Startmotor perikelen

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Startmotor perikelen

Bericht door Arno Z »

Voor ik spullen bestel, wil ik graag even toetsen of mijn theorie klopt.

Situatie: Gisteren OM314 meerdere keren gestart in en rond onderhoud (dieselfilters, thermoklep usw). Bij de 5e start ineens alleen de klik van het serie/parallel relais. Omdat de bus al een paar maanden niet meer had gedraaid eerst de accu's even doorgeladen, al gingen de eerdere starten moeiteloos.

Meetwerk (zie ook http://www.campertechniek.eu/images/508_schema.pdf) op startmotor en serie/parallel relais:
Klem 31a: in ruste: 12,8v, tijdens starten 25,3v
Klem 50: in ruse: 0, tijdens starten 12,6v
Weerstand tussen massa en klem 50: ca 5 Ohm
Ongeveer wat ik verwacht had.

Vervolgens (met bekrachtigd serie/parallel relais) de klemmen van het solenoid/startrelais op de startmotor verbonden met een schroevendraaier.
Afbeelding

Gevolg: prima start, gesmolten schroevendraaier ;-) Daarna de startmotor er uit gemeubeld en op de werkbank het solenoid/startrelais rechtstreeks bekrachtigd, geen klik. Daarna er af gehaald en geïnspecteerd, geen aanwijsbare reden voor een defect.

Mijn conclusie:

Startmotor is prima, solenoid/startrelais defect. Alleen solenoid/startrelais vervangen. Iemand andere ideeën, of kan iemand mijn theorie bevestigen?

Dank

Arno
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Yoni »

Heb je gezorgd dat de solenoid goed massa heeft gemaakt?
Soms wil je plunjer wel eens stroef lopen door vuil en vettigheid als de solenoid dan niet op het eind kan komen kan hij ook het contact van de startmotor niet maken.

Een nieuwe solenoid was iets van 70 euro als ik het goed herrinder.

Succes!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Arno Z »

Yoni,

Dank voor je reactie, ik heb nog even gekeken en geprobeerd (de geneugten van thuiswerken ;-)).

De afgbouwde solenoid beweegt soepel, en de kracht nodig om hem in te duwen komt overeen met wat ik van de veer verwacht.

Als ik de solenoid bekrachtig (pen 50) en massa, dan beweegt het 'zuigertje' niet, wel zie ik wat vonkjes op de draden, dus de kring is lijkt gesloten. Heb er voor het gemak even een magnetisch handkompas naast gelegd. Die geeft zo goed als geen reactie op de spoel. Ik denk dus idd dat die solenoid om zeep is.

Bij busbasisberlin zijn ze 32 eu, hopen dat hij op tijd binnen is. Volgende week willen we weg.

Dank

Arno
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Yoni »

Dat klinkt inderdaad als een gevalletje terminaal.
Goeie deal voor dat geld!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Arno Z »

Die solenoid was idd het euvel. Na montage wat proefdraaien. Dat ging 3x goed, daarna hoorde ik het ronsel meedraaien. Dus toch alsnog maar besloten tot een hele nieuwe startmotor.
Via Dubbellucht een nieuwe geregeld, ingebouwd, geen oemf.
Na wat onderzoek bleek de startmotor wel te willen met 24v op klem 50.
Relais er tussen en vertrokken, nu vele starts later zijn we in Noord Spanje.
Vraag blijft? Startmotor verkeerd of serie-parralel relais defect (12v op klem 50 ipv 24v).

Ik heb ooit een schema van Pieter gezien (die ik niet meer terug kon vinden) over het s/p systeem, waarvan me bijstaat dat klem 50 12v moet zijn. Wie weet het zeker?
Johannes

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Johannes »

Hallo Arno

Op klem 50 moet 24 volt staan, immers het relais op de startmotor is ook 24 volt.
Die 24 volt komt van klem 30a. Is het zekeringplaatje wel heel wat aan de kant van klem 30a zit, daar moet die 24 volt namelijk wel doorheen.
Afbeelding

In de Uitlaatklep die binnenkort verschijnt staat een stuk over storingen en meten aan de SP.

Groeten Pieter
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Arno Z »

Pieter,

Dank voor je reactie, het bevestigd mijn vermkeden. Voor de duur van onze vakantie echter laat ik mijn noodoplossing even zoals hij is. Daarnaast kan ik er nu heel lastig bij (mijn accu's staan in een kist die onder de keuken aan het hulpchassis hangt).

Eenmaal terug ga ik alles nogmaals meten. Ook wil ik dan van de massa schakelaar een spanning schakelaar maken (onze kachel geeft een valse massa door zijn schoorsteen).

Overigens zijn beide zekeringen op het S/P relais in orde.

Wordt vervolgt.

Arno
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Hanomaad »

Hier nog vooruitgang in geweest?

Ik heb ook een solenoid/startrelais probleem. Mijn S/P relais zegt klik maar verder gebeurt er niets. Ik zie wel de spanning op de accus wat in elkaar zakken maar ik denk dat dit het S/P relais is wat iets van 6A trekt, had ik ooit eens gemeten.

Ik heb bij de solenoid gemeten. Op de + die van de accus af komt, meet ik rond de 24V als ik aan de startknop trek, en zonder is het de helft. Maar op de dikke aansluiting die aan de andere kant zit, dus naar de startmotor gaat, meet ik niets wanneer ik start.

Op de solenoid schakeldraad meet ik iets minder dan 24V wanneer ik start, en anders niets. Solenoid dus stuk denk ik nu.

Net gestart met Arno's "schroevedraaier methode" (al was dat een vijl in mijn geval) door een verlengkabeltje te maken aan de startknop zodat ik onder de bus kan starten en overbruggen met de vijl tegelijk. Dat geeft een leuk lasboogje, maar werkt, dus ik kan weer rijden. Van de week even een nieuwe solenoid halen of bestellen.

Pieter, bedankt voor je schema, dat kwam erg van pas bij het meten.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Arno Z »

Ja, hier is idd nog wat mee gebeurd.

Die startmotor die ik via DBL heb gekocht was dikke prima. Er zit nog steeds een hulprelais in mijn accubak om de 12V die uit pen 50 komt om te fietsen naar 24v. Dat heeft er mee te maken dat ik nog geen tijd heb gehad (om zin te maken) om het aan te pakken. Daarnaast heb ik nog een ander ding in het electrische systeem dat ik aan wil pakken. In IT-land zeggen we 'nooit twee wijzigingen tegelijk' maar goed, eigenwijs als ik ben wil ik dus het massa relais er uit halen, en de werking van het S/P relais controleren/aanpassen tegelijkertijd.

Op zich was het een goed idee om de accubak te verplaatsen naar halverwege en onder de bus, omdat het leefruimte en geluidsreductie oplevert. Nadeel is dat rommelen aan de electrische installatie inhoud dat ik met mijn hoofd onder het aanrecht zit, vanwaar ik met gestrekte arm net bij de onderkant van de accubak kan. Een onpractisch nadeel met rugpijn tot gevolg.

Ik heb overigens die Solenoid nog liggen, mocht je een poging willen wagen ;-)
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Startmotor perikelen

Bericht door vanhooltje »

Even een gedachten van mij..................... waarom bouwen jullie het niet om naar een 12volt start motor?
Geen relais meer dus kan er minder stuk, het maar een idee :angel:
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Hanomaad »

Die is vast 24V voor een reden. Kun je met 12V genoeg PKs genereren om een diesel zonder voorgloeien te starten? Dit is een OM314, voorgloei-vrij. Misschien dat het prima kan, maar dan moeten in ieder geval de kabels dikker gemaakt worden. Maar m'n startmotor doet het nog prima, dus die ga ik niet nu vervangen.

Overigens werkte de solenoid vanmorgen weer normaal. Heel apart. Ik ga 'm toch maar nieuw bestellen.
robert99
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 mar 2010, 18:33
Locatie: net buiten utrecht

Re: Startmotor perikelen

Bericht door robert99 »

Ook hier problemen met het starten van mijn 508 ambulance (1986)
Bus staat nu 2 maanden stil, accu's zijn vol, na 5 keer drukken op de startknop slaat de motor eindelijk aan
je hoort de 4 keren een geluid alsof de motor niet aanslaat rrrrrrrrr geluid

Wat kan dit zijn, versleten koolborsteltjes, startrelais zelf ,of de startmotor?

Of is het de bendix die er niet uitkomt?
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Arno Z »

@Robert:

Als je alleen een RRRRRrrr hoort dan draait de startmotor wel, maar komt hij niet uit.

@Peter:

Naar ik ooit heb begrepen (maar dat kan onwaar zijn). Toen de OM314 in de jaren '60 werd ontworpen waren er nog geen accu's beschikbaar om de 160A startstroom te leveren. Er moesten dus sowieso 2 accu's in. Nu werd de OM314 voordat hij in de Düdo bussen werd geplaatst al enige jaren in 24v vrachtwagens geplaatst. Dus 24v startsysteem was redelijk voor de hand liggend.
Om een reden die ik niet weet is MB besloten om Düdo's met een 12v systeem uit te rusten, waardoor het S/P relais noodzakelijk werd.

Zelf heb ik wel eens onderzoek gedaan naar een 12v startmotor, daar heb ik nooit een partnummer voor gevonden, al bestaan ze wel. Niet wetend of hij goed zou passen heb ik er nooit een gekocht. Daarnaast zouden dan nog steeds 2 (parallelle) accu's nodig zijn, of de kostenpost van het vervangen van beide accu's voor een zwaardere start-accu.

S/P relais lijden niet veel, maar ze worden wel zeldzamer en duurder.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Yoni »

een vriend van mij heeft een OM314 met een 12V starter.

Ik weet niet of je 160A startstroom ooit een probleem voor een 110Ah accu moet zijn geweest...
Vandaag de dag heb je 800CCA uit een 45Ah komen.

2 accu's parallel had ook mogelijk geweest echter zit je alleen met dubbele kabel diameters.
Denk eerder omdat het semi vracht auto toepassingen waren dat 24V het meest voor de hand lag
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Hanomaad »

Arno Z schreef:S/P relais lijden niet veel, maar ze worden wel zeldzamer en duurder.
BCB verkoopt een modernere en compactere versie nieuw, maar die is nog flink aan de prijs idd:

http://www.basiscampberlin-onlineshop.d ... -508-608-2
robert99
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 mar 2010, 18:33
Locatie: net buiten utrecht

Re: Startmotor perikelen

Bericht door robert99 »

[quote="Arno Z"]@Robert:

Als je alleen een RRRRRrrr hoort dan draait de startmotor wel, maar komt hij niet uit.

Arno moet eea gesmeerd worden, of moet ik de startmotor laten reviseren?
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Bericht door Arno Z »

@Robert:

Revisie of vervangen (evt met inruil) als je lid bent van dbl beste via hun doen.
robert99
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 mar 2010, 18:33
Locatie: net buiten utrecht

Re: Startmotor perikelen

Bericht door robert99 »

Ok bedankt ga DL benaderen
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Startmotor perikelen

Bericht door SergeL »

toevallig kreeg ik vandaag dit filmpje van iemand doorgestuurd; http://youtu.be/_nv8VODQImc

iemand een idee waar die 12v startmotoren te koop zijn? Of zou je een 24v startmotor bij een revisiebedrijf om kunnen laten bouwen naar 12v...? Morgen eens ff bellen met mn vaste revisieboer.
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Hanomaad »

Waarom zou je dat willen?
SergeL
Berichten: 123
Lid geworden op: 13 jun 2013, 19:39

Re: Startmotor perikelen

Bericht door SergeL »

Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Hanomaad »

Het is ook gedoe om 12V van een 24V voertuig te maken. Ik zit er juist over te denken om in mijn 508 alle "auto" zaken lekker 24V te laten, omdat ik er een 24V dynamo en serie-geschakelde accus in heb zitten (zonder S/P relais). Je kunt 24V relatief goed omvormen naar 12V voor alle zaken die dat nodig hebben. Met 24V kun je met dunnere kabels toe en je dynamo en startmotor hebben minder te verduren omdat de stromen 2 keer zo klein zijn. Ik snap wel waarom het leger heeft gekozen om standaard met 24V te werken. Het is duurzamer voor electrische onderdelen die grote vermogens verwerken.

Maar op zich vind ik de S/P relais oplossing best elegant. Dat ding is stokoud en heeft nog nooit gehaperd. Het apparaat kost wat, maar op een hele bus valt die uitgave best mee. Het kost ongeveer evenveel om de startmotor te vervangen en dat is ook een heel geklooi volgens mij. Vergeet dus niet je kabels te verdubbelen.

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst en of het vermogen hetzelfde is.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Admin »

Helemaal mee eens. Daarom had ik onze vorige camper ook helemaal met 24 V uitgerust. Toen verklaarde iedereen me voor gek, want "een camper is toch 12 V!"
Achter een eenvoudige serie-regelaar zaten alleen maar twee radio's en een 27 MHz-set. De rest draaide op 24 V. Vrijwel alles is te koop in de scheepvaart- of truck-shop. En een cassettetoilet is voor € 2 om te bouwen :lol:

Helaas is de boordspanning van Skoolie 12 V. Maar daar gebruik ik meer en meer 230 V ≈. Twee stukken 35 qmm tussen accu's en MultiPlus; verder alles met 3 * 1.5 qmm of 3 * 2.5 qmm.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Hanomaad
Berichten: 823
Lid geworden op: 08 mei 2011, 11:07
Locatie: Amsterdam

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Hanomaad »

Sinds mijn eerste startmotor relais problemen deed hij het weer 95% van de tijd. Tot ik een rit naar Spanje ging maken, afgelopen donderdag. Ergens bij Tours sloeg de startmotor blijvend niet meer aan na het tanken. Daar stond ik dus bij de pomp. Met een vijl startte hij wel. Daarna nog een stuk gereden zonder de motor uitzetten, en op een rustige P gaan overnachten.

Van Arno heb ik afgelopen winter een vervangend relais gekregen om te zien of dit het probleem zou oplossen. Ik had nog niet de tijd genomen deze erin te zetten, maar wel meegenomen. Ik heb op die P DVIII geraadpleegd en die zei "startmotor moet eraf om erbij te kunnen", en in eerste instantie zag ik erg op tegen het uitbouwen van de startmotor, en wilde ik nog ergens hulp zoeken, maar het was inmiddels weekend dus alles was dicht.

In de ochtend daarop startte hij in 1 keer, en ik ben toen zo lang mogelijk doorgereden, want ik wilde het klusje niet in het op dat moment relatief koude en natte Frankrijk doen, maar in het warmere Spanje. Ik ben toen bij Vitoria-Gasteiz geland op een grote camper parkeerplaats aan de rand van de stad. Daar heb ik de hele zondag besteed aan het klusje van het uitbouwen en dan vooral het los krijgen van het relais. De 3 schroefjes zaten enorm vastgeroest en heb ik met veel moeite eruit weten te schrikken. Alles met aanwijzingen van DVIII. Uiteindelijk heb ik ze met heet stoken en een boorbitje los weten te schrikken. Inmiddels was het gaan regenen en het inbouwen van de startmotor was nog een toertje, maar het lukte.

Inmiddels sta ik aan de zuid Spaanse kust bij Huelva.

Met grote dank aan Arno en DVIII! Arno, ik ben je nog wat schuldig... ik neem contact met je op wanneer ik terug ben.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Startmotor perikelen

Bericht door Arno Z »

Jammer dat de wet van Murphy je gefaald heeft.... een reserveronderdeel bij je hebben is (meestal) garantie om het nooit nodig te hebben ;-)


Maar blij dat dat ding je uit de brand heeft kunnen helpen. Niet wetende waar in Spanje je uithangt.... neem maar een doos Damn Estrellia (Estrellia Damm) mee (mocht je in Catalonie zitten ;-) ) en alles is prima.... (en anders zien we ooit wel wat we doen, als we wat doen).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten