omvormer vraag

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: omvormer vraag

Bericht door Admin »

Zoiets als Anton had ik ook voor ogen.

Er zijn ook omvormers die elke paar seconden met een lage spanning kijken of er een belasting aan hangt. Dat circuit trekt maar een paar mA (of misschien wel µA). Maar hoe snel een en ander werkt (b.v. als je de WC wilt doorspoelen), geen idee.....
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: omvormer vraag

Bericht door paulv »

Ik zou dat allemaal wat eenvoudiger oplossen, 0.5A is maar 6W.
Een klein extra 20W? PV paneeltje is voldoende om dat "verlies" te dekken.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Johannes

Re: omvormer vraag

Bericht door Johannes »

Paul en als er dan geen zon is?
Als de zon volop schijnt heb ik een overvloed aan stroom en is het niet nodig om de omvormer uit te zetten.
Juist in die omstandigheden als het er naar uit ziet dat er voorlopig even geen zon is wil ik zo zuinig mogelijk , in de gegeven omstandigheden, met mijn stroomvoorraad omgaan.
Vandaar dat ik ook de keuze wil behouden om de koelkast wel of niet omvormer gestuurd te laten draaien.
Zo'n zelfdenkende omvormer was ook wel wat maar ik vrees dat die iets duurder zijn dan de €150 die ik er nu voor betaald heb.

Groeten Pieter
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: omvormer vraag

Bericht door paulv »

Er is altijd wel daglicht overdag en dus kunnen PV panelen ook altijd wat stroom produceren.
Misschien red je die 5W niet altijd met een 20Wp paneel, maar is is meer om aan te geven dat je misschien wat meer Wp of accu-capaciteit moet plaatsen als het allemaal maar krap aan kan. Je systeem moet ook tegen slechte dagen kunnen.

Die 5W of 12Ah/dg zijn nou niet van die waardes waar ik wakker van lig en moeilijke oplossingen voor ga zoeken.

Mijn oplossingen zitten meer in de hoek van meer panelen, een grotere accu of gewoon de koelkast 's nachts uitzetten met een flinke koudebuffer. Dat werkt echt prima, vroeger werkten ijskasten zo en tegenwoordig koelboxen. Die extra hoeveelheid bier en wijn gaan toch wel op :angel: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: omvormer vraag

Bericht door karogegro »

Om maar ff in te haken , maar met een ander onderwerp.
Paar weken terug heeft Barrel bezoek gehad, overigens niet uitgenodigd, en die hebben dus ook de omvormer mee genomen.
Inmiddels is er een vervangend exemplaar via MP in huis, en vooralsnog functioneerd deze prima...........op een klein detail na.
De koel ventilatortjes blijven draaien, terwijl dat eigenlijk pas behoort te gebeuren als de temperatuur van de omvormer te hoog wordt. Dus heb ik hem maar eens open geschroeft, om te kijken of ik het probleem kon vinden. U begrijpt het al, nee dus. Nu is mijn kennis op electronica gebied vrij beperkt, en dus ook lastig om de vinger op het defecte onderdeel te leggen. Nu is het plan dus om in de voeding van de ventilatortjes een schakelende temperatuur censor te plaatsen, die dus als de temperatuur te hoog wordt de stroomkring herstelt zodat de fannetjes gaan draaien.
Ik ben dus op zoek naar een censor die dat dat doet, en het liefst een exemplaar waarbij de temp instelbaar is.
Aan de ingewijdenden onder u dan ook de vraag hoe zo'n censor er uit zou moeten zien, en waar eventueel te verkrijgen.
Mede namens vrouw en kinderen (u allen wel bekend) bvd.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: omvormer vraag

Bericht door Admin »

Probleem is dat de goedkope thermoschakelaartjes allemaal inschakelen bij 60℃ (prima dus), maar weer uitschakelen bij 80℃ (dan is de koffie namelijk weer op temperatuur). En dat zou in extreme gevallen het einde van je omvormer kunnen betekenen. Een iets duurdere is instelbaar en heeft als voordeel ook nog dat er een meter mag zitten tussen de sensor en de schakelelektronica.

Uit China laten komen heeft in dit geval niet zoveel zin, want wat ga je met die andere 99 exemplaren doen?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: omvormer vraag

Bericht door karogegro »

Kijk, daar kunnen we wat mee.
Zelf had ik dit gevonden, maar idd, die andere 99 stuks.
http://nl.aliexpress.com/item/20-90-The ... 12440.html
Tnx Ernst, wellicht heeft de buurt electronica super hier ook iets dergelijks.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: omvormer vraag

Bericht door Admin »

Nou, wat jij gevonden hebt, moet ook werken. Ik zag alleen maar zakjes van $ 40, maar daar zaten er dan 100 in....
Het is en blijft onwaarschijnlijk dat ze voor dat geld het hele complete printje bij je thuis leveren. Hiervandaan iets naar China sturen kost alleen al aan postzegels het drievoudige.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: omvormer vraag

Bericht door karogegro »

Tja, waarschijnlijk zit er een peleton politieke gevangenen de hele dag dit soort zooi in elkaar te solderen, dus productie kosten zullen ze niet hebben grinn.
Ik weet nu wat ik moet zoeken, tnx....
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: omvormer vraag

Bericht door catch »

mn maat heeft een mastervolt combi lader /omvormer
gebruikt gekocht,we dachten hij is kapot toen we met de multimeter meten was er geen spanning,toen we de boormachine erin staken starte de omvormer direkt en was er spanning,ik vermoed dat het een duur ding is :?:

het idee van anton is wel heel simpel en goedkoop te maken,alleen als je de omvormer ook voor andere dingen nodig hebt kan je hem wel aan zetten maar dan koelt je koelkast gewoon door,
Gaan als de Brandweerauto
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: omvormer vraag

Bericht door Anton »

Hoi,

Aangezien die omvormers tegewoordig goedkoop zijn heb ik er 2.
Een voor de vrieser en een voor de rest.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: omvormer vraag

Bericht door Yoni »

catch schreef:mn maat heeft een mastervolt combi lader /omvormer
gebruikt gekocht,we dachten hij is kapot toen we met de multimeter meten was er geen spanning,toen we de boormachine erin staken starte de omvormer direkt en was er spanning,ik vermoed dat het een duur ding is :?:

het idee van anton is wel heel simpel en goedkoop te maken,alleen als je de omvormer ook voor andere dingen nodig hebt kan je hem wel aan zetten maar dan koelt je koelkast gewoon door,
Duur is een groot woord voor 300 euro heb je wel een 750 watt Victron omvormer met zuivere sinus en automatisch start en een rendement van 92-95%
wiwiwes
Berichten: 146
Lid geworden op: 18 aug 2011, 18:24
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: omvormer vraag

Bericht door wiwiwes »

Ik heb ook een Mastervolt combi 12/ 1500 / 50 en die schakelt inderdaad pas in als er verbruikers zijn.
Dat merk ik aan de toiletruimte afzuiger (230 v) die trekt zo weinig dat de omvormer niet aan wil totdat ik een andere verbruiker aan zet dan gaat die wel aan, zet ik gelijk daarna die extra verbruiker weer uit blijft de fan het wel doen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Afbeelding
http://www.stichtingdts.nl
Iveco/Clou 670p
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten