Pagina 3 van 6

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 06 dec 2014, 14:17
door jervig
De reden is simpel; brandstoftemperatuur. Ook alle accu's, inclusief de startaccu's komen binnen. De auto zal gaan functioneren tussen temperaturen variërend van -50 tot +50 graden celcius.

Zoals ik al schreef is het overpompen geen moeite kan zelfs rijdend, gaat met een elektrische pomp.

Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 08 dec 2014, 11:11
door jervig
Voorzichtige start van de meubelbouw.
Bouw Nomad 15 (151).JPG
Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 11 dec 2014, 10:33
door jervig
Het begint er op te lijken. Ik vind het natuurlijk mooi grijs met oranje, ben wel benieuwd wat jullie vinden........

De raamkaders (KCT) worden een afwijkende kleur grijs, iets lichter.
DSCF3425.JPG

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 11 dec 2014, 18:06
door Gobert
Persoonlijk zou ik hem liever integraal grijs houden.

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 13 dec 2014, 08:31
door Joske
Beste,

Ik vind het ook een beetje vloeken in de hemel, :crazy: zandkleur zou hier meer op zijn plaats zijn. :clap:

Joske

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 13 dec 2014, 10:13
door Mark V
Beste....

Even een vraagje over jouw meubelactiviteiten.

Hoe heb je de kastjes aan het plafond vast (laten) maken?

Alvast bedankt, Mark

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 13 dec 2014, 13:19
door jervig
Wit was geen optie meer, was er wel een keer op uitgekeken. Zandkleur heeft iedereen al, heb er lang over nagedacht, is een makkelijke kleur in onderhoud en je ziet er weinig vuil op, toch nee.

Wat dan wel,

Grijs is een makkelijke kleur in onderhoud, makkelijk bij te werken en je ziet er weinig op. Helemaal grijs?? Te saai!! Ik heb gewoon uit een paar vrolijke kleuren oranje gekozen. Heb nog een tijdje geel overwogen. We zullen zien als het straks klaar is, nu is het een scherpe scheidslijn. Als straks de striping er op zit wordt het meer 1 geheel denk ik. De rijplaten zijn dezelfde oranje kleur waardoor het steeds terugkomt in andere elementen. Als het me verveelt zijn die kleppen zo een andere kleur, alleen losse elementen zijn oranje, bovendien ivm de lakdikte is alles gerold en niks gespoten.

Meubel montage geschiedt dmv alu profielen die worden gelijmd/gepopt.

Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 13 dec 2014, 20:27
door Campertje
jervig schreef:De reden is simpel; brandstoftemperatuur. Ook alle accu's, inclusief de startaccu's komen binnen. De auto zal gaan functioneren tussen temperaturen variërend van -50 tot +50 graden celcius.

Zoals ik al schreef is het overpompen geen moeite kan zelfs rijdend, gaat met een elektrische pomp.

Groetjes,

Jeroen
Waar ga je dit soort temperaturen verwachten. Een geweldige bak trouwens. :up:

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 13 dec 2014, 22:49
door Admin
Ik heb af en aan met diesels gereden sinds 1965, alle maanden van het jaar, vrijwel heel Europa, Noord-Afrika en Azië tot en met India.
In die 49 jaar heb ik één keer stilgestaan met een Büssing met uitgevlokte brandstof. Dat was tussen Adana en Gaziantep, vrij hoog in de Taurus. Terwijl ik in m'n slaapzakje lag te slapen, was het buiten ruim onder de -25℃ gezakt. De volgende morgen een poosje de Primus benzinevergasser onder de tank en de filters en na minder dan een uur reed ik weer.

Ik vind je tweetraps-brandstofsysteem heel interessant, maar of dat nou ècht nodig is..... Of wil je door Siberië naar de Beringstraat? (Dat kan alleen maar 's winters.)

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 14 dec 2014, 09:19
door jervig
Scandinavië, Alaska en Siberië in de winter staan alle drie op het "programma" voor deze auto. Temperaturen van min 50 zijn dan heel gewoon.

Moderne diesels hebben door hun feel fijnmaziger filters veel eerder last van verstopping door dieselvlokken. Verder heb je vaak een snel wisselende omgeving in ons soort reizen waardoor je vaak niet zeker bent van de diesel kwaliteit. Je tankt in de vlakte, rijdt nog een paar honderd kilometer en overnacht op 3000 mtr. Volgende ochtend?? Jammer joh. Vaak kan je het redden door bij het eerste inhouden direct terug te laten vallen naar stationair en zo de brandstof te verwarmen, het grootste deel komt warm weer terug in de tank. Met de vorige MAN en ook met deze op de afgelopen reis regelmatig meegemaakt. Diesel zonder toevoegingen vlokt al bij hele gebruikelijke temperaturen. Het maximaal haalbare met toevoegingen is -40.

Hetzelfde probleem heb je met je dieselkachel, stel je komt in september thuis, je campertje staat fijn voor de deur en je laat je kacheltje snorren op de nog aanwezige brandstof. In november is het ineens min 10, binnen alles bevroren, kachel wil niet meer aan de gang. Meerdere malen meegemaakt!!

Is allemaal op te lossen maar aangezien we nu van scratch af aan beginnen kan ik dat net zo goed allemaal zo maken dat je daar nooit last van hebt.

Als laatste argument is er nog de dieselkwaliteit in z'n algemeenheid. In de landen die wij bereizen is soms de diesel soms zo vuil dat het goed is dat je op z'n minst ten alle tijden een reservoir hebt met diesel waarvan je zeker weet dat je er op kan rijden. Ook hiermee weer ervaringen opgedaan gedurende al de jaren dat we al onderweg zijn. Tijdens de laatste reis was in 5000km het Separfilter helemaal verzeept, natuurlijk had ik een reserve bij me maar ook daar komt een eind aan.

Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 14 dec 2014, 09:48
door Admin
OK, als je -50℃ opzoekt, heb je zoiets nodig. Ik noem dat masochisme....

In 1974 hebben ze me een baan voor twee jaar aangeboden aan de Trans Alaska Pipeline. Daarbij zetten ze de diesels van de rupsvoertuigen gewoon negen maanden niet af. (Heb die job niet aangenomen. Ondanks de waanzinnige betaling. Ze gaven me 60% kans weg te zakken en nooit meer boven te komen. Dat percentage beviel me niet.)

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 14 dec 2014, 11:10
door Mark V
Hallo....

Je schrijft dat de meubels worden bevestigd met alu en popnagels.
Waar het mij specifiek om gaat is de bevestiging van de hangkasten.

Kun je wat specifieker zijn hoe dat gedaan wordt in jouw bak?
Misschien kun je wat foto's plaatsen?

Ik ga deze klus binnenkort starten in mijn camperbak.
Handig als ik het wiel niet opnieuw hoef uit te vinden.

Alvast bedankt, Mark

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 14 dec 2014, 11:47
door jervig
Hoi Mark,

Aan het dak wordt over de hele breedte een alu hoekprofiel gelijmd/gepopt. Niet schroeven tenzij je hout in je sandwich hebt verwerkt! Ik zal als ik er ben wat detailfoto's voor je maken, of je komt een keer daarheen als ik ook ga. Ben nu in Frankrijk t/m oud en nieuw.

Gister heeft een kennis van me nog foto's gemaakt voor het bouwverslag op campingtrend.nl misschien zit daar toevallig wat tussen. Zo ja dan plak ik die hier nog wel even neer.

Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 23 dec 2014, 20:37
door jervig
De bed constructie is in de maak. Je kan het bed smal laten 140 of verbreden naar 200 dmv een uitschuif deel dat onder de 140 vandaan komt. De onderkant van deze constructie is de bovenkant van de garage.
Bouw Nomad 15 (161).JPG
Bouw Nomad 15 (160).JPG
Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 24 dec 2014, 09:09
door Berthil
Jeroen,

Zo te zien ook vloeistofverwarming.
Waar haal je deze vloeistof radiatoren?

Groeten Berthil.

Geplaatst: 26 dec 2014, 13:21
door Arno Z

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 29 dec 2014, 08:55
door jervig
Zomaar een plaatje:
Bouw Nomad 15 (175).jpg
Zal van de week nog wat techniek plaatjes plaatsen.

Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 30 dec 2014, 16:02
door jervig
Onderin de bovenkastjes een alu lijst in gefreesd waar de one touch led verlichting in gemonteerd wordt.
Bouw Nomad 15 (186).JPG
Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 08 jan 2015, 08:53
door jervig
Het bed zit er in en de bovenkasten hangen. Om condensvorming te voorkomen zie je dat de bovenkasten niet strak tegen het plafond hangen maar een kier is vrijgelaten zodat er lucht door de kastjes trekt.
DSCF3471.JPG
Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 08 jan 2015, 16:30
door Mark V
Hallo Jeroen....

Dat ziet er mooi uit.
Kun je eens wat detailfoto's plaatsen hoe de kastjes precies aan de wanden/plafond bevestigd zijn?

Groet, Mark

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 08 jan 2015, 19:45
door jervig
Had ik je al beloofd, ga ik ook doen. Maandag ben ik weer in NL en zal ik de foto's voor je maken.

Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 09 jan 2015, 09:57
door Berthil
Hoi Jeroen,

Ziet er goed uit, fijn dat je de foto's laat zien.
Nog een vraagje,
Welke ramen zet je er in en waar haal je die?

Groeten Berthil.

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 09 jan 2015, 11:37
door jervig
Er komen KCT ramen in, je kan ze bij camperbouw in HvH bestellen of bij Erik Smetsers in St.Michielsgestel.

Tot voor kort was er iemand die een gelijkend raam maakte voor minder geld maar hij kan de juiste profielen niet meer kopen dus dat kanaal is dood. Let op dat je kiest voor de juiste raamtinten, de juiste keurmerken en de juiste gasvulling, afhankelijk van de of de ramen aan de zijkant of ook op dak worden toegepast en tot op welke hoogte je wilt dat de auto kan functioneren.

Groetjes,

Jeroen

Re: MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 11 jan 2015, 20:51
door jervig
Radiator bescherming en tevens lucht geleiding:
DSCF3470.JPG
Groetjes,

Jeroen

MAN TGM 18.290 4x4 BB

Geplaatst: 13 jan 2015, 19:48
door saviemeke
Ziet er goed uit Jeroen, blij dat ik dit topic toevallig tegenkwam. :up: