100% elektrisch

Ideeën of uitvoeringen voor/van jouw ideale camper.
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Hoi Leo,

Ik denk dat die boiler vrij snel warm wordt, al mijn koelwater krijg ik ook in een tiental minuten op 80C. Een boiler van 200l moet je toch wel met een ritje van 100km flink warm kunnen krijgen?
Hij hoeft natuurlijk niet helemaal op 80C, zelf verbruiken we voor het douchen iets van 100l van 40C per week. Per week rij ik wel meer dan 100km :wink: .

Dat verhaal van warmte-opslag in je isolatie is natuurlijk onzin. Isolatie bestaat voornamelijk uit lucht en in lucht kun je nauwelijks(=geen) warmte opslaan.

Ik zie alleen maar oplossingen en voordelen :D .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 100% elektrisch

Bericht door Leo »

"Al" jouw koelwater is amper 15 liter Paul.
Tuurlijk krijg je 200 liter ook warm, maar dat betekent wel dat jouw motor al die tijd onder zijn temp staat te draaien.
Moet je al met een warmtewisselaar + extra thermostaat + extra pomp gaan draaien om dat te voorkomen.
Kost weer een paar centen, kost prik voor de pomp en weegt weer extra.

Wbt mijn onzin: Laat mij maar onzin lullen Paulus. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
folypers
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 04:14

Re: 100% elektrisch

Bericht door folypers »

Maxer schreef:100% elektrisch? Daar geloof ik geen moment in.
En? Ik wel.
Trouwens, je hebt het al over een dieselaggregaat dus 100% wordt al een stuk minder want je gaat die vaak nodig hebben als je elektrisch gaat verwarmen.


Ik bedoel enkel LPG-loos, ik heb het toch ook niet over een elektromotor in m'n bus :lol:. En k weet dat ik hem vaak nodig zal hebben, daarom bouw ik er ook een in.. wat de generator betreft: ik plan bij een bedrijf aan te kloppen dat ervaring heeft met het plaatsen van aggregaten in voertuigen en ook in het fabriceren van de vuurbestendige en akoestisch geïsoleerde kisten voor aggregaten en motoren.
Een geruisloze diesel? Ga nog maar wat wachten want die moet nog worden uitgevonden.


Ik zei niet geruisloos, ik zei 'stil'. Daarmee bedoel ik dat ik weet dat een geruisloos aggregaat niet bestaat, maar dat ik toch voor een model kies dat het label 'stil' draagt.

De commentaar op mijn elektrisch warm water: ik kies voor een hydronisch vloerverwarmingssyseem dat kan koelen en verwarmen via twee gescheiden lussen: water en antivriesmiddel. Je kan ook een koelkast gebruiken met zo'n hydronisch systeem (geen vriezer).

Het water kan elektrisch gekoeld worden of via kanalen geleid worden naar ongeïsoleerde plekken laag bij de grond.
Het water kan ook elektrisch verwarmd worden of verwarmd worden door kanalen in het dak die een hoog absorptievermogen hebben. Het resterende oppervlakte van de bus wordt heel goed geïsoleerd en krijgt een reflecterende en isolerende laag verf.

Op die manier maak je een hittebatterij. Warm water is een van de hoofdelementen in campers, en meestal wordt het slecht gedaan. Water rechtstreeks opwarmen en koelen met de omgeving, bijgesprongen door elektriciteit, is in mijn ogen een veel betere optie dan de gebruikelijke methoden. Deze optie is ook veel minder arbeidsintensief en veiliger.
De voordelen van 48 volt zie ik niet helemaal behalve een dunnere bedrading naar de omvormer en dat zijn maar 2 korte kabels. Ik neem tenminste aan dat je 230 volt wilt en niet wilt knoeien met 12, 24 of 48 volt apparaten.
Ter verduidelijking, 48 volt zou ik enkel op het 'einde van de rit' toepassen. Tegen dan zou er ongeveer 2,3 kW of meer zonnepanelen op m'n dak kunnen liggen. Dus redelijk grote ladingen. Hier kan de laadregelaar (MPPT) beter mee om en zullen er minder verliezen zijn van de zonnepanelen naar de batterijen toe. Ook de 230V omvormer kan beter overweg met hogere spanningen. Ik weet niet of Victron een 48V pakket aanbiedt, anders bouw ik m'n combo zelf wel.

Knoeien met zo'n apparaten is veel efficiënter. Wat de niet-48V DC-apparaten betreft, pas ik een schakelaar toe die een gedeelte van de batterijbank toewendt aan 24V of 12V apparaten wanneer deze om stroom vragen.
Nee, 100% elektrisch is een utopie.


Watch me ;) wat een tof forum is me dit hier zeg! :bye:
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door GerardM »

Ooit was ik in het 'Huis van de Toekomst' met allemaal snufjes ontworpen door Chriet Titulaer (wie kent 'm niet). Veel van die dingen zijn inmiddels gemeengoed geworden.

Dit topic leest als de 'Camper van de Toekomst' - ga zo door :up: .

Wat me wel opvalt is dat er al meteen in oplossingen gedacht wordt. Ik mis nog een aantal belangrijke eisen/wensen/randvoorwaarden als:
- in welk klimaat moet deze camper gaan functioneren
- hoe lang (in uren/dagen) moet er geleefd kunnen worden zonder motor of aggregaat te starten
- als er verplaatst wordt; hoe lang/ver dan (oftewel hoeveel opbrengst kun je uit de dynamo halen)
- en bovenal, wat is het beschikbare budget ?


Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
folypers
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 04:14

Re: 100% elektrisch

Bericht door folypers »

Ik heb via familiale weg een grote som ontvangen toen ik klein was en sindsdien heb ik ook al wat gespaard, maar bijlange niet genoeg om het project lang vol te houden. Laat staan om meteen bovenstaande systemen in te planten. En sommige dingen zal ik gewoon zelf niet kunnen doen. En hetgeen dat ik zelf doe zal sowieso nagekeken worden door vakmannen.

Ik hoop toch een zo lang mogelijke autonomie te hebben. Ik wil nu ook geen ton water meezeulen :P

Wat het klimaat betreft, ik plan bescherming tegen warmere en koudere omgevingstemperaturen, betere ruiten en stralingsreflecterende verf. Zo hoop ik een zo langdurig mogelijk thermisch evenwicht te hebben binnen de bus.

Maar zoals ik al zei, stapje per stapje: eerst een C rijbewijs, dan de bus kopen, dan het structurele, de infrastructuur... Ik plan wel de bus zo vlug mogelijk te laten voldoen aan de voorwaarden om een camper te zijn, maw een voorlopig bed, een voorlopige tafel, enz.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 100% elektrisch

Bericht door Leo »

folypers schreef:wat een tof forum is me dit hier zeg! :bye:
Omdat je toevallig je eerste antwoord krijgt van een eigenwijs iemand die zelden op enige positiviteit is te betrappen? :P
Daar zou ik geen heel forum aan ophangen. :roll:


Hou met je plannen even een paar dingen in de gaten:

-Een camper mag niet langer zijn dan 12 meter (de meeste dubbeldekkers zijn langer).
-Let op het gewicht van je installatie omdat een TouringCar een beperkt laadvermogen heeft. Ze zijn gebouwd op comfort, niet op laden.
-De kosten van ombouw zijn vaak veel groter dan begroot. Verdubbel het bedrag van je begroting om een realistisch bedrag te krijgen. (ervaring :oops: )
-De wegenbelasting van bussen jonger dan 1986 is zeer fors te noemen. Wel iets om rekening mee te houden.
-Oudere TC's met een zelfdragende carrosserie hebben nog al eens last van verrotte balkjes.
-De bussen met chassisbalken hebben echter weer het nadeel van minder laadruimte.


Je systeem:

Als je iets voor de toekomst wilt bouwen dan moet je m.i. juist af van de -in jouw systeem vrijwel onmisbare- diesel.
Ook hebben accu-pakketten niet het eeuwige leven en kosten ze zo langzamerhand een klein vermogen.
-Het beschikbare "duurzame" vermogen valt en staat zonder dieselstook dan met het volume van je buffervat(en) & je accu-vermogen. Allemaal gewicht wat je moet meeslepen.
-Vloerverwarming: Kijk voordat je een bus koopt dan eerst even onder de vloer. Daar ligt het al redelijk volgestampt met leidingen, kabels etc. Ook zitten er vaak nog serviceluiken in de vloer verwerkt. Zelf heb ik ook aan vloerverwarming gedacht, maar ik kan het gewoon niet kwijt in m'n TC.
De vloer verhogen is ook niet altijd een optie, omdat de stahoogte -vooral bij de oudere belastingvrije TC's- vaak niet over houdt. En laten we het helemaal niet hebben over de stahoogte in een dubbeldekker, want die is er niet.
-Vloerkoeling: Gaat helaas niet werken. De koude zal niet gaan circuleren, maar op de bodem blijven hangen. Je krijgt dus ijskouwe poten terwijl het zweet op je voorhoofd staat. Lijkt me niet de bedoeling.
-48V is een goed idee. Het is ook de toekomstspanning voor TC's en vrachtwagens. Voor 48V zijn gewoon omvormers in de handel.
-2,3kW aan panelen + zonneboilers. Kijk eerst even hoe groot de beschikbare ruimte op het dak is. In theorie kan het misschien wel, maar in de TC-praktijk krijg je te maken met noodluiken, verstevigingsribbels en ventilatieopeningen op de verkeerde plaatsen.


Een TC is eigenlijk een ongeschikt voertuig voor jouw plannen vanwege zijn beperkingen en vorm. Denk daarom eens na over een oplegger/trekker combi of gewoon een lange vrachtwagen. Dan heb je een rechthoekige bak met het laadvermogen & de hoogte waarop je veel simpeler je plannen kunt loslaten.
Vrachtwagens zijn in aanschaf trouwens meestal goedkoper dan TC's en er is een veel grotere keuze.


Ook dit commentaar is niet allemaal positief te noemen.
But if you can't stand the heat, stay out of the kitchen. :wink:


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Maxer »

En dat allemaal om een beetje lpg uit te sparen? Pffff. Een TC is een ideaal voertuig om een camper van te maken maar dan zonder al die fratsen die hier genoemd worden. Wat bedoel je met weinig laadvermogen Leo? De mijne mag nog 5 ton laden, niet genoeg? :shock:
Wat betreft zonnepanelen, ik heb er 3 op liggen van 185 watt elk bij 24 volt. Meer passen er echt niet op want dan zou ik de noodluiken moeten dichtmaken en dat wil je echt niet vanwege de ventilatie. Maar ga gerust je gang, je merkt het vanzelf wanneer het schip strand . . Ik snap het wel, op jouw leeftijd ben je nog een idealist, later wordt je een realist. En bedenk: wat er niet in zit gaat ook niet kapot. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: 100% elektrisch

Bericht door dereiziger »

Ik vind het geweldig maar vraag me af waar dat nu eigenlijk voor nodig is . vaatwassers, wasmachines, misschien ben ik wel heel minimalistisch ingesteld ik heb toch zo min mogelijk energievreters aan boord .. spaart stroom, gewicht, en door die gewichtsbesparing ook nog eens diesel .. en dan 200 liter :ooo water .. jemig man wij doen met 4 man of eigenlijk 1 man en 3 vrouwen :P een week met 80 liter .. en nee dan douchen we niet elke dag maar wassen kan ook met een washandje .. of een frisse duik in een riviertje denk ik dan . tuulk als je de sahara gaat oversteken is veel water wel een must . ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 100% elektrisch

Bericht door Leo »

Beste Nico,
je bedoelt het vast wel goed, maar het komt nogal bedonderd je toetsenbord uit.
Een beetje constructiever zou geen kwaad kunnen want afkraken kunnen we allemaal.
Dus gaarne wat minder "Pffft", "onzin", "fratsen" en dat soort kreten, want dat begin ik een beetje zat te raken.
We proberen het hier beleefd en vriendelijk te houden. Hou dat even in je achterhoofd bij je volgende bericht.
Bij voorbaat dank.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 100% elektrisch

Bericht door Leo »

Hoi Ton,

je kunt ook met een Fiat 500, een tentje en een jerrycannetje water op vakantie. Heb je helemaal geen verlengde Mercedes voor nodig.
Maar daar gaat dit topic niet over. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
folypers
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 04:14

Re: 100% elektrisch

Bericht door folypers »

Die vaatwasmachine en wasmachine zouden er ook niet meteen in zitten ;) ik ben zot van kamperen en "m'n plan trekken" en zou het zelf nog leuk vinden eens om zo 'minimalistisch' op reis te gaan met de bus. Maar omdat ik zo'n uiteindelijk zo'n grote autonomie wil en liefst geen LPG zijn die zonnepanelen en de grote hoeveelheid water nodig. Ik zal geen 200l gebruiken, maar je hebt wel een grote hoeveelheid water nodig. Zeker als je een tijdje stilstaat, als je op verplaatsing gaat is het altijd mogelijk om wat water te dumpen. Sommige zwembaden zijn bvb uitgerust als warmtebatterij om je een idee van gangbare watervolumes te geven. Wat ook handig is aan zo'n grote hoeveelheid is dat het niet erg is als je even geen water kan versieren.
Hoe komt het dat het niet mogelijk is om met een hydronisch systeem te koelen in een TC en wel bvb in een huis? Vloerverwarming werkt beter met houten/linoleum/vinyl/... vloeren dan met betonnen vloeren (waarbij vloerverwarming het meest toegepast wordt). En qua inpassing, ik zal het ook maar bekijken zeker? Misschien is het toch mogelijk :) Waterfiltering en hergebruik zijn ook leuke toepassingen om te integreren in het systeem, en hoeven echt niet zoveel te kosten als je zou denken. Wat de kosten betreft, het zou kunnen dat ik uiteindelijk zelfstandige wordt en dan is het byebye BTW :bye:

Maar ik ben de eerste om in te zien dat ik op dit moment inderdaad nog een realist ben, en dat er genoeg dingen zullen sneuvelen wegens te duur of onuitvoerbaar. Het is heel tof om feedback van jullie te krijgen, die mag zeker blijven komen :up:
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Admin »

Deze hele discussie is een voortzetting van een draadje dat Folypers half juni startte op het Touringcampers forum met reacties van Nico en van mij.
Het geheel vertoont een hoog herhaling-van-zetten-gehalte. Maar dat was te verwachten. Het blijkt in elk geval dat de verschillende respondenten de vraagstelling vanuit hun eigen achtergrond benaderen:
Paul, de ingenieur, de onverbeterlijke optimist: "Als de berekening klopt, moet het ook in praktijk werken!"
Leo, de practicus: "De ervaring heeft aangetoond dat de theorie geen rekening houdt met die en die en die omgevingsvariabele".
Nico heeft al vroeg een echte bus ingebouwd en heeft een mooi resultaat geboekt. Hij is gegaan voor wat praktisch mogelijk was, daar kunnen we ons voordeel mee doen. Scheelt weer het uitvinden van een wiel!
Tom neemt genoegen met minimalistisch camperen, nog altijd een stuk luxueuzer dan een tentje en een primus achter op de fiets.
GerardM stelt (terecht!) dezelfde vragen die ik op TC al gesteld had. Helaas zijn er geen eeneenduidige antwoorden, omdat er tè veel variabelen in zitten..
Zelf vind ik de vraagstelling super-interessant. Ik zou graag, mèt Paul, een optimum bouwen, maar heb ervaren, mèt Leo, dat dat niet op alle fronten lukt. Ik heb ervaren dat de aanpak van Folypers, het lang van te voren filosoferen over waar je naartoe wilt, beter werkt dan meteen de zaag erin zetten. Hoewel sommigen aan de laatste aanpak een heel leuke camper overhouden, goed voor mooie vakanties (en mooie verbouwingsacties).

Wat we ons van tevoren voor ogen zouden moeten houden bij dit soort projecten is dat het resultaat een compromis zal zijn tussen het hoogst haalbare en het - met de beschikbare middelen - uitvoerbare.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Admin »

@Leo
Jan en Jeaninne hebben inderdaad jaarlijks een verhaal te vertellen bij de technische kontrool met hun 18 m Van Hooltje... Maar ze worden toch telkens weer goedgekeurd.
Afbeelding

@Folypers
200 l schoon water is absoluut niet veel. Zeker niet als je langere tijd in je bus wilt verblijven. Ik heb 525 l (vorige bus 600 l IBC) en kan daarmee 3 à 4 weken vooruit (wel twee personen dagelijks onder de douche). Toch top ik het water op bij elke gelegenheid die zich voordoet.
Wat Leo schrijft over de onderkant van belastingvrije, zelfdragende bussen, kan ik 100% beämen, evenals wat hij zegt over de bagageruimte van bussen met chassis :x
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 100% elektrisch

Bericht door Leo »

Ernst,

er staat geen woonplaats bij Folypers, dus ben ik er even van uitgegaan dat hij in NL woont.
En in dit kikkerlandje hebben we een beperking van 12 meter.

Het optimum zou ik ook best willen bouwen,ware het niet dat... Enfin, je snapt het. :wink:


Nou, dan ga ik nu maar weer eens mijn schrijfstop proberen.
Dat geouwehoer altijd.. :lol:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Admin »

Ook in België geldt een maximum van 12 m. Daarom moeten ze elk jaar opnieuw een pleidooi houden...
Overigens maakt het (in heel Europa) verschil of de motor in het voorste deel (zoals bij Jan en Jeaninne) of in het achterste deel zit. In het laatste deel is er geen sprake van een aanhanger (omdat je 'm niet kunt afkoppelen en een werkend voertuig overhoudt) en heeft de chauffeur ook geen E achter D nodig. Er zijn lijnbuschauffeurs die niet met 'n caravan mogen rijden :roll:

Folypers is abonnee bij Telenet, dus Vlaanderen lijkt waarschijnlijk.

Sterkte met je zomerstop. Ik verwacht een tekst, vóór je blaren krijgt!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: 100% elektrisch

Bericht door jervig »

Volgens mij moet Folypers eens naar mijn auto komen kijken en dan eens bepalen of wat dat aan autonomie biedt niet nog beter is dan wat hij wenst en met veel gebruikelijker techniek.

Wij staan namelijk nooit aan een el.paal en tanken onderweg slechts water en diesel, volgens mij zijn dat toch de simpele uitgangspunten van camper-autonomie.

Onze generator (groep voor de zuiderburen) gebruiken we NOOIT, alleen bij uitzondering voor anderen.........

Groetjes,

Jeroen
folypers
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 04:14

Re: 100% elektrisch

Bericht door folypers »

Ik ben van België inderdaad, of moet ik op den duur de republiek Vlaanderen zeggen? :oops:

Wat raden jullie dan aan? Chassis of zelfdragend? Jeroen, mag ik eens weten wat jou zo'n hoge autonomie geeft? Ik kan niet komen kijken, maar ben wel benieuwd!

Enneuh, Leo, laat die schrijfstop aub zitten, je hebt me al goed geholpen ;)
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: 100% elektrisch

Bericht door jervig »

Ik zou bijna willen zeggen ultieme autonomie want ook tijdens reizen van 4 maanden en meer nemen we alleen water en diesel in.

4 zonnepanelen, de juiste accucapaciteit, dieselkachel/boiler met wisselaar, compressorkoelkast. het gaat meer om de juiste afstemming van het een en ander, dat bepaalt de capacitiet die je nodig hebt.

Verder 500 liter water en 700 diesel.

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Maxer »

Het is inderdaad, zoals Ernst terecht opmerkt, een herhaling van dit draadje: http://anne.messageboard.nl/30749/viewtopic.php?t=134
Ik wilde dat eerder niet vermelden om te zien wat de aanbevelingen hier zouden zijn.
Leo, het is jammer dat jij je ergert aan mijn woordgebruik maar je kent ook de achterliggende gedachtengang. Ik zal het matigen! :mrgreen:
Eerlijk gezegd begrijp ik absuluut niet wat er zo erg is aan lpg. Het is niet gevaarlijk, niet duur en makkelijk te installeren. Als ik lees hoeveel moeite men zich moet getroosten om geen lpg te hoeven tanken dan denk ik inderdaad Pfff. Is dat raar dan? Natuurlijk moet iedereen het zelf weten maar . . tenzij je naar landen gaat waar je geen gas kunt tanken zie ik geen reden om het zonder te doen.
Zelf ben ik niet eigenwijs :ooo want als ik iets niet weet of twijfel ga ik te rade bij iemand waarvan ik het idee heb dat die het wel weet.

Eén aspect wil ik er nog wel even uithalen en dat is de koeling. Als ik het goed heb begrepen wil Folypers koelen door de vloer af te koelen. Zoals Leo opmerkte gaat dat niet werken. Kijk maar hoe een airco werkt. Die blaast koude lucht van bovenaf de ruimte in en dat is niet voor niets want warme lucht stijgt wel op maar koude lucht niet en dus blijft de koude lucht beneden met inderdaad koude voeten en een bezweet hoofd als resultaat! De eerlijkheid gebiedt mij te vertellen dat ik dezelfde fout heb gemaakt. :oops: Ik had namelijk de uitstroomopeningen van de airco onder gemaakt, wist ik veel. Het werkte dus niet. Sinds ik dat heb veranderd en de airco naar boven blaast werkt het wel.

Er komt als je een camper gaat bouwen zo verschrikkelijk veel op je af dat je soms door de bos de bomen niet meer ziet. Het beste is dan ook (in mijn optiek) te gaan voor zo simpel en dus betrouwbare oplossingen want ik heb geen zin in heel veel reparaties en problemen onderweg. Zo heb ik niet gekozen voor een electronisch gestuurde geiser maar voor een simpele met een waakvlammetje. Dat is dan maar 1 voorbeeld.
Zo is het ook met bussen. De moderne touringcars zitten zo vol met sensoren en bijbehorende electronica dat er altijd wel een lampje voor je neus brand wat aangeeft dat er iets fout is. Geef mij dan maar die ouwe Volvo uit 1982, die is (alweer) in één keer door de apk gekomen afgelopen donderdag.
Wat zei Klukkluk ook alweer? Oh ja: "ik heb gezegd, ugh"! :lol: :lol: :lol: 8)
folypers
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 04:14

Re: 100% elektrisch

Bericht door folypers »

De kanalen voor het koud water zullen wel degelijk in het plafond verwerkt zitten ;) de afkoelkanalen voor de HTF, die zullen wel aan de onderkant van de bus zitten.
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: 100% elektrisch

Bericht door jervig »

Maar waar wil je dan heen om het nut daarvan te genieten?

Met de juiste ventilatie en isolatie heb je dat toch helemaal niet nodig?

Groetjes,

Jeroen
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Dat koelen met een koud plafond zie ik ook niet zitten. Voor een normaal huis misschien wel maar om al dat (water)gewicht mee te nemen om er koude lucht van te maken??? Een gewone lucht/lucht airco is veel efficiënter en goedkoper. Desnoods gebruik je een geperforeerd plafond en vloerroosters op uitblaasopening van de airco :D .

Het volledig autonoom staan is niet zo moeilijk, zelfs met beperkte middelen lukt dat prima.
Met 200Wp panelen 300Ah accu's en een LPG tank lukt het me gemakkelijk een paar maanden.
Het enige beperkende is water, 120l is net genoeg voor 7-10 dgn. (2 personen, elke dag douchen).

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
folypers
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 jun 2011, 04:14

Re: 100% elektrisch

Bericht door folypers »

Een goed geisoleerde en geventileerde bus heeft dus geen nood aan airco/verwarming? Dat klinkt als goud in de oren :up:
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: 100% elektrisch

Bericht door Maxer »

paulv schreef:
Met 200Wp panelen 300Ah accu's en een LPG tank lukt het me gemakkelijk een paar maanden.
Dat is nou juist wat ie niet wil, een lpg tank. De reden weten we nog steeds niet, misschien dat ie dat eens uit zou kunnen leggen?
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: 100% elektrisch

Bericht door paulv »

Ik zit in de winter in Zuid Spanje en heb inderdaad de verwarming noch de airco daar nodig gehad. Binnen overdag is het nooit warmer geweest dan 23C en s'nachts nooit kouder dan 15C.

Als je daar s'zomers gaat zitten heb je best wel wat afkoeling nodig, op wintersport is een verwarming ook nooit weg. LPG is inderdaad de gemakkelijkste oplossing voor verwarming, maar als je dan toch een airco installeerd :mrgreen: .

Mvg. Paul
Bezoek altijd welkom!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten