Het voertuig: Waarom Skoolie?

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Het voertuig: Waarom Skoolie?

Bericht door Admin »

Hoewel ik vast en zeker het nodige vergeet, hier de motivatie. Onze keus is in eerste instantie gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
1 - de mogelijkheid langere tijd in de camper te verblijven;
2 - zo groot mogelijke autarkie;
3 - zo weinig mogelijk storingen;
4 - binnen ons budget passend.

1 De ruimtebehoefte leidde tot de keuze van een autobus. Na een aantal maanden de aanbiedersmarkt verkend te hebben, kwamen we tot de conclusie dat een bus met een chassis weliswaar zwaarder is dan een zelfdragende bus, maar de laatste bleken -binnen het budget- veelal behoorlijk ver weggeroest te zijn. En ik heb geen geduld en nauwelijks de vaardigheid alle constructie-elementen te vervangen.
Een douche zien we ook als noodzaak.
Onze aangeboren luiheid heeft ons -net als in de Oranje Bus en in Dr. Wolff- doen kiezen voor een vast bed.
Capaciteit: twee personen permanent, met de mogelijkheid incidenteel een of twee logé(e)(s) te herbergen, eventueel op geïmproviseerde slaapplaatsen.
Het voertuig moet een prettige uitstraling hebben.
O ja, onze oprit is ca. 11 m diep, dus een 12 m touringcar is geen optie (als we tenminste naast het huis willen kunnen werken, en dat willen we!)

2 vereist een behoorlijk grote voorraad water (zeker nodig in combinatie met een douche), brandstof (hoewel er overal wel tankstations zijn te vinden), afvalwater (om ergens een poosje te kunnen blijven staan; om dezelfde reden hebben we (nu al) een -tot nu toe ongebruikte- tweede toiletcassette)

3 leidt tot "proven technology". D.w.z. een "gewone" diesel, zonder computersturing en bij voorkeur met een lijnpomp. Achterwielaandrijving heeft in mijn ervaring minder aan slijtage onderworpen delen (ervaring met busjes in de jaren '70). Een lage kilometerstand en geen of weinig roest zijn zeer wenselijk.

4 zorgt ervoor dat we een aantal zaken die we al in voorraad hebben, gaan toepassen. Hoewel een 230 V AC installatie zeker voordelen heeft, gaan we de dubbeldeurs laagspannings DC-koelkast toepassen. Mocht die ooit overlijden, dan is ombouw naar een full AC installatie niet zo'n heksentoer.
Ook zien we de wenselijkheid op Pöl te kunnen rijden, met name bij verdere prijsstijgingen op termijn. Hoewel de voorverwarming ook later nog kan worden ingebouwd, gaan we in het ontwerp wel b.v. de ruimte voor een tank meenemen. Voordat de voorverwarming is ingebouwd, kan deze tank als extra brandstoftank dienst doen.

Combinatie van bovenstaande punten en een maandenlange speurtocht hebben ons naar Skoolie geleid. 9.36 m lang, d.w.z. ca. 2 m langer dan Dr. Wolff. 32.000 km, 't klinkt ongelooflijk, maar dat komt door het gebrek aan kostenbewustzijn van het Amerikaanse leger. En nauwelijks roest. Dat blijkt trouwens samen te hangen met het feit dat de US autoindustrie alleen verzinkte plaat verwerkt.

Nadelen: geen vertegenwoordiging in België. Inmiddels is gebleken dat de meeste bewegende delen verregaand gestandaardiseerd zijn. En in Mechelen zit het Europese hoofdkantoor van Cummins. Ons type motor wordt in een heleboel geelgoed toegepast.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Waarom Skoolie?

Bericht door Admin »

Bij een goeie bus hoort een goeie motor :roll:

De Cummins Straight-6 bestaat al een paar jaar en kan ook voor een aardige snelheid zorgen...

Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Waarom Skoolie?

Bericht door Maxer »

De onderdelenvoorziening kan een probleem zijn als je ergens onderweg bent en er gaat iets fout. Ik hoop het niet voor je natuurlijk. Toen ik mijn bus vorig jaar wilde laten keuren viel op het terrein van de rdw (hoe bedenk je het) de compressor uit. 2 straten verderop een Volvo truck service (die vindt je overal). Resultaat: de volgende dag een gereviseerde compressor in huis en dezelfde dag gerepareerd. Dat zal bij jouw Skoolie iets minder makkelijk gaan ben ik bang. Neemt niet weg dat ik het een buitengewoon mooie bus vindt en dat er, gezien de km stand, niet veel aan zal mankeren.

Even off-topic: Mooie race auto. Maar die banden zijn wel volledig naar de knoppen, het canvas komt naar buiten!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Waarom Skoolie?

Bericht door Admin »

In Mechelen, hier 40 minuutjes vandaan, zit het Europese hoofdkantoor van Cummins :D Cummins motoren zitten in Europa vooral in geelgoed, maar dat maakt niet zoveel uit.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Waarom Skoolie?

Bericht door Admin »

Via eBay vier verstralers voor weinig gekocht. Ze bleken bij aankomst ruimschoots aan de verwachtingen te voldoen.
Om te kijken wat het "leukste" staat even een paar mogelijkheden gevisualiseerd. Sylvia en ik vinden allebei de derde van links de meest aantrekkelijke.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Dus voor morgen weer iets te knutselen...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Het voertuig: Waarom Skoolie?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik vind de 3e ook het mooist!
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Het voertuig: Waarom Skoolie?

Bericht door dereiziger »

daar ben ik het ook mee eens eigenlijk .. :lol:
Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het voertuig: Waarom Skoolie?

Bericht door Frank.fjph »

De 2e vinbd ik ook wel wat,,,,

Maar hoe je de rechter zou maken is voor mij de grote vraag.................... :roll: :D

Frank
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Het voertuig: Waarom Skoolie?

Bericht door Admin »

Kom Frank, beetje lateraal denken... Voor € 19.90 (plus verzendkosten) heb ik er nog twee.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Het voertuig: Waarom Skoolie?

Bericht door Berthil »

Ik vind de tweede ook wel wat, want dan kun je daar tussen nog altijd andere toeters en bellen kwijt. :wink:
't staat goed.
Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Het voertuig: Waarom Skoolie?

Bericht door Maxer »

Goede motivatie. Het ontgaat mij alleen waarom je hebt gekozen voor een cassette toilet en niet voor een vermaler toilet + zwartwatertank. Het gemak daarvan weegt niet op tegen het gedoe met cassettes. Heb je geen ruimte voor een tank oké, maar in zo'n bus?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Het voertuig: Waarom Skoolie?

Bericht door Admin »

Hoi Nico,

Om je de waarheid te zeggen: we komen echt niet om in de ruimte... Ons busje is geen 12, maar "slechts" 9.5 m lang. Ik weet 't, voor wie in een minibusje woont onvoorstelbaar groot, maar jij kunt je voorstellen dat 2.5 m minder best verschil maakt. Wij werden bij de keuze beperkt door de lengte van onze oprit.
Toegegeven: linksachter had zo'n zelfde 95 l tank gepast als rechtsachter zit voor 't grijs water. Maar dan hadden we weer de plek van WC en douche moeten wisselen en dan waren we in de knoop gekomen met de duct van de rechterairco. En alles spiegelen was ook lastig, omdat de gastank en het aggregaat vastzitten achter de bagageluiken rechts. Links hangt het reservewiel over de volle helft van de breedte. En behalve elektriek, wat best te verplaatsen is, lopen er links en rechts leidingen van de airco's. Zo haakt alles in elkaar.

Andere argumenten dan ruimte: we hebben goede ervaringen met Thetford, deze C200CS hadden we in huis, poos geleden tweedehands gekocht en volledig schoongemaakt en we hadden ook al een reservetank. Die tweede tank hebben we overigens al jaren bij ons, maar nog nooit nodig gehad.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Het voertuig: Waarom Skoolie?

Bericht door Maxer »

Ik snap het. Je gelooft het misschien niet maar ook ik was/ben aan het gogelen met ruimte ook al heb ik erg veel bagageruimte onder de vloer. Het is eenvoudig nooit genoeg!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Het voertuig: Waarom Skoolie?

Bericht door Admin »

We staan op een Stellplatz in Rees (NRW), € 4.50 voor een etmaal inclusief water en Entsorgung. De betaalzuilen voor elektriciteit zijn de afgelopen winter, volgens zeggen, allemaal geforceerd door lieden die met uitzonderlijk grote caravans op het veldje overwinterd hebben... Als je je hand in het gat houdt waar het muntenbakje eens zat, valt je Euro weer terug in je hand. Wij doen het zonder stroom van de wal, omdat de zon op het paneel staat te branden. Trouwens prima paneel, van Frank, ook in heel matig licht laadt-ie nog. Zal niet veel zijn, maar toch!
Sylvia (traditionele rolpatronen!) heeft zojuist haar eerste wasje gedraaid in de Basecamp. Die werd de dag voor ons vertrek bezorgd. Leveringsproblemen. Just in time management!
Prima machientje. Paul, bedankt voor de tip!

Op dit moment staan een aantal mannen uit wagens met oranje beestjes op het dashboard losse munten te grabbelen uit de voet van een stroomzuil. Ik ben blij dat ik Belgische platen op Skoolie heb zitten.

Ik meld me wel weer als we de Hellas Sat-schotel weer hebben opgezet.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Het voertuig: Waarom Skoolie?

Bericht door Detlev »

Kijk, een ervaringsdeskundige erbij voor wat betreft dat was machientje! 8)
Hoeveel stroom/watt trekt dat ding? Lukt dat met mijn 95wp zonnepaneel en 500 watt omvormer?
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Het voertuig: Waarom Skoolie?

Bericht door paulv »

Graag gedaan Ernst.

@Detlev, dat ding trekt iets van 120W maximaal, dus prima te doen.
Wij hebben het van de winter tot onze tevredenheid gebruikt, niets mis mee. Voor het wassen en spoelen heb je wel iets van 30l water nodig, dus dat doe je ergens waar water is. Het kan natuurlijk met minder water, maar wij zoeken om te wassen gewoon een plek met zat water en spoelen 3x. In een kwartiertje ben je dan klaar, ongeveer 20-30Wh/kg. We weken wel voor. Als je het in de zon doet en je paneel laadt merk je er niets van.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Het voertuig: Waarom Skoolie?

Bericht door Admin »

Volgens de èchte ervaringsdeskundige, Sylvia dus, is met name de centrifuge een gigantische stap voorwaarts. Hoewel de wasmachine zelf een grote kliederpartij voorkomt.
We zetten het machien naast de douche, zodat we 'm kunnen vullen met de doucheslang en rechtstreeks in de bak kunnen legen.
Omdat onze beperking met name zit in heet water (50 l), doen we de was nà het douchen.

Groeten uit Fulda,
Ernst & Sylvia
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Het voertuig: Waarom Skoolie?

Bericht door Detlev »

Kijk, eindelijk een legitieme reden om een douche in te bouwen :lol: ......(wij douchen altijd buiten)
Warm water is bij ons alleen gelimiteerd door de afmetingen van de watertank (geiser)
Ga 'm maar eens bestellen, denk dat we 'm gewoon buiten zetten voor gebruik.
Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten...... 8)
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Het voertuig: Waarom Skoolie?

Bericht door Admin »

Binnen of buiten maakt natuurlijk niet zo veel uit, als je buiten ook een afvoer hebt...
Wij zijn in elk geval dik tevreden. Heb wat prijzen vergeleken en kwamen uit bij V2 Outdoor, met name vanwege de voordelige verzending naar België.

Groeten uit Fulda.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Het voertuig: Waarom Skoolie?

Bericht door Detlev »

Heb ik 'm ook vandaan, eergisteren aangekomen, ziet er goed uit.
Nu nog een plek in de camper vinden waar ie kan staan....
Mercedes 406 uit 1969
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten