Elektra: We houden het simpel: Alles op 220Volt.

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
lowieke
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 dec 2008, 13:24

Re: Elektra: We houden het simpel: Alles op 220Volt.

Bericht door lowieke »

paulv schreef:Hallo Lowieke,

Ik vind het wel een leuk/goed idee :lol: , twee stekkerdozen, één voor gewoon kleine verbruikers op de accu en één voor zwaardere gebruikers zoals een koffiezetapparaat, magnetron, wasmachine? enz. op de generator/paal. kan het nooit :cry: fout gaan.

Maar even een andere vraag aan ervaringsdeskundigen :wink: , waar heb je eigenlijk die zuivere sinus omvormers nog voor nodig? Tv, satontvanger, Senseo?

Mvg. Paul
Heb zowel een startbatterij als een semitractie huishoudbatterij(verkozen boven AGM omdat die eigenlijk een ander laadspanning vragen).
Omvormer start automatisch bij starten motor voor het opladen van tandenborstel enz.,maar kan kan ook afgezet worden en manueel ingeschakeld doormiddel van keuzeschakelaar met 3 standen hand-uit-automatisch.Schakelaar staat bij mij meestal op automatisch waardoor de tandenborstel steeds opgeladen wordt ,verder let ik erop dat indien nodig tijdens het rijden ook mijn GSM,batterij fototoestel en laptop opgeladen worden en enkel indien veel licht nodig of langdurig laptop gebruik wordt de omvormer op hand gezet.Voordeel van het systeem voor mij ,vergeet nooit meer de omvormer uit of in te schakelen waardoor geen lege batterij tandenborstel en ook geen onnodig verbruik huishoudbatterij tijdens afwezigheid.
Zuivere sinusomvormer voor Braun tandenborstel en ander kleine elektronische verbruikers.Heb ondervinding dat b.v. batterijladers voor AA batterijtjes wel eens durven stuk gaan, laptopvoeding wordt merkelijk warmer en eigenlijk alles die niet enkel bestaat uit een weerstand beter af is met een zuivere sinus.
beste groeten
lowieke
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Elektra: We houden het simpel: Alles op 220Volt.

Bericht door Admin »

Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat Frank gelijk heeft: de Braun tandenborstels kunnen niet tegen een "gemodificeerde sinus" (= gefilterde zaagtand). En het is niet de borstel, maar het voetstukje dat de geest geeft. En ik snap niet hoe dat kan, want er zit IMHO alleen maar een spoeltje in...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Elektra: We houden het simpel: Alles op 220Volt.

Bericht door Leo »

paulv schreef:Maar even een andere vraag aan ervaringsdeskundigen :wink: , waar heb je eigenlijk die zuivere sinus omvormers nog voor nodig? Tv, satontvanger, Senseo?
Hoi Paul.

Een paar ervaringen met blokgolf en gemodificeerde sinus uit mijn 20jarig bootjes- & camperleven die voornamelijk met omvormer-prik werd doorgebracht:

Iedere 220V geluidsinstallatie bromt.
De regelelectronica van bv de wasmachine sloeg op hol.
Computers die vastliepen wanneer elders een grote verbruiker werd ingeschakeld.
Een 1200W gemodificeerde die in de blokkering ging wanneer de lader v/e laptop werd ingeschakeld.
Electrische klokken lopen 2 X zo snel.
Trafo's werden veel warmer en bromden harder.(dus verbruikten meer energie)
Magnetrons warmen minder snel op dan met zuivere sinus en gaan ook sneller kapot.
Spaarlampen zijn veel sneller aan hun eind.
Dat soort dingen dus.

Met een zuivere sinus-omvormer werkt alles gewoon zoals bij "normale" mensen. :mrgreen:


Mvg, Leo.:D
(goeie reis gewenst en laat nog eens wat van je horen onderweg.) :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Elektra: We houden het simpel: Alles op 220Volt.

Bericht door DVIII »

ehm tamelijk voorspelbaar , een blokgolf doet niet mee met de transformator, ook allerlei frequentie snijders , dat zijn voedingen die als het ware van een mooie wisselspanning afsnijden wat ze nodig hebben kunnen er ook geen kant mee op.
een blokgolf de naam zegt het al is een gehakte naar boven en naar onder plak zonder opgaande en afgaande golf beweging . Een transformator moet het van de op en afritten hebben , en de geschakelde voeding ook .
dus allerlei apparaten werken niet omdat de geleverde hap niet te eten is.
een lamp of een ander gloeidraad ding zoals een waterkoker werkt wel op de grove brokken van de blokgolf.
D.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Elektra: We houden het simpel: Alles op 220Volt.

Bericht door Leo »

Oh jah, voorspelbaar was het zéker. :?
Maar jah, wat moest je anders?
De full-sinusomvormers waren niet eens uitgevonden, en toen ze wél op de markt kwamen waren ze onbetaalbaar..
Vandaar dat ik een ruime ervaring heb kunnen opbouwen met die klote blok/gemodificeerde sinustroep. :evil:

Zolang het maar duidelijk is dat niet alleen een tandenborstel, scheerapparaat en Senseo last hebben van goedkope omvormers.
Dan heb ik m'n goede daad voor deze week weer gedaan. 8)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten