508 relais? klikkerdeklikkkk

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
evelyn25
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:33
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door evelyn25 »

electriek.. voor de ene een zegen edoch niet voor mij dus..
ik probeer te starten, contact aan, startknop indrukken en normaliter starten lopen. maar niet vandaag
een luid geklikkerdeklikkerdeklik vanuit het relais?
dit gebeurt tijdens het indrukken van de startknop.
ik kan dan nog net met een multimeter vaststellen dat mijn ene accu 11.42 volt heeft en de andere 11.54. niet spectaculair volgens mij..
wat mij wel weer zorgen baarde is het beetje zuur wat zich op de ene accu ophoudt.
Is er iemand die dit helder overkomt en wat of het probleem zou kunnen zijn?
groet geb
_________________
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
Gebruikersavatar
pluk1973
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 nov 2009, 21:03
Locatie: Vlissingen

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door pluk1973 »

Dit had ik in het voorjaar ook toen ik mijn bus uit de staling haalde. Accu's opnieuw opgeladen en hij startte weer.

Ik weet echter niet in welke staat je accu's verkeren, mocht er echt zuur op liggen. Laden kan je altijd proberen.

Arno
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door Detlev »

Klinkt voor mij als te lage stroom! Of accu's zijn ergens door leeg getrokken of ze zijn overleden.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
evelyn25
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:33
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door evelyn25 »

alvast bedankt voor de reactie's de eerste hangt ondertussen aan de lader. idd de spanning bedroeg 11,85 volt, te weinig dus..
ws is de accu terminaal..
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
Johannes

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door Johannes »

Het zuur op de accu geeft aan dat de accu tijdens het laden gaat koken/gassen. De damp komt uit de ventilatiegaatjes in de doppen en slaat neer op de accu.
Over het algemeen is het een teken dat de accu's aan het einde van hun nuttig leven zijn gekomen.
Opladen en weer proberen. Het kan nog best een tijdje goed gaan maar dat je op termijn nieuwe accu's moet hebben is dus nu al aangekondigd.

Groet Pieter.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door Arno Z »

Bij mij zit de massa schakelaar (relais type) een beetje maf aangesloten. Als ik die vergeet om te zetten krijg ik precies zo'n gekletter, ik heb nooit precies uitgezocht waarom.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door Detlev »

Gebeurd bij mij als ik vergeet de tweede accu pool aan te sluiten, dan probeert de startmotor/relais op 12V te starten.....en dat lukt niet 8)
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
evelyn25
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:33
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door evelyn25 »

medebussers,
de accu is idd vrijwel overleden, na opladen hoorde
je de stroom er bijna uit lopen..
heb nu een nieuwe gekocht bij mijn favoriete garage. (die met echt hart voor de auto's)
deze nieuwe levert 100Ah.. ga hem nu lekker aansluiten in het herfstige zonnetje!!.
tot laterz en bedankt!
groet
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door Yoni »

Ik hoop dat je 2 nieuwe hebt gekocht?
Anders zal de oude accu de nieuwe opvreten :(
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door DVIII »

als iemand zoiets nu nog eens aan de hand heeft, meet de spanning als je daadwerkelijk start , per accu , dan heb je meteen de slechte eruit. die duikt namelijk ver onder de spanning dan , het meten van spanningen zonder belasting is zinloos , 11.54 volt is een reuze accu conditie (onder belasting dan) :up:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door Grumble »

Yoni schreef:Ik hoop dat je 2 nieuwe hebt gekocht?
Anders zal de oude accu de nieuwe opvreten :(
Ja dát hebben we deze vakantie gemerkt...
Als we vrij staan moet ik de schakelaar op het laad/verdeelstation op "on site" zetten, doe ik dat niet dan ontlaadt de HH accu de startaccu, en toen konden we na een dagje vrij staan niet meer weg komen.
Inderdaad: klikkerdeklikkerdeklik.... dat is het voorgloeirelais wat éven aantrekt en gelijk weer afvalt omdat de accu spanning inelkaar dondert en zelfs even later geen klikkerdeklik meer...
Gebruikersavatar
evelyn25
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 mar 2006, 11:33
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door evelyn25 »

het verschil in spanning is 00,02.. mijns inziens acceptabel (vraagteken)
508 lang hoog, OM314 uit 1977
bergop niet te veel in je achteruitkijkspiegel kijken..
Johannes

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door Johannes »

Het is niet het eventuele spannings verschil wat een probleem kan veroorzaken maar het verschil in de interne weerstand van de accu.
De Ampéres willen gemakkelijker in de nieuwe accu dan in de oude. Die oude accu heeft een hogere weerstand.
Als de accu's samen geladen worden ziet de regelaar ze als 1 accu en de gemiddelde laadtoestand wordt dan door de regelaar gemeten. Dat betekent dat de nieuwe overladen kan worden omdat de eindspanning niet gehaald wordt en de lader maar door blijft gaan.

Het is niet zo dat een goede accu een betere accu leeg kan trekken. Als ze aanelkaar gekoppeld zijn gaan ze allebeide leeg door het stroomverbruik daarom hebben we in de campers ook een gescheiden systeem zodat je de volgende morgen nog kunt starten.

Heb je een ronduit slechte accu die van zichzelf al leegloopt dan zal de goede daaraan gekoppelde accu ook leeglopen.

Als de beide accu's van gelijke leeftijd zijn en altijd aanelkaar gekoppeld zijn dan is het wel heel aannemelijk dat ze of alle beide goed of allebeide even slecht zijn. Als de ene er mee ophoud vanwege ouderdom dan zal de andere niet veel beter meer zijn.

Het is daarom dus aan te raden dan beide accu's te vernieuwen. Doe je het niet dan zou ik je aanraden de accu's beide stuk voor stuk goed op te laden. Spanning meten en ze een paar dagen te laten staan en dan de spanning te vergelijken . Is er een duidelijk groot verschil dan zou ik je toch aanraden die andere ook te vervangen.

Groet Pieter
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door DVIII »

even terug op de voetjes, die bussen en het hele 12 volt geneuzel is voor de eerste wereldoorlog uitgevonden/ toegepast , en het doet me pijn dat er nu honderd jaar later mensen Hondertsten van volt serieus zitten te meten en daar conclusies uit durven te trekken. kom op, het is geen rocketscience , het is een serie loodcellen . en over het relais , er zit in een 508 geen gloei-installatie , er zit een schakeling in die de accu's tijdelijk in serie zet om te starten. dus als dat niet werkt omdat het klikt is er gewoon niet genoeg spanning uit twee accu's in serie om het relais vast te houden , die moet 24 volt of tenminste 16 volt hebben om aangetrokken te blijven . als je start daalt de spanning aanzienlijk , net zoals je de tuinslang ineens open houdt, veel water maat het spuit niet ver. ergo als je relais klikt is een een accu naar de mallemoer , of een verbinding slecht. ik heb al diverse bussen gerepareerd door de klemmen van de accu's vast te draaien . :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door Vinz »

Ik heb precies het zelfde probleem alleen dan door het feit dat me V snaar slap is.. (nog ff 1 ritje maken en dan spannen.. :wink:) Kan je de accu's laden met een andere auto of moet je ze er echt uit halen en aan de lader zetten?

Ik weet niet of het goed zou aan aangezien je dan maar 1 accu aankoppelt en niet allebei de accu's en dus niet 24 volt krijgt, toch?
Mercedes 813
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door paulv »

Je moet ze loskopppelen en stuk voor stuk (vol)laden met een 12V lader als je geen 24V lader hebt.
Als je ze toch loskoppelt, meet dan even de spanning, leeg en vol. Die moet nagenoeg hetzelfde zijn.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door Anton »

Hoi,

Als die V-snaar zo slap is dat zelfs de dynamo niet meer laad vervang hem dan!
Deze snaar heeft te veel geleden om nog betrouwbaar te zijn.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door Vinz »

Heb de snaar gespannen maar hij laad nog steeds niet als hij stationair draait, op toeren wel. Snaar vervangen of zal ik in de modder gaan liggen om de koolborstels etc te bekijken :roll: ?
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door Anton »

Hoi,

Het ligt er aan hoe snel ie draait bij stationeer.
Er word dan ook maar minimaal bijgeladen, ongeveer 3 a 5 ampère.
De spanning moet zeker bij volle accu's op 14 tot 14.4 volt komen.

Koolborstels nakijken kan geen kwaad, is maar 2 schroefjes.
Kijk dan meteen of de sleepringen geen zwarte plekken vertonen
Daarbij, een zeer oud type wil 13.8 nog wel eens voorkomen.
Dit staat op de regelaar.

Maar de V-snaar vervangen lijkt mij zo wie zo een strak plan!
Als ie er zo lang over heen heeft staan te wrijven en te raggen is ie echt niet nieuw meer.
Daarbij, een nieuwe kost je de kop niet.

Enne als ie nog wil rijden zet 'm dan op straat of asfalt.... hoef je niet in de blubber :lol:

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door DVIII »

als je stationair draait betekend dat niet dat er weinig wordt bijgeladen , tenminste het gaat in een 508 om een alternator , en niet om een gelijkstroom dynamo. 8)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door Anton »

Hoi Dave,

Als ik het goed gelezen heb zit er een alternator cq wisselstroomdynamo in.
Als de accu vol of bijna vol zin loopt er stationeer geen grote laadstroom.
Voor de volle laadstroom is een bepaald toeren van de dynamo nodig.
Het laadlampje moet wel uit zijn.
Bij een oude gelijkstroom dynamo is het stationere toerental zo wie zo te laag, het laadlampje zal branden.


Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door Vinz »

mmh.. scheur in het aluminium en stukkies weg gebroken, boutje brak af tijden demonteren van de draden.. :roll:
Misschien maar ff zoeken naar iets nieuws.. de kortste koolborstel was 6 mm, bij het demonteren van de koolborstels moest ik ook een van de schroefje los hakken door het vele roest.. :roll:
Mercedes 813
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: 508 relais? klikkerdeklikkkk

Bericht door Vinz »

Heb hem laten testen en hij doet het nog maar koolborstels zijn afgesleten en die hebben sporen getrokken, door roest is het aluminium gebroken dus ga een nieuwe kopen en niet deze reviseren.
Mercedes 813
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten