Watertanks op dak

Voor onderweg: schoon-grijs-zwart water en alles wat daarmee samenhangt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Watertanks op dak

Bericht door dereiziger »

Gesplitst onderwerp.
Wildboy plaatste in een ander topic de opmerking dat hij zijn drinkwatertanks op dak wilde monteren.
Om topicvervuiling te voorkomen zijn de waterberichten naar hier verplaatst.

Leo
moderator.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++




Verbruikers valt erg mee,watertanks2x150ltr op het dak dus geen pomp nodig :shock: :shock:

Ben het met Pieter eens .. ik zou me echt niet druk maken over de stroomverbruik van een waterpompje .. dat is te verwaarlozen tov. het risico om, om te kieperen ..
Afbeelding
Johannes

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Johannes »

Schiet me net te binnen. Ik had ooit eens een vriend die een brandstoffenhandel had en met tankauto's die brandstof bij de boeren in de omgeving bracht. Natuurlijk reed ik een keer met hem mee. Toen hij bij het eerste stoplicht voor de lol bovenop de rem ging staan schrok ik me toch bijna een ongeluk......wat gebeurde? Nou omdat de tank op de truck maar voor een gedeelte gevuld was schoot de truck eerst een eind voorover en toen direct weer achterover. Je zou er zeeziek in worden, het bleef maar schommelen. En daar boven in Friesland over die kronkelwegen jonge jonge wat een ervaring. Een zeeschip is er niets bij.

Stel je voor 300 liter tank voor de helft gevuld op het dak van mijn bus. Zie je me staan voor een stoplicht...schommel,schommel ,schommel, klots,klots. En dan moet de bocht nog komen.

Ik hoop dat je het goed doordacht en geconstrueerd hebt wildboy anders kon het wel eens verywild tekeer gaan.

hartelijke groeten Pieter.
Archie

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Archie »

Hi
OOk al zit dit nu helemaal off-topic

Watertanks op het dak

Meer dan één reden om dat niet te doen...

Het stabiliteitsprobleem is er èèn

De meeste automerken geven duidelijk aan wat de maximale last op het dak is
behoudens speciale voorzorgen op vering en schokbrekers is dat gewoonlijk
zeker geen 100 kg.

De houdbaarheid van het water is twèè
Het moet nog geen kweekvijver van legionella te zijn
maar in het zuiden of zelfs hier in de zomer wordt het water broeiheet
zelfs als gechoreerd leidingswater tank is er na een dag geen greinte chloor over
en dan gaat zelfs kraantjeswater bederven

en spiegelverkeerd als je naar sneeuw en ijs trekt
dan wordt ook al dat water op je dak ijs.

Denk toch maar twee keer eer je de watertanks op het dak zet....
heb zelf wel eens een waterverwarmer gebouwd met 10 meter
tweeduimsbuis (zwart weliswaar) op het dak bij 25 C in de schaduw zat
het water in de buizen al bij 70 C tegen het einde van de namiddag,

grts
Archie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Watertanks op dak 2

Bericht door Admin »

Archie schreef: heb zelf wel eens een waterverwarmer gebouwd met 10 meter
tweeduimsbuis (zwart weliswaar) op het dak bij 25 C in de schaduw zat
het water in de buizen al bij 70 C tegen het einde van de namiddag,
Vanaf 2012 extra Vlaamse subsidies voor o.a. zonneboilers en warmtepompen
Ben je van plan om te investeren in een zonneboiler of een warmtepomp? Dan wacht je best even tot 2012 want de Vlaamse regering heeft het ‘Actieplan Groene Warmte’ goedgekeurd dat kleine en grote installaties die warmte opwekken op basis van hernieuwbare energiebronnen meer zal subsidiëren. Concreet betekent dit dat de Vlaamse subsidies voor o.a. zonneboilers en warmtepompen worden opgetrokken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Archie

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Archie »

Hi Ernst..
Als Vlaanderen een zonneboiler honderd procent subsidieert (inbegrepen naverwarming) dan zal ik eens over denken... :)
De zonneboiler op het dak van de transporter leerde onder meer dat zonder secundaire kring EN bijverwarming het zelfs bij zonnige dagen het geen oplossing was als je het water ook voor de keuken wil gebruiken.
Het experiment kaderde in een reeks waarbij ik op zoek was naar een warmwaterbron voor mobiel gebruik en liep van gebruik van

het koelcircuit van de dieselmotor - niet afdoende zonder boiler - met boiler niet altijd bruikbaar zonder bijverwarming - en geen van de geteste boilers veilig voor "spijs en drank"

de restwarmte van de uitlaat - afdoende zonder boiler - veilig voor spijs en drank - maar niet direct gezond voor de uitlaat.... en of ik dat door de keuring had gekregen?

zonnewarmte onder diverse vormen niet bruikbaar voor "spijs en drank", prima voor douchen bij zonnig weer maar wel met een voorziening tegen verbranden

de uiteindelijke oplossing.... electrisch verwarmen met het surplus dat de alternator levert tov wat de batterijen en de compressorkoelkast (die met foefje "frigorien stockeert") opneùen

grts
Archie
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Maxer »

300 liter water op je dak= 300 kg water en dan nog het gewicht van je tanks :z . Ik zou het dak maar eerst flink verstevigen . .
Leg eens uit waarom je zoiets wilt. Is dat om het gebruik van een waterpompje uit te sparen?
Johannes

Re: Zonnepanelen en zwaardere Dynamo

Bericht door Johannes »

Behalve dat ik van archie zijn lijstje niet veel begrijp, ( ik heb ik weet niet hoeveel koelwaterboilers geinstalleerd in jachten die dagen heet water leverden, en uitlaatboilers die ongeloofelijk veel energie afleveren en dat allemaal "gratis") Het is erg dure elektrische energie die de dynamo levert. Zo'n ding heeft een erg laag rendement dus stook je veel extra brandstof voor een beetje stroom. Op termijn kun je dan beter een standkachel of trumaboiler aanschaffen.

Maar wildboy we zijn toch wel benieuwd naar het waarom de watertank op het dak, deel je visie eens met ons.

Groet Pieter
Archie

Re: Watertanks op dak

Bericht door Archie »

Johannes
de yachtingwereld is me niet vreemd... zakelijk en recreatief

er is wel nogal wat verschil tuuen een yacht en een zwerfwagen....
het aantal vaaruren veschilt draastisch tegen het aantal rijuren
de meeste boilers uit de yachtingwereld hebben ook een electrische
bijverwarming als je voor anker ligt - als je dan al geen aparte diesel
hebt voor de stroomvoorziening

op de doorsneezwerfwagen heb je geen continue bron van koelwater, en zeker
niet alttijd netstroom als je stationair bent

Zoals ik ook schreef een verwarmingscircuit op de uitlaat was inderdaad prima,
maar ons proefexemplaar op zzn standaard transporteruitlaat koelde de de uitlaatmantel
zo dat aan de binnen zijd zwavelzuur neersloeg en de zaak corrodeerde,
ik met het idee gespeeld een speciale uitlaat te construeeren maar na een praatje
met de autokeuring en met de technische mensen van VW zaf ik een te grote papierberg in het verschiet.

Wat je ook doet er is nooit zoiets als gratis energie, zeker bij moderne dieselmotoren
voor autos is er heel weinig te rapen: op de transporter is het koelwater in de winter
niet voldoende om de cabine warm te houden - diesel stand/bijverwarming is een must.Dus de aanschaf van een standverwarming was niet op termijn maar vooraf gepland
Warm water uit het koelwatercircuit kost ook dure diesel (en laat het gezegd zijn de webasto is een mooi ding maar niet direct spaarzaam aangelegd) Wat experimenten om een "doorloopverwarmer" te bouwen om direct warmwater uit de kraan met een verwarmingspiraal gedompeld in het koelwater waren geen succes.

Uit de uitlaat was wel wat te halen maar daar botsten we op andere bezwaren. Maar een doorloopverwarmer met een een paar meter verwarmingspiraal lukte prima. Technisch zker te doen als je niet opziet tegen "red tape" zeker ook praktisch te gebruiken.

Wat de truma gasboiler betreft dan nog eerder een gasgeisertje... maar voor een vaste gasinstalatie (met schouw) was er in het "transporter" project geen plaats: een van de prioriteiten was dat binnen maximaal een half uur de wagen bruikbaar moest kunnen worden gemaakt voor het vervoeren van vracht.

Zeker is de electrische energie ook niet gratis. Wel erg handig. We hebben een 150 A alternator en een 1600 VA inverter aan boord. De alles samen 360 Ah batterijen slagen er bij lange na niet in na het eerste halfuur rijden de 80 A op te nemen die de alternator "op zijn sloffen" kan leveren. Eerste foefje was ons compressorkoelkastje zo te schakelen dat zodra "overschot" van electra is dat de normale termosstaat wordt overbrugd en de compressor blijft lopen tot een een batterijtje "diepvriesplaatjes" stijf bevroren zijn... (wat daat als "frigorien" wordt opgeslagen spaart achteraf batterijstroom) en een stapje verder was de zaak zo programeren dat als ook de koelkast haar voorraadje energie heeft de rest naar een gewone 10 l huishoudboiler te sturen.... na een rit van een uur of drie hebben we zo een reserve "koude" in de koelkast en voldoende warm water voor de rest van de dag of langer. Omdat zowel de koelkast als de boiler normale 220 Volt types zijn is de bekabeling eenvoudig el alles snel te monteren als te demonteren.

hopelijk maakt die een en ander duidelijker
Grts
Archie
Johannes

Re: Watertanks op dak

Bericht door Johannes »

Hallo Archi,
Gratis en snel warmte na investering in de materialen en montage.
http://interheat.nl/prod-rk.html
http://producten.morskateaandrijvingen. ... laars.html

Het terugwinnen van de energie die verloren gaat in de radiator gaat in principe hetzelfde.

Wat ik niet helemaal vat is dat jij het steeds hebt over een overschot en ik het idee krijg dat jij denkt dat de dynamo gratis draait op de motor.
En dat is bij lange na niet zo. zo'n ding haalt met gemak tussen de 6 en 10 pk van je motorvermogen af en levert daar weinig voor terug.

Om energie op te slaan tijdens het rijden daar kan ik mij helemaal in vinden dat proberen wij ook regelmatig te verwerkelijken.
Mijn Webaste gebruikt tijdens het warmhouden van de camper 0.1 liter benzine per uur dat is toch niet onzuinig?

Groet Pieter
Archie

Re: Watertanks op dak

Bericht door Archie »

Johannes,

Helemaal met je eens dat je niets voor niets krijgt in het leven.
Even naar de praktijk nu...
Meten is weten 100 ml benzine per uur lijkt mij heel weinig voor een standverwarming,
bij vollast neemt de onze 600 ml diesel per uur. Of ie vollast moet draaien hangt natuurlijk af van buitentemperatuur en wat je behaagelijk warm noemt.

Bij het ontwerp van de transporter zijn we uitgegaan van premissen die niet voor alle camperaars gelden

Primordiaal was: door de week moet de lichte vracht dienen voor vervoer van materialen, secundait als rijdend bureau, de zwerfwagenfunctie is tertiar.
Ombouw naar zwerfwagen moet zo snel mogelijk kunnen... een kwartuur, maximum een halfuur.

Dat maakt dat in het laadruim geen vaste voorzieningen kunnen - daarom is gasverwarming en zware bekabeling uitgesloten.

Wel hebben we dankbaar gebruik voor zo een 1500 W 220 V vermogen ook door de week - makkelijk als je op werf of bij de wal wat handwerktuigen wil gebruiken zonder eerst te gaan onderhandelen over waar je kan of mag aansluiten.

Vandaar is ligt "gas" als energie moeilijk en 220V wisselstroom erg handig.

Over de inefficientie van batterijen voor opslag van energie moeten we mekaar niet overtuigen.

Over de 6-10 pk die de dynamo van je motorvermogen afneemt moet je mij ook weer niet overtuigen, dat is niet anders met een motorgedreven airco.

Het opslaan van electrische energie rechtstreeks in warm water en frigorien tijdens de rit ligt een stuk gunstiger dan eerst opslaan in batterijen, dan naar koelkast en waterverwarmer transporteren en daarna water verwarmen of de koelkast draaiende houden.

Van bij het concept hebben we gekozen voor een surplus aan motorvermogen en een zo zwaar mogelijke dynamo én omdat we die dynamo ook stationair als krachtbron gebruiken en omdat we inderdaad ook een motorgedreven airco hebben laten monteren -- dus ook daar wreekt zich het gebruik niet op de prestaties op de weg.

Wat de beide systemen betreft waarnaar je links plaatst beide mij bekend.... of je die op een doorsnee lichte vracht kunt monteren?
Grts
Archie
Johannes

Re: Watertanks op dak

Bericht door Johannes »

Hallo Archi,

Ik meet en daardoor weet ik dat mijn webasto standverwarming voor het op temperatuur houden van onze bus niet meer dan 0.1 liter benzine per uur gebruikt :D .
De door jou gekozen oplossing past denk bij jou manier van omgaan met de auto , zo heb ik mijn oplossingen. En die vrijheid is denk net dat wat we zo waarderen en op prijs stellen.
Ik ben soms niet zo snel van begrip Archi , vergeef me.
Je stelt het volgende...."dus ook daar wreekt zich het gebruik niet op de prestaties op de weg". Bedoel je te zeggen dat door een airco en zware dynamo de prestaties van jouw auto er niet minder van worden :?

Groet Pieter.
O ja ik heb ooit een uitlaatgassen warmtewisselaar op een Yanmar 1GM ,ongeveer 10pk, gemonteerd. Daarvoor moest ik wel de koelwater injectie van de uitlaat wat aanpassen. Het was een klein zeilbootje en de schipper wou kunnen douchen. De man was zeer in zijn sas met de oplossing.
Of het erg zinvol was daar kun je over van gedachten verschillen, maar het werkte!
Laatst gewijzigd door Johannes op 25 nov 2011, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Watertanks op dak

Bericht door Admin »

Archie schreef:Dat maakt dat in het laadruim geen vaste voorzieningen kunnen - daarom is gasverwarming en zware bekabeling uitgesloten.
IMHO moet het mogelijk zijn de gehele verwarmingsinstallatie ìn of onder de vloer weg te werken. Kijk b.v. naar de Alde vloerverwarming, naar de Truma ringverwarming of naar de gas-vloerverwarmingen uit de caravanwereld. Ik had onder onze vorige camper (camion, Dr. Wolff) een Webasto DBW2010 aan vier draadeinden onder de vloer hangen...
Vandaar is ligt "gas" als energie moeilijk en 220V wisselstroom erg handig.
Die twee hoeven niet strijdig te zijn:
Afbeelding
Mijn Honda 2000i op LPG (damp).
Van bij het concept hebben we gekozen voor een surplus aan motorvermogen en een zo zwaar mogelijke dynamo én omdat we die dynamo ook stationair als krachtbron gebruiken en omdat we inderdaad ook een motorgedreven airco hebben laten monteren -- dus ook daar wreekt zich het gebruik niet op de prestaties op de weg.
Waaraan je voorbijgaat is de motorslijtage. De ervaring leert dat sommige THW- of brandweervoertuigen, die lang stationair hebben gedraaid met een pomp, compressor of generator op de PTO, ondanks een lage kilometrage, totaal versleten zijn.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Archie

Re: Watertanks op dak

Bericht door Archie »

@ Pieter,

inderdaad - overschot aan motorvermogen - maakt dat als we de airco gebruiken (vooral in de winter als we met natte kleren de auto binnenkomen) of als we de alternator volop gebruiken - de wagen gewoon blijft optrekken zoals het hoort en niet " op zijn adem trapt " als het wat steil gaat

En wat jouw voorbeeld betreft - zoals gezegd - op schip kan ze heel wat - op een auto die elk jaar door de keuring moet zit je al gauw tegen "red tape" aan.


Ernst - er is lang en lang - stationair draaien wij nooit lander dan een half uurtje maximum, anders loont het een aggregaat mee te brengen of netstroom te regelen, maar dat is te dom om ergens wat weg te slijpen of zo. Als zwerfwagen gebruik draaien we 20 minuut à een half uur s'middags als we electrisch koken, s'morgens een paar minuten (niet als we ergens in een dorp overnachten - daarvoor hebben we een eenbeks campingstelletje op patronen). De centrale controleeenheid van de transporter houdt voor berekeningen van de service intervallen rekening van onder meer stationair draaien. De berekende intervallen zitten ongeveer binnen de 5% spreiding tegenover de "standaard".

Wat in de vloer wegwerken betreft - wel de webasto zit daar de uitlaat en het reservewiel. We hebben in de ontwerpfaze gedacht ipv het reservewiel een LPG tank te hangen en uitgekeken naar gasverwarming, maar niets gevonden wat onder de vloer weg kon zoals de webasto. Intussen zijn we al een paar keer gelukkig geweest dat we een reservewiel aan boord hadden, op werf en langs de kade ligt er wat wat "kwaad ijzer" nu en dan.

Ik zie ook niet in waarom een gasgestookt aggregaat zouden meezeulen als we met een verzwaarde alternator en een proffessionele inverter een oplossing hebben die nauwelijks ruimte inneemt
Johannes

Re: Watertanks op dak

Bericht door Johannes »

Voor de APK maakt het toch helemaal niet uit wat voor een pijp er onder mijn auto hangt ! ze kijken alleen of hij gasdicht is .
Wat dat overschot betreft is mij dat nu wel duidelijk. De auto heeft zoveel vermogen dat jij het niet merkt dat er zo´n 10 pk minder op de wielen zit.
Dat is natuurlijk wat anders dan dat ik bedoel dat hij echt wel meer brandstof gebruikt als de dynamo 6 pk afneemt en de airco ook nog eens zoiets.

Groet Pieter
Archie

Re: Watertanks op dak

Bericht door Archie »

Pieter,

APK bij jou autokeuring bij ons, .... een wereld van verschil komt daarbij de VW waarborg, elke modificatie die we hebben doorgevoerd was vooraf met technisch centrum van VW doorgepraat,
bij onze proeven met warmteuitwisseling in de uitlaat waren zij eerder terughoudend en effectief de standaard uitlaat houdt het niet uit als je de temperatuur naar beneden haalt, en zonder standaard uitlaat haalden wij de normen niet, intussen met de verplichte katalysator (met subsidie om de pijn wat te verzachten) is er van sleutelen aan die kant aan deze zijde van de grens de problematiek er niet eenvoudiger op geworden.

Als ik beterkoop mijn doelstellingen haal dan zal ik het niet laten, maar recreatief of professioneel zijn de eurocenten maar één aspect van het plaatje.... niet het enige en zelfs niet het belangrijkste. Zoals je al zegde elk zijn vrijheid.

Zo is voor ons de zwerfwagen in de eerste plaats een middel om te reizen, om met een zeker comfort van A naar B te rijden in niet te lange etappes, met een "zeker" comfort te kunnen stoppen waar het ons zint. Voor anderen zal het een thuis weg van thuis zijn waarmee ze maandelang ergens kunnen pleisteren. Zelf of het nu naar de sneeuw was of naar de zon is, of zelfs om dagenlang in één streek te blijven toeren dan hebben we een veel economischer en comfortabeler oplossing gevonden: heel eenvoudig wat huren in de streek. Meer comfort, meer afwisseling.
Altijd weer vinden wij wat kleinschaligs waar wij ons als "gasten" thuis voelen, en blijven we ergens wat laat hangen om onze lokale "basis" te bereiken dan ligt ons bed achter ons gespreid.

Grts
Archie
Johannes

Re: Watertanks op dak

Bericht door Johannes »

Hallo Archie,

Voor ons is het in de eerste plaats een thuis om weg te zijn van thuis. We wonen op zich schitterend maar tja iedereen weet dat dan ook hé.
Dus als we in de Mercedes stappen en de vw transporter in de achteruitkijkspiegel zien verdijnen zijn wij er lekker even tussen uit.

En inderdaad huren is ook een optie . Jaren geleden stonden wij ergens in Zweden en stopte er een Zweedse camper bij ons. De chauffeur kwam naar ons toe en vroeg in gebrekkig engels of hij bij ons mocht komen staan. ja natuurlijk. Bleek een Nederlander , was met het vliegtuig voor 49 euro p/p naar stockholm gevlogen en had daar een camper gehuurd. Zo goedkoop was ik niet in Zweden gekomen.

We zijn wel erg ver van die daktanks afgedwaald, en ben nog steeds benieuwd hoe wildboy dat gaat hebben.
In ieder geval leuk om zo met iemand kennis te maken.

Groeten Pieter
Archie

Re: Watertanks op dak

Bericht door Archie »

Hi Pieter

Om terug op de watertanks te komen....

Heb ook daar wa geexperimenteerd, zowel met tanks onder als boven op de wagen. ONder is nog het beste maar daar kan je in de transporter niet zo veel kwijt,

Op het dak zitten ze in de zomer te warm. hebben het dan ook maar eens langs die kant geprobeerd: zwartgeschilderd wordt dat in de zomer een prima waterverwarmer. Over geometrie. Omdat het duidelijk is dat één tank niet zo denderend zal zijn voor de stabiliteit zijn we met buizen gaan experimeneren; boven 3 duim diameter krijg je al aardig wat deining op het dak. Zelfs met drie duim als je de buizen in de langsrichting zet (wordt zowat 250 cm op de T5) is het effect te groot.

Tot drie duim overdwars gaat het best, ( dat worden dan buizen van 100 cm lang) ga je naar grotere diameters dan ga je in de bochten bij wat snelheid negatieve effecten gaan voelen.

Misschien heeft wildboy daar wat aan.

Wat dat huren betreft - voor ons is dat bij voorkeur een huisje - als we dat niet vinden een appartement - gemeubeld op de rand af in BB. Vooral als je een logement op wielen voor de deur hebt staan - sta je sterk in de prijsdiscussie. Het goedkoopste dat ik ooit heb gehuurd was in croatie voor een huisje met woonkamer, keuken en twee slaapkamers iets van omgerekend 15 euro per dag, maar ook in frankrijk en in scandinavie lukt dat erg goed. Voor de prijs en wat je op die markt aan "thuis" vindt kan je er niet mee gaan zeulen... zo heeft ieder zijn meug en ook hier prettig kennis maken.

grts
Archie
wildboy
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 mar 2010, 22:03

Re: Watertanks op dak

Bericht door wildboy »

Hier dan(voorzichtig)waarom 2x150ltr water op mijn dak.

Wel eronder is hiervoor geen plaats, stroom van het pompje sparen is maar gedeeltelijk waar want de geiser heeft toch de pomp nodig.
Mijn manier van reizen ehh 25 jaar geleden door zuid-europa en africa was maandenlang overwinteren.
eenmaal ergens waar het mij beviel lang staan en maar weinig verplaatsen,zeg maar gerust"wonen"
In de 80er tot midden 90er jaren(15jr gedaan) kon dit overal in Portugal/Z-spanje,ja nu misschien alleen nog op die speciale plekken.
Nu na 20 jaar in asie gewoond te hebben hoop ik dezelfde reis-style weer op te pakken.(of dat nog kan???)
Snap best wel dat 400 kg op het dak van mijn merc 609 risico's met zich mee brengt,speciaal met die"slappe"veren.
Ben echt niet van plan zo hiermee door europa te kruisen.
Rijdend van A naar B zijn deze juist zwarte(warm) plastic tanks leeg of hoogstens 50ltr voor s'avonds te douchen,sowieso alleen bedoeld voor"bruikwater"geen drinkwater!
Ben ik ergens waar ik lang blijf vul ik de tanks en rijd dan die paar km naar mijn plekje,heb dan voor de eerste tijd vooraad.
Sta dus nooit in rotte van 10000000000000 deur aan deur op het asfalt maar zoek"zocht"met gelijkgestemde naar die eenzame plekken en niet alleen aan het strand.
Geen lastige "no campismo aqui"en zeker geen bemoeizuchtige DLD/NL/SW"Tupperware"!!!
wil gewoon als het nodig is veel water kunnen bunkeren en probeer het op deze manier,gaat het niet zoeken wij gewoon naar een andere oplossing.
Ok zover over tanks op het dak
Wildboy en girl o en mijn mechelse Herder"mika"
Archie

Re: Watertanks op dak

Bericht door Archie »

Hi
Waarom dan niet gewoon een stevig rack op het dak daar kan meen dan 300 l in bidons van 40liter op kwijt. EN makkelijk eraf als je een onverhoopt toch moet rijden.
Als je het op tanks houdt let er dan op dat je die compartimenteerd zowel in de rijzichting ols dwars erop... zelfs bij lage snelheid kan vloeistof aardige toeren uithalen voor je het weet sta je opje kop.
Grts
Archie
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten