Nieuwe rijbewijsrichtlijn is bekendgemaakt op 27-03-2006

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Nieuwe rijbewijsrichtlijn is bekendgemaakt op 27-03-2006

Bericht door Arnold Smeets »

De Europese Commissie, Directoraat Generaal voor Energie en Transport heeft op 27-03-2006 de 3e rijbewijsrichtlijn bekendgemaakt.

Deze kun je vinden via http://europa.eu.int/comm/transport/hom ... nce_en.pdf

De tekst is in het Engels, de Nederlandse vertaling heb ik nog niet kunnen vinden maar dat zal vast niet lang meer duren.

De tekst is taai maar ik vond het wel leesbaar. Dat wil zeggen na de derde keer lezen begon ik er wat van te begrijpen :?

Voor ons is met name van belang het feit dat het rijbewijs B voor enkele voertuigen NIET wordt aangepast naar 4250 kg maar op 3500 kg maximaal blijft.

Als er vragen zijn hoor ik dat graag. Nee (ik zal de eerste vast beantwoorden) ik ga dit verhaal niet in het Nederlands vertalen. Een voorstel tot verhoging van de onkostenvergoeding voor uw bestuur tijdens de ledenvergadering in Otterlo werd gelukkig afgewezen, ook voor ons is het leuk en op die manier hoeft het niet in werken te ontaarden. Zo'n tekst vertalen is echter strafwerk en alleen al daardoor onbetaalbaar :D :D
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
henryb

Re: Nieuwe rijbewijsrichtlijn is bekendgemaakt op 27-03-2006

Bericht door henryb »

Arnold Smeets schreef:Voor ons is met name van belang het feit dat het rijbewijs B voor enkele voertuigen NIET wordt aangepast naar 4250 kg maar op 3500 kg maximaal blijft.
2012 had sowiezo wel lang wachten geweest maar tis toch balen moet ik zeggen :S
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jan 2005, 13:17
Locatie: Nieuwendijk

Bericht door Joost »

Hoi Arnold,

Ik las laatst ergens dat het maximale gewicht voor aanhangwagens zonder BE rijbewijs van 500 naar 750 kg verhoogt gaat worden en er een verkorte cursus komt voor het rijden met aanhangwagens tot 1250 kg. Staat dit ook in deze nieuwe richtlijn en zo ja, hoe lang gaat het duren voordat het in ons landje doorgevoerd is?

Mocht dit in de komende maanden gaan gebeuren dan wacht ik nog even met de rijlessen.

Groeten,
Joost
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

aanhangwagen

Bericht door Arnold Smeets »

Hi Joost,

De nieuwe tekst luidt als volgt:

quote
5. New trailer rules for car driving licences
Category B allows for the driving of a vehicle of 3500 kg and a
trailer of 750 kg.
With regard to vehicle-trailer combinations within category B,
trailers of a weight exceeding 750 kg may be coupled to the
towing vehicle, as long as the combination does not exceed 4250
kg and the rules on type-approval are respected (that fix the
relation between the vehicle and the trailer).
However, for such combinations within category B that exceed
the weight of 3500 kg, a training, a test or both a training and a
test will be imposed. This provision will allow for the driving of
bigger combinations within category B in the future than is the
case today, pending a training and/or test is passed.
With regard to category B+E, drivers will be allowed to tow
trailers with a maximum authorized mass of 3500 kg.
Combinations with a towing vehicle in category B and a
trailer exceeding 3500 kg will fall within category C1+E.
unquote

Ofwel: je kwam wel in de buurt maar je informatie was niet helemaal juist. Hoe het er uit komt te zien is nog vast te stellen door de Nederlandse overheid.

Maar: de nieuwe rijbewijsrichtlijn ook nog verwerkt worden in de Nederlandse nationale wetgeving. Toen ik hierover vorig jaar e-mailde met het Ministerie van Verkeer en Wat Er Staat (dan heb je zowel degenen die rijden als degenen die stilstaan in één keer :lol: ) werd mij verteld dat zo'n verwerking toch wel 1 tot 2 jaar in beslag zou kunnen nemen. Ik heb er verder nog niets over gelezen.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jan 2005, 13:17
Locatie: Nieuwendijk

Bericht door Joost »

Oke, dus toch lessen, maar dan kan er nog meer meegesleept worden dan nu al het geval is. Daar zal de rest van het huishouden blij mee zijn :D :D

Groeten,
Joost
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Wat aanhangwagens betreft: weet iemand in hoeverre je met een enkelassige bouwkeet mag rijden (wordt dit gezien als een enkelassige aanhangwagen?) met alleen rijbewijs B? Ik heb helaas geen idee hoe zwaar hij is (4 x 2 meter). En: moet je het gewicht van je aanhangwagen optellen bij het gewicht van je bus of mag je bus max. 3500 Kg. wegen en daarnaast de aanhangwagen max. 500 Kg? Als je met rijbewijs B rijd.

Groeten,

Roger
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Bericht door Arnold Smeets »

Roger,

Die bouwkeet is inderdaad een aanhangwagen. Op een aanhangwagen moet een plaatje zitten met het eigen gewicht en het laadvermogen. Als dit er niet op zit zal de ahw beschouwd worden als geschikt voor maximaal 750 kg eigen gewicht plus laadvermogen. Als de ahw op het oog zwaarder is mag de politie het ding invorderen en laten wegen.

Met rijbewijs B mag je niet zwaarder dan 750 kg trekken, in die 750 kg zitten dan dus én het eigen gewicht van de ahw én het laadvermogen. Dus een lege tandemasser mag niet! Het totaal mag maximaal 3500 kg wegen.

Uitzondering: als je ahw + laadvermogen lichter is dan de auto EN het geheel van trekkend voertuig en aanhangwagen samen maximaal 3500 kg weegt.
Zie o.a. http://www.rijbewijs.nl.

Wat daar niet staat: als je ahw te zwaar is ten opzichte van het voertuig ben je verkeersgevaarlijk bezig. Bij een ongeval zul je zowel met de politie als met de verzekering problemen krijgen. Bij blikschade is dat wel te overleven, paar jaar niet op vakantie en zo. Bij gewonden of onverhoopt zelfs doden is dat een heel andere verhaal met onherstelbare gevolgen. Hou het veilig, ook voor andere weggebruikers!

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Kijk eenswat ik vond op de site van de ned.kampeerautoclub:

Goed nieuws voor campers



Op 23 januari j.l. is door het Europees Parlement een wetswijziging aangenomen waardoor onder bepaalde voorwaarden, houders van een rijbewijs B een zwaarder voertuig dan 3500 kg. mogen besturen. Dit gewicht wordt opgetrokken naar maximaal 4250 kg, indien de bestuurder met goed gevolg een aanvullende cursus gevolgd heeft. Deze wijziging wordt echter pas rechtsgeldig als deze ook wordt opgenomen in de Nederlandse wetgeving.



Uit de besluitvorming door het EP valt het volgende af te leiden:

Houders van een rijbewijs voor categorie B mogen hun motorvoertuig gebruiken om voor niet-commerciële activiteiten een aanhangwagen (of caravan) te trekken, zolang de gecombineerde massa niet meer dan 3.500 kg bedraagt, zonder dat zij een extra examen moeten afleggen.

Dit maximum wordt verhoogd tot 4.250 kg voor beide aanhangercombinaties en voor kampeerauto’s indien de bestuurder een speciale eendaagse cursus – met een verklaring i.p.v een examen- heeft gevolgd. Het toegestane nuttige laadvermogen wordt beperkt tot 1.000 kg om overtreding van de regels betreffende niet-commercieel gebruik te voorkomen. Na de cursus van minimaal zeven uur en met de afgegeven verklaring wordt een nieuwe "communautaire code" bijgeschreven op het rijbewijs als bewijs dat het rijbewijs “opgewaardeerd” is tot 4250 kg. De cursus, met een verklaring, zal door een officieel erkende opleidingsinstantie onder controle van de overheid gegeven moeten worden.

Voor bezitters van een kampeerauto betekent dit een grote vooruitgang. De huidige grens van 3500 kg beperkt in hoge mate de uitvoering en laadvermogen van de gemiddelde kampeerauto. Een zwaardere kampeerauto vereist het bezit van het rijbewijs C. Voor velen is het halen hiervan niet weggelegd door zowel de praktische als theoretische eisen. Een cursus die toegespitst is voor het berijden van een auto van 4250 kg. heeft dit bezwaar in veel mindere mate. Zowel de verkeersveiligheid (voertuigtechnisch) als de gebruiksmogelijkheden van een kampeerauto worden door bovengenoemde wijziging aanmerkelijk bevorderd. De technische uitvoering van de kampeerauto blijft uiteraard maatgevend voor het werkelijke maximale totaalgewicht.

In de komende editie Nr.4 van het magazine Kampeerauto van de Nederlandse Kampeerauto Club NKC zal uitgebreid aandacht aan de verruiming geschonken worden. Daarnaast zal de NKC zich sterk maken dat dit besluit van het Europees Parlement ook door de Nederlandse wetgever overgenomen gaat worden


Ik hoop dat dit een bericht is van na 23 januari dit jaar en niet een oud verhaal is dat achterhaald is!!!!!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Helaas...........

Zo ver mij bekend gaat Nederland in al haar kneuterigheid niet mee doen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

rijbewijs 4250kg

Bericht door Arnold Smeets »

Helaas, niet 23-1 2007....

Ik zal opnieuw én de NKC én Henk Daleman aanschrijven. De laatste berichten die ik ontvangen heb zijn dat het amendement om het rijbewijs categorie B voor bepaalde toepassingen tot 4250 kg geldig te verklaren niet geaccepteerd is.

Zwaarder dan 3500 kg is dus rijbewijs C1, als je dit wilt gaan halen is het slim meteen een vol C te halen. Het verschil is maar klein.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Overigens opvallend dat toen wij een camper huurden in Canada daar mooi een vrijstelling voor gegeven werd. (Anders raakten ze de campers waarschijnlijk nooit verhuurd).
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten