isolatie?????????
- janbenz1
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
- Locatie: Drachten
isolatie?????????
Wat is nou verstandig om te gebruiken voor het isoleren van een bus?.
Ik bouw hier een camper van, en ben dus bezig om het met steenwol te isoleren, wanden en dak.
Is dit verstandig? of zeggen jullie STOP en ga met noppenfolie, of piepschuim verder.
Of hebben jullie andere tips.
Ik heb al op het forum gekeken, maar vind daar niet echt een antwoord op deze vraag.
Er zijn bij de bouwmarkt ook van die onderplaten voor dakbedekking, eigenlijk purplaten, is dit iets?
Groet Jan.
Ik bouw hier een camper van, en ben dus bezig om het met steenwol te isoleren, wanden en dak.
Is dit verstandig? of zeggen jullie STOP en ga met noppenfolie, of piepschuim verder.
Of hebben jullie andere tips.
Ik heb al op het forum gekeken, maar vind daar niet echt een antwoord op deze vraag.
Er zijn bij de bouwmarkt ook van die onderplaten voor dakbedekking, eigenlijk purplaten, is dit iets?
Groet Jan.
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03
Ik zou zeggen stop !
waarom : steenwol neemt vocht op en dit vocht moet je door ventilatie
zien kwijt te raken ( anders isoleerd het niet zo goed meer en ijzer/hout
en vocht gaan nog steeds niet goed samen ). net als bij een huis heb je
dus bewegende lucht nodig dat vocht af te voeren. en vocht zal er komen,
het condenseerd zich namelijk op de metale buiten want van de bus.
Ik heb zelf extreme ( 2 cm dik ) gebruikt, duur maar het neemt geen vocht
op.
geëxtrudeerd polystyreenschuim (XPS). Paarse platen van 125*60 cm
neemt ook geen vocht, is veel goed koper, maar is een hardschuim die
kan gaan kraken/piepen.
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... t=isolatie
Bart,
waarom : steenwol neemt vocht op en dit vocht moet je door ventilatie
zien kwijt te raken ( anders isoleerd het niet zo goed meer en ijzer/hout
en vocht gaan nog steeds niet goed samen ). net als bij een huis heb je
dus bewegende lucht nodig dat vocht af te voeren. en vocht zal er komen,
het condenseerd zich namelijk op de metale buiten want van de bus.
Ik heb zelf extreme ( 2 cm dik ) gebruikt, duur maar het neemt geen vocht
op.
geëxtrudeerd polystyreenschuim (XPS). Paarse platen van 125*60 cm
neemt ook geen vocht, is veel goed koper, maar is een hardschuim die
kan gaan kraken/piepen.
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtop ... t=isolatie
Bart,
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Ik heb in mijn volledig ingerichtte bus ook ontdekt dat de wanden met glaswol geisoleerd zijn toen ik een wandje ging vervangen. Het glaswol was flink vochtig, waarschijnlijk door vocht dat door de slechte dakgoot lekt. Het hout van de wand was ook lekker gaan schimmelen. Ik had niks in de gaten omdat er als afwerking vloerzeil opgeplakt zat.
Kortom, als je dakgoten gaan lekken ben je 'de Sjaak'.
Extreme neemt geen vocht op, is wel wat duurder, maar waarschijnlijk wel die paar extra centen waard.
Kortom, als je dakgoten gaan lekken ben je 'de Sjaak'.
Extreme neemt geen vocht op, is wel wat duurder, maar waarschijnlijk wel die paar extra centen waard.
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
- bus lichtjaar
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 24 okt 2006, 16:31
- Locatie: Amsterdam
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
-
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18
hoi,
bussen die ik tot nu toe geisoleerd heb (zien worden), heb ik gewoon allemaal gedaan met glaswol. Wat er al geschreven staat over condens klopt idd, en dat moet je dus zien te voorkomen. Oplossing die ik gebruik is simpel, voor & na het aanbrengen van de isolatie breng je een laag folie (die dunne van de gamma die je op de vloer legt als je gaat schilderen) aan om lucht & vocht buiten te houden. Ik vind dit een prima oplossing in verhouding met de kosten die je er aan hebt, ken ook veel meer mensen die dit zo gedaan hebben.
bussen die ik tot nu toe geisoleerd heb (zien worden), heb ik gewoon allemaal gedaan met glaswol. Wat er al geschreven staat over condens klopt idd, en dat moet je dus zien te voorkomen. Oplossing die ik gebruik is simpel, voor & na het aanbrengen van de isolatie breng je een laag folie (die dunne van de gamma die je op de vloer legt als je gaat schilderen) aan om lucht & vocht buiten te houden. Ik vind dit een prima oplossing in verhouding met de kosten die je er aan hebt, ken ook veel meer mensen die dit zo gedaan hebben.
- bus lichtjaar
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 24 okt 2006, 16:31
- Locatie: Amsterdam
-
- Berichten: 1956
- Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22
- janbenz1
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
- Locatie: Drachten
Goed dat is duidelijk, de steenwol gaat er weer uit. :?
Dan lijkt mij de paarse XPS platen wel geschikt, is het dan verstandig om dit direct tegen de buitenwand vast te zetten met pusschuim?
Of moet er eerst nog iets tussen de buitenwand en xps?
Dan een luchtlaagje houden tussen xps en binnenwand, ventilatie roostertjes in de binnenwand, dan kan het haast niet meer fout gaan toch?
Ik heb gisteravond ook nog een site gezien, daar had men de binnenwanden geplaatst, gaatjes geboord, en toen alles volgespoten met purschuim.
Is dit wel verstandig?
Wie heeft hier ervaring mee?
TÃs maar een idee, maar ik ben toch wel nieuwschierig naar de ervaringen hiermee.:D
Groet Jan.
Dan lijkt mij de paarse XPS platen wel geschikt, is het dan verstandig om dit direct tegen de buitenwand vast te zetten met pusschuim?
Of moet er eerst nog iets tussen de buitenwand en xps?
Dan een luchtlaagje houden tussen xps en binnenwand, ventilatie roostertjes in de binnenwand, dan kan het haast niet meer fout gaan toch?
Ik heb gisteravond ook nog een site gezien, daar had men de binnenwanden geplaatst, gaatjes geboord, en toen alles volgespoten met purschuim.
Is dit wel verstandig?
Wie heeft hier ervaring mee?
TÃs maar een idee, maar ik ben toch wel nieuwschierig naar de ervaringen hiermee.:D
Groet Jan.
- Arnold Smeets
- Berichten: 398
- Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
- Locatie: Hoevelaken
PUR schuim
PUR schuim heeft een neiging door te gaan met uitzetten tot het teveel weerstand ondervindt. Dat houdt in dat je je wanden goed moet ondersteunen tijdens dat uitzetten, vooral in het midden.
Ik zou er nog even over nadenken voordat ik mijn idee verwierp :shock:
Groet,
Arnold
Ik zou er nog even over nadenken voordat ik mijn idee verwierp :shock:
Groet,
Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
- winand
- Berichten: 1300
- Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
- Locatie: Eindhoven
Ik heb die site ook gezien. Deze persoon had zelfs eerst de leidingen en draden in de wand aangelegd, en daarna volgepurd..
Moet er niet aan denken om eens een storing te moeten verhelpen in zo'n wandje.
Ik zou het zo niet doen :?
Moet er niet aan denken om eens een storing te moeten verhelpen in zo'n wandje.
Ik zou het zo niet doen :?
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
- janbenz1
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
- Locatie: Drachten
Hallo,
Vandaag de stoute schoenen maar aangetrokken, en vanmiddag alle steenwol verwijderd. :?
Wat een klereklus, de ogen , oren , haren alles vol met steenwol.
Maar geeft niet, beter nu wat meer werk van het goed doen, dan over een paar jaar nog veeeeeel meer werk met lassen, etc etc.
Nu heb ik voor het plafond geluids isolatieplaten gehaald, die van de Gamma, zwart speciaal voor geluiddemping.
Voor de zijwanden plaats ik tempexplaten van 3 cm dik direct tegen de wand met purschuim.
Een afweging van prijs en kwaliteit, lijkt mij dit toch een redelijk goede oplossing.
De naadjes die overblijven pur ik af.
Dan houd ik een isolatie luchtlaag tussen tempex en binnenwand vanongeveer1,5cm.
In de binnenwand komt hier en daar een ventilatie rooster, zodat het goed door kan waaien, dan moet het vocht toch wel weg blijven volgens mij.
Suggesties? ik houd me aanbevolen.
Groet Jan.
Vandaag de stoute schoenen maar aangetrokken, en vanmiddag alle steenwol verwijderd. :?
Wat een klereklus, de ogen , oren , haren alles vol met steenwol.
Maar geeft niet, beter nu wat meer werk van het goed doen, dan over een paar jaar nog veeeeeel meer werk met lassen, etc etc.
Nu heb ik voor het plafond geluids isolatieplaten gehaald, die van de Gamma, zwart speciaal voor geluiddemping.
Voor de zijwanden plaats ik tempexplaten van 3 cm dik direct tegen de wand met purschuim.
Een afweging van prijs en kwaliteit, lijkt mij dit toch een redelijk goede oplossing.
De naadjes die overblijven pur ik af.
Dan houd ik een isolatie luchtlaag tussen tempex en binnenwand vanongeveer1,5cm.
In de binnenwand komt hier en daar een ventilatie rooster, zodat het goed door kan waaien, dan moet het vocht toch wel weg blijven volgens mij.
Suggesties? ik houd me aanbevolen.
Groet Jan.
- janvds
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 29 okt 2005, 16:54
- Locatie: Amerongen
het probleem met vocht is dat het altijd de koudste kant zoekt, daarom is ventilatie bij de metalen delen belangrijk .
noppenfolie alleen vind ik slechte isolatie, maar in combinatie met de paarse XPS platen uitstekend.
Ook wat al eerder gezegd is de folie die als ondervloer gebruikt word is goed in plaats van noppenfolie.
zelf hebben we regelwerk van hout gemaakt aan de buitenkantfolie, tussen de regels blauwe schuim en 8 mm triplexplaten.
zoals iedereen weet kun je dan je leidingen enz. goed verwerken, waar de bv de kastjes komt extra hout waar je beter houvast heb
maar kijk uit dat de wanden niet te dik worden!!!
noppenfolie alleen vind ik slechte isolatie, maar in combinatie met de paarse XPS platen uitstekend.
Ook wat al eerder gezegd is de folie die als ondervloer gebruikt word is goed in plaats van noppenfolie.
zelf hebben we regelwerk van hout gemaakt aan de buitenkantfolie, tussen de regels blauwe schuim en 8 mm triplexplaten.
zoals iedereen weet kun je dan je leidingen enz. goed verwerken, waar de bv de kastjes komt extra hout waar je beter houvast heb
maar kijk uit dat de wanden niet te dik worden!!!
jan vds
Hobby 600 1986
Hobby 600 1986
- Detlev
- Berichten: 920
- Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
- Locatie: De Bilt
Ikzelf vond in de deuren glaswol, nat en nog net op tijd verwijderd, ontdekt omdat m'n draairaam niet meer werkte (doorgerot), nu verwijderd en gerepareerd. Op de plekken waar ik pur aantrof was alles ongelofelijk verrot! De motorkap buiten was met pur volgespoten bv....Zit nu een andere op. Mijn ervaring met pur en plaatijzer is zeeeeeer slecht. (Condens)-vocht dat tussen pur en plaatwerk komt kan nergens meer heen met voorspelbaar resultaat. M'n bus is uit '69 en de enige plekken waar ie rot was is waar de pur en glaswol gebruikt was. Isolatieplaten lijkt mij een beter idee.
grt, D@lev
grt, D@lev
Mercedes 406 uit 1969
- janbenz1
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
- Locatie: Drachten
- janbenz1
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
- Locatie: Drachten
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03
hoe je het vast moet zetten kan ik je niet mee helpen, maar ik heb voor dat ik de boel aftimmerde nog een damp dichte laag gemonteerd, die ook nog eens warmte reflekteerd. zie foto.
http://www.bartkeser.nl/images.php5?act ... CF2748.JPG
Het kost volgens mij 5 Euro per rol en ik heb er volgens mij 4 op gemaakt het zelfde heb ik ook net het dak gedaan
http://www.bartkeser.nl/images.php5?act ... CF1119.JPG
Bart
http://www.bartkeser.nl/images.php5?act ... CF2748.JPG
Het kost volgens mij 5 Euro per rol en ik heb er volgens mij 4 op gemaakt het zelfde heb ik ook net het dak gedaan
http://www.bartkeser.nl/images.php5?act ... CF1119.JPG
Bart
- janbenz1
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
- Locatie: Drachten
Hallo Bart,
Bedankt voor die geweldige foto reportage's van je.
Is super zo je het gedaan hebt.
Een hele praktische indeling, en netjes afgetimmert.
Jij hebt ook het dak niet verhoogd, dat doe ik dus ook niet.
Ik houd hem in de orginele vorm.
Ik ben er inmiddels achter welke lijm ik nodig ben om temex op metaal te plakken.
Simson professional, styrocol.
Dit wordt in 5 literbussen geleverd.
Ik heb gezien dat jij geen isolatiematerialen aan de wanden hebt bevestigd.
Alleen dampwerende folie, en daar binnen hol.
Geeft dit geen lawaai, als klankkast?
Je hebt eerst de hele binnenwand zwart geschildert, wat voor verf heb je hiervoor gebruikt?
Bedankt voor die geweldige foto reportage's van je.
Is super zo je het gedaan hebt.
Een hele praktische indeling, en netjes afgetimmert.
Jij hebt ook het dak niet verhoogd, dat doe ik dus ook niet.
Ik houd hem in de orginele vorm.
Ik ben er inmiddels achter welke lijm ik nodig ben om temex op metaal te plakken.
Simson professional, styrocol.
Dit wordt in 5 literbussen geleverd.
Ik heb gezien dat jij geen isolatiematerialen aan de wanden hebt bevestigd.
Alleen dampwerende folie, en daar binnen hol.
Geeft dit geen lawaai, als klankkast?
Je hebt eerst de hele binnenwand zwart geschildert, wat voor verf heb je hiervoor gebruikt?
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03
Ik heb hamorite gebruikt om een lucht dichte laag te hebben, is gespoten.
hamorite verdunnen met hamorite verdunner.
Zoals ik al in mijn eerste post vertelde heb ik extreme gebruikt. zie je niet zo goed maar deze zit met bizonkit vast gelijmd.
hier zie je duidelijk hoe ik geisoleerd heb.
http://www.bartkeser.nl/images.php5?act ... CF1092.JPG
en hier zie je dat ik op de 1 en 2 balk ( van onder ) een plaat van 12 milimeter heb gemonteerd deze zorgt ervoor dat je bijna van de grond af aan tot de 3 balk een rechte wand krijgt. En een mooie houtenplaat om van als tegen aan te monteren.
http://www.bartkeser.nl/images.php5?act ... CF1097.JPG
Wat het mooiste van mijn zithoek/bed is dat ik het zo kan demonteren
de bodem plaat zit met 6 bouten op de banken en de banken zitten met 3 bouten aan de wanden en met 2 bouten aan de vloer. Op de laast foto kun je ook zien dat ik 3 montage mogelijkheden per punt, voor het geval dat er 1 of meerder kapot gaan.
je kunt alles bekijken via deze link en klik op 508
http://www.bartkeser.nl/images.php5
Bart
hamorite verdunnen met hamorite verdunner.
Zoals ik al in mijn eerste post vertelde heb ik extreme gebruikt. zie je niet zo goed maar deze zit met bizonkit vast gelijmd.
hier zie je duidelijk hoe ik geisoleerd heb.
http://www.bartkeser.nl/images.php5?act ... CF1092.JPG
en hier zie je dat ik op de 1 en 2 balk ( van onder ) een plaat van 12 milimeter heb gemonteerd deze zorgt ervoor dat je bijna van de grond af aan tot de 3 balk een rechte wand krijgt. En een mooie houtenplaat om van als tegen aan te monteren.
http://www.bartkeser.nl/images.php5?act ... CF1097.JPG
Wat het mooiste van mijn zithoek/bed is dat ik het zo kan demonteren
de bodem plaat zit met 6 bouten op de banken en de banken zitten met 3 bouten aan de wanden en met 2 bouten aan de vloer. Op de laast foto kun je ook zien dat ik 3 montage mogelijkheden per punt, voor het geval dat er 1 of meerder kapot gaan.
je kunt alles bekijken via deze link en klik op 508
http://www.bartkeser.nl/images.php5
Bart
- janbenz1
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
- Locatie: Drachten
Hallo Bart,
Ik heb vandaag de wanden bekleed met Tempax, dit heb ik tussen de balken geklemd.
Het voordeel hiervan is dat tussen de tempex en de buitenkant zit ook nog een heel klein luchtlaagje, het komt overal niet tegen de buitenwand aan.
Zo kan het goed ventileren,en heb je minder kans op roest.
Ik heb de hele zijwanden, en gaatjes ingesmeerd met rauwe lijnolie.
Dit trekt overal in, en door, en gaat roest tegen, aangezien dit echt geen vermengeing heeft met vocht.
Het loopt op di moment overal tot de afvoergaatjes uit, maar dat geeft niet, is een teken dat het overal in komt, het loopt zelfs al uit mijn binnenverlichting in de cabine.
Groet Jan.
Ik heb vandaag de wanden bekleed met Tempax, dit heb ik tussen de balken geklemd.
Het voordeel hiervan is dat tussen de tempex en de buitenkant zit ook nog een heel klein luchtlaagje, het komt overal niet tegen de buitenwand aan.
Zo kan het goed ventileren,en heb je minder kans op roest.
Ik heb de hele zijwanden, en gaatjes ingesmeerd met rauwe lijnolie.
Dit trekt overal in, en door, en gaat roest tegen, aangezien dit echt geen vermengeing heeft met vocht.
Het loopt op di moment overal tot de afvoergaatjes uit, maar dat geeft niet, is een teken dat het overal in komt, het loopt zelfs al uit mijn binnenverlichting in de cabine.
Groet Jan.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 12 aug 2006, 16:05
- Locatie: Rotterdam
Isolatie bevestigen
Beste mensen wij zijn ook bezig met het isoleren van onze camper. Het dak is van polyester en de wanden zijn betonplexplaten. Nu hebben wij XPS isolatie platen gekocht en een purschuim om de isolatie platen te kunnen bevestigen. Nu willen wij dit gewoon tegen het plafond en de wanden aan purren maar zijn bang dat er toch lucht tussen komt en dus ook vocht dat niet weg kan. Net hebben we polystyreenschuimlijm gekocht want dit kan je over de hele plaat uitsmeren zodat je geen ruimte overlaat voor lucht.
Wie heeft hier een mening over want wij kunnen maar niet beslissen wat nou het beste is. Omdat we geen spouwmuur hebben en bang zijn dat er dus condens vorming gaat optreden.
Groeten Marieke trotse bezitter van een MB 813
Wie heeft hier een mening over want wij kunnen maar niet beslissen wat nou het beste is. Omdat we geen spouwmuur hebben en bang zijn dat er dus condens vorming gaat optreden.
Groeten Marieke trotse bezitter van een MB 813
- Admin
- Site Admin
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
- Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
- Contacteer:
Hoi Marieke,
Wij hebben XPS-platen met PUR-schuim vastgezet tegen alles waar we ze wilden hebben. Voordeel van het schuim is dat het elke oneffenheid vult. Een paar rupsen in de lengte van de plaat en dan met twee stempels (oorspronkelijk bedoeld voor gipsplaat) aandrukken. Wel een plaatje multiplex eronder, zodat de plaat niet krom kan gaan staan. Als je de beide oppervlakken van tevoren met de bloemenspuit licht bevochtigt met water, verhardt de PUR sneller en steviger.
Je moet er even de tijd voor nemen (elke twee uur of zo een plaat), maar in onze ervaring zit het als een huis.
Illustratie: http://www.sittig.nl/juni05.htm en http://www.sittig.nl/juli05.htm
Succes!
Ernst
Wij hebben XPS-platen met PUR-schuim vastgezet tegen alles waar we ze wilden hebben. Voordeel van het schuim is dat het elke oneffenheid vult. Een paar rupsen in de lengte van de plaat en dan met twee stempels (oorspronkelijk bedoeld voor gipsplaat) aandrukken. Wel een plaatje multiplex eronder, zodat de plaat niet krom kan gaan staan. Als je de beide oppervlakken van tevoren met de bloemenspuit licht bevochtigt met water, verhardt de PUR sneller en steviger.
Je moet er even de tijd voor nemen (elke twee uur of zo een plaat), maar in onze ervaring zit het als een huis.
Illustratie: http://www.sittig.nl/juni05.htm en http://www.sittig.nl/juli05.htm
Succes!
Ernst
Laatst gewijzigd door Admin op 01 mei 2007, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten