebt een ronde ton waar de kabel in opgerold ligt. Het eind zit gewoon met een stekker of een klemmenblok vast in de boot. De kabel wordt uit de ton getrokken en er weer ingerold door een elektromotor.

Groet Pieter, en we zien uit naar de foto van het lintje:)
Johannes

Re: spanningshaspel met opwindmechanisme

Bericht door Johannes »

De haspel van Bert,
Afbeelding
Afbeelding

Mooi stevige haspel met veel kabel.

Groet Pieter met dank aan Bert
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: spanningshaspel met opwindmechanisme

Bericht door nawm »

Afbeelding

Op de zijkant van de haspel is een messing palletje te zien. Daarmee is de haspel in z'n vrij te zetten, en kan de kabel worden afgerold. Met dat palletje is 't mechanisme ook weer vast te zetten. Dan kan met behulp van het lint, de kabel worden binnengehaald.

Deze constructie lijkt op het starten van een buitenboordmotor ( met dank aan Johannes/Pieter).
En dit alles is een jaar of 40 geleden ontwikkeld door iemand bij ons. Ik dacht dat het wel te koop zou zijn op het WWW. Echter het is nergens te vinden, jammer.
Gebruikersavatar
nawm
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:01

Re: spanningshaspel met opwindmechanisme

Bericht door nawm »

dus.....misschien toch nog ergens te verkrijgen??
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten