Overige details: Boilerverwarming?

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Boilerverwarming?

Bericht door DVIII »

in het waterplan wat jij zo voortreffelijk verdedigd zit een koperen boiler , en dat is een hele goede houder van schoon water
daar zal een eerste klas koperen pijpenlaria bij moeten en hoe ga je het water wat schoon is ,verwarmen ?
dan moet je dus altijd goed en zuiver water bunkeren en het een en ander aan chloor toevoegen om het niet te laten bederven ( water bederft in de volksmond, vraag me niet hoe maar ik weet hoe dat smaakt !).
kortom dat is water in de ideaale situatie, ik ga in de winter nog wel eens naar plekken waar het overdag 20 graden vriest.
en dan laat ik alle water maar uit de camper lopen omdat ik geen schade wil aan de tanks en leidingen.
water en koude zijn twee dingen die elkaar behoorlijk beinvloeden.
de viermaal zo grote (warmte)bergings capaciteit is wel mooi , maar dan moet het nooit zo ver komen dat de boel bevriest.
....
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Boilerverwarming?

Bericht door paulv »

Dat water in de boiler is gewoon drinkwater/douchewater dat elke week ververst wordt met schoon water. Het zit netjes in een afgesloten tank, vuil kan er niet bij, het wordt alleen verwarmd.
Bevriezen doet het nooit, in de boiler niet en in de zonnecollector ook niet, daar is het ook te warm.
Als het daar echt koud wordt (s'nachts) laat je de collector leeglopen (automatisch met een temperatuur voelertje en een klep) en heb je even geen extra warm water. Bij mooi zonnig weer laat je hem weer vollopen :lol: .

Het heeft gewoon geen tijd om te "bederven" of te bevriezen :wink: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Boilerverwarming?

Bericht door Admin »

"Echte" zonneboilers hebben twee spiralen. Daarmee kun je de circulatie door het zonnepaneel gevuld houden met antivries. Niks bevriezen dus. Het "motorcircuit" is sowieso al gevuld met koelvloeistof.
Het volgende probleem is dan dat de kleinste "echte" zonneboiler zo'n 200 à 250 l is.

FYI Wij hebben een 80 l boiler, verwarmd door het motorkoelwater. Na een uur rijden is de boiler tot onder aan toe 80° C. Bij een buitentemperatuur van zo'n 5° C is het water 12 uur later (de volgende morgen) ca. 60° C. De tweede morgen (36 h stilgestaan) is het dan 40°. De derde morgen staat het thermometertje tegen de aanslag en is de douche niet langer heet (38°), maar nog wel warm (ik schat een graad of 30). Watertank, pomp, boiler en alle leidingen bevinden zich binnen de (geïsoleerde) woonruimte, waar 's nachts niet gestookt wordt. Als we opstaan is de ruimtetemperatuur een graad of 12.
Met een ontwerp waarover nagedacht is, valt het gevaar van bevriezing alleszins mee. Gelukkig maar!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Boilerverwarming?

Bericht door DVIII »

ik heb twee 20 liter glazen thermosreservoirs , uit een laboratorium. die wil ik gaan gebruiken voor de opslag , het zijn voor mij de ideaale opslagflessen , je kunt er met je hand in om schoon te maken en ze zijn geweldig vanwege het concept.
ze worden nog ingebouwd in isolatieschuim en de verwarming gaat met een platen warmtewisselaar uit een Valliant cv ketel. en een 500 watt 230 volt element
ik plaats ze ondersteboven in een houder zodat de koude alleen bij het slechtst geisoleerde plekje kan komen.
ik gebruik het water voor het wassen en dat soort zaken . het een en ander krijgt wel een beetje een freak gehalte :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Boilerverwarming?

Bericht door paulv »

Hi DVIII,

Ik heb iets gevonden dat meer jouw richting opgaat :lol: .

Het zijn koperen staven die midden in een soort glazen thermosfles zitten. aan de ene kant afgesloten en aan de andere kant in het water dat circuleert en naar de boiler gaat.

De ~vertaling luidt;

!5 vacuum buizen 58 x 1900mm met boiler 150l bestaande uit een warmtewisselaar en een elektrisch verwarmingselement met een magnesium annode, een warmtewisselaar voor de 15 vacuum buizen en een complete aansluit kit, 120kg, €1650.

Kit solaire comprenant capteur de 15 tubes sous vide à "Caloduc" (Ø58 mm - L 1900 mm) Kit comprenant 1 ballon inox de 150 L (3/4 personnes) comportant 1 échangeur et 1 résistance électrique, 1 anode magnésium, 1 capteur de 15 tubes sous vide et 1 Kit hydraulique complet, 120kg, €1650.

In Frankrijk krijg je hierop nog eens 50% subsidie :lol: .
tube.gif
schema-capteur.gif
definition12.gif
Verkrijgbaar, en nog veel meer informatie en zonnepanelen bij:

http://www.ieesolaires.com/

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Boilerverwarming?

Bericht door DVIII »

bon, merci , mooi ik ga er mee aan de slag , ben ik niet de enige met een sf tic dus
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Boilerverwarming?

Bericht door paulv »

Voor de echte hobbyisten hier nog en leuk systeem :lol:
De roterende zonnecollector, niks geen isolatie nodig. Door de centrifugale kracht wordt de zwaardere koude lucht naar buiten geslingerd, 100% isolatie van de warme lucht in het midden. Alleen een grote doorzichtige buis nodig :wink: .

http://www.builditsolar.com/Experimental/RSB/RSB.htm

Moet nog wat uitgewerkt worden, maar het werkt.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Boilerverwarming?

Bericht door Leo »

Een aantal berichten terug had ik het over een soort zout om energie in op te slaan.

Nu schoot mij net te binnen wat ik daarmee bedoelde:
Ik heb ooit een handenwarmer gehad.
Ze worden nog steeds gebruikt door sportvissers om s'winters hun handen aan te warmen.

Het bestaat uit een dikwandige plastic zak met daarin iets wat op knalhard zout lijkt.
Je gooit die zak in een pan kokend water, nét zo lang tot de inhoud van die zak vloeibaar is.
Dan laat je het afkoelen.
Na afkoeling is de inhoud van de zak nog steeds vloeibaar.

In die zak zit ook een klein metalen plaatje die je kunt laten "klikken" door erin te knijpen; het geluid is ook hoorbaar.
Zodra je dat plaatje laat klikken wordt de inhoud van de zak gloeiend heet.
Die inhoud blijft warmte leveren totdat het weer hard geworden is.

Jij kon die zak ook weken vloeibaar bewaren, dus dat lijkt me een gemakkelijkere warmteopslag dan water of metalen.
Je kunt die warmte immers oproepen wanneer het jou uitkomt?
En dat opwarmen van de inhoud zou je kunnen doen dmv pijpen die door dat "zout" heenlopen.

Helaas heb ik geen idee meer hoe dat proces heet. :oops:


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Boilerverwarming?

Bericht door paulv »

Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Boilerverwarming?

Bericht door DVIII »

afijn 80 graden is te doen met koelwater, en dat spul maken of kopen is een mogelijkheid , ik zal eens gaan zoeken.
ik heb in Leo's verhaal toen ik het aan mijn gade vertelde het woord pijpen veranderd in buizen, dat klinkt zoveel beter in combinatie met zak, schudden en warmte geven :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Boilerverwarming?

Bericht door Bommes »

:shock: :mrgreen:
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Boilerverwarming?

Bericht door paulv »

Nog even opgezocht :roll:

Natrium acetaat heeft maar 16% betere warmteopslag eigenschappen dan water. :(

https://www.senternovem.nl/mmfiles/vers ... 272286.pdf

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Boilerverwarming?

Bericht door DVIII »

ja maar dat spul kun je dus opsparen, oftewel aanspreken als je het nodig hebt.
en juist het voordeel dat het niet stuk kan is samen met de opslag een pré.
dat het 16 procent meer kan dan water is een plus.
nu nog de gewichts kwestie bepalen naar de behoefte en de ruimte en dan de knoop doorhakken welke methode te kiezen.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Boilerverwarming?

Bericht door Frank.fjph »

Even een opmerking over de kleinste maat zonneboiler: zou zijn 200 a250liter, de mijne is 110liter!! is liggend uitgevoerd ( cilinder ca 70 x110 cm) en heeft één spiraal.

Frank
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Boilerverwarming?

Bericht door Peter MERCAMPO »

Allemaal reuze interessant, ik volg dit soort 'over en weers' graag en ik steek er soms ook nog eens wat van op. Wellicht een beetje off topic: maar als je een goeie wip maakt kun je toch ook nog enige tijd nagloeien... en als je een goede dons hebt en je hebt onder je bed je waterreservoir en je laat je leidingen door je spiralen lopen kom je toch ook een heel eind? zijn daar ook al eens berekeningen over gemaakt? Een voordeel heeft het wel; als het vriest kun je je partner wel sneller tot 'de daad' bewegen :lol:
Ach, laat ik maar ophouden ik zit weer te zchwetsen!

gegroet en 't ga jullie allen goed!
'n immer klotende Peter wiens project langzaam aan vordert en gaan doen we zeker :wink:
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Boilerverwarming?

Bericht door Admin »

Goed plan, Peter! Maar afstanden afleggen bij lage temperatuur wordt lastig, want jij komt niet meer onder je dekbedje vandaan :roll:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Boilerverwarming?

Bericht door DVIII »

was het volle maan soms :mrgreen:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Boilerverwarming?

Bericht door Maxer »

Pffff . . .wat een gedoe allemaal. Ik houdt het wel bij de Webasto :mrgreen:
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Boilerverwarming?

Bericht door Frank.fjph »

Voor PAul ea

Lees net artikeltje over Energiebuffer door PCM , (phase change materials) ofwel energieopslag door de overgang van aggregatietoestand van stoffen.

Op zich niets nieuws, want in de 19e eeuw hadden ze dat aldoor bij de3 uitvinding van de stoommachine.De grootste warmteopslag creeer je door water in stoom te laten overgaan en omgekeerd, de soortelijke warmte van water is veel kleiner dan de verdampings- of condensatiewarmte.

Maar terug naar het artikel:

Men is bezig met het ontwikkelen van warmte/koude opslag door overgang van vaste in vloeibare fase van div soorten zouten.
Dit kan op div temperaturen tussen o en 120 graden C.

Bron: Technisch weekblad van vandaag.

Frank
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Boilerverwarming?

Bericht door paulv »

Het is allemaal wel leuk en aardig die verschillende en betere vormen van warmteopslag maar waarom zo moeilijk doen? Water heb je toch al bij je, en al die andere, betere vormen van warmteopslag geven extra gewicht. Stel dat je iets vindt dat 2x zo goed is als 200l water dan is dat toch 100kg extra gewicht :mrgreen: . Ik praat voor de duidelijkheid over warm drinkwater opslag, dat je ook kan gebruiken voor afwassen en douchen.

En het gaat mij er ook niet om een nieuwe vorm van verwarming voor campers te creëren, maar gewoon om als je toch water mee neemt, dit ook in de vorm van WARM water in een boiler te doen. Voor de duidelijkheid, stel je neemt 500l mee, dan 300l in een gewone watertank en 200l in een boiler. Het maakt je camper een beetje efficiënter, goedkoper in gebruik; je bespaart op gas/diesel :lol: .

Gezien de enorme hoeveelheid afvalwarmte die de motor produceert en het bestaan van nul energiewoningen denk ik dat een richting nul gas/dieselkachel oplossing voor een camper ook mogelijk is.

Je moet die nul natuurlijk wel op een fatsoenlijke manier bereiken, dus geen gekke, dure en moeilijke oplossingen.

Een goede isolatie, grote boiler met een aansluiting op je radiator en eventuele zonnecollectoren, radiatoren, enz. behoren volgens mij tot de mogelijke betaalbare bestaande en oplossingen om tot dit (~0) resultaat te komen.

Om te kijken of dit theoretisch haalbaar is zijn mijn vragen bijvoorbeeld:

- Hoeveel Watt heb je nodig om een goed geïsoleerde camper bij 10C buiten tot 20C te verwarmen?
- Hoelang moet je rijden om een 200l boiler tot 80C te verwarmen?
- Hoelang kan je daarmee je camper 10C verwarmen?
- Is 200l te weinig?
- Hoeveel m2 zonnepanelen heb je nodig om bij 10C je camper te verwarmen?
- Zou je die kunnen maken door een plaat poycarbonaat met daaronder koperen waterleidingen op je (zwart) stalen dak te bevestigen?
- enz.

Gewoon prakitische vragen die iemand kan beantwoorden uit ervaring, berekening of het antwoord op het internet gevonden heeft.
Daar ben ik benieuwd naar :roll: .

En als je dat allemaal niks vindt en je zweert bij een houtkachel ook prima.

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Boilerverwarming?

Bericht door Admin »

- Hoeveel Watt heb je nodig om een goed geïsoleerde camper bij 10C buiten tot 20C te verwarmen?
Als je de inhoud van je camper kent, je isolatiewaarde en de temperatuurgradiënt, kan een beetje installateur dat voor je opzoeken. Zo verkopen ze namelijk radiatoren.
Als je het doet met een 2 kW ventilatorkacheltje, heb je aan 1 kW voldoende (ervaring). Maar het rendement van de energieomzetting speelt wel een grote rol.

- Hoelang moet je rijden om een 200l boiler tot 80C te verwarmen?
100 l duurt hooguit een uur (ervaring), dus in 2 h moet je 200 l heet kunnen stoken. Hangt natuurlijk wel wat af van de diameter van je slangen en het type boiler/warmtewisselaar. Bij mij 19 mm en een Agpo.

- Hoelang kan je daarmee je camper 10C verwarmen?
Dat is nou net de cruciale vraag! Wat je doet is hetzelfde als wat ze bij de Hoogovens of bij de kernreactor doen: warm water afkoelen :wink: Ik bedenk me net dat de spiraal onder in de boiler zit, zodat-ie het koudste water verwarmt. Dat stijgrt op en wordt aan de bovenzijde afgetapt voor de douche en voor de afwas. Als je dezelfde spiraal gebruikt voor de ruimteverwarming (uiteraard met de nodige (drieweg-)kranen en kleppen) benut je maar een klein deel van de warmtecapaciteit van de boiler. Je zou dus zelf iets moeten maken met twee spiralen. Of je moet het warme drinkwater laten circuleren door je CV, boven uit de boiler en onder er weer in, met een circulatiepompje. Of dat uiteindelijk nog lekker fris is voor de afwas, betwijfel ik.

- Is 200l te weinig?
Dat gaat uit je bedrijfsproef blijken! De speciaal voor energiebesparing gebouwde "Passivhäuser" hebben soms een paar kuub in de kelder... Overigens is er op 29 januari a.s. in Stuttgart een seminar over Wärmespeicherung für erneuerbare Energien – Speichertechnik im Nieder- und Hochtemperaturbereich. Misschien interessant?

- Hoeveel m2 zonnepanelen heb je nodig om bij 10C je camper te verwarmen?
Even een dooddoener tussendoor: dat hangt van het weer af. En verder zijn daar tabellen voor (zie mijn reactie op je eerste punt).

- Zou je die kunnen maken door een plaat poycarbonaat met daaronder koperen waterleidingen op je (zwart) stalen dak te bevestigen?
Geen enkel probleem. Ik heb dat ooit gedaan van een zwarte tyleen-slang van 22 mm zig-zag in een houten bak met een Lexan bovendeksel. 's Zomers trad de overdrukbeveiliging in werking vanwege de stoomvorming! En in voor- en najaar was het water dagelijks al gauw 40Ëš. Overigens was dat voor warm water en niet voor ruimteverwarming.

- enz.
Weet ik niet :mrgreen:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Boilerverwarming?

Bericht door paulv »

Bedankt Ernst, kijk hier heb ik wat aan :lol: .

De hoeveelheid warmte die in een 200l boiler van 80C (afkoelen tot 20C) opgeslagen is schat ik op 14kWh (1,16 x 200 x 60).

Ik denk dus dat je met de boiler (en steeds een stukje rijden) met behulp van het dak als zonnecollector een heel eind zou moeten komen om je camper bij gematigde temperaturen te verwarmen :P .

Het lijkt me geinig om tot een ~0 energie (stilstaande :twisted: ) camper te komen. Theoretisch moeten we er kunnen komen. Ik ga maar eens wat meer denken aan oplossingen om het dak als rijdende zonnecollector te gebruiken. Past prima in het eco denken in deze zware (toekomende) tijden :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Boilerverwarming?

Bericht door Admin »

Hoi Paul,

Het begint hier net te sneeuwen... Wanneer reizen jullie naar het Zuiden?

Ik zat vanmorgen in het bad te filosoferen over jouw verwarmingsconcepten naar aanleiding van de gedachte dat je met het badwater ook een heleboel calorieën laat weglopen. En idem voor een douche.

Als je eens een theoretische bui hebt, moet je eens kijken op http://nl.wikipedia.org/wiki/Warmtepomp . Ik zeg niet dat het niets kost (het uitvinden van het perpetuüm mobile laat ik graag aan anderen over) maar je kunt wel je calorische verliezen terugdringen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Boilerverwarming?

Bericht door paulv »

Hoi Ernst,

Het is hier ook niet erg warm meer, maar volgende week weer rond de 12C.
Wij gaan na Sinterklaas naar het zuiden. Eerst naar Alicante/Benidorm, niet leuk, maar daar wonen kennissen, rond Nieuwjaar zijn we in Almeria, met Carnaval in Cadiz, de Heilige week in Sevilla (puntmutsen optocht), Mei/April in Lissabon. Alles hangt ook van het weer/ontmoetingen af.

Ik heb wel eens gedacht aan een systeem dat je douchewater gebruikte om je water toevoer naar je boiler voor te verwarmen via een eenvoudige warmtewisselaar, ongeveer zoals de waterkoeling van een destilleer apparaat.

In het kort was de warmtewisselaar een horizontaal geplaatste 40?mm pvc rioleringsbuis van ongeveer één? meter waar in het midden een 12mm koperen buis geplaatst wordt. Dit systeem wordt geplaatst in de afvoer van de douche en aangesloten op de toevoer van je boiler/geiser.
Je warme douchewater stroomt dan door het putje weg de warmtewisselaar in en verwarmt het koude water dat door de 12mm weer je boiler in loopt (tegenstroom). Simpel maar doeltreffend :wink:

Verwarming dmv. een "warmtepomp" heb ik nu in gebruik, de hele zolderverdieping verwarmen we nu met een "omgekeerde airco' (€ 230, VIAL) van 750W(verbruik). Elektra kost bij ons € 0,05/kWh, dankzij olieonafhankelijke franse kernenergie :lol: , goedkoper kan haast niet.
Het werkt zo goed dat ik dat ook ga toepassen voor de rest van het huis.
De lelijke "buitenunits" heb ik op een speciaal geventileerd niet geïsoleerd gedeelte van de zolder geplaatst. Natuurlijk wel rondom geisoleerd :roll: .Van buiten niet zichtbaar en het vangt ook een gedeelte terug van de lekwarmte van het huis.
De wat zwaardere inverter unit voor de benedenverdieping ga ik waarschijnlijk in de kelder plaatsen, ook om een gedeelte van de lekwarmte terug te winnen en dat gesteund door de aardwarmte. Zonder "aircokoeling" is mijn kelder nooit beneden 5-10C gekomen.

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 23 nov 2008, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Boilerverwarming?

Bericht door Frank.fjph »

Paul

Jouw idee van warm douchewater gebruiken met warmtewisselaar is al op de markt en verkrijgbaar: om het ook bij geyser/doorstroomapp. te gebruiken wordt de warmte gebruikt om het koude bijmengwater voor te verwarmen.. :lol: :wink:

frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten