problemen met terugkeuren van duitse legerambulance 508

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
tijmen
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2007, 13:20
Locatie: Utrecht
Contacteer:

problemen met terugkeuren van duitse legerambulance 508

Bericht door tijmen »

hoi

Ik heb een probleem en ik hoop dat jullie me kunnen helpen hierbij.

Na jaren sparen heb ik mijn droom verwezenlijkt: een juweeltje van een bus, in de vorm van een 508 ex-legerambulance uit het duitse leger, bouwjaar 1986.
Heel weinig kilometers op de teller, helemaal hard en hij loopt als een zonnetje.
De bus is door de vorige eigenaar ingevoerd uit duitsland en staat als vrachtwagentje op een nederlands kenteken.

Mijn bedoeling is om er een camper van te maken en de bus op b-rijbewijs te rijden.
Ik ben toen gelijk aan de slag gegaan en heb er een hele mooie camper van gebouwd.
Vervolgens ben ik naar de rdw gegaan om de bus terug te keuren tot "kampeerauto op b-rijbewijs".
De rdw was onder de indruk van de staat van de bus en keurde de camperinbouw direct goed.
Het terugkeuren naar b-rijbewijs gaf iets meer problemen. Ik moest een bfab verklaring hebben van de importeur in Nijkerk.

Vervolgens de importeur in Nijkerk gebeld en gemaild.
De afdeling homologatie heeft het één en ander uitgezocht over mijn bus en concludeerde dat er een alb-remsysteem ontbreekt en er verkeerde bladveren onder zitten.
Ik ben toen naar de mercedes garage gegaan, en gevraagd hoe het zit. Zij vonden het onzin om een alb-remsysteem in te bouwen, dat was namelijk iets voor vrachtwagens. Het regelt de remdruk, afhankelijk van hoe zwaar je assen beladen zijn. Aangezien ik de bus terugkeur en daardoor bijna niets extra's mag laden is het overbodig. Daarnaast is het een hele dure grap....... minimaal 1500 euro. Het is ook niet iets wat ik zelf kan doen helaas.

Het vreemde vind ik dat weer een vriend van mij, zijn alb-remsysteem moest loskoppelen van de rdw.

Ik zit momenteel met mijn handen in het haar.....hoe ga ik dit oplossen

Mijn vraag is of er mensen binnen de club dezelfde problemen hebben ervaren? zijn er manieren om dit probleem op te lossen?


alvast bedankt voor de tijd en moeite voor het lezen van mijn verhaal.
Ik hoop dat iemand me kan helpen bij dit probleem



gegroet,

tijmen
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Wat een onzin zeg!

Bedoel je dit dingetje?

Afbeelding
De last afhankelijke remkracht regelaar voor bouwserie 601 en 602.

Jij hebt misschien een andere bouwserie, maar wijkt het daar veel van af? :roll:

Het zit ook onder onze bus. En voor de APK mag ik het er niet af halen omdat het er al onder zit.
Maar of het veel uithaald met een camper di nu zowizo al 1250kg op de achteras heeft staan en max 1700 te verduren krijgt? (bij ons dan)

Maar ga dat bij voorkeur niet bij de MB dealer laten doen als het echt moet van de RDW.

Vraag bij de MB dealer de exacte typenummers op.
Ga naar een sloop.
Haal van een andere die er onder van daan met exact dat nummer dat jij moet hebben en zet het er onder.

Het is een kwestie van de remleiding doorzagen.
Warteltjes op zetten, trompetjes aan velzen (met zo'n draaiklem tooltje).
En aansluiten.
FF remvloeistof doorspoelen bij je wielen tot je geen bellen meer krijgt.
Afstellen staat in de boeken hoe dat moet =afstand van moertje op de schroef bij een bepaalde aslast.
Je moet dan een nieuw stukje remleiding hebben voor het laaste stuk omdat het dan te kort is. Maar neem je oude stuk mee naar een auto zaak en dan buigen ze het voor je in vorm.

Ik denk dat je voor 150 euro klaar bent inclusief remvloeistof en tooltje voor het velzen. 8)

Mocht je het zelf niet kunnen vraag dan een gewone monteur of garage.

Over de regelgeving weet ik niet zo veel helaas. Maar het lijkt me belachelijk. Denken ze soms dat je van busje naar vrachtwagen gaat?

Veren kom je natuurlijk niet onder uit en zijn behoorlijk prijzig.
Maar daar kun je het zelfde mee doen: typenummers opvragen en naar de sloop en zoeken.
Er zijn slopen waar ze wel 40 van die bussen hebben staan... :lol:
(zelf nooit geweest maar foto's van gezien op internet)

Suc6,
Melchior
Laatst gewijzigd door melhof op 31 mar 2010, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Pech

Bericht door GerardM »

Dag Tijmen welkom op het forum :) .

En jammer dat je eerste kennismaking met RDW en Nijkerk niet positief was. Maar voordat je nu grote ombouwprojecten gaat doen, lees eerst dit eens: http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=1445

Uit die verhalen blijkt dat er genoeg mogelijk is zonder ombouw,
maar een kwestie van volharding en af en toe wat euri voor een document.

Succes !

Gerard
Gebruikersavatar
hjw
Berichten: 13
Lid geworden op: 05 feb 2005, 17:40
Locatie: Warmenhuizen

Bericht door hjw »

Hoi Tijmen,

Wat ook nog wel eens scheelt is een ander RDW keuringstation. Ik heb een 508 uit '86 geimporteerd uit Duitsland bij de RDW in Harderwijk en hoefde hiervoor alleen 1 bladveer te verwijderen om het zaakje op rijbewijs B te krijgen.

Succes en groet,

Henk
tijmen
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2007, 13:20
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door tijmen »

bedankt voor de reacties!

i'm working on it!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten