Veiligheidsgordels verplicht in het buitenland

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Veiligheidsgordels verplicht in het buitenland

Bericht door winand »

Wellicht gaan Anne-Marie en ik in de wintermaanden een chalet runnen in Oostenrijk. Zodoende ben ik wat info aan het verzamelen over de verkeerswetten en voertuigeisen voor Oostenrijk.
Zo vond ik de volgende tekst op de site van de ANWB:

Veiligheidsgordels
Zowel op de voor- als op de achterbank verplicht. Een in Nederland verkregen vrijstelling van de draagplicht geldt in principe niet in Oostenrijk. Een Duitse vertaling kunt u het beste bij de autoriteiten aan de grens overleggen. Dit is de enige mogelijkheid om ook voor Oostenrijk de vrijstelling geldig te krijgen.


Mijn bus staat als bedrijfsauto op kenteken (inrichting kampeerauto) en is uit 1974. Er zitten geen gordels in, deze zijn hier ook niet verplicht.
Lees ik het nu goed dat dit dus komt te vervallen in Oostenrijk, en waarschijnlijk veel meer europesche landen?

Graag geen opmerkingen dat gordels zowieso veiliger zijn, dat is natuurlijk duidelijk..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Bericht door Dennis en Nancy »

Ze hebben er eens mijn banden profieldiepte gemeten dus ik zie ze ervoor aan.

Mijn bus heeft 2 heupgordels. Zit heel simpel gemonteerd. Als je ze maar om hebt he? Er staat nergens dat ze moeten functioneren zoals bedoeld.

Dennis
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

Is dit over nog meer landen bekend?

En is het misschien handig als we op de club een database hebben over in welk land je op wat moet letten en dus inderdaad de vertaalde documenten uit kunnen printen als we er heen gaan?

In Duitland ben ik wel eens aangehouden door grenswachters (bij Polen)die ons op missende gordels wezen.
Door te zeggen: "Das ist nicht original" mochten we doorrijden.

Groet,
Melchior
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Ontheffing word alleen verleend aan mensen die kleiner zijn dan 1.50 meter of door ziekte of gebrek geen gordel kunnen dragen.

Auto's ouder dan, waar geen gordels inzitten hoefen dat ook in een ander land niet.


Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Bericht door Arnold Smeets »

melhof schreef:En is het misschien handig als we op de club een database hebben over in welk land je op wat moet letten en dus inderdaad de vertaalde documenten uit kunnen printen als we er heen gaan?
Helemaal mee eens Melchior!
Praktijkprobleempje: wie gaat dit opzetten, wie gaat dit bijhouden? Ik zoek al geruime tijd naar iemand die bestaande informatie van zowel de teksten als van het forum forum wil opzoeken, kopieren en plakken naar een tekstverwerker en er dan iets leuks van maken voor een kaartenbak.

Plat gezegd: een tiepmiep die ook creatief is. Technische kennis absoluut niet nodig want techneuten hebben we zat binnen de club. Zowel voor regeltjes als voor techniek.
Daar heeft nog niemand op gereageerd. Dan durf ik hier niet aan te beginnen!

Ik zou het wel zelf kunnen doen trouwens maar dan moet ik met mijn baas regelen dat ik daar niet meer hoef te verschijnen. Zal niet zo'n punt zijn als hij mij niet meer hoeft te betalen en dat is voor mij weer wel een punt. Een teer punt zelfs! Kortom: ik ben er nog niet uit!

Gelukkig hebben we de ANWB, op hun website vind je griezelig veel informatie. De meest cruciale elementen kom je wel weer tegen op onze website.

Je idee is goed en ik hoop dat je voor de uitwerking nog een keer met zo'n goed idee weet te komen.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Anton klinkt erg overtuigd, ik hoop dat ie gelijk heeft dan is er geen vuiltje aan de lucht.
Een heupgordeltje is ook snel geregeld, maar die moet er dan weer voor de APK af, want een geklust heupgordeltje zal wel niet aan de eisen voldoen.
Ik heb ook een e-mailtje met deze vraag naar de ANWB gestuurd. Ben benieuwd of ik iets van ze hoor.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Als de gordel voor de APK al niet zou voldoen heb je natuurlijk ook grote kans dat hij elders wordt afgekeurd. Overigens heb ik begrepen dat als er een gordel inzit (in duitsland worden ze geloof ik apart vermeld bij hun RDW keuring) dat deze ook moet voldoen. Kwam ergens tegen dat de constructie 2250 daN (2250 KILO!!) moet kunnen verdragen. Dit kunnen ze natuurlijk moeilijk testen ter plekke maar dat zullen ze dan wel beoordelen denk ik.

Als de auto oud genoeg is en er zat niets in en jij voelt je er goed bij (zou ik toch een beetje moeite mee hebben) dan zou ik niets proberen.

Marc

Just my 2ct
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten