Camper of vrachtauto

Alle andere wettelijke zaken, o.a. BPM en Kentekenbewijs
Plaats reactie
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Camper of vrachtauto

Bericht door Yoni »

Daar ik waarschijnlijk mijn vrachtauto rijbewijs binnenkort wil gaan halen vraag ik mij het volgende af.

Een bus boven de 3500Kg is een vracht auto.

camper is een personen voertuig die aan de volgende eisen moet voldoen http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... mpeerautos

Als hier geen tafel aanwezig zou zijn voldoet deze niet aan de inrichting eisen en word deze automatisch een vracht auto.

Prima dit is toch voordeliger, Maar nu lees ik al vaker mensen dat een vracht auto voor 50% voor lading geschikt moet zijn.

Waar halen mensen dit vandaan ik vind niet meer dan :

Vrachtauto's zijn motorrijtuigen die niet zijn ingericht voor het vervoer van personen. De toegestane maximummassa is meer dan 3.500 kilo. De toegestane maximummassa is het gewicht van de vrachtauto plus de maximaal toegestane lading.

Tot deze categorie behoren de grotere motorrijtuigen. Ook auto's voor bijzondere doelen zijn vrachtauto's, zoals vuilniswagens en betonmixers.

Vrachtauto's zijn motorrijtuigen waarvoor u een rijbewijs categorie C (vrachtauto) nodig hebt.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Camper of vrachtauto

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik kan het zo niet even terugvinden, maar in één van beide onderwerpen over de oldtimer-belasting heb ik een link gepost naar de "multifunctionele vrachtauto", zoals je bijvoorbeeld bij kermis en paardensport ziet, waarbij achterin lading staat, en voorin verblijf en vervoer van personen.

In je eigen post van de definitie van vrachtwagen staat al "niet ingericht voor het vervoer van personen". Dus ook geen banken/zitplaatsen meer. Ik weet het niet zeker, maar misschien moet je ook (weer) een tussenschot hebben? (dacht het niet voor vrachtwagen, maar check het voor de zekerheid, onze LT heeft er wel een)

Ter overweging:
-je moet je camper laten herkeuren, anders klopt het kentekenbewijs niet meer. Wat komt er dan op te staan? Een bestelbus is iig niet, met een halve camperinrichting er nog in.
-stel dat bovenstaande je lukt, denk ik dat de belastingdienst je eerder aanslaat voor personenwagen als er nog banken in zitten. Ben je je kwarttarief ook nog kwijt ;)
- maximum snelheid is 80km/h, inhaalverboden en inrijverboden voor vrachtwagens -als camper kom je daar nog onderuit, zelfs op C rijbewijs
-als het leeggewicht als camper <3500kg is, zelfs met een mtm dat >3500kg is, blijf je APK2. Scheelt je toch zomaar een tientje of 6-7 per jaar bij de APK keuring.

4 opties:
-multifunctioneel voertuig zoals in die link die ik opgescharreld had (daar komt die 50% vandaan)
-chassis-cabine met afzetbak
-inrichting demontabel maken en herkeuren als bestelbus (check hoe je hem dan voor APK moet aanbieden, mag het er in blijven of moet hij leeg!)
-zo laten :mrgreen:

Maar zo zie ik het, even zwart/wit gezien ;-) Ik denk dat alleen je tafel eruit slopen en zo gaan rijden erg, erg glad ijs is!

Oh, en check ook even wat je aan verzekering voor een particuliere vrachtwagen gaat betalen. Voor onze 4,6 tons LT komt dat uit op "op aanvraag"... dan weet je genoeg ;-)

Gr Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Camper of vrachtauto

Bericht door De Rooie Reus »

Wat een vrachtwagen is staat in de Regeling Voertuigen:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 28-07-2013

Zie artikel 1.1 waar de begrippen worden opgesomd. De laadruimte moet dus vrij blijven want het is de bedoeling dat er goederen in vervoerd kunnen worden.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Camper of vrachtauto

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Onze LT46 is een vrachtwagen op kenteken, heeft ook een mtm van 4,6 ton. Dat is een servicewagen geweest, en daar past nog niet eens een fiets tussen alle kasten en werkbanken. De lading zou ik dit geval het gereedschap zijn. Misschien dat als Yoni de kookplaat vervangt voor een bankschroef dat nog de makkelijkste weg, of zo laten en zeggen dat hij transporteur van huishoudelijke artikelen is! :mrgreen:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten