TFT-scherm

Huishoudaccu, scheidingsrelais, diodeblok, zonnepaneel, aggregaat, walaansluiting, aardlekschakelaars etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

TFT-scherm

Bericht door De Rooie Reus »

Ik sluit de satellietontvanger via een converter aan op een TFT-scherm en vroeg me af of het mogelijk is het scherm direct op de accu aan te sluiten. De specificatie achter op het scherm luidt: 12 V 3 amp. Of is het verstandiger de transformator te gebruiken die erbij zit omdat de spanning mogelijk zeer nauw luistert?


Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

Kijk dit is een vraag, waar ik geen keuzen voor een ander ga maken.
Ik zelf zou het wel direct op de accu aan sluiten.

Bij het opladen van de accu's komt er 13.7 volt op te staan. De vraag die je dan moet stellen kan hij daar tegen, waarscheinlijk wel. Zeker weten doe ik dat niet.

Via 220 moet je meer vermogen verbruiken dan direct op 12 V omdat in de converters 12--> 220 , 220 weer naar 12V verliezen optreden dit is de veiligste manier

bij mij komt er ook een TFT in en die gaat op 12V, als deze daar dan niet tegen kan probeer ik via grantie wel een nieuwe te krijgen ( ook dit kan fout uitpakken ) en dan stap ik over naar een gestabeliseerd 12 Volt ( dit wordt dan een zelfbouw project ). Dit alles omdat de sateliet ontvanger ook op 12 volt draait. Dan heb ik geen behoefte aan 220 V.

Maar nog een keer, er is een klein risico dat het fout gaat, en die moet je nemen of niet. Heb net ook even naar philips, sony en samsung LCD gekeken of daar voedings specificaties bijstaaan, maar die laten ze tegewoordig achterwegen.
Maar meestal is 12 +/- 10 % dat is dus max 13,2 V scheeld dus nog maar een 0.5 volt.


Bart Keser,
Unknown User

12V of niet

Bericht door Unknown User »

Hoi,

in conrad gids, of website even kijken naar spaningsstabilisator (?) dee geven altijd 12V onafhankelijk van wat je er invoert. is klein ICtje wat je er even tussen moet solderen. 3 pootjes, let wel op max stroomcapaciteit.

vr,gr. Alex
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

TFT

Bericht door De Rooie Reus »

Bedankt Bart en Alex, ik ga in ieder geval eerst de spanningsstabilisator proberen omdat het scherm net even te duur is om een experiment mee uit te voeren.

Bedankt voor het meedenken,
Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

Even opleten die complete spannings stabilisatoren hebben een spannings val van 1.7 volt ( of zo iets ) als je dus niet aan het laden bent komt er een spanning van 12 - 1.7 = 10,3 volt uit ( is altijd beter dan 1,7 volt te veel )

Ik zou eens wat rond snufellen of hier een goede oplossing voor is.

Bart Keser,
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

gewoon nog meer informatie.

Heb net nog even zitten babbelen met een vriend van mij en ik weet nu hoe ik het ga doen.

Als men naar de standard situatie gaat kijken zal de spaning tussen 12 en 13,8 volt varieren. Als men nu een diode ( sillicium ) in serie zet gaat de spanning achter die diode varieren van 11,7 tot 13,1. Dit valt binnen de standard specificaties van de een 12 v +/- 10% voeding. 1 klein nadeel is wel dat je vermogen omzet naar warmte ( vermogens verlies ).
Stel dat je 4 A stroom trekt gaat er 4 * 0.7 volt = 2,8 watt verloren. Ik kan hiermee leven en ik vermoed dat dit een stuk lager is dan wat er aan vermogen verlies optreed als je twee converters er tussen doet.

Maar nog steeds geef ik geen garantie, maar dit is wel de manier die ik ga gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld de specificaties van de sateliet ontvanger die ik ga gebruiken wel kunnen vinden en met die diode valt die er perfect binnnen.

Power consumption:
< 10W / 12V

Input voltage:
DC12V,alternating acurrent +/- 15%

Oja wel een diode nemen die tegen de gevraagde Ampertjes kan, en een koellichaam is misschien ook geen slecht idee.

Bart Keser,
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten