Water: In de Jockheere

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Water: In de Jockheere

Bericht door Maxer »

Gestreefd is naar een zo simpel mogelijk ontwerp. Er is geplaatst: een 500 liter friswatertank, op maat gemaakt en 2 kunststof vaten, elk 200 liter, één voor grijs en één voor zwart water.
Afbeelding
Alle leidingen zijn van kunststof met koppelingen die worden gebuikt voor o.a. vloerverwarming. Voordeel is dat het makkelijk weer uit elkaar kan indien nodig. En absoluut geen lekkage.
De warmwatervoorziening doen we met een butaan/propaan geiser, van marktplaats. Die doet het prima. Ik heb afgezien van een boiler omdat het niet zo vaak voorkomt dat je warm water nodig hebt en dan is een geiser economischer dan altijd 100 liter water op temperatuur te houden. Ik kan dat natuurlijk fout hebben.
De druk wordt opgebouwd door een 24 volt pomp met drukvat die 8 liter per minuut pompt en dat is voldoende.
Afbeelding
De foto's zijn gemaakt in een nog niet geheel afgebouwd stadium maar het geeft een idee. Bij de beide tanks achterin is nog een geurfilter geplaatst.
Afbeelding
Achter het deurtje met de spiegel bevindt zich de geiser. Goed bereikbaar voor onderhoud en het aansteken van de waakvlam. Bovendien kan ie niet dichter bij de douche zijn dan nu wat betekent dat je niet lang op warm water hoeft te wachten.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Water in de Jockheere

Bericht door Admin »

Ik had ze al gezien op je website. Ziet er heel mooi uit!

Waar heb je die kunststof drum gevonden?

Ik heb afgezien van een boiler omdat het niet zo vaak voorkomt dat je warm water nodig hebt en dan is een geiser economischer dan altijd 100 liter water op temperatuur te houden. Ik kan dat natuurlijk fout hebben.

Ja en nee.... Als je minstens eens per drie dagen een paar uur rijdt, kun je die 100 l geheel kosteloos verwarmen vanuit het motorkoelwater.
Als je weken op één plek staat, klopt jouw redenering. Maar ja, zou je dan geen stacaravan hebben genomen? [Ik ga nu even m'n mond spoelen!]
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Water in de Jockheere

Bericht door Maxer »

Die drums heb ik gevonden op marktplaats, ze waren €10,- per stuk. Denk er aan dat je niet die blauwe vaten koopt, die zijn te slap. Deze zijn lekker stevig.

Wat die geiser betreft, die kwam ik voor erg weinig op marktplaats tegen en toen dacht ik: wat maakt het uit om af en toe die lpg tank te vuillen? Geld kost het toch al dus die paar euri's?

De praktijk zal het leren.

Tja, een stacaravan is niks voor mij. Nu kun je, als de buren je niet aanstaan starten en wegwezen maar dat is er met zo'n ding ff niet bij!
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Water: In de Jockheere

Bericht door winand »

Ik zie op je tweede foto dat je bij de verbinding tussen drukvat en pomp geen slangklemmen gebruikt.
Ik zou je willen aanraden om dit toch te doen. Ik dacht dat de aansluiting bij mij ook superstrak en waterdicht was,
maar na verloop van tijd begon ie toch te 'zweten'. Ik heb er snel een slangklemmetje opgezet om verdere waterschade te beperken 8)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Water: In de Jockheere

Bericht door DVIII »

ach het een en ander is zowiezo nog niet klaar getuige de grijs en zwartwater tanks , die zitten ook niet echt vast.
je moet alles goed testen en met een beetje schade wordt je wijs is het gezegde.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
janvds
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 okt 2005, 16:54
Locatie: Amerongen

Re: Water: In de Jockheere

Bericht door janvds »

ziet er goed uit allemaal, maar maak me zorgen over de ronde drums, heb je ze goed vast zitten?
met gas geven valt het wel mee :lol: , maar met hard remmen ..........
jan vds
Hobby 600 1986
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Water: In de Jockheere

Bericht door Maxer »

Er komen nog een paar flinke sjorriemen omheen dus dat komt wel goed. Overingens ben ik niet bang voor het remmen, het is een dikke stalen plaat met profielen erachter waar ze tegenaan zitten, richting stuur. Wat het water betreft, de foto is al niet meer actueel, alles is voorzien van slangeklemmen en er is een waterfilter bijgeplaatst.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Water: In de Jockheere

Bericht door Maxer »

Die 24 volt waterpomp van 8 liter p/m gaf toch te weinig water naar mijn zin. Ik heb hem vervangen door een 230 volt pomp die 18,5 liter water brengt. Als je nu gaat douchen komt er tenminste water uit de douche! Ook met dat grote drukvat van 25 liter merk je dat slechst zo af en toe de pomp even gaat draaien. Perfect! Kan ik iedereen aanbevelen. Doordat de pomp met vat hoger was dan de ruimte heb ik ze naast elkaar geplaatst maar dat maakt voor de werking uiteraard geen verschil.
De druk is ingesteld op 2 bar. Een terugslagklep is nodig omdat de pomp anders geen druk kan opbouwen. Een dure grap is het ook niet, deze pomp koste 111 euri incl verzendkosten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Water: In de Jockheere

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat heet een hydrofoor.
Deze dingen kun je vaak goedkoop kopen in Duitsland.
Daar heeft men meer cultuur in het zelf verzorgen en oppompen van (drink)water en voor de tuin.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Water: In de Jockheere

Bericht door winand »

111 piekjes, da's nauwelijks meer dan een shurflo drukpompje..
Maar wellicht wel wat overkill als je maar een kraantje in je bus hebt :lol:
Ziet er in ieder geval goed en solide uit.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
HenkWarmenhoven
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:16
Locatie: Valkenburg

Re: Water: In de Jockheere

Bericht door HenkWarmenhoven »

Hallo Maxer,
Mooi werk zeg! Maar, heb je de eerste 24 volt waterpomp van 8 liter p/m nog?
En zo ja, wat moet die kosten?
Ik heb er misschien wel interresse in.
Groet,
Henk Warmenhoven.
Nostalgie is niet meer zoals vroeger.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Water: In de Jockheere

Bericht door Maxer »

HenkWarmenhoven schreef:Hallo Maxer,
Mooi werk zeg! Maar, heb je de eerste 24 volt waterpomp van 8 liter p/m nog?
En zo ja, wat moet die kosten?
Ik heb er misschien wel interresse in.
Groet,
Henk Warmenhoven.
U heeft PB.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten