APK vraagjes

Plaats reactie
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

APK vraagjes

Bericht door Dennis en Nancy »

Hallo iedereen,

UPS haar APK verval datum is 23-01-2009

Als ik nu ga op de 23'ste en een afkeur heb hoe lang krijg ik dan tijd om te repareren?

Krijg ik uberhaupt tijd om te repareren?

Ik moet de dobli weer monteren net als het ruitenspoeier reservoir wat nog operationeel gemaakt moet.

Zijn losse kabels aan een tweetal aansluitblokken tegen het dashboard een probleem?

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: APK vraagjes

Bericht door Frank.fjph »

Beste optie is om nu meteen te gaan,goede afspraak maken (voorkeuren, en als ie toevallig goed is: meteen afmelden) en geen extra kosten voor de 2e keer definitief keuren en afmelden RDW.

Losse kabel lijkt me geen punt, het ruitensproeiertje moet je hebben,en na 23 jan heb je geen tijd meer, afkeur is afkeur, nu nog wel (..20 dagen. :lol: :lol: :lol: )

Frank
Laatst gewijzigd door Frank.fjph op 04 jan 2009, 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: APK vraagjes

Bericht door Dennis en Nancy »

Geen tijd! :evil:

Nancy kan nu gelukkig met de UPS rijdne dat scheelt weer wat maar ik moet toch wat dingen doen alvorens we de gok wagen.

De snelheidsmeter doet ook erg raar sinds het koud is, komt pulserend, niet boven de 30-35 en na een tijdje geeft hij het op.

De sheng shin banden zijn wel OK! :mrgreen:

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: APK vraagjes

Bericht door Arnold Smeets »

Hi Dennis,

Frank gaf het juiste antwoord, afkeur is afkeur. Doe jezelf een plezier en ga eerder naar die keuring. Je weet een jaar tevoren dat die keuring komt, dus een tekort aan tijd is geen goede reden bij controle.

Wanneer je na afkeur nog rijdt en door mensen gecontroleerd wordt ben je in principe zuur, het kost je knap geld.
Je mag dan meestal wel direct van de stalling naar het keuringsstation rijden mits je keihard kunt aantonen dat je hier een afspraak hebt. Het officiële standpunt van de RDW is dat je na verlopen van de APK maar op een andere manier je vervoer moet verzorgen. In mijn geval was dat dus op een dieplader en daardoor stervensduur maar dat boeide hen niet.

Wanneer je na afkeur nog rijdt en automatisch gecontroleerd wordt ben je zuurder, dan kun je alleen maar de procedure volgen op de achterkant van je bekeuring. In het schriftelijke traject krijg je ongetwijfeld een afwijzing van je bezwaarschrift maar zulke afwijzingen worden meestal geschreven door een MBO'er met drie danslessen en wat kennis van rechtspraak. Bij voorkomen heb je betere kans dat je boodschap gehoord wordt door de rechter maar het is allemaal wel heel veel gezeur. En het kost tijd, iets dat je niet hebt.....

Vergeet overigens niet dat ze tegenwoordig automatisch kunnen controleren, door bestanden te vergelijken. Als je na afkeur meer tijd wilt hebben voor reparatie kan het slim zijn de auto te schorsen, daarmee schors je de APK verplichting ook.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: APK vraagjes

Bericht door Dennis en Nancy »

We rijden onze UPS zo goed als zeker naar Mercedes. Die is het dichst bij en ze hebben ons altijd correct behandeld. De UPS kan bij problemen daar op een afgesloten beveiligd terrein blijven staan. Het truckcenter hier in de buurt dar zien ze me nooit meer en verder zit er hier in de buurt weinig.

Mochten er echt problemen wat bij Mercedes te duur word aan arbeidsloon dan zijn dan kunnen we eventueel bij de garage van een vriend terecht maar die mogen geen APK 1 doen.

Ik laat wel even weten hoe het afloopt. Nancy maakt morgen de afspraak. (voorkeuring en bij OK afmelden).

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: APK vraagjes

Bericht door DVIII »

Ha Dennis , in principe mag je zelfs een maand eerder keuren en dan gaat bij goedkeur de normale datum in , zodoende kan je steeds voor 13 maanden keuren. tevens heb je de tijd om nog na te repareren in de tussentijd van afkeur en goedkeur .
de ruitensproeier is als alles in je bus zit , dus tankje ,pompje, en slangen niet zo'n groot probleem. je kilometerteller wordt alleen op de remmenbank meegenomen, dus dan kom je niet boven de 30 km , als je wilt dat hij het perfect doet ( ook in de koude) maak je de kabel los bij de teller , je schuift de wartel naar beneden en plaats een stukkie tuinslang iod over het buitenkabel einde, daar giet je dan een hoeveelheid motorolie in ( rechtop houden) en je wacht onder het genot van koffie , boodschappen of een warme douche tot de olie in je kabel getrokken is . weer aansluiten en je kabel is weer tiptop gesmeert voor de volgende 20000 km.
als je niet keurt kan je bij controle een boete krijgen , ook de traject controle kijkt of je gekeurd bent en als laatste in veendam staan ze met brijnaalden willekeurig in een bak te prikken met kentekens om te controleren. En daar kan je ook een prent van krijgen , die is duurder dan aangehouden worden.
het laten voorkeuren is altijd een goed middel om niet op kosten gejaagd te worden , ok het kost een herkeuring , maar je bent vrij om te gaan en te staan en daar is de garage voorzichtig mee , die laten je niet wegrijden met een torenhoog oordeel . Dave.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: APK vraagjes

Bericht door Frank.fjph »

Dennis,

Die snelheidsmeter kan best wel er tussendoor glippen,want bij mij hebben ze er nog nooit naar gekeken.... :roll:

maar dat kan ook komen omdat ik hem warmgereden aanlever en de put op rij en er zelf altijd bij ben (en ze me vertrouwen :lol: )

Frank
Gebruikersavatar
rutger
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 okt 2007, 22:47
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: APK vraagjes

Bericht door rutger »

Dennis

Ik laat mijn 508 altijd APK-keuren bij de Mercedes dealer en die doen dat prima. De laatste keer was in mei 2008 en toen betaalde ik 80 euro voor de keuring. Maar ik ben er dan ook wel weer voor twee jaar vanaf :wink:

Rutger
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: APK vraagjes

Bericht door Dennis en Nancy »

ff een update:

De UPS was afgeleverd bij de Dealer voor een voorkeuring en bij OK afmelden.

Achterremmen zouden niet goed zijn de eerste schatting was 500 euro aan materiaal. Ik was weer de hele week weg dus Nancy gaf haar OK voor reparatie.

Dag 2 kreeg ze telefoon, kosten zouden boven de 2800 euro uitkomen. voor 2100 euro materiaal (nieuwe achterremmen, alles incl. trommels)

Nancy heeft gezegd dat ze de UPS maar weer dicht moesten schroeven en dat ze haar kwam ophalen wegens gebrek aan financiele middelen.

De UPS meteen doorgereden naar een garage van een vriend van ons (geen APK 1 afmeldstation). Die hebben de UPS op de remmenbank gehad (APK2 bank) en de UPS gaf zo goed als geen remverschil en de vertraging was ook goed.

Morgen rijd die vriend van ons de UPS naar een APK 1 keuringsstation en als ze daar op de remmenbank OK is dan word er afgemeld.

De remmen worden evengoed gedemonteerd en eventueel delen vervangen die slecht zijn. Toch maar weer lid maken van dubbellucht voor het onderdelenmagazijn?

Of heeft iemand een goed adres voor onderdelen?

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: APK vraagjes

Bericht door Frank.fjph »

Lijkt me goed plan, gewoon eerst even door de APK halen en dan effe kijken laten.
Ik heb een betrouwbaar adres voor je: Peter Nieuwenhof (Kruisstraat, Rosmalen)
Voor de onderdelen is het altijd goed lid te zijn van DL, heeft me de afgelopen jaren al vele honderden euro's bespaard......

:roll: :lol:

Frank,

Is nu het enthousiasme over dedealer iets gedaald??
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: APK vraagjes

Bericht door Dennis en Nancy »

Ach,... ik blijf positief over de service en de medewerking van de dealer.

Als ik ga klagen krijg ik gegarandeerd het antwoord± dat de remmen nu OK zijn komt waarschijnlijk omdat we alles uit elkaar, gangbaar en en schoongemaakt hebben.

Dat de dealer liever alles vernieuwd dan alleen de hele slechte onderdelen kan ik me ook nog wel indenken.

Maar,..... aangerand voel ik me toch. Genaaid waren we nog niet.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: APK vraagjes

Bericht door Leo »

Hoi Dennis.

Ook mijn dealer dacht ff 1400 euries uit m'n zak te kunnen kloppen voor de F40.
Helaas voor hem ben ik daar niet ingetrapt en heb via onze forum-marktplaats de onderdelen (aandrijfas en uitlaat) kunnen bemachtigen voor... 100 euro.. :wink:

Voor nieuwe onderdelen kun je altijd ff naar je dealer gaan.
Wel eerst vragen wat het kost natuurlijk, maar bv de remmen-onderdelen voor de O303 waren goedkoop te noemen.
Voor remmen gebruik ik nooit tweedehands spul. Voor een paar euro winst ga ik m'n leven niet wagen.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: APK vraagjes

Bericht door Rene »

Nog maar wat, meestal zijn de onderdelen nog niet zoveel maar dat arbeidsloon :twisted: Bij mij in de buurt even geinformeerd €93.00 ex btw pu. Op de vraag of ze dan wel in drie delig grijs stonden te sleutelen werdt niet in dank afgenomen. :P
Gr.
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: APK vraagjes

Bericht door Leo »

Klopt helemaal Rene.
Het uurloon van die mannen is echt te gek, en daarom zullen wij wel meer dan 1000 leden hebben denk?

De prijzen van de onderdelen zijn over het algemeen wel redelijk.
En vergeet er geen (minstens) 10% vanaf te praten, want dat lukt altijd als ze het slechts over de toonbank hoeven te schuiven.. :wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: APK vraagjes

Bericht door Dennis en Nancy »

Het arbeidsloon viel mee. Ze werken met vaste prijzen.

Ebay.de heeft leuke prijsjes voor nieuwe onderdelen. Remschoenen bijvoorbeeld: incl de klinknagels 75 per set van 4! Ik heb voor de vooras 250 betaald!

Remcilinders nieuw en versterkt 57 euro
Verenset remmen 13 euro

Nu weet ik niet wat de trommels nieuw kosten maar kun je die niet uitdraaien?

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: APK vraagjes

Bericht door DVIII »

ach wat een boeven , mooi dat je met wat tijd "in je zak" bent gaan keuren. nu willen ze je schijnbaar niet als klant hebben, dus zijn de onderdelen vier keer zo duur gerekend. maar ja, je betaald alsnog een paar uur driedeligpak sleutelen.
in elk geval is mijn ervaring dat de trommels uitdraaien schijnbaar alleen helpt als deze service "in house" beschikbaar is. alle mogelijke bussies heb ik zonder de betovering van de draaibank door de keuring gekregen. een paar uitzonderingen daargelaten omdat daar groeven in de trommel de boel verstierden voor de nieuwe voering. dus alleen uitdraaien als er groeven in zitten . ( groeven ontstaan door te lang met versleten remmen te rijden , de klinknagels gaan dan slijpen in de trommels)
fijn dat je de voeringsets gevonden hebt , het is de prijs die ik ook betaal en het zal de zelfde voering wel zijn.
we moeten denk ik wel twee dingen uit elkaar houden , dat is remmen voor de keuring en remmen voor je eigen gemoed.
ik heb die twee regelmatig op de brug staan en dan ben ik zelf nog wel geneigd de boel ok te krijgen zodat de remmenbank weer tevreden is , als je bij elk defect meteen alles gaat vernieuwen loopt het ook dik uit de hand met de kosten. remmen die goed zouden moeten werken , omdat er bv nieuwe voeringen en evt cilinders in zitten en nog niet gelijk stemmen op de remmenbank moeten een poosje werken om gelijk te worden. dan is het vervelend om je remmen op het laatste moment pas te controleren bij een te late datum voor de keuring. je wordt dan voor het blok gezet en je kunt niet meer inremmen ( een paar weken rijden met nog onwennige ongelijke remmen)
ik kan er nog steeds niet over uit hoe ze tien maal te laag hebben ingeschat :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: APK vraagjes

Bericht door Dennis en Nancy »

Hoofdremcilinder 236 euro incl korting en BTW

Rekening van de garage 900 euro aan arbeidsloon. '

Remmen zijn prima. Enige kanttekening, van de hans de garagehouder, is dat de remleidingen (koper?) aangetast zijn.

De remtrommels, remschoenen, cilinders en slangen waren allemaal in een prima staat. Alleen de veren waren matig die worden besteld en bij een volgende gelegenheid vervangen.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten