Hoodschakelaar

De electrische installatie van het voertuig. Voor het woondeel: zie onder Het Woondeel
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Hoodschakelaar

Bericht door Arno Z »

Overal op het forum wordt geschreven over de hoofdschakelaar als massa schakelaar. Zo ook in dit prachtige schema van Pieter van ergens vorige week:

Afbeelding

Zo zit het ook in mijn bus (608 met serie/parallel inrichting). Zoals Leo wel eens heeft beschreven is het nogal een nadeel om op de massa te schakelen, op dat moment dat je er een uitzondering op wil hebben. Denk daarbij aan een dashboardklokje die onderdeel is van het voertuigdeel van de electra, maar waarvan het fijn is als die blijft werken.

Mijn electrische installatie komt voor een groot deel overeen met de schakeling zoals in de tekening van Pieter, maar dan met een zwaar relais (dat redelijk stroom verbruikt). Indien de massa niet in staat kan het contact aan en kan je proberen te starten. Met als gevolg het -hier eerder beschreven- ratelende serie-parallel relais. Zoals Leo ooit beschreef, zit er dan een ander bruggetje tussen de + en de massa, dan gaat die waarschijnlijk in rook op.

Daarnaast zit ik met een aanvullend 'probleem'. De kachel die in mijn bus staat is een massabrug, dit heb ik nu overbrugd met een relais, met als nadeel dat het alarm me een sms stuurt omdat hij denkt dat het contact wordt ingeschakeld op het moment dat de thermostaat de kachel inpikt.

Dus, ik ben van plan om de schakeling om te draaien. De massa vast aan het chassis; een kleiner relais dat alleen de stroomvoorziening naar het dashboard onderbreekt (met uitzondering van de dashboardklok).

In deze plaat van Pieter is een mooi schema aangegeven.
Afbeelding
Klem 51 is de spanningstoevoer naar het Dashboard (en de B+ van de Dynamo); naar ik begrijp moet hierop altijd 12v staan, gegeven de accu's goed zijn geladen. Gegeven een 0 verbruik van het SP relais zou het verbreken van 51 volgens mij moeten volstaan als hoofdschakelaar.

Zit ik mis of is het een prima plan?

Tx

Arno
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Hoodschakelaar

Bericht door Admin »

Even een misverstand rechtzetten: de meeste Düdo's hebben helemaal geen hoofdschakelaar. Het zijn met name de militaire ambulances (die vanwege hun lage kilometerstand graag geziene busjes zijn om een camper van te maken) die er wel een hebben. Plus nog wat SA's (Sonderausführung).
Maar een "gewone" 406, 508, 608 e.d. heeft die niet.

Simpel gezegd betekent dat dat er permanent spanning staat op de + alternator (maar door de diodes in de alternator loopt er geen stroom) en op de + startmotor (maar er loopt pas stroom als het startrelais wordt bekrachtigd). Door de aanwezigheid van het serie/parallelrelais ziet het er iets complexer uit, maar in grote lijnen verandert dat niets.
Het is de verantwoordelijkheid van de chauffeur dat hij/zij het grote licht niet de hele nacht aan laat staan, of de radio gedurende lange tijd. Een tachograaf kan voor een weekje geen kwaad, maar voor b.v. de wintermaanden moet je de batterijen loskoppelen en ergens vorstvrij opbergen (en af en toe opladen of aan een elektronisch gestuurde druppellader hangen).

Waarom dan wel die hoofdschakelaar in militaire voertuigen?
1) omdat soldaten (zeker ten tijde van de dienstplicht) de minst gemotiveerde chauffeurs zijn/waren;
2) omdat een leger zich in oorlogstijd niet kan permitteren dat een voertuig door een stommiteit niet start.

Wil jij een foolproof beveiliging (klokje blijft dan ook stilstaan), dan volstaat een stevige schakelaar tussen + en dashboard. Dat geldt voor alle Düdo's, 12, 12/24 en 24 V.
Bij jouw 12/24 uitvoering is dat inderdaad de draad van 51 op het S/P-relais, maar je kunt het verhaal beter wat algemener zien, dan kan iedereen het toepassen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Bericht door Arno Z »

Dank, bevestigd mijn vraag.

Voor de algemene info, mijn 608 is ook weer een sonderausfuhrung. Eigenlijk een beetje vreemd, een ex polizei, opgebouwd door een feuerwehr ausbau ingezet door de umweltschutz.

Affijn, er zit dus zo'n relais op nu aan de massa, en die gaat er dus uit :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten