Unieke Faun camperbus

Onderweg een opvallend voertuig gezien... Zit de chauffeur ook op dit forum?
Plaats reactie
Akoestiekwinkel
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2014, 16:27

Unieke Faun camperbus

Bericht door Akoestiekwinkel »

Vandaag weer een leuk bezoek in de Akoestiekwinkel gehad, mij is verteld de enige Faun bus in Nederland!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gobert
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 jun 2014, 17:44

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door Gobert »

Jee, wat een leuk ding zeg. Nieuw voor mij. Is dat een ex leger bus?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door DVIII »

dat is een oud brandweerwagentje , zit vast een deutz in , herrie en olielekkage alom !!
Laatst gewijzigd door DVIII op 17 sep 2014, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door Fvd »

lekken en herrie maken doen die van ons nie :think:

idd, gaaf ding leuk model :up:
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door DVIII »

even wat gespeurt op internet , een F24 DL een F 4 L 712 deutz of met een Kamper dieselmotor , Faun heeft wel veel aandacht in het segment gestoken , dit waren voertuigen tot 4,6 ton , maar faun is vooral bekend van zijn tanktransporters en kraanonderwagens, een merk voor de allerzwaarste voertuigen !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Wout Rockx
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2013, 14:34

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door Wout Rockx »

Er stond er een tijd geleden een te koop op Marktplaats, weet niet of dit de zelfde is.... Was niet vooruit te branden, en is geen 4x4, al lijkt dat wel zo...
Ik heb er vanaf gezien, vooral omdat het ding een topsnelheid had van net 80... luchtgekoelde Magirus Deutz diesel zat er in idd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Wout Rockx op 17 sep 2014, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Wout Rockx
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 aug 2013, 14:34

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door Wout Rockx »

Lijkt toch wel ernstig op elkaar, denk dat het dezelfde is...
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door Fvd »

grappig dat kleine motorkapje
Akoestiekwinkel
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2014, 16:27

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door Akoestiekwinkel »

Hallo Wout,

Dat is hem inderdaad! De klant vertelde mij dat hij hem een ander kleurtje heeft gegeven en op vakantie is gegaan. De herrie van zo'n ding is behoorlijk zeg! Ik weet het resultaat van onze materialen/advies nog niet, maar natuurlijk heb ik hem uitnodigd om lid te worden van dit forum. Hopelijk doet hij dat en verteld hij het resultaat, zou leuk zijn. Iedereen weer bedankt voor de berichten!

Vriendelijke groeten,

Wicher Donga

Akoestiekwinkel.


Wout Rockx schreef:Er stond er een tijd geleden een te koop op Marktplaats, weet niet of dit de zelfde is.... Was niet vooruit te branden, en is geen 4x4, al lijkt dat wel zo...
Ik heb er vanaf gezien, vooral omdat het ding een topsnelheid had van net 80... luchtgekoelde Magirus Deutz diesel zat er in idd.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door DVIII »

dan zal ik je maar meteen het geheim van het stilkrijgen van een deutz geven , las van dik materiaal , dus van 3,6 of meer mm zelf een demper in elkaar en fixeer de binnenpijp pas na schuiven/tunen , een simpele resonantie kamer die niet mee gaat doen is de oplossing ! :wave:
( we hebben het over de uitlaatdemper )
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Shedman
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 sep 2014, 10:20

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door Shedman »

Hallo Allemaal,

Dit past misschien beter onder het kopje voostellen maar omdat hier al een hoop reacties al over m'n busje zijn toch hier.
Ik ben dus de eigenaar van deze Magirus Deutz Faun F24dl, deze heeft ondertussen een wat makkelijkere naam gekregen, we hebben hem Von Schmallhausen gedoopt, wat we volgens een Duitse vriend van mij wel geheim moeten houden als we die kant op gaan.
De foto's zijn trouwens inderdaad van dezelfde wagen. Ja hij is langzaam :geeuw: , toen ik hem op ging halen wees de kilometerteller 72 km/u aan op topsnelheid.
Ondertussen met wat grotere wielen en banden, jullie raden het nooit! De teller geeft nog steeds 72km/u aan. Dus rijden we nu voor het relaxte gevoel 68km/u (gelukkig voor ons en ieder ander is dit in het echt 80). :up:
Het geluid is echt nou ja misschien wel oorverdovend te noemen.
Ik heb helaas nog niet alle isolatie goed kunnen monteren omdat ik de bodemplaat aan de binnenzijde eerst nog een nieuwe lakje wil geven voordat ik de Vibraflex bitumenplaat vastplak.
Op dit moment ligt deze al wel los met daarover de isomat Vloermat, dit scheelt al wel veel, genoeg in ieder geval zodat m'n vriendin weer tegen me praat onder het rijden mn ja weet ook niet waar ik beter mee ben :silent:
Ik heb natuurlijk ook wel interesse in het maken van een andere uitlaat misschien valt hier wel het meeste te halen.
De vorige eigenaar of die daarvoor heeft namelijk een soort van megafoon uitlaat er onder gebouwd.
De uiltaat gaat serieus ik lieg niet van ik schat van ongeveer 70 mm bij het spruitstuk naar ik denk 100 mm dan kom er een demper ( diameter intern weet ik niet) naar 100 uit.
Best wel gaaf geluid hoor zo'n lucht gekoelde Deutz maar op dit moment doet ie denk ik niet onder voor een Tiger tank.
Dus graag wat meer info over het tunen en bouwen van een uitlaat.
Ik heb nu in een keer veel verteld volgende keer probeer ik het iets korter te houden.

Groeten Shedman
Akoestiekwinkel
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2014, 16:27

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door Akoestiekwinkel »

Hallo Shedman,

Leuk dat je het forum hebt gevonden ik hoop dat je er veel plezier en info kan vinden, ik denk van wel. Als je de Vibraflex en Isomat VM hebt gemonteerd hoor ik graag wat het resultaat is. Als je nog vragen heb na het isoleren dan hoor ik dat graag, je ben natuurlijk altijd welkom in onze winkel! Goed om te horen dat je weer samen kaart kan lezen :up:

Vriendelijke groeten,

Wicher Donga

Akoestiekwinkel.
Gebruikersavatar
pwaes
Berichten: 109
Lid geworden op: 21 jun 2012, 22:52
Locatie: Zwollywood

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door pwaes »

Van uitlaten weet ik niet zoveel, maar wat ik er wel van weet: bij een atmosferische motor, specifiek diesel, dient er een bepaalde tegendruk in de uitlaat te zijn om zo efficient te verbranden. Resultaat, wat meer vermogen. Best is origineel (vaak). Vooral het eerste deel is belangrijk.
Shedman
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 sep 2014, 10:20

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door Shedman »

Hallo Wicher,

Ik houd je zeker op de hoogte over het resultaat.
Ik speel zelfs met het idee om een simpele decibelmeter aan te schaffen om wat verschil te kunnen meten en laten zien.
Het verschil alleen al met het een en ander los op de vloer was al aanzienlijk met name bij lage toeren goed hoorbaar maar ik heb het vermoeden dat als vibraflex vast zit gelijmd (zoals het hoort) het nog wat beter zal werken in de hogere toeren.
Ik ga ook proberen de vloerplaten van onderaf te beplakken, dus vibraflex van binnen en van buiten.

Groeten Shedman
Shedman
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 sep 2014, 10:20

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door Shedman »

Hallo Pwaas,

Je bevestigt wat ik ook altijd dacht. De eerste demper zo ver mogelijk vooraan schijn het meeste te schelen.
Jammer genoeg zal origineel bij mij niet lukken ik denk dat dat niet meer bestaat!
Wat past zal of een tractor uitlaat zijn( zo een die recht omhoog gaat) die moet dan dus door het dak heen naar buiten of een aggregaat uitlaat en deze zit in ieder geval wel ver vooraan met de eerste demper die heeft namelijk per cilinder een kort spruitstukje van 5cm waarna deze dan elk rechtstreeks in de demper komen. Nadeel deze demper zit dan recht onder de bestuurdersstoel en ik moet nog een keer naar Wicher voor thermische isolatie. Als dit al past dan zou ik dit willen combineren met een 2e demper.
Wat verder nog vraag hierbij is dat de aggregaten meestal max 2300 rpm draaien en mijn motor 2800 rpm.
Wat mij ook nog een optie lijkt is een uitlaat van een mercedes om314 aan te passen.
Deze hebben dezelfde cilinder inhoud en hetzelfde maximale toerental.
Maar als iemand ervaring heeft met het stil krijgen van een Deutz blok dan wil ik zeker het fijne daar ook van weten, nu staan alle mogelijkheden nog open en wil ik ook alles meenemen bij het maken van een nieuwe uitlaat om hem zo stil mogelijk te krijgen en natuurlijk met zoveel mogelijk vermogen.
Akoestiekwinkel
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 aug 2014, 16:27

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door Akoestiekwinkel »

Shedman schreef:Hallo Wicher,

Ik houd je zeker op de hoogte over het resultaat.
Ik speel zelfs met het idee om een simpele decibelmeter aan te schaffen om wat verschil te kunnen meten en laten zien.
Het verschil alleen al met het een en ander los op de vloer was al aanzienlijk met name bij lage toeren goed hoorbaar maar ik heb het vermoeden dat als vibraflex vast zit gelijmd (zoals het hoort) het nog wat beter zal werken in de hogere toeren.
Ik ga ook proberen de vloerplaten van onderaf te beplakken, dus vibraflex van binnen en van buiten.

Groeten Shedman

Goedemiddag Shedman,

Het type Vibraflex dat je gebruikt heb op de vloer kun je niet onderste boven monteren, zeker niet boven een hitte bron! Ik adviseer je dan liever een 2 componenten pasta te gebruiken zoals STP Noiseliquidator of de dempings matjes STP Gold deze kunnen een wat hogere temperatuur weerstaan. Over deze isolatie producten kan natuurlijk nog een stukje absorptie worden aangebracht.

Vriendelijke groeten,

Wicher Donga

Akoestiekwinkel.
Shedman
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 sep 2014, 10:20

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door Shedman »

Hoi Wicher,

Mijn vloerpanelen worden niet warm denk ik deze liggen vooraan in de rijwind, de motor ligt denk ik ongeveer een meter naar achter in de auto en ik heb ook geen radiator ( Deutz is lucht gekoeld).
Zou het dan wel kunnen? Ik wilde het met wat afvalstukjes proberen dus als het los komt is dat niet zo heel erg, anders heb ik ook nog een paar pakjes stp gold mee genomen die ik daar kan plakken.

Groeten

Shedman
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door DVIII »

shed, vergeet niet dat bij een deutz alles aan de linkerkant 100 graden kan worden dus je hebt geen koude kont na een uurtje rijden !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Shedman
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 sep 2014, 10:20

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door Shedman »

Hallo DVIII,

Ik hoopte er op wat van je te horen.
Je hebt helemaal gelijk wat betreft die temperatuur, de motor ligt inderdaad naast mijn stoel iets naar achteren.
Zal zal eerst voor de zekerheid nog een stukje rijden en voelen of de bodem bij de voeten warm wordt.
Daar lijkt het meeste geluid vandaan te komen.
Zou je nog wat meer kunnen vertellen over het maken van een uitlaat voor een Deutz? Zo te horen heb je redelijk wat ervaring met zo'n ding.

Groeten Shedman
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door DVIII »

je moet zelf een demper maken van dik ijzer , er zijn genoeg oud ijzer plekken waar je een buis van 15 cm dik kan scoren met een wanddikte van zo'n drie a vier mm , en dan een demper van anderhalf ongeveer , je maakt twee kopplaten en de eerste las je een paar decimeter naar binnen , maak daar ook drie pootjes aan zodat je buis stevig vast zit in je demper , de tweede buis maak je schuifbaar in de achterkopplaat en dan start je de motor , proefondervindelijk schuiven en je komt vast op een punt dat je redelijkerwijs zo min mogelijk herrie krijgt , daarna las je de buis vast en gasdicht en kan je de uitlaat naar de zijkant of achterkant brengen. deze diesels zijn niet erg gevoelig voor de juiste tegendruk , dus dat is van mindere zorg.
persoonlijk zou ik een watergekoelde motor inbouwen , maar dat is mijn mening . weet je trouwens al wat voor assen eronder zitten , faun is een samenbouw merk , dus ze maakten geen onderdelen zelf ,maar kochten die in bij hanomag of kramer of kessler
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Shedman
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 sep 2014, 10:20

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door Shedman »

De achteras zit een type plaatje op van faun zelf het is geloof ik zo uit m'n hoof iets van een 6.18 overbrenging, ik heb op internet nog niets aan foto's gezien wat er op lijkt.
Niets was zo makkelijk geweest als de as wisselen voor een eaton of mercedes.
Ik heb ook al zitten denken aan wisselen voor een 5bak.
Dat is redelijk wat ingewikkelder.
Ik moet dan eerst een sae3 vliegwielhuis halen en dan een bak vinden met de juiste overbrengings verhoudingen en de juiste lengte price as.
Iets van een complete iveco/ fiat unit had ik ook al aan zitten denken maar dat trekt bruintje niet en bovendien deze moter lijkt me wel goed gezond, bij een wissel is het maar weer afwachten.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Unieke Faun camperbus

Bericht door DVIII »

een 508 heeft 6,1 : 1
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten