Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door jervig »

Lastig om op een forum waarop je nieuw komt en waar je toch ook weer een hoop bekenden tegenkomt iets nieuws te brengen.

Om me voor te stellen in het voorsteltopic?

Ik heb besloten om het zo te doen.

Ons leven en onze hobby's zijn grotendeels aan elkaar gerelateerd. Wij brengen onze meeste tijd door op onze boerderij in Frankrijk (http://www.vogezen.com) of ons in aanbouw zijnde huis in Polen.

Daarnaast zijn we veel met onze camper op reis (http://www.camperreis.nl), we zijn dus echte vrijbuiters.

Vieze handen en sleutelen aan de camper? Sleutelen al van kinds af aan, op de boerderij in Frankrijk altijd werk aan of om het ruim 200 jaar oude huis of het daaromheen gelegen bos.
We stoken daar alles op hout dat we in de zomer produceren, per jaar gaat er een dikke 100 kuub doorheen.

GPS is een andere hobby, maar dan helemaal gerelateerd aan het maken van lange reizen waar je aan een simpel navigatieapp. niks hebt.

Voor een aantal actie foto's van onze camper: http://www.camperreis.nl/index.php?opti ... Itemid=103

Hieronder een aantal stukjes van andere fora waar ik al een tijdje het werk aan mijn (tijdelijk 2)
MANNEN 4x4 bijhoudt.

17 juli 2009:

Als je in 5 jaar 160.000 kilometer in je voertuig hebt gereden gebeuren er minimaal 2 dingen, je gaat van je voertuig houden als van een kameraad en je begint te fantaseren over een nog idealer voertuig. Nou is het nog niet zo dat ik er hoofdpijn van krijg maar toch.............

Nog eens helemaal binnenste buiten keren en kleine aanpassingen doen of toch nieuwe bouwen?

Wordt vervolgd

Jeroen

7 aug 2009:

Wel, de kogel door de kerk???... Nog niet helemaal, maar de plannen beginnen toch eng vaste vormen aan te nemen.

Onze MAN RL MOBIL NOMAD II staat vanaf vandaag te koop!! Stap1

In november besluiten we of we een nieuw casco bouwen, tekeningen zijn in de maak.

Verkopen we de huidige auto met chassis dan komt er een MAN TGM 18.340 met L of LX cabine. Zo niet dan komt de nieuwe opbouw op het huidige chassis.

Verkopen we onze huidige auto niet dan gaan we er het een en ander aan verbouwen van de winter en rijden we er nog vrolijk een paar ton bij de kmende jaren.

Groetjes,

Jeroen.

6 maart 2010

Het is dus vebouwing geworden, we hebben voor goede prijzen kunnen verkopen maar het vooruitzicht van een euro 5 zagen we toch niet zitten.

Sinds 4 januari aan het verbouwen en de laatste 2 weken volop, over 1,5 week moet het klaar zijn.

We hebben aan de achterkant de opbergbakken en de 3e brandstoftank er afgehaald om zo het chassis te kunnen verlengen. Dit doen we om de afsleepmogelijkheden te vergroten en om de bevestiging van de opbouw aan het chasis te modificeren.

Tevens is midden onder het chassis de afvalwatertank verwijderd, dez komt nu rechtsachter. Midden onder het chassis is wel "plaatsefficient"maar bij onderhoud en andere werkzaamheden onpraktisch.

Links zie je nog de generator, 3kw diesel, die blijft daar. De bakken links en rechts worden nu opnieuw van GFK gemaakt. Daardoor worden ze veel sterker en waterdicht, wat voor de rechter natuurlijk logisch is als afvalwatertank (300 Liter).

Voor staat dan opbouw op een pendellager, dat blijft zo. dan volgen naar achteren 4 rubber ophangpunten, bij extreem offroadrijden waren me die nog te stijf, 4 van de 8 worden nu met veren afgemonteerd op consoles die op in plaats van aan het chassis zitten.

Die ophanging is zo goed als klaar en maandag lassen we de chassisverlenging er aan.

Verder maken we een heel nieuw elektrische laad/omvormer regeling, en een nieuwe doorgang naar de bestuurderscabine. Ook is een 5e zitplaats in het interieur gerealiseerd en een nieuwe instap zodat we geen losse trap meer hebben, dat spaart een bagagevak en dat komt goed uit want rechtas achter leveren we een van in (afvalwater)

Dan zijn er nog een lijst van kleinere dingen maar daar ga ik jullie maar niet mee vermoeien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes,

Jeroen

13 maart 2010

De voortgang van afgelopen week:

Chassis verlenging:

De zwarte dwarsbalk is om te voorkomen dat het chassis geknepen wordt bij afslepen. De onderrijdbeveiliging is nu met snelsluitingen uitgerust om deze eenvoudig omhoog te kunnen zetten bij rijden buiten Europa. De afsleepschakels zitten nu direkt aan het chassis en kunnen daar blijven, wat handig is op ferry's ivm vastsjorren. Voor zitten er ook 2 overigens. In de onderrijdbeveiliging zit nog een afsleepstang gemonteerd voor het afslepen van een vrachtwagen waarvan de remmen het niet meer doen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet dat de 3e tank, 300 liter uit rvs ook weer is gemonteerd.

De onderbakken:

De oude waren van hout de nieuwe uit GFK, ze worden aan de opbouw gelijmd. De afvalwatertank heeft een inhoud van bijna 300 liter en is verwarmd (vorstbeveiliging). Met het verlijmen en niet schroeven hebben we reeds ervaring met de toilettank, bijna 200 liter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Werk aan een paar andere auto's:

We werken eigenlijk allemaal een beetje aan elkaars auto's, leren zo veel en iedereen is ergens ander weer beter in.

MAN dubbelcabine, voorheen dienst gedaan in een steengroeve, de opbouw is nieuw en door RL mobile gemaakt, het interieur wordt door de eigenaar zelf gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Toyota:

Een spijtoptant, heeft te goedkoop gebouwd, op profielen en wanddikte bespaart en onvoldoende flexibele ophanging aan chassis. Gevolg op alle hoeken scheuren en deur er uit. RL mobile probeert er nog van te maken wat er van te maken is, de fabrikant was Stucker, bouwjaar 2007!!

Afbeelding

Duro:

Een zwitserse fabrikant van 4x4 lichte vrachtwagens voor het leger, deze staat klaar om de opbouw te monteren, ben foto van de opbouw vergeten.

Afbeelding

De ophanging van de opbouw:

Het pendellager voor:

Het pendellager zit aan een ingelamineerd hulpchassis en aan de chassis zijde op een H-vormig hulpchassis.

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe consoles met veer afgemonteerd, hier is goed te zien dat de consoles nu dragen op het chassis en niet meer aan de zijkant.
Op de console staat een rubberblok, zo zijn de middelste vier, de achterste vier zijn zonder veer.

Afbeelding

De elektrische installatie:

We hadden een omvormer en cpu gestuurde lader, als beveiliging een scheidingsrelais. We hebben nu een alles in 1 apparaat van Victron, het scheidingsrelais kan daarmee vervallen. De omvormer schakelt bovendien automatisch in als er onvoldoende stroom van buitenafkomt. Reuze handig, plaats en gewichtbesparend en als je het vanaf nieuw zou monteren een veel eenvoudiger bekabeling.

Afbeelding

Afbeelding

Wat er van het kloppende elektrische hart aan de voorkant te zien is:

Afbeelding

De doorgang van voor naar achteren:

Veel van dit soort auto's hebben een (vlucht) doorgang tussen cabine en opbouw. Die moet flexibel verbonden worden omdat beide onafhankelijk van elkaar bewegen en de cabine moet kunnen kantelen. Deze doorgang word voorzien van een zogenaamde hoogflexibele balg. Een vervelende eigenschap van balgen is dat ze zowel van links naar rechts als van onder naar boven flexibel zijn maar niet kunnen torderen. Uiteindelijk is dan ook geen enkele balg tegen de gevraagde belasting bestand en is het weggegooid geld. De laatste die ik heb laten maken kostte 650 euro en ik heb niet eens meer de moeite genomen die te monteren. We hebben de deur aan de opbouwkant bestand gemaakt tegen de rijdruk, omdat die naar binnen opende was die niet waterdicht, nu wel. De cabinezijde heeft nu een schuifdeur die van beide zijden te openen/sluiten is, daarachter nog een geluidsisolerende laag.

Als je goed kijkt zie je nog de uit RVS gemaakte luchtaanzuiging voor de motor die tussen opbouw en cabine zit en daar op de meest stofvrije plaats.
Versnellingsbak en asontluchting verleggen we ook nog, nadat we ervaren hebben dat er toch water in de achterasolie zat ondanks dat ze al op 1 meter hoogte zaten, IJsland/Rusland rivierdoorwadingen!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat as het dan weer voor deze week, nog 2/3 dagen dan moet het klaar zijn!!

Groetjes,

Jeroen

Eind maart 2010

Om het verhaal af te maken, hij is weer klaar. Een paar kleine dingen thuis doen als het calibreren van de tankmeters en dat soort kleinigheden.

Volgende week ga ik de Vogezenweek voorrijden en een routeboekje maken, mooie test.

De onderste drie foto's zijn van de Duro waarvoor de opbouw klaar staat. Ik heb een foto gemaakt van de speciale ophanging van de Duro die alle torsie verwerkt waardoor je geen torsie in het chassis hebt, een interessant concept.

Groetjes,

Jeroen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen gebeurde er het volgende 29 maart 2010:

Woensdag nog even naar Zwitserland want Jeroen is een beetje ondeugend geweest. Heb er een camper bij gekocht.


Afbeelding

Afbeelding

De auto heeft een na een reis van meer dan 150.000 km veel achterstallig werk en wat schade. Wat ik er mee moet weet ik eigenlijk niet maar hij was zo goedkoop dat ik er niet van af kon blijven.

Ben nu van plan om hem helamaal te uberholen zoals dat in het Duits zo mooi heet. Helemaal in perfecte conditie terugbrengen en voorzien van de laatste stand der techniek. Dat zal bijna zeker een jaar gaan kosten, maar het is leuk werk en je leert er veel van. Daarna? miscchien wel gewoon weer verkopen.

De foto's zijn van net voor de aflevering nieuw!! 9 jaar geleden dus.

De auto is aan de rechterkant op een weg die was verzakt zo scheef gekomen dat ie wat flinke boomtakken heeft meegenomen. Voorraam stuk, dakluik stuk deurschrnieren, onderluiken, ramen. Dat soort werk.

Dat lijk t niet zo ernstig en dat is het eigenlijk ook niet, behalve dat alles maar dan ook alles maatwerk/handgemaakt is net als bij mijn auto. Kortom veel maar interessant werk.


Tsja en dan ineens zit je er middenin, moet er van alles geregeld en besteld worden. Alsof ik de laatste tien jaar niet uit het vak geweest ben. Gisteren een hele dag telefoon, telefoon telefoon.........Aan het einde van de dag veel geregeld en veel nog niet, maar wel datzelfde gevoel als 10 jaar terug; dat er rook uit je oren komt en je hoofd twee keer zo zwaar geworden is, heel herkenbaar. Het lijkt op werken zullen we maar zeggen.

We gaan het als volgt aanpakken,

1e werk:

De bestuurderscabine wordt als eerste aangepakt, opnieuw gespoten en volledig opnieuw bekleed. Alle werkzaamheden worden uitgevoerd met originele onderdelen, veelal nieuw, soms gebruikt. Alles wordt meteen ook op de laatste stand der techniek gebracht.

2e werk:

Het technische gedeelte van de MAN wordt door MAN in Velsen volledig onderhanden genomen, motor, aandrijving en chassis komen allemaal aan bod. Ook komt er weer een 2e brandstoftank, die is ooit vervangen door een bagagekist. De resterende 360 liter is voor een wereldreisauto echt te weinig, bovendien wil je nooit alle brandstof in 1 tank, als er een keer slechte brandstof is waar de auto niet op rijdt dan is het handig dat er in de andere tank nog brandstof zit waar ie wel op rijdt.

3e werk:

De auto wordt weer voorzien van 20" michelin XZL met de originele velgen, rondom nieuw. De vorige eigenaar heeft de auto laten voorzien van wegbanden en daarbij behorende 22,5"velgen. Het originele spul is er niet meer bij. Een duur grapje ongeveer 6600 euro excl btw.

Als dit eenmaal klaar is, ik schat einde juni, dan rest nog het campergedeelte.

4e werk:

Het campergedeelte gaan we helemaal leeg halen en opnieuw opbouwen, voorzien van de nieuwste techniek, nieuwe ramen (KCT) en deur (RL). Hoewel de auto niet zwaar beschadigd is, zit er wel overal wat, we gaan hem dus helemaal opnieuw in de verf zetten. Alle meubels worden in moderne kleurstelling uitgevoerd en nieuwe alcantara bekleding er in.

Klaar? Herfst tot winter 2010

Waarom we het doen? Ik kan er geen echt antwoord op geven behalve dan dat ik het gewoon leuk vind zo'n ding weer helemaal in nieuwstaat terug te brengen. Het eindresultaat is dat ik 2 min of meer identieke campers heb, dat kan het doel dus niet geweest zijn......

Groetjes,

Jeroen, die, ik schreef het al eerder, een beet mal geworden is.

Leuk, ik lees hier mijn eigen planning nog eens terug, goed dat ik er van te voren geen financiele planning aangehangen heb want die zou vast niet meer kloppen.

De auto staat weer in CH voor fase 4, de fases 1 t/m 3 zijn gerealiseerd en behoeven alleen nog wat afwerking.

Fase 1 De bestuurderscabine is klaar, alleen nog een dakdrager monteren en een chauffeurstafel en dan is dat afgerond.

Fase 2 De techniek is volledig onderhanden genomen en een complete servicebeurt uitgevoerd. Aan echte reparaties viel het nogal mee, wat olielekkage in de achteras en een remluchtleiding. Verder een hele lijst aan ditjes en datjes en natuurlijk de beurt zelf.

Alleen de 2e tank moet nog geplaatst worden.

fase 3 Banden en velgen hebben we in Zuid Frankrijk opgehaald, een mazzeltje, ze zijn ongebruikt van een nieuwe auto gedemonteerd. Om achter van dubbeellucht naar enkellucht te komen is een velg nodig met het hart op een speciale plaats (offset 85 ipv 120)om er voor te zorgen dat de spoorbreedte voor en achter exact gelijk wordt. Deze speciale velgen hebben we laten maken in de fabriek waar ook de originele velgen vandaan komen, Gianeti in Italie. Afgerond dus!!

De tijdsplanning klopt dus wel aardig.

Afbeelding

De banden/velgen zijn hetzelfde als van mijn andere MAN, ik heb er dus gelijk 8 gekocht, heb een set voor als mijn, nu overigens net nieuwe, banden weer versleten zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Het verschil tussen de voor en achtervelg is duidelijk te zien, de achtervelg wordt binnenste buiten gebruikt. Voor reserve zijn ze wel uitwisselbaar overigens. Als je handig bent kan je met deze zogenaamde springveervelgen overigens een band wisselen zonder de velg te demonteren.

Groetjes,

Jeroen

En dit is dan de actuele stand van zaken, zal vanaf nu hier ook eea bijhouden:

De afgelopen week er nog weer eens flink aan gewerkt met 3 man,

De bestuurderscabine is echt af, ook gecompleteerd met oliedrukmeteren tweede tankmeter. Het enige dat nog ontbreekt is de dakdrager. Deze ligt momenteel samen met de verhoogde luchtinlaat en de afstandhouders die als trim langs de opbouw komen bij de verzinkerij.

De banden/velgen actie was al afgerond en autotechnisch mankeert nu alleen nog de luchtvering voor. Hiervoor hebben we nieuwe balgen (Contitech) besteld, zijn binnen maar nog niet gemonteerd.

Daarmee is nu het werk aan het camperdeel echt begonnen, helemaal leeggesloopt, rechterzijwand er uit en nieuwe er in.

Langzaamaan begint ook daar weer het bouwen, electronische kluis
en de Webasto 9 kw zitten er al weer in. De Airco gaat van plaats verwisselen.

In basis gaan we nu eerst de hele buitenkant doen, de KCT ramen staan klaar, dan alle luiken en een nieuwe deur maken en de boel in de verf. Zoals het nu loopt zal dat in oktober klaar zijn.

Alle her te gebruiken onderdelen staan netjes gesorteerd klaar, alles wat er nieuw in gaat kom tin de tijd dat we op reis zijn als het goed is binnen. Kortom de planning loopt nog steeds aardig.

Afbeelding

Cabine zo goed als klaar

Afbeelding

Webasto

Afbeelding

Airco

Afbeelding

Nou ja netjes gesorteerd..............

Afbeelding

Ze gaan steeds meer op elkaar lijken. Hoewel dit project wel een metertje langer is.

Afbeelding

Wand in voorbereiding

Afbeelding

Oude wand er uit

Afbeelding

Afbeelding

Nieuwe wand er in

Tot zover,

groetjes,

Jeroen
Laatst gewijzigd door jervig op 27 jul 2011, 15:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door Leo »

Zow, plaatst er 1 een stukkie en een paar links.. :shock:
Kon dat niet ff minder Jeroen? Was meteen de halve avond zoet. :mrgreen:

Welkom hier overigens.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door Bommes »

Leo schreef:Was meteen de halve avond zoet. :mrgreen:
Nou ken ik je niet zo heel erg goed, maar op zich is dat al een hele prestatie van Jeroen..:wink:
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door jervig »

Bommes schreef:
Leo schreef:Was meteen de halve avond zoet. :mrgreen:
Nou ken ik je niet zo heel erg goed, maar op zich is dat al een hele prestatie van Jeroen..:wink:
Tsja........ voor zover we Leo kennen is wat een halve avond voor hem is voor ons minstens een complete werkdag........

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door Leo »

Mmmm, jij hebt inside information Jeroen.. :roll:

Maar wat me nou opvalt aan die koets van jou is de verlichting.
En wel specifiek het ontbreken van een paar extra verstralers
op 't dak.
Rij je nooit s'nachts of zijn je ogen zo goed?


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door jervig »

Mijn ogen? Lezen wordt wel wat minder maar verder.

Zonder gekheid, de verlichting voldoet ruimschoots, 1 set van de lampen in de bumper zijn verstralers.

Verder zijn we op reis en niet met rally's bezig of zo dus 's nachts rijden komt slechts in uitzonderingsgevallen voor. Daarbij zijn lampen op dak slechts uiterlijk vertoon en gevoelig voor schade. Wij zitten veel op weggetjes en pistes met uitstekende delen zoals flinke takken. Als je kijkt zie je dat het hele voertuig daar tegen beschermd is, lampen bovenop zouden geen lang leven beschoren zijn.

Groetjes,

Jeroen
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door Frank.fjph »

Welkom, leuke auto's ...toekomstdroom.. :D

Prachtige foto's en duidelijke info daarvan.

@ Leo, Volgens mij heeft hij ons foto's uploaden voor dummy's niet nodig gehad.............

FRank
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door jervig »

Zo, vier maanden op reis geweest en dan de feestdagen. Nu is alles weer rustig dus kunnen we weer eens aan de gang. Watertank op maat gemaakt op de meest efficiente plek geheel ingelamineerd. Alle deuren en luiken liggen op maat klaar en de binnenkant is opnieuw gespoten.

Voorbereiden om te spuiten is niet het meest "gezellige" werk en levert ook niet de meest spectaculaire plaatjes op, wel een hoop stof!!

Eerst is de binnenkant geheel gespoten:

Afbeelding

Afbeelding

Raamframes gemonteerd zodat ze meegespoten worden:

Afbeelding

Afbeelding

Auto klaar om gespoten te worden:

Afbeelding

Afgelopen vrijdag naar de spuiter gebracht, nu moeten we dus wachten.................ggggggggrrrrrrrrrrrrrr, ik kan niet tegen wachten.

Groetjes,

Jeroen
Laatst gewijzigd door jervig op 27 jul 2011, 15:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door jervig »

Zo dat ziet er al vast weer heel anders uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kunnen we volgende week weer eens aan opbouwen gaan denken

Groetjes,

Jeroen
Laatst gewijzigd door jervig op 27 jul 2011, 15:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door jervig »

Hij begint weer smoel te krijgen, de ramen zitten er inmiddels ook in.

Groetjes,

Jeroen
DSC04845.JPG
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door jervig »

Een tijdje geen berichten maar het werk gaat toch, zij het altijd langzamer dan gewenst, gewoon door.

Het plaatsen van de tweede tank, omschakeling tussen beide en aansluiten 2e tankmeter:

Afbeelding

Afbeelding

Afwerking buitenkant:

Afbeelding


Afbeelding


Reservewieldrager met werklamp, elektrische lier en AUR-camera:

Afbeelding


Begint er op te lijken toch?

Afbeelding

Begin binnenbouw, de indeling blijft gelijk, alle techniek wordt vernieuwd:

Afbeelding

De wielbasis van deze auto is verlengd, het chassis echter niet, achter de achteras wordt de ruimte benut om onder de garagevloer de ruim 500 liter watertank te plaatsen.

Afbeelding

De planning is om eind juli het interieur weer compleet te hebben, dan nog de verbinding tussen cabine en opbouw maken, hetzelfde als bij mijn auto of een neopreen verbinding.

Dan kan het grote testen beginnen

Groetjes,

Jeroen
Laatst gewijzigd door jervig op 27 jul 2011, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door Leo »

Dat ziet er idd erg netjes uit Jeroen, dat zijn we hier niet gewend.. :mrgreen:

Wat is een AUR-camera? Het lijkt me nogal een fors apparaat te zijn.


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door Anton »

Hoi Leo,

Zou het een Achter Uit Rijcamera kunnen zijn? :lol:

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door Leo »

Tjah, een mens verzint ook van alles.. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door jervig »

Tsja, dat komt door mijn garage achtergrond he, alles afkorten en dan denken dat een ander dat ook wel begrijpt.

Maar achteruitrijcamera is inderdaad de oplossing van dit puzzeltje. Hij is maar klein hoor, dat zwarte kleine dingetje naast de werklamp. Dat grote zwarte ding is de elektrische lier die het hele frame kan laten zakken en liften, zo'n reservewieltje weegt 130 kg, dat keer twee, dat hang je er niet effe met je vriendinnetje op.

Groetjes,

Jeroen

Oh ja, alles went :wink:
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door jervig »

Toch nog maar even een stukje voortgang laten zien:

Webasto 9kw met boiler

Afbeelding

Trumatic airco:

Afbeelding


Instrumentenpaneel eigenbouw in aanbouw, meeste materiaal is Votronic:

Afbeelding


Keuken, het blad ontbreekt nog maar is wel al klaar, decadent of niet, van hardsteen.

Afbeelding

Omvormer:

Afbeelding

Waterpomp:

Afbeelding


Reservewielen hangen er ook weer op:

Afbeelding

Zelf vind ik dat het een auto wordt die smoelt, zie veel auto's zonder balans, te grote of te kleine opbouw, vreemd model, te hoog, je ziet vanalles:


Afbeelding

Zo nu eerst naar IJsland met de andere MAN en dan weer verder, foto van de eerste keer IJsland met MAN in 2005:

Afbeelding


Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door jervig »

Toch maar het verhaaltje verder vertellen.

Tijdens onze reis naar Mongolie was er veel belangstelling om onze auto te kopen, er zijn veel Mongolen, Russen en Kazachstanen met behoorlijk wat centjes op zak die zoiets willen. Nou haden we toch twee auto's dus ..........Dus liep dat op een groot debacle uit. Het Zwitsers bedrijf waar onze tweede auto stond en waar we al 10 jaar klant zijn en mee samenwerkte bleek gesloten, onze auto inclusief Zwitserse papieren weg en de eigenaren van het bedrijf verdwenen. We hebben de auto na thuiskomst weliswaar kunnen traceren maar deze bleek in handen van een koper die er tegoedertrouw 140.000 euro voor betaald heeft, een normale marktprijs voor een voertuig als dit. Deze koper wordt als consument beschermd, de voormalige bedrijfseigenaren zijn "verschwunden" en de centjes natuurlijk ook. Nu, na ruim een halfjaar en vele onderzoeks en advocaatkosten verder, zijn we maar weer van voren af aan begonnen met een nieuw project. UIthuilen en opnieuw beginnen ofwel korte pijn lange pijn.........

Hier is ie dan, da camper die we nu onderhanden hebben en die de tijd tussen de verkoop van onze eigen auto en de bouw van een totaal nieuwe moet overbruggen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door jervig »

Inmiddels voorzien van nieuw schoeisel en vrijwel volledig nieuw interieur. We zijn nu bezig afstandhouders te maken (RVS), spatborden (ALU), een reservewieldragers icm onderrijdbeveiliging (staal) en kisten met lades (RVS) die komen onder achteraan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door jervig »

Interieur neiuwe stijl:
14.JPG
12.JPG
Nu zijn alle ramen eruit, verhelpen we alle kleine gebruiksschades en dan volgende week..............spuiten en de opbouw opnieuw afbouwen.

Van de zomer de infrastructuur beetpakken en dan maar eens een testritje maken.

Groetjes,

Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door Ed's508 »

Poeh poeh, aardig ideaalbeeld...
Wat een pech met dat Zwitserse bedrijf...
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door jervig »

Tsja met dat Zwitserse bedrijf is zeker pech, het geld is 1 ding maar het geschonden vertrouwen na 10 jaar klandizie doet eigenlijk nog meer zeer. We proberen het maar naast ons neer te leggen en positief met nieuwe zaken bezig te gaan.

Hier even de actuele stand:

Onze eigen auto waar we 10 jaar mee gereden hebben heeft nu 300.000 km op de klok, vanaf de eerste km zelf gereden. Deze auto hebben we 2 weken geleden verkocht, in december dragen we hem over, we mogen er nog 2 reizen mee maken.
Oekraine 2012 (104).jpg
We zijn voorzichtig op zoek naar een chassis voor de opbouw van ons nieuwe voertuig, het wordt weer een MAN, dat staat vast. De planning is dit nieuwe voertuig in 2015/16 klaar te hebben. Hij zal een fractie groter zijn dan onze huidige auto en misschien wel een zo kort mogelijke 6x6. Het concept zal nog meer dan bij onze huidige auto er op gericht zijn in extreme koude alles te kunnen laten functioneren. We willen er in de winter mee naar Siberie, Alaska en Scandinavie. Zo zullen de brandstoftanks bijvoorbeeld geheel in de verwarmde opbouw worden geintegreerd.

In de tussenliggende tijd zullen we ons vermaken met een overbruggibgsvoertuig waaraan we volop aan het bouwen zijn. Daar blijft wel eens iets van over, dat verschijnt hier op het forum voor gezellige prijsjes zodat anderen daar weer gebruik van kunnen maken.

Even de voortgang laten zien:
27.JPG
28.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door jervig »

Lade uit RVS gemaakt:
41.JPG
Gespoten en ons kenmerk, het bandenspoor aangebracht:
911704_437258593034984_1868199533_n.jpg
Reservewieldrager gemaakt en inmiddels gemonteerd:
43.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ed's508
Berichten: 166
Lid geworden op: 12 okt 2012, 10:23
Locatie: Purmerend eo

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door Ed's508 »

Toch wel lekker dat je niet om het gewicht hoeft te denken ivm een 3500 kg grens :P
Groet, Ed.

Waarom schoonmaken als het niet stuk is?? En, als het stuk lijkt eerst smeren...
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door jervig »

Vanaf morgen gaan we weer eens een weekje aan de "tussen MAN" werken, ik zal eens een wat uitgebreidere fotoreportage maken want dat loopt een beetje achter merk ik. Als het goed is komen we zover dat we hem gaan aanbieden bij de RDW en douane en zit er binnenkort een NL-kenteken op. Motorisch technisch is het helemaal klaar net als het buitenwerk. Binnen zijn nog wat afwerkdingen en technische aanpassingen te doen en dan in oktober een testreisje naar Marokko. Als dat goed gaat mag ie in maart mee voor een 7 maands tripje naar Magadan, 45.000 km uit en thuis.

Ben er ook achter gekomen dat de tijd dringt om een nieuw chassis te bestellen, vanaf 1 januari kunnen nieuwe auto's zonder ad-blue niet meer geregistreerd worden, willen we zonder ad-blue dan moet er binnen 6 weken een knoop doorgehakt worden.

Een TGM is niet als 6x6 leverbaar, een TGS niet meer zonder ad-blue.

Het net heeft zich vernauwd tot 2 mogelijkheden;

Een gebruikte MAN TGS 33.480 6x6 euro 4 zonder ad-blue waarbij dan eea aangepast moet worden, heeft achter onder andere dubbellucht:
$(KGrHqNHJBMFHbKuL)MOBR4Ybhom8Q~~48_1.jpg
De banden zouden worden als onder deze Mercedes:
$T2eC16Z,!)sE9swm,00vBS!9TKkwsQ~~48_24.jpg
Of een nieuwe MAN TGM 18.290 4x4 euro 5 zonder ad-blue waarbij we de auto dan helemaal naar eigen specificaties kunnen samenstellen.
20111225-113531-6215602512666962195.jpg
Ik neig naar het laatste, zo hebben we dat 10 jaar geleden ook gedaan en dat is uiterst goed bevallen. Aan de andere kant ben ik nog jeugdig genoeg om zo'n 6x6 een heel stoer ding te vinden en zal er ook tijdens reizen zeker uitdagende bestemmingen mee weten te bereiken die met een 4x4 toch wat lastiger worden.

De prijs van een nieuwe TGM en een jong gebruikte 6x6 TGS liggen op hetzelfde niveau.

Wordt vervolgd,

Jeroen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Mijn ideale camper is mijn eigen camper

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Die 6x6 is wel een heul gaaf ding! Succes met kiezen! :-)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten