folypers schreef:wat een tof forum is me dit hier zeg! :bye:
Omdat je toevallig je eerste antwoord krijgt van een eigenwijs iemand die zelden op enige positiviteit is te betrappen? :P
Daar zou ik geen heel forum aan ophangen.
Hou met je plannen even een paar dingen in de gaten:
-Een camper mag niet langer zijn dan 12 meter (de meeste dubbeldekkers zijn langer).
-Let op het gewicht van je installatie omdat een TouringCar een beperkt laadvermogen heeft. Ze zijn gebouwd op comfort, niet op laden.
-De kosten van ombouw zijn vaak veel groter dan begroot. Verdubbel het bedrag van je begroting om een realistisch bedrag te krijgen. (ervaring :oops: )
-De wegenbelasting van bussen jonger dan 1986 is zeer fors te noemen. Wel iets om rekening mee te houden.
-Oudere TC's met een zelfdragende carrosserie hebben nog al eens last van verrotte balkjes.
-De bussen met chassisbalken hebben echter weer het nadeel van minder laadruimte.
Je systeem:
Als je iets voor de toekomst wilt bouwen dan moet je m.i. juist af van de -in jouw systeem vrijwel onmisbare- diesel.
Ook hebben accu-pakketten niet het eeuwige leven en kosten ze zo langzamerhand een klein vermogen.
-
Het beschikbare "duurzame" vermogen valt en staat zonder dieselstook dan met het volume van je buffervat(en) & je accu-vermogen. Allemaal gewicht wat je moet meeslepen.
-
Vloerverwarming: Kijk voordat je een bus koopt dan eerst even onder de vloer. Daar ligt het al redelijk volgestampt met leidingen, kabels etc. Ook zitten er vaak nog serviceluiken in de vloer verwerkt. Zelf heb ik ook aan vloerverwarming gedacht, maar ik kan het gewoon niet kwijt in m'n TC.
De vloer verhogen is ook niet altijd een optie, omdat de stahoogte -vooral bij de oudere belastingvrije TC's- vaak niet over houdt. En laten we het helemaal niet hebben over de stahoogte in een dubbeldekker, want die is er niet.
-
Vloerkoeling: Gaat helaas niet werken. De koude zal niet gaan circuleren, maar op de bodem blijven hangen. Je krijgt dus ijskouwe poten terwijl het zweet op je voorhoofd staat. Lijkt me niet de bedoeling.
-
48V is een goed idee. Het is ook de toekomstspanning voor TC's en vrachtwagens. Voor 48V zijn gewoon omvormers in de handel.
-2,3kW aan panelen + zonneboilers. Kijk eerst even hoe groot de beschikbare ruimte op het dak is. In theorie kan het misschien wel, maar in de TC-praktijk krijg je te maken met noodluiken, verstevigingsribbels en ventilatieopeningen op de verkeerde plaatsen.
Een TC is eigenlijk een ongeschikt voertuig voor jouw plannen vanwege zijn beperkingen en vorm. Denk daarom eens na over een oplegger/trekker combi of gewoon een lange vrachtwagen. Dan heb je een rechthoekige bak met het laadvermogen & de hoogte waarop je veel simpeler je plannen kunt loslaten.
Vrachtwagens zijn in aanschaf trouwens meestal goedkoper dan TC's en er is een veel grotere keuze.
Ook dit commentaar is niet allemaal positief te noemen.
But if you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.